نظرسنجی

بهترین بازیکن تیم های ایرانی در هفته اول لیگ نخبگان آسیا را شما انتخاب کنید...
آیا لوگوی استقلال قرمز بوده؟ تاریخچه لوگوی تیم استقلال
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

لوگوی تیم استقلال در طول تاریخ چه تغییراتی از نظر رنگ و شکل داشته؟ در این مقاله به تاریخچه لوگوی استقلال پرداخته ایم.

تیم استقلال ایران یا همان باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران، یک باشگاه ورزشی فوتبال است که هواداران بسیاری هم در میان ایرانیان دارد. به همین دلیل است که اهمیت لوگوی استقلال بسیار زیاد است؛ چرا که هواداران آن، آن را به عنوان نماد محبوبیت تیم خود، استفاده می‌کنند. بر همین اساس ما در این مطلب به بررسی تاریخچه لوگوی تیم استقلال و در ادامه آن تیم پرسپولیس می‌پردازیم؛ پس اگر به تاریخچه لوگو این دو تیم‌ علاقه دارید، با ما همراه باشید.

اهمیت لوگو برای تیم فوتبال

لوگو یک تیم فوتبال، نماد هویت، ارزش‌ و تاریخچه آن تیم را درون خود جای داده است؛ چرا که بر اساس تاریخچه و ارزش‌های آن تیم طراحی شده است. لوگوی تیم استقلال نیز این‌چنین است. یک لوگوی تیم فوتبال، نقش بسیار مهمی هم در ایجاد ارتباط با هواداران آن تیم و هم شناخته شدن تیم در سطح جهانی ایفا می‌کند.

در واقع لوگوی تیم، به عنوان اولین نمادی به کار گرفته می‌شود که تیم را با استفاده از آن می‌شناسند؛ به عنوان مثال، هواداران و طرفداران با دیدن لوگوی استقلال، این تیم را تشخیص می‌دهند. پس یک طراحی لوگو قوی و به ‌یاد ماندنی، هویت بصری منحصربه‌فردی برای آن تیم ایجاد می‌کند. لوگو همچنین می‌تواند نمادی از تعلق خاطر هواداران به تیم باشد. هر هواداری با دیدن لوگوی تیم موردعلاقه خود، احساس تعلق، وفاداری و پیوستگی بیشتری به آن پیدا می‌کند.

از مهم‌ترین ابزارهایی که یک تیم فوتبال می‌تواند با آن برندسازی کند، لوگوی آن تیم است. تیم فوتبال، با استفاده از یک لوگوی قوی، برند خود را تقویت می‌کند و در ذهن مخاطبان هم ماندگار می‌شود. دلیل مهم آن هم این است که اغلب لوگوی تیم، رنگ معرف تیم را هم در خود جای داده است؛ به عنوان مثال تیم استقلال با رنگ آبی شناخته می‌شود و رنگ غالب لوگو آن نیز آبی است.

لوگو برای منعکس کردن تمام این ویژگی‌ها، باید خود دارای مشخصه‌هایی هم باشد. از جمله این مشخصات سادگی، منحصربه‌فرد بودن، ماندگاری در طول زمان، انعطاف‌پذیری و دارا بودن معنا و مفهوم است؛ چرا که یک لوگوی خوب برای تیم فوتبال، می‌تواند نقشی بیش از یک تصویر را برای آن بازی کند. یک لوگو، نمادی از روح و جان یک تیم است و به آن هویت می‌بخشد.

تغییرات لوگوی تیم استقلال در طول زمان

با یک بررسی کلی از تاریخچه لوگوی استقلال، به این نکته پی می‌بریم که لوگو این تیم در طول زمان تنها 6 بار تغییر کرده است. اولین لوگویی که برای این تیم طراحی شده است، به سال 1324 برمی‌گردد. در آن سال‌ها، تیمی از دوچرخه‌سواران تصمیم به تاسیس کلوپی برای دورهمی‌های خود می‌گیرند و برای آن نیز لوگویی طراحی می‌کنند. به دلیل انتساب این لوگو به کلوپ دوچرخه‌سواران، در آن از تصویر یک دوچرخه‌سوار استفاده شده بود. در قسمت پایینی لوگو هم تاریخ تاسیس آن را درج کرده بودند. ماندگاری این لوگو تا سال 1328 ادامه داشت.

در سال 1328 نام باشگاه به تاج تغییر پیدا کرد. بر همین اساس هم لوگو باشگاه را تغییر داده و بازطراحی کردند. دیگر اثری از دوچرخه‌سوار رکاب‌زن بر روی لوگو نبود؛ بلکه در میانه لوگو تصویری از یک تاج در میان 4 حلقه المپیکی بود. در سمت راست تاج هم عبارت "تا" و در سمت چپ آن حرف "ج" خودنمایی می‌کرد. رنگ این نوشته‌ها نیز طلایی بود. در قسمت پایینی لوگو هم کلمه "تاج" به لاتین نوشته شده بود.

پس از انقلاب به طبع لوگوی این باشگاه که نمادی از تاج شاهنشاهی را درون خود داشت، تغییر پیدا کرد. برای لوگوی تیم استقلال پس از انقلاب نمادی از یک پرنده با بال‌هایی باز را در نظر گرفتند. این پرنده می‌توانست نماد آزادی باشد. بال‌های آن پرنده به شکل کلمه "الله" باز شده بود. درون آن هم نیمه‌ای از یک توپ فوتبال چهل تیکه و بالای آن کلمه "استقلال" قرار داشت. از این لوگو هم تا سال 1370 استفاده کردند.

پس از سال 1370 برای بار چهارم لوگوی استقلال تغییر کرد. برای آن از یک دایره آبی رنگ که در میانه آن سه حلقه نمایان بود، استفاده کردند. این حلقه‌ها می‌توانستند نماد چرخ‌های یک دوچرخه باشند. یکی از حلقه‌ها هم به شکل جقه ادامه یافته بود. تا سال 1386، این لوگو ماندگار بود؛ اما در این میان یک سال لوگوی دیگری جایگزین آن شد که البته استقبال چندانی از آن صورت نگرفت. در سال 1379، لوگویی جدید برای تیم استقلال طراحی شد که البته بسیار هم بی‌معنی بود. این لوگوی تصویری از یک دلفین را در وسط و در حال شوت کردن کردن توپ فوتبال نشان می‌داد. این نماد پس از یک سال و به دلیل بی ارتباط بودن آن به تیم استقلال، حذف و همان لوگوی پیشین جایگزین آن شد.

در حال حاضر از همان لوگو البته به اضافه تغییراتی که داشته، استفاده می‌شود. در بالای دایره آبی‌رنگ دو ستاره هم اضافه شده است. درون آن نیز نام تیم استقلال به فارسی و انگلیسی نوشته شده و در پایین لوگو تاریخ تاسیس تیم قرار دارد.

با توجه به تغییرات لوگوی استقلال که در شکل زیر هم می‌بینید، لوگوی این تیم برخلاف برخی تصورات، هیچوقت قرمز نبوده است.

تغییرات لوگو استقلال

بررسی مفهوم لوگو مخصوص استقلال

لوگوی تیم استقلال تهران، نه تنها یک نشان تجاری، بلکه یک نماد هویتی برای این تیم است. در واقع می‌توان گفت با وجود تغییرات این لوگو در طول سالیان، مفاهیم آن همچنین ثابت مانده‌اند. جدای از رنگ‌ها، دو ستاره و حلقه‌ها نمادهای این لوگو را تشکیل می‌دهند.

دو ستاره‌ در بالای دایره این لوگو، نماد دو قهرمانی آسیایی باشگاه استقلال است. این ستاره‌ها نشان از افتخار، موفقیت و جایگاه بالای این تیم در فوتبال آسیا دارند. حلقه‌ها نیز شبیه به حلقه‌های المپیک بوده و نمادی از پیروزی، اتحاد و همبستگی این تیم دارند.

بررسی رنگ لوگوی استقلال

بخش مهمی از لوگو را رنگ‌های آن تشکیل می‌دهند. به خصوص در مورد لوگوی تیم‌ها که رنگ آن نمایانگر اهداف و ارزش‌های آن تیم است. رنگ غالب هم در لوگوی تیم استقلال، آبی است. رنگ آبی در فرهنگ‌های مختلف، معانی متنوعی دارد اما به صورت کلی می‌توان آن را نماد اعتماد، آرامش، وفاداری و آسمان دانست. در لوگوی این تیم هم رنگ آبی نشان از وفاداری هواداران به تیم، اصالت، بلندپروازی و اهداف بلندمدت تیم دارد.

به عنوان رنگ مکمل این لوگو، رنگ سفید را انتخاب کرده‌اند. رنگ سفید، نمادی از پاکی، صلح، سادگی و روشنایی است. در لوگو این تیم هم سفید، معنای پاکی ورزش و اهداف والای باشگاه را می‌رساند. ترکیب دو رنگ آبی و سفید نمایانگر هماهنگی و تعادل بصری است. این ترکیب، لوگویی آرام و درعین‌حال پرقدرت را به نمایش می‌گذارد؛ همچنین تداعی‌گر تاریخچه و اصالت باشگاه استقلال است.

تاریخچه لوگوی پرسپولیس

نام این تیم برگرفته از آثار دوران هخامنشی است. به همین دلیل نیز لوگوی تیم پرسپولیس، همواره از نشان‌ها و آثار آن دوران الهام گرفته است. به صورتی که در اولین لوگوی پرسپولیس، در سال 1347، نماد فروهر به چشم می‌خورد. پس از آن هم در سال 1357، این لوگو اندکی تغییر پیدا کرد. مهمترین تغییر آن هم استفاده از رنگ قرمز بود که هنوز هم به عنوان نماد این تیم شناخته می‌شود. هنوز نماد فروهر در میانه این لوگو وجود داشت. فروهر در لوگو این تیم در میان گل‌های نیلوفر قرمز قرار گرفته بود. این گل‌ها هم نشانی از تیم شاهین بودند.

با ایجاد تغییراتی، در لوگوهای بعدی این تیم از سرستون‌های تخت‌جمشید به جای فروهر استفاده می‌شد. این سرستون‌ها همواره با نمادی از یک جام همراه بودند. در حال حاضر هم این سرستون‌ها و جام در لوگوی پرسپولیس حضور دارند. لوگو حال حاضر آنف ترکیبی از یک سپر است که درون آن شیر بالدار و در وسط آن جام قرار دارد. به نشانه دهمین قهرمانی تیم پرسپولیس هم ستاره‌ای درخشان در بالای این سپر قرار گرفته است.

تاریخچه لوگوی پرسپولیس

جمع‌بندی

لوگوی یک تیم فوتبال حاوی هویت آن تیم، تاریخچه و ارزش‌های آن است؛ مانند لوگوی تیم استقلال که ارزش آن یعنی نگاه بلندپروازانه را با استفاده از رنگ آبی نشان می‌دهد. لوگوی استقلال تا کنون شش بار از زمانی که لوگو یک باشگاه دوچرخ سواری بوده تا کنون، تغییر پیدا کرده است. در آن هم از نماد ستاره به نشانه قهرمانی این تیم و حلقه استفاده شده است. لوگوی تیم استقلال برخلاف تصور برخی افراد، هیچوقت قرمز نبوده و همیشه ترکیب رنگ آبی و رنگ‌های نزدیک به آن را داشته است. تیم پرسپولیس نیز ارزش‌ها و نماد خود را درون لوگوی خود جای داده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • علی IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    با این حساب پرسپولیس از اول خودش استقلالی بوده
    • ش.ش IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
      اگه از اول حساب کنید عثتقلال دوچرخه بوده 😂😂 حالا این دولفین رو از کجا در اوردن بعید میدونم خودشونم بدونن.😃😃😃
  • بااصالت IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    اینا که خودشون از اول آبی بودن آبی آبی آبی جواد لالیگایی
  • پرسپولیس همیشه قهرمان ❤ DE ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    وقتی به لوگوی باشگاه دوچرخه سواری نگاه میکنم بیشتر از پیش به پرسپولیسی بودن خودم افتخار میکنم. پرسپولیس یعنی تخت جمشید. پرسپولیس یعنی تاریخ تمدن افتخار ❤️🏆⭐️
    • حبیب IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      دو سوم مناطق متمدن دنیا دست هخامنشیان بود و پرافتخار . بنابراین این تمدن ایرانی رو با تیمی بی اصالت و بی ریشه و بدون افتخار ملی رو بهم نچسبون .
  • محمد صادق🚩 IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    جونم پرسپولیس 😍😍 آدم عشق می کنه هوادار این تیمه ♥️

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین بازیکن تیم های ایرانی در هفته اول لیگ نخبگان آسیا را شما انتخاب کنید...

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی