عکس| شباهت جالب سرمربی قطر با شخصیت محبوب کارتونی/ لوپس وقتی کچل نبود، تن‌تن بود!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

سرمربی تیم ملی قطر که بیشتر دوران حرفه‌ای خود را (چه به عنوان بازیکن چه مربی) در اسپانیول سپری کرد، به دلیل مدل موهایش ملقب به تن‌تن شد.

تیم ملی قطر میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بالاتر از حد انتظار ظاهر شده و با این که پیش از این تورنمنت با اخراج کارلوس کیروش وارد بحران شده بود، تین‌تین مارکس اسپانیایی را استخدام کرد و حالا شانس تکرار قهرمانی دوره قبل را هم دارد. در آستانه دیدار ایران - قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، نگاهی به سابقه تین‌تین و مرور نکات جالب درباره این سرمربی ۶۲ ساله اسپانیایی خواهیم انداخت.

بارتولومه مارکس لوپس اسپانیایی و متولد بارسلونا در دوران بازی در پست هافبک تهاجمی بازی می‌کرد. مارکس به خاطر مدل موهایش که مشابه شخصیت کتاب کمیک و کارتون «ماجراجویی‌های تین‌تین» بود، به تین‌تین (تن‌تن) مشهور شد.

مارکس در اوایل سال ۱۹۸۰ با اسپانیول قرارداد امضا کرد و پس از دو دوره قرضی در سنت اندرو و سابادی، در فصل ۱۹۸۲-۱۹۸۳ به تیم اصلی صعود کرد و اولین بازی خود را در لالیگا در ۴ سپتامبر ۱۹۸۲ مقابل سانتاندر انجام داد. او ۶ فصل کامل در اسپانیول حضور داشت و پس از دوره‌هایی در فیگرس و باشگاه اروپا در ۳۳ سالگی بازنشسته شد.

عکس| شباهت جالب سرمربی قطر با شخصیت محبوب کارتونی/ لوپس وقتی کچل نبود، تن‌تن بود!

مارکس در سال ۱۹۹۷ به عنوان مربی شروع به کار کرد و اولین تیمی که مربیگری کرد آخرین تیمی بود که در آن بازی کرده بود. او در آن سال کوپا کاتالونیا را با اروپای دسته چهارمی برد و بارسلونا را در فینال شکست داد. در ۲۶ مِی ۱۹۹۸ به اسپانیول بازگشت و شش سال مسئولیت تیم‌های جوانان و ذخیره را بر عهده گرفت و بعد به عنوان دستیار مربی تیم اصلی، ابتدا زیر نظر میگل آنخل لوتینا و سپس ارنستو والورده خدمت کرد. در تابستان ۲۰۰۸ پس از رفتن والورده به باشگاه المپیاکوس، به هدایت تیم اصلی منصوب شد اما در ۳۰ نوامبر پس از چهار باخت متوالی، از سِمت خود برکنار شد. در سال ۲۰۱۲، پس از تقریباً شش ماه در کاستیون و یک دوره در آکادمی اسپایر در قطر، با اوپن در دسته دوم بلژیک قرارداد امضا کرد و در ۳۱ مارس ۲۰۱۵، زمانی که تیم در جایگاه سوم قرار داشت، به دلایل نامعلومی اخراج شد.

عکس| شباهت جالب سرمربی قطر با شخصیت محبوب کارتونی/ لوپس وقتی کچل نبود، تن‌تن بود!

او در ژوئن ۲۰۱۷ به عنوان مربی سنت ترویدنس انتخاب شد اما بعد از ۵۳ روز به دلیل اختلاف از باشگاه جدا شد. او در اوایل سال ۲۰۱۸ به قطر بازگشت تا هدایت تیم دسته دومی الوکره را بر عهده بگیرد و در ۶ دسامبر ۲۰۲۳ جانشین کارلوس کیروش در تیم ملی قطر شد.

تیم ملی قطر در این دوره جام ملت‌های آسیا در گروه A با تیم‌های تاجیکستان، لبنان و چین هم‌گروه بود که ۹ امتیاز کامل کسب کرد، سپس در مرحله یک‌هشتم نهایی فلسطین را ۲-۱ برد و در مرحله یک‌چهارم نهایی پس از تساوی ۱-۱ مقابل ازبکستان این حریف را در ضربات‌پنالتی شکست داد تا در نیمه‌نهایی حریف ایران شود.

بیشتر بخوانید و ببینید:

تین‌تین مارکس

تیم ملی قطر

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • برزو لردگونی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    حالا هی مسخره کنید
  • عادل IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    خداشانس بده ! هرجابوده اخراج شده و بيشتر از چند ماه کار نکرده و اوج افتخارش مربی گری دسته دومی الوکره بوده ! اسکوچيچ رزومه اش بهتر از اين بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی