نظرسنجی

عملکرد تیم ملی را در این فیفا دی چگونه دیدید؟
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
۱ |
۰
دستگاه آنالیز بدن و فواید آن در تناسب اندام
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

یکی از ابزارهای پیشرفته برای آگاهی از وضعیت جسمانی و سلامت بدن دستگاه های آنالیز بدن هستند. دستگاه آنالیز بدن به شما تصویر دقیقی از ترکیبات بدنتان را نشان میدهد تا برنامه غذایی و تمرینی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

دستگاه آنالیز بدن چگونه کار میکند؟

این دستگاه ها با استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند بیوایمپدانس الکتریکی (BIA) یا با استفاده از اشعه ایکس (روش DEXA)، اطلاعات دقیقی درباره ترکیب بدن شما ارائه می‌دهد. این اطلاعات شامل درصد چربی بدن، توده عضلانی، میزان آب بدن، و دیگر شاخص‌های مرتبط با سلامتی میباشد. امروزه با توجه به عوارض اشعه ایکس و هزینه ی بالای انجام آنالیز بدن با آن، روش بیوایمپدانس الکتریکی محبوبیت بالاتری پیدا کرده است.

این دستگاه ها با توجه به الکترود هایی که با نقاط مختلف بدن در تماس هستند، فرکانس هایی با طول موج های مختلف را وارد بدن میکنند. با توجه به سرعت انتقال آنها میزان چربی، عضله، املاح و ... را در بدن با دقت بالایی اندازه گیری میکنند.

بسته به برند دستگاه، دقت دستگاه های آنالیز بدن بین ۵۰٪ تا ۹۹٪ میباشد. برای مثال ترازو های الکترود دار خانگی دقتی بین ۵۰ تا ۸۰٪ دارند. از طرفی دیگر دستگاه های پیشرفته تر که معروفترین آنها InBody میباشد به نقل از وبسایت این برند، ترکیبات بدن را با دقت ۹۸.۵ ٪ آنالیز میکنند.

مقاله ای از PubMed:

با توجه به مقاله ای که در PubMed (منبع مقالات معتبر منتشر شده در رشته‌های علوم پزشکی و زیست‌شناسی زیر نظر کتابخانه ملی آمریکا) در سال ۲۰۱۸ منتشر شده، در بررسی ای که بر روی ۳۱ آقا و ۳۶ خانم انجام شده، نتیجه بر این قرار بوده است:

All 3 bioelectrical impedance devices (InBody230, InBody720, and InBody770) were reliable in men and women as indicated by high intraclass correlation coefficients for BF% (≥0.98), FM (≥0.98), and FFM (≥0.99) and low standard error of measurement for BF% (0.77%-0.99%), FM (0.54-0.87 kg), and FFM (0.58-0.84 kg) and minimum difference for BF% (2.12%-2.73%), FM (1.49-2.39 kg), and FFM (1.60-2.32 kg), respectively

ترجمه مقاله:

هر سه دستگاه امپدانس بیوالکتریک (InBody230، InBody720 و InBody770) در مردان و زنان قابل اعتماد بودند. همان‌طور که توسط ضریب همبستگی درون‌کلاسی بالا برای درصد چربی بدن (BF%) (بیشتر یا مساوی 0.98)، جرم چربی (FM) (=0.98)، و جرم بدون چربی (FFM) (=0.99) نشان داده شد. همچنین خطای استاندارد اندازه‌گیری کم برای درصد چربی بدن (BF%) (0.77%-0.99%)، جرم چربی (FM) (0.54-0.87 کیلوگرم) و جرم بدون چربی (FFM) (0.58-0.84 کیلوگرم) و حداقل تفاوت برای درصد چربی بدن (BF%) (2.12%-2.73%)، جرم چربی (FM) (1.49-2.39 کیلوگرم) و جرم بدون چربی (FFM) (1.60-2.32 کیلوگرم) مشاهده شد.

مفهوم این متن این است که سه دستگاه مذکور (از شرکت اینبادی) برای اندازه‌گیری چربی بدن (BF%)، جرم چربی (FM) و جرم بدون چربی (FFM) هم در مردان و هم در زنان، بسیار قابل اعتماد و دقیق هستند. ضریب همبستگی بالا نشان‌دهنده دقت بالا در اندازه‌گیری‌ها و خطای استاندارد اندازه‌گیری کم، بیانگر دقت اندازه‌گیری‌های دستگاه‌ها است. حداقل تفاوت‌ها هم نشان می‌دهد که نتایج اندازه‌گیری توسط دستگاه‌ها بسیار نزدیک به یکدیگر هستند.

همچنین نتیجه گیری کلی این مقاله معتبر به شرح زیر میباشد:

این مقاله بیان می‌کند که دستگاه‌های آنالیز ترکیب بدنی InBody می‌توانند به‌عنوان جایگزین مناسبی برای روش DEXA (یک روش استاندارد برای اندازه‌گیری ترکیب بدن با اشعه ایکس) مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، دستگاه‌های مدل بالاتر InBody720 و InBody770 در مقایسه با مدل قابل حمل InBody230 و InBody270 تنها مزایای کمی در اندازه‌گیری‌های ترکیب بدن دارند، که ممکن است هزینه و پیچیدگی استفاده از آن‌ها را توجیه نکند.

مزایای استفاده از دستگاه آنالیز بدن

۱- آگاهی دقیق از وضعیت بدن

با استفاده از دستگاه آنالیز بدن، می‌توانید به طور دقیق بدانید که بدن شما چه مقدار چربی، املاح، عضله و آب دارد.

علاوه بر آن دستگاه های آنالیز بدن، با محاسبه شاخص توده بدن (BMI) و درصد چربی (نسبت وزن چربی به وزن کل بدن)، هدف گذاری برای لاغری یا عضله سازی را راحتتر میکنند.

۲- تنظیم برنامه‌های تمرینی و غذایی

اطلاعات حاصل از آنالیز بدن به شما کمک میکند تا برنامه‌های تمرینی و رژیم‌های غذایی خود را بهینه‌سازی کنید.

دستگاه آنالیز بدن باشگاه فیتکو

۳- پیگیری پیشرفت و افزایش انگیزه

با استفاده منظم از این دستگاه و قسمت تاریخچه ای که این دستگاه ها نمایش میدهند، میتوانید تغییرات در ترکیب بدن خود را به دقت پیگیری کنید و برنامه خود را برای پیشرفت سریعتر تنظیم کنید.

برخی از باشگاه ها مانند باشگاه فیتکو، برای بالا بردن انگیزه پیشرفت در اعضای خود این تست را بصورت ماهانه به صورت رایگان انجام میدهند. فیتکو متناسب با تغییرات و پیشرفت هر عضو، برنامه ها را تغییر میدهد.

همچنین برای ایجاد حس رقابت بین اعضا، لیست ۱۰ تغییر برتر چربی سوزی و عضله سازی به صورت جداگانه در کلاسهای فیتنس آقایان و بانوان منتشر میشود.

این حس رقابت، انگیزه شما برای رعایت منظم تمرین و تغذیه و به دنبال آن سرعت رسیدن شما به اندام ایده آل را دوچندان میکند.

چگونه دستگاه آنالیز بدن به باشگاه‌های ورزشی و مربیان کمک می‌کند؟

این دستگاه‌ها به مربیان اجازه میدهند تا وضعیت دقیق جسمانی افراد را بررسی کرده و برنامه‌های تمرینی متناسب با نیازهای آنان طراحی کنند.

نمونه برگه آنالیز اینبادی

هزینه تست آنالیز بدن:

هزینه تست با توجه به نوع دستگاه آنالیز بدن میتواند متفاوت باشد. برای مثال تست با دستگاه برند InBody که دقیقترین برند دستگاه های آنالیز بدن است را در سال ۱۴۰۳ میتوانید با قیمت حدودی ۳۰۰ هزار تومان در تهران انجام دهید.

نتیجه‌گیری:

دستگاه آنالیز بدن ابزاری قدرتمند است که به شما امکان میدهد تا به صورت دقیقتر و علمی‌تر به مدیریت سلامت و تناسب اندام خود بپردازید. با استفاده از این فناوری پیشرفته، میتوانید به اهداف خود در زمینه کاهش وزن، افزایش توده عضلانی یا بهبود عملکرد ورزشی دست یابید.

تفسیر نتیجه تست آنالیز بدن:

برای کسب اطلاعات کامل در مورد چگونگی بهره‌گیری از دستگاه‌های آنالیز بدن، تاثیر آن بر تناسب اندام و تفسیری جامع از یک برگه ی نتیجه ی تست اینبادی، میتوانید مقاله زیر از وب‌سایت باشگاه فیتکو را مطالعه کنید.
https://fitco.club/inbody-test/

تست اینبادی باشگاه فیتکو

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

عملکرد تیم ملی را در این فیفا دی چگونه دیدید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی