۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

مارک ویلموتس هم به سلامتی برگشته کشورش و زندگی عادی را دنبال می‌کند. دوباره چهار ماه دیگر به تهران می‌آید و یکی، دو روز پیش از بازی تیم ملی را تمرین می‌دهد و خلاص. اگر هم تیم ملی به جام جهانی صعود نکند ککش نمی‌گزد و پولش را می‌گیرد.

پرونده| ویلموتس پر؛ هیچ‌کس او را بازخواست نکرد خبرورزشی/ امیرعباس واسعی؛ بعد از شکست تیم ملی برابر بحرین و عراق جلسه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شد. در این نشست اعضای هیئت‌رئیسه از نتایج تیم ملی در دو بازی یادشده ابراز نگرانی و تأکید کردند که باید در آینده روند تیم ملی تغییر کند. خشونت و قاطعیت در همین حد! در ابتدای نشست اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیونی‌ها از خود به خاطر حمایت از تیم ملی تقدیر کردند. به خاطر پشتیبانی از تیم ملی. گویی که قرار بود تیم ملی با اتوبوس و در ادامه با کشتی راهی بحرین و اردن شود که تهیه پرواز چارتر برای تیم ملی جای تحسین و تشکر دارد! و البته کیست که ندانت این بخش در واقع تشکر از خودشان بود و اعلام برائت از نتیجه در نزد افکار عمومی!
بگذریم. ابراز ناراحتی به خاطر دو شکست! کافی نیست و دردی دوا نمی‌کند. هیئت‌رئیسه البته مدت هاست تصمیم‌گیری در مورد تیم ملی را به مهدی تاج واگذار کرده. به واقع تعیین سرنوشت تیم ملی به یک نفر محول شده و این اشتباه محض است. حالا اصلاً فرض کنید اعضای هیئت‌رئیسه این توانمندی را داشته باشند که رودرروی مارک ویلموتس بنشینند و با او در مورد دو باخت برابر بحرین و عراق گفتمان کنند. اصلاً آن‌ها چه می‌توانند بپرسند؟ کدام‌شان فوتبال بازی کرده یا حتی می‌داند فوتبال چند نفره است؟ اصلاً فرق فوتبال و هندبال چیست؟ اینجاست که به انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه نقد‌های زیادی وارد است. انتظار می‌رفت در ساختمان سئول علی دایی برای فوتبال ملی تصمیم بگیرد یا مهدی مهدوی‌کیا، حسین کلانی و کریم باقری و دیگر نخبه‌های فوتبال، اما قانون به گونه‌ای است که هیچ یک از این‌ها نمی‌توانند وارد تشکیلات مدیریتی فوتبال شوند و گویی بعد از آویزان کردن کفش‌ها همه فوتبالیست‌ها باید مربی شوند! صدالبته بسیاری فوتبالیست‌ها از قدیم، چون دنبال درس و مدرسه نبودند و برای مربیگری هم کار خاصی لازم نبود بکنند، اتوماتیک‌وار بعد از بازی مربی شدند. در حالی که فوتبال ما مدیر تصمیم‌گیرنده هم می‌خواهد. مدیری که در چنین بحرانی بنشیند رودرروی مارک ویلموتس و او را به خاطر دو باخت بد و مفتضحانه بازخواست کند و در نهایت به این نتیجه برسد که مرد بلژیکی توانمندی عبور از این بحران را دارد یا نه. در همه دنیا بازیکنان بزرگ و معمولی چه برای مدیریت و چه مربیگری باید کلاس بروند و درس بخوانند و به همین دلیل تمام مدیران فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها از بزرگان خودشان هستند، اما اینجا مشکل ۲ سویه است.
فدراسیونی‌ها خود را مدح و ستایش می‌کنند؛ به خاطر اینکه به تیم ملی زمین تمرین دادند، به خاطر اینکه به تیم ملی استخر دادند، به این خاطر که تیم ملی را با پرواز اختصاصی راهی بحرین و اردن کردند، اما در این بین هیچ‌کس از خود سؤال نکرده است چرا مارک ویلموتس در فاصله بین بازی بحرین و عراق تنها سه روز در ایران بود؟ هیچ‌کس از خود سؤال نکرد چرا مارک ویلموتس بازی‌های لیگ برتر را نمی‌بیند؟ مارک ویلموتس بر چه اساسی به مسعود شجاعی در بازی با عراق فیکس بازی داد که تیم را رهبری کند؟ او که خود آتیش‌بیار معرکه بود! به جای اینکه جوان‌ها را آرام کند، بر آتش می‌افزود. می‌گویند او در زمان کارلوس کی‌روش هم به تیم ملی دعوت می‌شده در حالی که اواخر حضور کی‌روش در تهران خیلی کم بازی کرد. به طوری که اصلاً قابل بحث نبود. اصلاً اگر قرار است همان لیست کی‌روش با همان ترکیب بازی کنند پس معنی مربی جدید چیست؟ هر کدام ما ۸۰ میلیون نفر هم می‌توانیم روی نیمکت بنشینیم و تماشا کنیم!
مارک ویلموتس بعد از بازی با عراق تنها سه ساعت در تهران بود و تنها به مهدی تاج توضیح داد! آیا این کافی است؟ راستی اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال چه کسانی هستند؟ آیا این‌ها نقد خود در مورد تیم ملی را به هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال انتقال دادند؟ آیا این‌ها اجازه دارند با مارک ویلموتس در مورد بازی با بحرین و عراق بحث کنند و اشتباه مربی بلژیکی را به او بگویند؟ اصلاً او را می‌بینند؟ اصلاً کسی ویلموتس را دیده و اجازه داشته با او حرف بزند؟
نه هیئت‌رئیسه و نه کمیته فنی؛ گویی فقط باید هیئت‌رئیسه چند خط ابراز ناراحتی می‌کرد. همین و بس. مارک ویلموتس هم به سلامتی برگشته کشورش و زندگی عادی را دنبال می‌کند. دوباره چهار ماه دیگر به تهران می‌آید و یکی، دو روز پیش از بازی تیم ملی را تمرین می‌دهد و خلاص. اگر هم تیم ملی به جام جهانی صعود نکند ککش نمی‌گزد و پولش را می‌گیرد. تا سنت آخر. این آقایان هم همان‌طور که در ۱۵ سال اخیر بر مصدر کار بوده و برای فوتبال تصمیم گرفته‌اند، می‌مانند و دوباره روز از نو، روزی از نو!

کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
توقع جامعه فوتبال از هیئت رئیسه چیست؟
مرتضی محصص: در بحث مدیریتی خوب بوده‌ایم!
رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال، در این خصوص گفت: باید قبول کنیم تمامی اعضای فدراسیون اعم از هیئت رئیسه و مسئولان فدراسیون تلاش خود را برای موفقیت تیم ملی انجام داده‌اند. ما مقابل عراق مشکل فنی داشتیم و این به بحث مدیریت مربوط نمی‌شود. واقعیت این است که در حوزه مدیریتی خوب بوده‌ایم و حالا در حوزه فنی باید کمی بیشتر به ویلموتس مهلت دهیم تا با تیم کار کند و شناخت بیشتری از شرایط فوتبال ما پیدا کند. قطعاً در فرصت باقی مانده به بازی بعدی تیم ملی را تقویت خواهیم کرد.
بهتاش فریبا: باید با جدیت ورود کنند
مهاجم اسبق تیم ملی در این خصوص به ما گفت: ویلموتس باید مسئولیت این ۲ باخت را بپذیرد و حتی تاج، رئیس فدراسیون هم باید پاسخگو باشد که چرا شرایط تیم ملی این‌طور شد. اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به عنوان کسانی که در رأس امور فدراسیون هستند باید برای سر و سامان دادن شرایط جدیت بیشتری نشان دهند. اینکه چرا ویلموتس در ایران حضور ندارد و زمان کمتری را برای تیم ملی می‌گذارد و برای کارش انگار تعهدات کافی نداده است.
جلال طالبی: باید از تاج و ویلموتس توضیح بخواهند
سرمربی اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: تیم ملی شرایط سختی را پیدا کرده است و بر اعضای هیئت رئیسه فدراسیون واجب است از رؤسای فدراسیون و شخص سرمربی تیم ملی توضیح بخواهند که چرا با ۲ باخت پی در پی کار صعودمان به، اما و اگر کشیده شده است. ویلموتس در ایران حضور ندارد و باید هیئت رئیسه توضیح بخواهد که چرا او زمان زیادی را در فوتبال ایران سپری نمی‌کند و بازی‌های باشگاهی را هم به دستیارانش سپرده که نگاه کنند و خودش حضور فیزیکی در ایران ندارد.
همایون شاهرخی: انتظار داریم فوتبالی‌ها را جذب کنند
سرمربی اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: به نظرم این خانه از پای بست ویران است و مدیریت فوتبال ما از بالا تا پایین مشکل دارد. وقتی روی نیمکت تیم ملی افراد غیرفوتبالی حضور دارند در فدراسیون یا هیئت رئیسه کسی نیست جلوی این مسئله را بگیرد؟ به نظرم در فوتبال ما اصول رعایت نمی‌شود و توقع همه اهالی فوتبال از اهالی فدراسیون این است که افرادی را وارد تیم ملی کنند که خوشنام و فوتبالی باشند نه اینکه سابقه فوتبالی نداشته باشند. این انتظار زیادی نیست که غیرفوتبالی‌ها باید از فوتبال بروند.
حشمت مهاجرانی: باید حساسیت بیشتری به خرج دهند
سرمربی اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: به اعتقاد من هیئت رئیسه باید حساسیت بیشتری نشان دهند و همه چیز مختصص به تاج و ساکت نباشد. متأسفانه تیم ملی در بد شرایطی قرار گرفته و باید از فدراسیون‌نشین‌ها پرسید که چه کار کرده‌اند که ملی‌پوشان این‌طور بی‌انگیزه شده‌اند. ویلموتس هم که از تیم ملی شناخت کافی ندارد و شرایط امیدوارکننده‌ای در فوتبال ملی حاکم نیست و متولیان تیم ملی اشتباهات مدیریتی زیادی انجام داده‌اند وگرنه تیم ملی هرگز این‌طور بازی نمی‌کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی