نظرسنجی

چهره برتر بازی های روز اول هفته پنجم لیگ برتر را شما انتخاب کنید...
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
۰ |
۲
ب‌ام‌و X1 بخریم یا لکسوس NX
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

خودروهای سگمنت شاسی‌بلند به لطف خصوصیات ابعادی‌وفنی، بسیاری از نیازهای خریداران را برآورده می‌کنند. به همین دلیل سازنده‌ها و طرفداران این کلاس روزبه‌روز بیشتر می‌شود، خصوصا باتوجه به تنوع بالای محصولات در این کلاس.

با توسعه فناوری هیبرید حتی شاسی‌بلندها هم اقتصادی و سبز شده‌اند تا با اضافه شدن این مشخصات، محبوبیت آن‌ها دوچندان شود.  البته این تمام قابلیت‌های این کلاس نیست و بزودی شاهد ورود خودروهای برقی متنوع در این سگمنت خواهیم بود. برخلاف روند جهانی، بازار داخلی ما تاحدودی ذهنیتی قدیمی نسبت به این خودروها داشت تا این که نسخه هیبریدی لکسوس  NX به بازار وارد شد و با ویژگی‌های منحصربه‌فردش توجهات را به خود جلب کرد، اما باید دید این توانایی‌ها برای به چالش کشیدن رقبا کافی است یا خیر!

با توجه به لیست قیمت لحظه‌ای خودرو، ب‌ام‌و X1 یکی از رقبای مهم لکسوس NX در بازار خودروی کشورمان است. هنوز هم می‌شود نسخه‌های صفر کیلومتر این دو کراس‌اور باکیفیت را پیدا کرد، اما اگر تمایل به خرید خودروهای دست دوم دارید، در آنجا گزینه‌های بیشتری خواهید داشت. در ادامه به مقایسه این دو خودرو خواهیم پرداخت.

ب‌ام‌و X1 بخریم یا لکسوس NX

ب‌ام‌و X1

سال ۲۰۰۹ ب­‌ام­‌و تصمیم گرفت تا کوچکترین عضو خانواده X را روانه بازار کند. X1 با تلفیق عملکرد اسپرت و توانایی خودروهای شاسی­‌بلند استانداردهای جدیدی را در کلاس شاسی­‌بلندهای جمع­‌وجور تعریف کند. پس از عرضه ۷۳۰هزار دستگاه از نسل اول، نوبت به رونمایی از نسل دوم رسید تا با پشتوانه­‌ای قوی، عملکردی بهتر داشته باشد.

طراحی خودرو به لطف خطوط پویا برروی بدنه به خوبی القاکننده سرزندگی این خودرو است. برای این که چنین حسی را بتوان با تمام وجود لمس کرد تنها به تغییر در طراحی بدنه اکتفا نشده و طراحی شاسی نیز مورد بازبینی قرار گرفته است که این امر بهبود فرمان­‌پذیری و راحتی سرنشینان را در پی داشت. علاوه­ براین تغییر مرکز ثقل خودرو، تقسیم وزن ۵۰-۵۰، بدنه عریض­‌تر و فاصله کم دماغه و انتهای خودرو تا مرکز چرخ­‌ها سواری به مراتب بهتری را نسبت به نسل قبل ارائه می­‌دهد.

طراحی کابین راننده نیز با تمرکز بر عملکرد راننده طراحی شده است. افزایش ارتفاع به میزان ۵۳ میلی­متر کمک شایانی به افزایش فضای کابین کرده که همین امر در کنار افزایش ارتفاع صندلی راننده و سرنشینان باعث شده است تا آن­‌ها دید بهتری از محیط اطراف داشته باشند. علاوه­ بر این افزایش ظرفیت دیگر قسمت­‌ها به کارایی X1 افزوده است، به­‌طور مثال فضای زانو ردیف عقب افزایشی ۳۳ میلی­متری داشته که در صورت سفارش صندلی­‌های قابل تنظیم ردیف عقب این فاصله به ۶۶ میلی­متر نیز خواهد رسید. همچنین فضای بار ۵۰۵ لیتری نسبت به نسل قبل ۸۵ لیتر افزایش داشته است.

ب­‌ام­‌و در بخش پیشرانه هم کم نگذاشته است و X1 را به نسل جدید پیشرانه­‌های ۴ سیلندر بنزینی مجهز کرده است. که برخلاف نسل قبل که کد 28i به ایران مجوز وارادات گرفت، این بار با کد 25i عرضه می­‌شود. میزان انتشار CO2 نسبت به نسل قبل ۱۷ درصد کاهش یافته و به رقم ۱۴۹ گرم در هر کیلومتر رسیده است. این پیشرانه­ با اتصال به جعبه­‌دنده­ ۸ سرعته استپ­‌ترونیک نیرو را به چرخ­‌ها منتقل می­کنند. جعبه دنده آن سریع و نرم است و عکس­‌العمل سریعی از خود نشان می­‌دهد. سیستم هوشمند چهارچرخ متحرک این خودرو موسوم به xDrive به لطف استفاده از کلاچ الکتروهیدرولیکی تنها در موارد لزوم نیرو را علاوه­‌بر چرخ­‌های جلو به چرخ­‌های محور عقب منتقل می­‌کند.

X1 جدید با مرکز ثقل بالاتر و شاسی‌هایی که بر اساس دیفرانسیل جلو طراحی شده‌اند به‌خوبی وفق پیداکرده است اما باعث نشده که این خودرو به هندلینگ بالای آئودی Q3 و یا فولکس‌واگن تیگوان دست پیدا کند. از طرف دیگر، X1 به‌طور عجیبی در رانندگی آفرود هم عملکرد خوبی داشت. این خودرو در مسیرهایی که اصلا انتظاری از خودرو ندارید شما را شگفت‌زده می‌کند و به‌سادگی مسیر را طی می‌کند و بالا می‌رود. با این خودرو و با این مشخصات در مسیرهای گل‌آلود و شرایط سخت زمستانی هم به مشکل برنمی‌خورید. اگرچه مطمئنا یک اکسیر جادویی برای ب‌ام‌و محسوب نمی‌شود، اما در میان رقبا انتخاب رضایت‌بخشی خواهد بود و برای طرفدارانی از ب‌ام‌و که به دنبال فضا و راحتی هستند یک به‌روزرسانی موفق محسوب می‌شود.

ب‌ام‌و X1 بخریم یا لکسوس NX

لکسوس NX300h

اگر تا به حال به برند لکسوس شک داشتید، حالا وقت ایمان آوردن است. از زمان تاسیس لکسوس چنین جسارتی در طراحی محصولات آن بی­‌سابقه بوده است. خودرویی که با ظاهر متمایز برای اولین مرتبه در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۴ در معرض دید عموم قرار گرفت. با ظاهری متمایز، کیفیت بالای کابین، تجهیزات استاندارد متعدد و قابلیت اعتماد بالای خودروهای لکسوس زیاد سخت نیست که ببینید چرا خریداران جذب این خودرو می­‌شوند، چون به شما حس خاص بودن را می­‌دهد.

طراحی آن متفاوت از سایر خودروهای بازار و به عبارت بهتر فضایی است. با خطوط روی بدنه به نوعی خودستایی می­‌کند و با غرور راه می­‌رود. ضریب درگی مشابه لامبورگینی مورسیه­‌لاگو دارد، که برای یک شاسی­‌بلند حیرت­‌انگیز است. بیش از همه نمای جلو آن چشم­‌ها را خیره می­‌کند، با جلوپنجره­‌ای مانند دوک نخ­ریسی که شاید ارجاعی به تاریخچه تویوتا و سابقه فعالیت آن­‌ها در صنعت نساجی باشد. در دو طرف جلوپنجره چراغ­‌های دوتکه چهره‌ای افسونگر به آن بخشیده است. در این امر چراغ­‌های بومرنگی شکل روشنایی روز با نود LED که در آن­‌ها به کار رفته نقش مهمی ایفا می­‌کنند. در نمای کنار در مقایسه با رقبایش قوس زیبای گلگیرها جلب توجه می­‌کند، متناسب با آن­‌ها سقف هم با شیبی چشم­‌نواز به صندوق ختم می­‌شود. در عقب هم همچون سایر قسمت­‌ها سطوح زاویه­‌دار را می­‌بینیم که باز هم چراغ­‌ها چشمگیرترین عنصر این بخش هستند.

فضای کابین برای سرنشینان علی­‌رغم آن­‌چه که از بیرون نشان می­‌دهد کافی است. صندلی­‌ها با راحتی مثال­‌زدنی، استاندارد لکسوس را یادآوری می­‌کنند و کیفیت ساختشان هم بالاست. سرنشینان جلو فضایی کافی دارند، اما شیب سقف در عقب و سقف پانورامیک از فضای سر کاسته است. علاوه­‌براین  با قرارگیری باتری­‌ها در عقب، فضای پای سرنشنینان عقب و فضای بار تحت تاثیر قرار گرفته است. باتری­‌هایی که موتورهای برقی سیستم هیبریدی را تغذیه می­‌کنند.

حال که نسخه هیبریدی NX را انتخاب کرده‌اید، خاص بودن برای شما خرج کمتری دارد. NX300h همان شخصیت اسپرت نسخه مجهزبه توربوشارژر را از خود نشان می­‌دهد منتهی با بهره­‌وری بالاتر. هنگامی که دکمه پاور را می­‌زنید، بدون صدا خودرو روشن می‌شود و به کمک موتورهای الکتریکی به راه می­‌افتد. کمی که جلو می­‌روید برای سرعت گرفتن با فشار پدال گاز موتور ۴ سیلندر توربو را فرا می­‌خوانید و آن وقت با روی دیگر این هیبریدی آشنا می­‌شوید.

لکسوس پیشرانه بنزینی ۲٫۵ لیتری با کد 2AR-FXE را منحصرا برای این خودرو تدارک دیده است. سیستم احتراق آن به‌روز و شعله محفظه احتراق در هنگام شتاب­‌گیری کوچک­تر شده است تا حس بهتری در شتاب­‌گیری­‌های خطی به شما منتقل کند. همچنین به گونه­‌ای نصب شده است تا نوسانات آن کاهش یابد و سواری راحتی را رغم بزند. پشتیبان این پیشرانه بنزینی، دو موتور الکتریکی هستند. یکی از آن­‌ها در حکم ژنراتور و دیگری به منظور نیروبخشیدن و حرکت. باتری­‌های سیستم هیبریدی در دو پکیج که هرکدام ۲۰ کیلوگرم وزن دارند قرار دارند و در دو طرف صندلی عقب جایگذاری شده­‌اند. این امر موجب بهبود موقعیت مرکز ثقل و پایداری خودرو می­‌شود. سیستم کارآمد E-Four که برای تمام شرایط آب­‌وهوایی آماده شده است، توسط موتور الکتریکی قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می­‌کند، اما برای نیروبخشیدن به محور جلو، پیشرانه بنزینی یا موتورالکتریکی وارد عمل می­‌شوند. این سیستم بنا به شرایط رانندگی و اوضاع مسیر، گشتاور چرخ­‌های عقب را تنظیم می­‌کند. همین امر مانع از اسپین شدن چرخ­‌ها در هنگام شروع حرکت و افزایش چسبندگی در سطوح لغزنده می­‌شود. علاوه­‌براین به کمک این سیستم انرژی و سوخت ذخیره می­‌شود، چرا که تنها در مواقع ضروری خودرو به AWD تبدیل می­‌شود. با چنین پیشرانه­‌ای و انتشار آلایندگی ۱۲۰ گرم در هر کیلومتر سهم کمتری در آلودگی هوا خواهید داشت.

خرید خودرو از: https://bama.ir/car

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

چهره برتر بازی های روز اول هفته پنجم لیگ برتر را شما انتخاب کنید...

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی