نظرسنجی

نتیجه بازی ایران و امارات را پیش بینی کنید...
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
۲ |
۰
چطور با ورزش به صورت آنلاین به تناسب اندام برسیم
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

ورزش آنلاین را می‌توان مدرن‌ترین شیوه انجام ورزش دانست که طی چند سال اخیر طرف‌داران بسیار زیادی نسبت‌به گذشته پیدا کرده است. بسیاری از افراد ممکن است به‌ دلایل مختلفی، این سبک از ورزش‌کردن را برای خود انتخاب کنند.

 در این مطلب قرار است ضمن بررسی بیشتر این سبک از ورزش‌کردن، موارد مختلفی همچون مزایا و معایب آن را هم بررسی کنیم.

ورزش آنلاین را می‌توان مدرن‌ترین شیوه انجام ورزش دانست که طی چند سال اخیر طرف‌داران بسیار زیادی نسبت‌به گذشته پیدا کرده است. بسیاری از افراد ممکن است به‌ دلایل مختلفی، این سبک از ورزش‌کردن را برای خود انتخاب کنند. در این مطلب قرار است ضمن بررسی بیشتر این سبک از ورزش‌کردن، موارد مختلفی همچون مزایا و معایب آن را هم بررسی کنیم.

ورزش آنلاین چیست و چگونه به وجود آمده است؟

انجام ورزش به صورت آنلاین عبارت است از حضور تعدادی ورزشکار در محیط کوچکی مثل اتاق خانه و انجام گروهی حرکات ورزشی، تحت نظارت یک مربی. این سبک از ورزش سال‌ها قبل و همزمان با گسترش اینترنت و گوشی‌های هوشمند، روی کار آمد؛ اما مهم‌ترین دوره رشد آن را می‌توان زمانی دانست که شیوع ویروس کرونا مشکلات زیادی برای حضور جمعی افراد، مخصوصا در باشگاه‌ها ایجاد کرد. ازآنجایی‌که ورزشکاران مختلفی نمی‌خواستند فرصت انجام ورزش را از دست بدهند، ورزش دورهمی آنلاین خیلی زود رشد کرد.

امروزه این سبک از ورزش دورهمی بسیار مورد توجه قرار گرفته و به‌دلیل مزایای مختلفی که دارد، هر روزه تعداد بسیار بیشتری از افراد را به سمت خود جلب می‌کند و رفته‌رفته به تنوع برنامه‌ها و تکنیک‌های آن نیز افزوده می‌شود؛ به‌طوری که می‌توان گفت انجام ورزش آنلاین بدون یک مربی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

ورزش به‌شکل آنلاین چگونه انجام می‌شود؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره ورزش‌های آنلاین بدانید، این است که این مجموعه از فعالیت‌های بدنی، برخلاف تصور اولیه همگان، معمولا از فرم ورزش‌های هوازی یا حرکاتی مثل ورزش بدنسازی پیروی نمی‌کند؛ در واقع این حرکات بیشتر روی زمین انجام می‌شوند و تمرکز روی سبکی و سادگی آن‌هاست. از این رو به این حرکات و فعالیت‌های بدنی، اصطلاحا BodyWeight (وزن بدن) گفته می‌شود؛ زیرا در انجام آن‌ها، معمولا وزن بدن به‌عنوان تکیه‌گاه و عامل سنگینی استفاده می‌شود. برای فهم و درک بهتر این سبک ورزشی می‌توان به حرکات انجام‌شده در تصویر زیر نگاهی انداخت.

گفتنی است که در انجام این مدل ورزش خانگی، می‌توان متناسب با وضعیت و شرایط بدن و سطح آمادگی آن، از انواع وسایل مختلف مثل میله بارفیکس، دمبل یا سایر موارد دیگر نیز بهره‌ برد و اصطلاح BodyWeight در ورزش آنلاین قرار نیست محدودیتی در نوع فعالیت شما و حرکات مختلفی که انجام می‌دهید، ایجاد کند.

انجام ورزش به‌شکل آنلاین برای چه کسانی مناسب است؟

مهم‌ترین سوالی که برای اغلب ورزشکاران پیش می‌آید، این است که آیا چنین سبکی از ورزش برای ما نیز مناسب است؟ آیا باید آن را انجام دهیم؟ پاسخ به این سوال در بحبوحه شیوع کرونا و عواقب ترسناک آن، یک جواب قطعی بیشتر نداشت و آن هم بله بود؛ بنابراین، در آن زمان این سبک ورزش برای تمام ورزشکاران الزامی بود؛ اما در شرایط کنونی که محدودیتی در ارتباطات اجتماعی اعمال نمی‌شود، هر شخص باید براساس معیارهای خود تصمیم بگیرد که این مدل ورزش‌کردن را دنبال کند یا خیر. بی‌شک مهم‌ترین معیار، بحث زمان است و اگر زمان کافی در طول روز ندارید. ورزش دورهمی آنلاین مخصوص شماست. به‌طور کلی این سبک برای افراد زیر مناسب است:

افراد شاغل

ورزش آنلاین برای آن دسته از افرادی که در طول روز زمان کافی برای مراجعه به باشگاه ندارند، اما شدیدا مشتاق انجام فعالیت‌های بدنی هستند، بسیار مناسب است؛ زیرا انجام آن در خانه صورت می‌گیرد و نیازی نیست به یک باشگاه مراجعه کنید. به‌جز مسئله شاغل‌بودن، اگر باشگاه مناسبی در نزدیکی محله شما پیدا نمی‌شود، این سبک را دنبال کنید.

مادران خانه‌دار

مادرانی که وظیفه مراقبت از کودک خود را دارند و به‌همین دلیل نمی‌توانند به باشگاه مراجعه کنند، ورزش دورهمی آنلاین مخصوص آن‌ها خواهد بود. این شیوه ورزش‌کردن، نه نیازی به ترک محیط منزل دارد و نه زمان بسیار زیادی را از مادران عزیز تلف خواهد کرد. بدین‌صورت هم وظایف مراقبت از کودک را انجام می‌دهند و هم به ورزش خود مشغول می‌شوند.

ورزشکاران آسیب‌دیده

برخی از ورزشکاران به‌رغم آسیب‌دیدگی مایل به ادامه ورزش هستند. اگر یک ورزشکار آسیب‌دیده هستید و این آسیب‌دیدگی مانع از حرکت شما نمی‌شود، ورزش آنلاین چاره کار شماست. البته باید به این موضوع هم دقت کنید که سطح آسیب شما می‌بایست جزئی باشد و در حین تمرین فشاری به آن ناحیه وارد نکنید.

به‌طور کلی نوع آسیب‌دیدگی بسیار مهم است و باید تحت نظر یک مربی حرفه‌ای یا پزشک ورزشی تصمیم بگیرید ورزش را ادامه دهید یا خیر. خوشبختانه به‌دلیل زمینی‌بودن، سبک‌بودن و ساده‌بودن حرکات ورزشی در این سبک، فشار زیادی به شما وارد نمی‌شود؛ اما اگر ناحیه حساسی آسیب دیده است، باید تا بهبودی کامل، ورزش را متوقف کنید.

افراد پر وزن یا دارای مشکلات حرکتی

احتمالا دیده‌اید که افراد پر وزن شروع به ورزش می‌کنند و سپس به‌خاطر ناتوانی آن را کنار می‌گذارند. برای این دسته افراد، انجام ورزش در خانه و به‌شکل آنلاین (تا زمانی که مقداری کاهش وزن پیدا کنند) مناسب‌تر است؛ زیرا این حرکات ورزشی روی زمین انجام می‌شوند و سنگینی و سختی حرکات استاندارد را ندارند. همچنین ورزش آنلاین برای افرادی که به‌صورت موقت یا دائمی درگیر مشکلات حرکتی هستند، بسیار بسیار بهتر خواهد بود.

مزایای انجام ورزش به‌شکل آنلاین

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که چنین سبکی در ورزش‌کردن علاوه‌بر مزایای مختلف، دارای معایبی نیز است. به‌همین دلیل اگر می‌خواهید این سبک ورزش خانگی را به‌صورت دسته‌جمعی و آنلاین انجام دهید و آن را به برنامه ثابت خود تبدیل کنید، باید به مزایا و معایب آن نیز دقت کنید. در ادامه ابتدا مزایا و سپس معایب این شیوه ورزش‌کردن را بررسی خواهیم کرد.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه

همه ما می‌دانیم که حضور در باشگاه می‌تواند هزینه‌های ثابت و متغیر مختلفی را به‌همراه داشته باشد. ممکن است برخی حتی وقت کافی برای حضور در باشگاه را نداشته باشند یا اینکه باشگاه مناسبی در نزدیکی محل آن‌ها پیدا نشود. ورزش آنلاین می‌تواند راه‌حلی مناسب برای تمام این مشکلات باشد.

قابل‌انجام در محیط‌های کوچک

این سبک ورزشی از همان ابتدای رواج‌یافتنش به‌خاطر این ویژگی مشهور شد که انجام حرکات آن نیاز به فضای بزرگی ندارد و می‌توان حرکات BodyWeight مختلف را در محیطی بسیار کوچک مثل یک اتاق ساده نیز انجام داد. بی‌شک این ویژگی و مزیت، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن است.

انجام ورزش در زمان دلخواه

انجام ورزش به صورت آنلاین می‌تواند در ساعاتی دلخواه انجام گیرد تا برنامه‌ریزی شما را مختل نکند و بتوانید امورات مختلف روزمره خود را سر وقت پیگیری کنید. البته باید توجه کنید که متخصصان ورزش توصیه‌های مفیدی در این زمینه ارائه کرده‌اند. مثلا همیشه سر یک ساعت مشخص تمرین را انجام دهید و اینکه سعی کنید تمرینات خود را به ساعات پایانی شب موکول نکنید.

فعالیت تحت نظارت مربی

از همان ابتدا، انجام ورزش آنلاین براساس حضور و نظارت یک مربی پایه‌گذاری شده است. وجود یک مربی می‌تواند در اصلاح الگوی حرکات و انجام صحیح‌تر آن‌ها بسیار تاثیرگذار باشد و همچنین جای خالی یک مربی حرفه‌ای را در تمرینات خانگی و انفرادی پر کند تا به کمک وی بتوانید به اهداف تعیین‌شده در برنامه ورزشی دست یابید.

ایجاد حس شور و شوق و انگیزه

ازآنجایی‌که این سبک ورزش‌کردن به‌صورت گروهی انجام می‌شود، نسبت‌به حالتی که به‌شکل انفرادی و تنها ورزش می‌کنید، شور و شوق بیشتری ایجاد خواهد کرد و احتمال ترک‌کردن آن نیز بسیار کاهش می‌یابد. در واقع باید گفت که این شوق و انگیزه، امید شما برای ادامه مسیر است.

بالا رفتن راندمان فعالیت بدنی

احتمالا شما نیز می‌دانید که در باشگاه همیشه باید صبر کنید تا نوبت‌تان برای استفاده از وسایل ورزشی برسد. این مسئله باعث سردشدن بدن و کاهش راندمان آن می‌شود. مزیت ورزش آنلاین در اینجا نیز خود را نشان می‌دهد که با کم‌کردن فواصل زمانی بین تمرینات و ایجاد نظم و یکپارچگی بیشتر، به افزایش راندمان فعالیت‌های بدنی و تاثیرگذای بیشتر برنامه ورزشی کمک می‌کند.

اشتراک‌گذاری دانش ورزشی

مورد بسیار مهمی که اغلب در مجلات ورزشی به آن کمتر پرداخته می‌شود، اشتراک‌گذاری اطلاعات مختلف بین تیم ورزشکاران آنلاین است. هنگامی که یکی از اعضا حرکاتی را اشتباه انجام دهد، بقیه اعضا گروه، نکات اصلاحی را به وی متذکر می‌شوند. این رویکرد حتی می‌تواند در کمک به مربی برای مدیریت بهتر حرکات اعضا نیز تاثیرگذار باشد.

بهره‌مندی از دانش و تکنولوژی

حرکات ورزشی در بسترهای آنلاین صرفا محدود به حرف‌زدن مربی نیست، بلکه برخی پلتفرم‌های تخصصی، امکانات ویژه‌ای را به ورزشکار ارائه می‌دهند تا براساس آن‌ها بتواند برنامه خود را بهتر انجام دهد و همچنین ترتیب و اولویت‌های استاندارد پزشکی را نیز رعایت کند.

حرکات ورزشی

معایب ورزش آنلاین

در کنار تعداد زیادی از مزایای این ورزش خانگی آنلاین، همچنین بد نیست به برخی از مهم‌ترین معایب آن نیز اشاره داشته باشیم. برخی از مهم‌ترین معایب ورزش به صورت آنلاین عبارتند از:

کمتر شدن محیط و دامنه فعالیت

قاعدتا ورزش در محیط‌های بزرگ می‌تواند حس بهتری به ورزشکار القا کند. شاید برخی از افراد به‌رغم نیاز شدید به ورزش خانگی، نتوانند با چنین محدودیتی در مکان فعالیت و دامنه حرکات خود کنار بیایند. برای رفع این مشکل می‌توان حتی‌الامکان محیط اطراف را خلوت کرد یا آن را در ساعات خلوتی، درون هال و پذیرایی خانه انجام داد.

کاهش تعاملات اجتماعی

اگرچه این سبک جذاب ورزش‌کردن مبتنی‌بر ارتباط گروهی است، اما نمی‌توان تاثیر منفی آن بر کاهش روابط اجتماعی را نادیده گرفت. در واقع هنگامی که فرد در محیط باشگاه حضور نداشته باشد، سطح تعاملات اجتماعی و ورزشی وی نیز به‌شدت کاهش می‌یابد.

اختلالات و مشکلات اینترنتی

در ورزش آنلاین، بروز مشکل در اینترنت می‌تواند باعث کاهش کیفیت ارتباطات شود و این موضوع بر تجربه ورزشکار تاثیر منفی می‌گذارد. اگر اینترنت ضعیفی دارید و حتی اینترنت موبایل نیز جوابگو نیست، شاید بعد از مدتی از انجام ورزش به این شکل دلزده شوید و آن را کنار بگذارید.

عدم برخورداری از وسایل و تجهیزات کامل باشگاه

ورزش به سبک BodyWeight، همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، یک فعالیت بدنی با محدودیت‌های بیشتر نسبت‌به سایر ورزش‌هاست و یکی از ایرادات اساسی آن را می‌توان عدم بهره‌مندی از وسایل و تجهیزات کامل یک باشگاه دانست. در واقع در یک باشگاه به کمک وسایل موجود می‌توانید چربی‌سوزی و عضله‌سازی بهتری انجام دهید؛ ولی در این سبک ورزشی مجبور هستید که از وسایل محدودتری استفاده کنید.

نکات مهمی که در برگزاری کلاس ورزش و تمرینات آنلاین باید رعایت شوند

برای اینکه در کلاس ورزش آنلاین بهتر عمل کنید، می‌توانید نکات مهمی را انجام دهید. موارد زیر از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید به آن توجه داشته باشید.

در محیطی با نور مناسب ورزش کنید

نور کافی باعث می‌شود تا کیفیت ویدیو بهتر شود و مربی نیز بتواند فرآیند نظارت و بررسی خود را بهتر انجام دهد. برای این کار می‌توانید در محیطی نزدیک به پنجره کار خود را آغاز کنید و همچنین پرده‌ها را کنار بزنید تا نور طبیعی نیز دریافت کنید. اگر کمی روحیه ولاگری داشته باشید، می‌توانید تجهیزات نوری مناسبی نیز استفاده کنید.

در محیطی خلوت و ساکت مشغول شوید

مورد مهم بعدی که حتما باید به آن دقت کنید، خلوت و ساکت‌بودن محیط است. این امر کمک می‌کند تا تمرکز شما و دیگر اعضا بیشتر شود و تاثیرگذاری بیشتری از تمرینات دریافت کنید. همچنین سعی کنید وسایل حواس‌پرت‌کن را از محیط ورزش آنلاین خود جمع کنید و در یک فضای دیگر قرار دهید.

وسایل ضروری را فراموش نکنید

ورزش به این سبک نیاز به تعدادی وسیله مهم دارد که شامل تاتامی یا کف‌پوش نرم، دمبل یا وزنه‌های سبک، لباس ورزشی مناسب، سه‌پایه یا استند مناسب برای دوربین و موارد مختلف دیگری است که ضروری‌ترین آن‌ها، همین چند وسیله مذکور هستند.

طبق برنامه پیش بروید

اگرچه مربی خود شخصا برنامه ورزشی مشخصی را به تک‌تک ورزشکاران ارائه می‌دهد، اما لازم است که شما نیز بدون تاکید مربی، آن‌ها را اصولی، منظم و به‌ترتیب اجرا کنید

مهسا آنلاین

لذت انجام ورزش آنلاین به کمک مهسا آنلاین

در این مطلب به موارد مختلفی پیرامون ورزش به‌شکل دورهمی و آنلاین پرداختیم تا علاوه‌بر ایجاد درکی مناسب از این موضوع، مزایا و معایب آن را نیز به‌خوبی بشناسید. همچنین در ادامه نکات مختلفی درباره نحوه انجام آن نیز بیان شد. در کنار تمام موارد ذکر شده بد نیست به مهسا آنلاین نیز بپردازیم که مرجع تخصصی انجام ورزش‌های آنلاین است.

این مجموعه با برخورداری از آموزش‌های تخصصی ومناسب کمک می‌کند تا بتوانید روال مناسبی در ورزش‌های دورهمی و آنلاین پیش بگیرید و نتایج مناسبی نیز دریافت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت مهسا آنلاین mahsaonlin.com مراجعه فرمایید. برای تماس، دریافت مشاوره نیز می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۵۵۹۰۴۵ تماس بگیرید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • زاهدی شهرکی IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    وهمه ی بازیکنان تاج وپرسپولیس وسپاهان کلا برای شاهین بودندکه پرسپولیس ازآن نسل تداعی میکنه..درضمن قلعه نویی تصمیم گرفته بودبیاید پرسپولیس که پروین اجازه نداده بودوگفته بودبروتیم تاج ماهافبک بازیسازوقلدرزیادداریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی ایران و امارات را پیش بینی کنید...

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی