نظرسنجی

بهترین بازیکن هفته دوم لیگ برتر را شما انتخاب کنید...
دوپینگ کایالپ، غیبت تیلور و روس‌ها؛ اخبار خوش برای کشتی ایران/ بهترین المپیک تاریخ برای کشتی در راه است
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کشتی ایران در آستانه تاریخی‌ترین المپیک خود قرار دارد...

کشتی ورزش اول ما و امید اصلی بالا رفتن پرچم ایران در المپیک‌ها است. بیشترین مدال‌های ما در تاریخ ورزش، در کشتی کسب شده و حتی در بدترین شرایط خود معمولا دست خالی از میادین جهانی و المپیک برنمی‌گردیم. حالا و در فاصله کمتر از یک ماه تا شروع المپیک ۲۰۲۴ پاریس خوشبختانه خبرهای خوبی از کشتی می‌رسد.

کشتی یا اصولاً هر رقابتی دو سمت دارد و حالا از هر دو سمت اتفاقات خوبی برای ما رخ داده است. از سمت خودمان هر دو تیم آزاد و فرنگی در بهترین شرایط و با آرامش کامل به المپیک رسیدند. وزیر ورزش مرتب به آنها سر زده و پاداش خوبی هم قبل از المپیک برای شارژ روحی به ملی پوشان پرداخت شد.

اما شاید مهمترین مسئله حضور علیرضا دبیر بالای سر تیم باشد. قهرمان جهان به عنوان رئیس فدراسیون، از صبح تا شب در اردو حاضر و مستقیم کنار کشتی‌گیران و مربیان است. تفکر دبیر حتی با موفقیت در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ نروژ تغییر نکرد. بعد از مسابقات جهانی ۲۰۲۱ که ایران با ۷ فینالیست و شکستن رکورد مدال به کشور برگشت، دبیر همیشه به نزدیکانش می‌گفت که این عناوین مهم نیست، المپیک مهم است و تمام برنامه هایش برای موفقیت در المپیک بود.

قهرمان المپیک ۲۰۰۰ سیدنی به خاطر مصالح ملی و کشتی حاضر شد رفیق گرمابه و گلستان خود یعنی پژمان درستکار را هم از راس تیم ملی بردارد. جای محمد بنا را هم با بهترین گزینه یعنی حسن رنگرز پر کرد و در تمام این سال‌ها در کنار پشتوانه سازی و اعزام‌های متعدد، به تیم ملی اصلی هم رسیده است.

در کنار این امکان و تدارک، ملی‌پوشان ما نیز در هر دو رشته در بهترین شرایط خود به سر می‌برند. اگرچه ما نباید فشار توقعات و انتظارات را روی دوش کشتی‌گیران بگذاریم اما این حقیقت را نمی‌شود کتمان کرد که چشم امید همه ما به این چند نفر است؛

به رحمان عموزاد که در سال‌های زوج غیر قابل مهار است و با تجربه سال قبل حالا کشتی‌گیر کاملی شده، به امیرحسین زارع در سنگین وزن که بی‌رقیب می‌تواند تا سال‌ها قهرمان باشد و حسن یزدانی کاپیتان پرافتخار ما که برای دهمین مدال می‌آید.

یزدانی کتفش را جراحی کرد و در مسابقات مجارستان دوباره همان حسن دلاور همیشگی بود. امیرحسین زارع هم که یک سر و گردن از همه رقبایش بالاتر است، پس در حالت عادی ما می‌توانیم روی این سه مدال حساب کنیم.

در فرنگی هم برادران گرایی که دیگر به وضوح انگیزه‌ای برای رقابت نداشتند، کنار رفته و جای خود را به کشتی‌گیران جوان و با انگیزه داده‌اند. شانس‌های مدال ما در دو وزن آخر محمد هادی ساروی، عنواندار المپیک قبل که در تمام این سال‌ها از مسابقات جهانی هم دست پر برگشت، در اوج است و البته امین میرزازاد، جوانی که در المپیک قبلی با یک اشتباه خودش به مدال نرسید و حالا برای دفاع از عنوان قهرمانی جهان بیشترین امید را دارد.

اما نیمه مقابل یعنی طرف رقبا هم پر از اخبار خوب است. در این المپیک کشتی‌گیران روسیه شرکت ندارند، حتی بدون پرچم یعنی بزرگترین رقیب آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها در میدان حاضر نیست. البته که المپیک جایی است که حتی کشورهای بدون کشتی هم برای مدال می‌آیند! بهترین‌ها توسط اتحادیه جهانی گلچین شده و همه با حداکثر توان به میدان خواهند آمد.

اما اخبار خوب یکی دوتا نیست. بعد از شکست تیلور - گربه سیاه حسن یزدانی مقابل آرون بروکس - همه ما نفس راحتی کشیدیم چرا که حسن یزدانی ما از نظر روحی روانی مقابل تیلور کم می‌آورد. البته که کشتی‌گیر جدید آمریکا به مراتب قوی‌تر از تیلور است اما چه باک که حسن آقای ما حالا با کتف بدون درد برای طلا می اید.

اما بهترین خبر دیروز امد، غول ترک به دلیل دوپینگ المپیک را از دست داد! در سنگین وزن آزاد و فرنگی که مهمترین مدال‌های تاریخ کشتی هستند، دو جوان ایرانی به عنوان قهرمان جهان به المپیک می روند و در سال‌های اخیر دو رقیب اصلی از ترکیه داشتند؛ امیرحسین زارع، طاها آکگول را دو بار برده و تنها باخت به او در ۲۰۲۲ در ثانیه‌های آخر به خاطر اشتباه خودش و غرور جوانی بود که قطعاً دیگر قرار نیست تکرار شود و سال قبل هم تکرار نشد.

فقط نگران امین میرزازاد بودیم که برابر رضا کایالپ با مساوی و به خاطر اخطار برنده شد. این رضا کایالپ اعجوبه‌ای در تاریخ کشتی است. از سال ۲۰۰۹ که وارد مسابقات جهانی و المپیک شده فقط یک بار روی سکو نرفته و آن هم سال ۲۰۱۸ است.

 دو مدال برنز و یک مدال نقره از سه المپیک اخیر به همراه ۵ مدال طلا، 3 نقره و ۲برنز از مسابقات جهانی در کنار 11 طلا و دو نقره از مسابقات قهرمانی اروپا، یک کشتی‌گیر پرافتخار و عنواندار که در المپیک قبلی از جوانی میرزازاد ما استفاده و پیروز شد ولی در فینال جهانی سال قبل به او باخت.

حالا که کایالپ به دلیل دوپینگ شانس حضور در المپیک را از دست داده امین میرزازاد ما دیگر با خیال راحت برای کسب مدال طلا روی تشک خواهد رفت. مدالی که امیدواریم برای ساروی نیز همین رنگ باشد و در نهایت اینکه کشتی ایران می‌تواند تاریخی‌ترین المپیک خود را پشت سر بگذارد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴
  • عبداالله IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    واقعا آدم باید کم عقل باشه که نبودن قهرمانان نخبه جهان را موجب پیروزی میشمارند، ایا بهتر نیست همه را کنار بزنید تا همه پیروزی‌ها را از خ درون بدونید؟؟
    • علیرضا DE ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      درود بر شما دقیقا با خوندن این متن اومدم همین نظر رو بدم ک نظر شمارو دیدم.واقعا مدال طلایی لذت بخش هست ک شما رقیب داشته باشی بدستش بیاری وقتی رقیبی نیست مدال هیچ ارزشی نداره
  • علی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    تیلور که نگفته نمیام،،یه قول دیگه که تیلور رو حذف کرده داره میاد به جاش ،

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین بازیکن هفته دوم لیگ برتر را شما انتخاب کنید...

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی