نظرسنجی

به نظر شما ستاره دربی چهارشنبه کدام بازیکن می شود؟
عیسی آل کثیر؛ دردسری که خوب گل می‌زند!
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

مهاجم تعیین کننده و البته پرحاشیه پرسپولیس فرد بعدی در ادامه سلسله مطالب «بیوگرافی بازیکنان حاضر در لیگ برتر» مطابق حروف الفبا و شماره پیراهن، است.

به گزارش خبرورزشی، عیسی آل کثیر متولد ۱۸ بهمن ۱۳۶۸ در شهر میانرود دزفول است. بیشتر مردم دزفول فارسی را با گویش دزفولی حرف می زنند و اقلیت این شهر هم به لری و عربی صحبت می‌کنند.

طایفه آل کثیر از مشهورترین طوایف عرب خوزستان هستند و زبان مادری عیسی آل کثیر عربی است و این فوتبالیست در یک برنامه تلویزیونی با مادرش عربی صحبت کرد. گویش عربی خوزستان جزو گویش‌های عراقی-خلیجی محسوب می‌شود.

عیسی آل کثیر ازدواج نکرده و مجرد است و اخباری که درباره ازدواج عیسی آل کثیر و همسرش در فضای مجازی منتشر شده، شیطنت و شایعه است. علی آل کثیر که سابقه بازی در چند تیم لیگ برتری را دارد نیز از همین طایفه و پسر عموی او محسوب می شود.

عیسی در یک خانواده پرجمعیت رشد کرد و برادرانی دارد که به مراتب از خود او فوتبالی تر و البته پرسپولیسی هستند! وقتی او برای اولین بار در تابستان ۱۳۹۹ مورد توجه پرسپولیس قرار گرفت و برای مذاکره به دفتر درویش دعوت شد، همراه یکی از برادران بزرگش رفت.

در آن جلسه درویش سقف پرداختی باشگاهش را به عیسی پیشنهاد کرد که ۷ میلیارد تومان برای دو سال بود. عیسی وویس سرمربی یک تیم مشهور لیگ برتری را برای درویش و سایر حاضران در جلسه پخش کرد که فقط برای یک فصل به او پیشنهاد ۱۰ میلیاردی می داد! یعنی سه برابر مبلغ پرسپولیس!

شاید خیلی ها ندانند اما از همان اولین جلسه قرارداد بستن با عیسی مشکل پیدا شد! او بلند شد تا اتاق را ترک و برای امضای قرارداد راهی شهرستان شود اما برادرش درب را روی او بست و گفت تا امضا نکنی اجازه نمی دهم از باشگاه پرسپولیس بیرون بروی! عیسی با همان عدد بست و بعدا در تابستان ۱۴۰۲ اتفاقاتی افتاد که همه بیاد داریم!

عیسی آل کثیر در تیم های استقلال اهواز، پیکان، البدر بندر کنگ، آلومینیوم هرمزگان، نفت تهران، پیکان، صنعت نفت آبادان، پرسپولیس و سپاهان بازی کرده و تا امروز بیش از ۷۰ گل زده که برخی مثل قیچی به سپاهان زیبا و برخی مثل گلهای دربی حساس و تاریخ ساز بوده اند.

عیسی مثل تمام پسران خوزستانی فوتبال در خونش بود و از زمین های خاکی و مدرسه شروع کرد. او هم از جمله خیل عظیم استعدادهای بیکران کشور ماست که دیر معرفی شده و سالهای طلایی زیادی را از دست داد. عیسی در سال  ۱۳۹۰ در آستانه ۲۲ سالگی تازه اولین قرارداد حرفه ای خود را بست و هرگز فرصت بازی در رده های پایه را پیدا نکرد.

عیسی همان قدر که از کودکی به فوتبال علاقه زیادی داشت، به درس و مدرسه اصلاً علاقه نداشت و تحصیلات خود را قبل از دیپلم رها کرد و تمام تمرکز و هدف دوران کودکی و نوجوانی اش را روی فوتبال گذاشت. آن هم در شهری که خیلی از محرومیت و فقر امکانات رنج می برد....

عیسی آل کثیر در سن ۱۸ سالگی وارد تیم شهرداری دزفول شد. وی برای اولین بار در سال ۸۹ تجربه امضای قرارداد با باشگاه فوتبال استقلال اهواز را پیدا کرد ولی هرگز نتوانست بازی کند. او بمدت یک فصل با این تیم تمرین کرد اما دستمزدی نگرفت.

تابستان ۱۳۹۰ عیسی اولین قرارداد حرفه ای را بست و اولین دستمزد را از فوتبال برای فصل ۱۳۹۰- ۱۳۹۱ لیگ از باشگاه فوتبال پیکان گرفت. او توانست با پیکان صعود به لیگ برتر را تجربه و در فصل دوازدهم (۹۱-۹۲) برای اولین بار در بالاترین سطح فوتبال ایران بازی کند. عیسی آل کثیر تابستان سال ۹۲ در سن ۲۴ سالگی به تیم البدر بندر کنگ رفت تا در یک سطح پایین تر و لیگ آزادگان بخت خود را برای بازی بیشتر امتحان کند.

در فصل اول لیگ آزادگان، عیسی در ۱۹ مسابقه ۷ گل زد که آمار نسبتا خوبی بود و باعث شهرت او در محافل فوتبالی شد. بدین ترتیب عیسی آل کثیر با پیشنهادی خوب، تابستان ۱۳۹۳ بمدت یک فصل با تیم آلومینیوم هرمزگان قرار داد بست و در ۱۹ بازی ۱۱ گل زد و همین درخشش باعث شد تابستان ۱۳۹۴ به لیگ برتر برگشته و قراردادی سه ساله با باشگاه نفت تهران ببندد.

آل کثیر طی ۳ فصل ۱۵، ۱۶ و ۱۷ لیگ برتر با لباس نفت تهران برای خود اسم و رسمی بهم زد و تابستان ۱۳۹۷ با قراردادی یکساله به پیکان برگشت. مجید جلالی او را به عنوان تک مهاجم هدف می خواست و عیسی در این نقش در طول یک سال توانست در ۲۵ بازی ۸ گل بزند. با این کارنامه لیگ هجدهم، عیسی پیشنهادات بهتری دریافت کرد و تابستان ۱۳۹۸  پس از توافق با مدیر عامل تیم صنعت نفت آبادان، در لیگ برتر نوزدهم شاگرد دراگان اسکوچیچ شد. ۲۶ بازی و ۱۲ گل در لیگ حاصل عملکرد او بود که عیسی را به عنوان مهاجم محبوب مربیانی که قصد بازی با یک فوروارد را داشتند، تثبیت کرد.

یحیی گل محمدی یکی از همین مربیان بود که پس از عنوان قهرمانی لیگ نوزدهم و برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ به او پیشنهاد داد و عیسی آل کثیر در مورخه ۱۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۹ با امضا قرارداد دو ساله به باشگاه پرسپولیس تهران پیوست. بلافاصله پس از جذب او هم بود که حکم فیفا اعلام و پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس بسته شد!

نخستین بازی او برای پرسپولیس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ در تاریخ ۲۵ شهریور ۹۹ یعنی درست ۱۴ روز پس از امضای قرارداد بود! در ورزشگاه بنیاد قطر برابر التعاون پرسپولیس با یک گل برد و در ادامه با درخشش عیسی که با ۴ گل به محبوبیت رسید، پرسپولیس تا فینال هم رفت اما بزرگترین مشکل را هم خود او ایجاد کرد!

پس از گلی که عیسی آل کثیر برابر السد زد، پیراهنش را درآورد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران این حرکت را سانسور و پخش نکرد و بعداً برخی از عوامل داخلی این سازمان، خواستار گوشزد و تذکر به عیسی آل کثیر برای انجام شادی های قابل پخش شدند. این موضوع تا مدتی در شبکه های اجتماعی با واکنش های شدید کاربران ایرانی همراه بود اما مشکل بزرگتر عیسی در شادی بعد گل در راه بود...

خوشحالی وی بعد از گلزنی در بازی با پاختاکور ازبکستان باعث شد تا برابر تیم النصر عربستان دیدار نیمه نهایی را از دست بدهد. جنجال های محرومیت غیر منصفانه سبب اتحاد تیمی و انگیزه بیشتر برای راه یابی پرسپولیس به فینال این رقابت ها شد. عیسی ادامه بازیها را از دست داد و شش ماه از حضور در کلیه میادین رسمی محروم شد.

همینطور او را به مبلغ ۱۰ هزار دلار جریمه کردند. علت محرومیت عیسی آل کثیر توسط کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام حرکتی بود که تعبیر نژادپرستانه شد.

عیسی با دو انگشت در دو طرف سر خود، چشمانش را می کشید که توهین به نژاد زرد تعبیر شد. حرکتی که عیسی قبل از آن دو بار انجام داده بود ولی این حرکت او از سوی ازبکستانی های عصبانی از شکست، مسخره کردن آن ها استنباط شد و به همین دلیل آن ها شکایت خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ، اعلام کردند.

پرسپولیس و عیسی در دفاعیات خود به ای اف سی فیلم بازیهای قدیمی عیسی با لباس نفت تهران و آبادان را هم به مالزی فرستادند که عیسی همین شادی بعد گل را از سالهای قبل انجام می داد. خودش هم در ویدیویی رسمی برای کمیته انضباطی آسیا گفت که به خاطر فرم چشمان برادرزاده اش «میکائیل» و بخاطر او به این شکل شادی کرده است.

بهرحال او از بازی حساس پرسپولیس مقابل النصر در جام باشگاه های آسیا محروم شد و محکومیت ۶ ماهه هم سرجای خود ماند تا عیسی بدون بازی در ورزشگاه آزادی و کلا ایران، محبوب هواداران سرخ و سپس محروم شود! اما تقدیر تازه با او شروع و قرار نبود حواشی این مهاجم باتجربه و با استعداد به همین جا ختم شود!

در دی ۱۴۰۰ آل‌کثیر با مصدومیت رباط صلیبی روبرو شد و ادامه فصل را کاملاً از دست داد. او در حالی با چنین مصدومیتی روبرو شد که امید آقای گلی لیگ و بهترین گل‌زن فصل پرسپولیس تا به هنگام مصدومیت بود. اما در کمال تعجب عیسی حاضر به عمل جراحی نشد! او به دزفول رفت و بعد از مشورت با یک پزشک تجربی به تهران برگشت و خواست به تمرین ادامه دهد!

هر چه پزشکان و مدیران پرسپولیس و هواداران و یحیی گفتند فایده ای نداشت و عیسی اصرار داشت که بدون عمل با رباط پاره بازی می کند! او ۴ ماه به خودش و پرسپولیس با لجبازی لطمه زد و سرانجام تسلیم علم شد و ۴ ماه دیرتر از موعد برگشت. در این فاصله که همه از رفتار عجیب او گلایه و این روحیه غیرحرفه ای را نقد می کردند، فقط گل محمدی حامی او ماند.

عیسی آل کثیر که درخصوص علاقه اش به تیم بارسلونا گفته بود: تیم مورد علاقه ی من در بین باشگاه های خارجی، بارسلونا است و بنظرم لیونل مسی بازیکن فوق العاده ای است ولی رونالدوی برزیلی و دروگبا الگوی فوتبالی من هستند، این تضاد را در فوتبال خود هم داشت! با دستور و اصرار یحیی قرارداد او تمدید شد. با اینکه با ترجیح درمان گیاهی به عمل جراحی، پرسپولیس را از داشتن یک مهاجم محروم کرده و یک جای لیست را هم پر کرده بود!

فصل ۲۲ که عیسی باید از ابتدا برای پرسپولیس بازی می کرد، تا نیم فصل بدون او ادامه داشت ولی دور برگشت آمد و عصای دست یحیی شد. بعد باخت در اسفند ۱۴۰۱ در آزادی به سپاهان، پرسپولیس تمام بازی های بهار ۱۴۰۲  را متوالی برد و با لغزش سپاهان برابر ملوان قهرمان شد. عیسی در دربی گل زد و سپس در فینال جام حذفی نیز پرسپولیس دوباره دربی را برد تا دبل کند.

قرارداد عیسی تمام شده و همه گمان داشتند بعد محبت یحیی که یک بار در محرومیت شش ماهه و سپس در لجبازی کودکانه او سر عمل زانو ۱۰ ماه پرسپولیس را بدون مهاجم گذاشت اما گل محمدی پای او ایستاد،  عیسی اولین بازیکنی خواهد بود که تمدید می کند اما در عمل برعکس شد!

عیسی مدیربرنامه هایش را عوض کرد و کسی را به نمایندگی از خود به باشگاه پرسپولیس فرستاد که قبلا ستاره های بزرگ این تیم را از پرسپولیس برده و به هوایی کردن بازیکنان شهرت داشت! باز یحیی راه آمد ولی عیسی در قبال پیشنهاد ۱۵ میلیاردی که سقف پرسپولیس در تابستان ۱۴۰۲ بود، لااقل ۳۰ میلیارد خواست و چون معلوم بود باشگاه در قبال این رقم کوتاه نیامده و نظم پرداختی خود را بهم نمی زند، مهلتی ۴۸ ساعته داد و موبایلش را خاموش کرد!

یحیی خودش شخصا با عیسی تماس گرفت تا بگوید اگر با این عدد برای او که ملی پوش هم نیست موافقت کنند، چه عددی باید به ملی پوشانی چون بیرانوند یا کنعانی و ستاره هایی چون ترابی بدهند؟ اما عیسی جواب نداد و نیمه شب عکس او با لباس سپاهان درآمد! علی پروین هم در یک گفتگوی غیر رسمی پرده از پیشنهاد ۷۰ میلیاردی به آل کثیر برداشت تا مثل بمب در فضای فوتبال ایران صدا کند!

عیسی که با نفت تهران قهرمان جام حذفی و فینالیست سوپرجام شده بود، با پرسپولیس تهران نایب قهرمان لیگ قهرمانان و قهرمان لیگ ۲۲ و همزمان جام حذفی و سوپرجام شد. بهترین گلزن لیگ آزادگان ۹۴–۱۳۹۳ هرگز یک فصل کامل برای پرسپولیس بازی نکرد اما در هر دو نیم فصل بازی برای پرسپولیس بهترین گلزن این تیم شد.

عیسی از جمله بازیکنانی است که برای رسیدن به این جایگاه سختی های بسیاری را تحمل کرد. در سال نخست که با استقلال اهواز قرارداد داشت، چون تیم اهواز بود و او باید از دزفول می آمد، پولش را جوری تنظیم می کرد که بتواند ناهار یک فلافل بخورد و حتی گاهی پیش می آمد که همین فلافل را هم نمی توانست بخرد و از روی گرسنگی جوراب به شکمش می بست و تمرین می کرد.

روزهایی بود در پارک خوابید و حتی در تهران هم سالهای اول امکان اجاره منزل به تنهایی نداشت و با همخانه اجاره نشین بود. با این وجود همه می دانستند سپاهان او را بخاطر نیاز فنی نخریده و هدف لطمه به پرسپولیس بود. لطمه ای که یحیی خورد، او چون از بودن عیسی مطمئن بود سراغ خرید مهاجم نرفت و وقتی هم نبیل باهویی را برخلاف نظر او خریدند، بازیش نداد و از آسیا حذف شد تا استعفا بدهد و حالا سهمیه پرسپولیس سوخته تا این باشگاه هم آسیب ببیند.

اما خود عیسی هم تا هفته ۷ کارت بازی بخاطر سقف قرارداد نداشت و وقتی هم مشکل کارت حل شد، مورایس شهریار مغانلو را داشت! پس عیسی در دور رفت لیگ ۲۳ فقط یک بار فیکس شد و دو گل زد. در نیم فصل او را کنار گذاشتند و پرسپولیس با اوسمار عیسی را خواست تا او برگردد و با زدن گلهای حساس در قهرمانی نقش مهمی ایفا کند.

عیسی برای لیگ ۲۴ هم در این تابستان کلی داستان داشت تا راضی به تمدید شد اما این بار گاریدو و درویش علیپور و سپس ژوائو را هم خریدند تا عیسی حسابی از نظر روحی افت و با از دست دادن توپ های ساده و فراوان در حد مهاجم سوم افت کند که هیچ بعید نیست او را دوباره در نیم فصل به خروج سوق بدهد!

عیسی عاشق شماره ۷ بود اما در پرسپولیس این شماره را به او ندادند و با ۷۲ شروع و بعد موفقیت درآسیا آن را تغییر نداد. امسال اما شماره ۱۰ را به او دادند تا نشانه اعتماد به مهاجم اول باشد چرا که همه از روحیات او خبر دارند! عیسی بازی ملی ندارد و در ۶ دربی با لباس سرخ دوگل حساس زده است.

دربی ۹۵ در اردیبهشت ۱۴۰۰ و بازی برگشت لیگ بیستم و دربی ۱۰۰ در اردیبهشت ۱۴۰۲ برگشت لیگ ۲۲ هر دو با تک گل ۳ امتیازی عیسی بسود پرسپولیس تمام و در هر دو فصل جام قهرمانی به یحیی گل محمدی رسید. عیسی در ۶ دربی به عنوان مهاجم ۳ بار هم اخطار گرفته است!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما ستاره دربی چهارشنبه کدام بازیکن می شود؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی