نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال و ذوب آهن را پیش بینی کنید؟
نکونام بازی‌نکرده نایب‌قهرمانی استقلال را پذیرفته بود/ مقایسه با آرسنال؟ آرتتا کجا چنین کاری کرده بود؟!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

این چه مقایسه‌ای است که نکونام از تیم خودش با آرسنال کرد؟ آرسنال که از ابتدای فصل هرگز ادعای قهرمانی نکرده بود!

وظیفه رسانه در همه جای دنیا انعکاس وقایع، اخبار و صحبت‌هاست و سپس تحلیل و بررسی آن. اگر رسانه‌ای در قبال یک مسئله مهم در حیطه تخصصی خود سکوت کند، متهم به رفتار آماتوری می‌شود؛ اتفاقا و دقیقا بزرگترین مشکل رسانه‌ها در کشور ما نیز از همین رسالت و وظیفه ذاتی می‌آید!

ما در فوتبال مشکل بزرگی داریم که در همین روزهای آخر لیگ برتر به وضوح خود را نشان داد. حرف‌هایی که مربیان در کنفرانس مطبوعاتی می‌زنند -چه قبل و چه بعد بازی- و پس از انعکاس رسانه‌ها و تحلیل این حرف‌ها وقتی متوجه اشتباه خود می‌شوند و می‌بینند که ماجرا به ضرر آن‌ها تمام شد، رسانه‌ها را متهم به برهم زدن آرامش خود و مقصر ناکامی تیمشان معرفی می‌کنند!

به عنوان مثال به حرف‌های جواد نکونام قبل از بازی با پیکان نگاه کنید؛ یعنی دیداری که استقلال بعد از ۱۶ هفته صدرنشینی برای دومین بار به عنوان تعقیب‌کننده پرسپولیس باید قدم به میدان می‌گذاشت و برای امیدواری به لغزش حریف، باید سه امتیاز بازی را می‌گرفت. در چنین شرایطی تمرکز و آرامش از نان شب برای استقلال واجب‌تر بود اما ببینید که سرمربی این تیم چه حرف‌هایی زد! فقط به این فراز کوتاه از حرف‌های نکونام به عنوان نمونه دقت کنید:

اگر تیم استقلال دوم شود هم ناکامی نیست. مگر آرسنال امسال دوم شد اتفاق بدی است؟ کسی از روز اول فکر نمی‌کرد ما جزو سه تیم اول باشیم. این که بگوییم روز آخر شیرین می‌شود یا نه را نمی‌شود گفت. ما شرایط خاصی داشتیم و توانستیم نتایج خوبی کسب کنیم. من به عشق هواداران تا ثانیه‌های آخر می‌جنگم و از روز بعدش هم تمام تمرکزمان روی فصل بعد است که تیم خوبی داشته باشیم.

انصافا بعد از شنیدن این حرف‌ها چه چیزی به ذهن شما می‌آید؟ حتی کسی که کارشناس فوتبال هم نیست و چندان شناختی از این تخصص ندارد، به چه نتیجه‌ای از این جملات می‌رسد؟ جواد نکونام در اولین سال حضور روی نیمکت تیم بزرگ استقلال نیاز به کسب تجربه داشت. با آن شرایطی که استقلال در شروع فصل داشت و آن مشکلات بین مدیریت و کادر فنی، هیچکس توقع قهرمانی در قدم اول را نداشت اما چه کسی این توقع را ایجاد کرد؟ خود نکونام از روز اول حرف قهرمانی زد! این نکونام بود که هرجا نشست از قهرمانی و لیاقت شاگردانش گفت و وقتی با قضا و قدر، پرسپولیس و سپاهان امتیاز از دست دادند و تیمش به صدر رسید، مدام برای آن‌ها کری می‌خواند!

قدیمی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گفت «جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت بود؟» و نکونام هرگز به این روزها فکر نکرد که ممکن است در ادامه مسیر لیگ شرایط تغییر و تیمش از صدر جدول دور بماند! او که در ابتدای فصل در عمل تقریبا نیمی از بازیکنانش را نمی‌خواست و چه در تابستان و چه در نقل و انتقالات زمستانی لیستی از ستاره‌های بزرگ منتشر کرد که مشخص بود خرید آن‌ها در توان استقلال و خیلی تیم‌های دیگر لیگ نیست! با این کار عملا بازیکنان خود را سرخورده کرد!

عجیب‌تر مواردی همچون رمضانی یا حامدی‌فر که از تیم کنار گذاشته شده و سپس برگشتند و بازی هم کردند! نکونام در حرف از شاگردانش تعریف می‌کرد و در عمل روحیه آن‌ها را با این رفتارها خراب کرد! البته که همه این‌ها تجربه می‌شود اما مشکل اینجاست که جواد هنوز با همان فرمان غلط می‌رود. این‌که اگر رقیب بود ورزشگاه را عوض می‌کردند اشتباهی بود که در تمام این فصل نکونام هر هفته تکرار کرد. او به جای تمرکز روی تیم خودش مدام از رقبا حرف زد و مدام مسئولان فدراسیون و داوران را متهم به جانبداری از این و آن می‌کرد؛ اصلا هم برایش فرقی نداشت که این رقیب فرضی چه کسی باشد. تنها حرف درستش در این مصاحبه آخر تمرکز روی کار خودش بود قبل از بازی بزرگ با پیکان اما باز فقط حرف بود و او در عمل متاسفانه خودش با بیشترین شدت و حدت این تمرکز را بر هم زد!

نکونام که با مشورت غلط از اول فصل گام در مسیر اشتباهی گذاشت و حتی وقتی متوجه اشتباه بودن حرف‌هایش بعد از بازی با نساجی شد، با همان فرمان برای جبران اقدام کرد که کار خراب‌تر شد! دعوت از چند خبرنگار برای صحبت مجدد و دوباره همان حرف‌ها و همان داستان! اما چه حرف‌های بعد از بازی با نساجی و چه این حرف‌ها، همه یک معنا دارد و آن این‌که جواد انگار می‌خواهد عمومی را برای پذیرش نایب قهرمانی آماده می‌کند!

این چه مقایسه‌ای است که نکونام از تیم خودش با آرسنال کرد؟ آرسنال که از ابتدای فصل هرگز ادعای قهرمانی نکرد! مربیان باتجربه همیشه رقبا را بالا می‌برند تا از فشار توقعات روی تیم خود کم کنند. درخواست تغییر زمین و داور و .... هم اشتباه دیگر نکونام بود، یعنی شما همه این کارها را می‌کنید تا برای فردای بعد از بازی بهانه داشته باشید و بگویید به این دلایل بود که نتوانستیم موفق شویم! درست مثل حرف‌های بعد از بازی با نساجی که نکونام گفت «یک جام برای آن تیم است و یک جام برای بقیه»! حرف‌ها و بهانه‌های نخ‌نما مثل این‌که «نمی‌خواهند ما جام بگیریم» و ... در آن لحظاتی که شمس آذر گل مساوی را زده بود نکونام نمی‌دانست اگر این نتیجه بماند او چه جوابی برای طرفداران خواهد داشت!

و در نهایت این‌که این مشت نمونه خروار بود. این فصل تجربه بزرگی برای نکونام شد تا در آینده مربی کامل‌تری شود. او کاندیدای بالقوه نیمکت تیم ملی در آینده است؛ اگرچه با حرف‌های در فاصله این دو بازی آخر این آدرس را هم به هواداران داد که احتمال دارد فصل بعد روی نیمکت استقلال هم نباشد!

چه باشد و چه نباشد، نکونام در این فوتبال می‌ماند و کار می‌کند. باید از تجربه این فصل و اشتباهات زیاد عبرت بگیرد. باید مشاوران بهتری برای خود انتخاب کند و باید در وهله اول روی کار فنی خود تمرکز کند. با حاشیه و جنگ روانی به کسی جام نمی‌دهند!

این مطلب را هم بخوانید: نکونام قهرمانی پرسپولیس را زیر سوال برد: با یک آفساید جام جابه‌جا شد/ یک جاهایی زورم واقعا نرسید/ من پای بازیکنانم می‌ایستم

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۶
  • U IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    بیا پایین چی میگی ده صفحه مطلب در مورد یه مثال این بنده خدا نوشتی!!!!!!تا همین مطالب و این حاشیه ها هست ما عیچ جا نمیرسیم
  • پیروزهیس IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    ۷دوره ی سیاه فدراسیون تاج و۷کاپ اسنپی برای لنگ وهیچ جام بین المللی .همه چیز کاملا مشخصه ونیازی به هیچ حرفی نیست ....یه افتخارتوآسیا وقهرمانی بدون باخت حسرت همه لنگیا ومهدی ویلتموسیا 💙💙💙💙👑🇮🇷🏅🏅🥈🥈🤫👺🍅🤫
    • مرتضی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      آخخخخخخخ. چه حالی میده حال تو و امثالتو میبینم
  • 6 IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    کیسه کیسه ایرین پلاست...
  • آرمان RU ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    لازم نکرده لنگیها واسه استقلال مطلب بنویسند.
    • سرخ IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      پس چرا کیسه جماعت پاره پوره فقط در باره سروشون صحبت میکنند
  • فرامرز IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    در این پست به یک چیز اشاره نشد آن هم شخصیت خود نکونام است یعنی همان ایجاد توقع هم ریشه در این ویژگی شخصیتی او دارد و همه می دانیم اشتباه بود باز خودپسندی او مانع از این بود که رفتارهای خودش را کنترل کند و مثلا کری نخواند حالا اگر از او بپرسید که اشتباهی داشته اصولاً نمی پذیرد که به اندازه‌ی سر سوزنی اشتباه کرده است با ذکر این توضیح که اصولاً گقتن چند باره این حرف که در آغاز کسی گمان نمی کرد ما در بین سه تیم نخست قرار بگیریم یعنی حالا که قرار گرفتیم هنر من است که این گفتار دقیقا با موازین اخلاقی فوتبال حرفه ای فرسنگ‌ها فاصله دارد چون تحقیر بازیکن خودی به قیمت بزرگ کردن خود مربی پدیده ای ست که شما در هیچ فوتبال حرفه ای در جهان نمی بینید الا ایران یعنی دقیقاً تعبیر حرف خود نکونام که چیزهایی را در فوتبال ایران می بینم که در هیچ جای دنیا نمی بینم که در مورد خودش صادق است
    • مربیگری هم علمه هم عمل: IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      این خصیصه تو وجود حجازی هم وجود داشت. یادمه سرمربی تیم استقلال رشت بود که دروازه‌بانش یه گل مفت خورد و چنان آبرو حیثیتشو برد که بیا و ببین. گفته بود اگه من با این سنم جای تو تو دروازه بودم از تو بهتر دروازه‌بانی میکردم. خدا بیامرزش مربی خوبی نبود و تو اکثر تیمهای ایرانی‌ای که بود نتایجش چنگی به دل نمیزد. مربی‌ای که روانشناسی بلد نباشه اینطوری باعث تضعیف روحیه بازیکنش میشه. یکی هم مثل سعید دقیقی روحیه جنگندگی میده به بازیکنش تا از هیچ تیمی نترسه. مربیگری هم علمه هم عمل و مربیای ما اکثرشون چون بیسوادن، یا تاکتیک ندارن یا اخلاق یا توانایی یا تشخیص. مربی‌ای که رو باخت یه تیم دیگه حساب میکنه خدا زده تو سرش که از معجزه کامبک غافل بشه. تیم کیسه رو یه جریان قوی و به شدت قدرتمند هدایت میکنه و به اینجا رسونده وگرنه اگه خودش باشه و خودش و کسی نباشه دستشو بگیره و هلش بده جلو از وسط جدول بالاتر نمیاد. مربیای خودفروخته کیسه‌کش بزرگترین انگیزه واسه پرسپولیس تک و تنهان. اینجور آدما خون هر کسی رو به جوش میارن علی‌الخصوص اگه پرسپولیسی باشه. اونایی که منطقی‌‌اند و تعصب کورشون نکرده قطعا به من فحش نمیدن.
  • شمسعلی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    همه می دونند لنگ عزیزدردانه حکومتی باید اول بشه
  • بغض یایا در پشت فرمان IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    باز امیرعباس لنگی شروع کرد
  • سالار IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    جواتی به جای حاشیه سازی بره تاکتیک یاد تیمش بده نه فحاشی
  • مانی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    مگه تو ایگ انگلیس داور ها این شکلی قضاوت میکنن؟؟
  • Reza نوری IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    جواد ازروز اول حرف قهرمانی نزد اتفاقا گفت هر کی بگه استقلال قهرمانه خیانت کرده در حالی که استقلال صدر جدول بود
  • لنگ بی اعتبار IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    مرتیکه قلم فروش، مقاله ات رو با این جمله ""وظیفه رسانه در همه جای دنیا انعکاس وقایع، اخبار و صحبت‌هاست"" شروع میکنی و بعد راجع به گل قهرمانی که بصورت آفساید زده شده خفه میشی
  • واعظ آشتیانی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    این حرفهای شما در گوش کیسه کشها نمی رود خودتون را خسته نکنید ، جواد چکش بهترین مربی دنیا ، تاکتیکهاش به روز ترین تاکتیکهای دنیا ، دستیارش (میتی بی اصل و نسب) بهترین دستیار دنیا و طرفداران کیسه فهیم ترین طرفداران دنیا هستند . اجازه بدید چکش به کارش در کیسه ادامه بده ، تا چکش هست کیسه همین است .
  • عباس IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    این نکونام ترسو بدرد استقلال نمی‌خورد چطور فولاد نیاز به برد داشت تو ساری حمله کرد برد ولی استقلال که نیاز به برد داشت با ترس مساوی کرد بعد هم با پر رویی باختشان را گردن این و اون میاندازند
  • کرام الکاتبین QA ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    انسان به حرفهایی اهمیت می ده که یک پیام یا فلسفه ای داشته باشه نه شر و ور و سخنرانی و سفسطه این منطق کیروشی و بازی کودکانه را اهمیت ندهید
  • رضا IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    میدونست چون تو فوتباله میدونه آخر لیگ مهندسی ها وقیحانه میشه.پنالتی بازی با نساجی و اینم گل افساید
  • .h IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    باشگاه آرسنال بفهمه این خودشو با اون مقایسه کرده باشگاه رو تعطیل میکنن میرن خونشون
  • سیدمحمد IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    دلقک یعنی همین!!! میگه ما قهرمان ۱۵ تیم دیگریم!!! عموی مویم میگه وقتی من میرم نماز جماعت عده زیادی صف پشت سر من هستند. راست هم میگفت چون او تو صف اول ،پشت امام جماعت قرار میگیره
  • ناشناس IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    خدا وکیلی چرت نوشتی متعجبم از این همه عقده....
  • خشایار NL ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    سر یک کرنر فولاد داشتین خودتون رو پاره میکردین:)) حالا تیمتون با گل آفساید قهرمان شده، انهم با این همه بازیکن و گل های افساید دیگه و اختلاف 1 امتیاز، ژست پلنگ میگیرین:))؟ آنجایی که آرتتا هست، VAR هست و با VAR پرسپولیس امسال سهمیه هم نمیگرفت.
    • Amir IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      خشایار جان گریه را واسه همچین روزی گذاشتند، پس از ته دل گریه کن تا سبک شوی.
  • پرسپولیس کبیر IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    از کسی که تیمش رو در حساس‌ترین بازی چند سال اخیرش اونم تو یک کشور دیگه ول ميکنه چه انتظاری دارین.با اینکه پرسپولیسیم ولی واقعا حیف استقلال وهوادارانش که به همچین کسی دل بستن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال و ذوب آهن را پیش بینی کنید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

بازرگانی