نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
تیم منتخب تاریخ پرسپولیس در دربی‌ها/ کدام از بازیکنان فعلی در این تیم حضور دارند؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

دربی همیشه یک بازی خاص برای مربیان، بازیکنان و به ویژه طرفداران دو تیم سرخابی پایتخت بوده است.

این بازی، بازیکن خاص خود را می خواهد و کسانی موفق می شوند که اعتماد به نفس، شهامت و تمرکز بیشتری داشته باشند. در این میان بد ندیدیم بهترین‌های دربی یا همان مردان دربی باز، پرسپولیس را انتخاب کنیم. آنچه در زیرمی خوانید برمبنای عملکرد بازیکنان در تاریخ دیدارهای استقلال و پرسپولیس بوده است؛

دروازه بان؛ احمدرضا عابدزاده

عقاب آسیا یکی از نمادهای فوتبال ایران است. احمدرضا عابدزاده هم در استقلال و هم در پرسپولیس بازی کرده و رکورد عجیبش نباختن در دربی‌های پایتخت است. او چه زمانی که دروازه‌بان استقلال بود و چه در دورانی که از دروازه پرسپولیس محافظت می‌کرد در دربی‌های پایتخت شکست نخورد تا از این حیث رکورددار باشد. عابدزاده در ۱۳ دربی بازی کرد که اولین حضورش در دربی با پیراهن استقلال در سال ۱۳۶۹ رقم خورد. تعداد گل‌های خورده او در این ۱۳ دربی تنها ۵ گل بوده و ۸ بار هم موفق به کلین‌شیت‌ در دربی‌های پایتخت شده است.

تیم منتخب تاریخ پرسپولیس در دربی‌ها/ کدام از بازیکنان فعلی در این تیم حضور دارند؟

دفاع وسط؛ مهدی‌هاشمی نسب

مگر می شود تیمی منتخب از دربی تشکیل داد و دربی بازترین بازیکن تاریخ را نادیده گرفت؟ هرچند مهدی‌هاشمی نسب هنوز از شعارهای برخی هواداران احساسی پرسپولیس علیه خودش ناراحت است و در نشست خبری پیش از دربی ۱۰۳ گفته که فقط یک گل دربی (گل به پرسپولیس) در یادش مانده اما به جرأت می توان گفت او بهترین مدافع تاریخ دربی بوده است. مدافعی که ۴ گل با پیراهن پرسپولیس در دربی زد و یک گل هم با پیراهن آبی استقلال! مربی فعلی استقلال با ۴ گل زده به همراه پرسپولیس، بهترین مدافع گلزن این تیم در تاریخ دربی‌ها بوده که به شکلی عجیب و به دلیل برخی نامهربانی‌ها مجبور به جدایی از این تیم و رفتن به اردوی رقیب شد. او درحال حاضر مربی تیمی است که به آن عشق می ورزد و خاطرات خوبی از آن دارد.

تیم منتخب تاریخ پرسپولیس در دربی‌ها/ کدام از بازیکنان فعلی در این تیم حضور دارند؟

دفاع وسط؛ افشین پیروانی

سیدجلال حسینی، بهروز رهبری فر، علی انصاریان، یحیی گل محمدی و...هم مدافعانی به شمار می روند که هریک توانسته اند دروازه استقلال را باز کنند اما افشین پیروانی از نظر تداوم یگانه بوده است.

او در دربی شماره ۴۶ و در جام حذفی سال ۱۳۷۸ توانست دروازه استقلال را با ضربه سر باز کند تا پرسپولیس ۲ بریک برنده شود. در آن بازی گونه افشین پیروانی با ضربه رضا حسن زاده مدافع استقلال در لحظه گلزنی شکست تا افشین باتعصب لقب بگیرد.

افشین پیروانی همچنین با ۱۸ بار حضور در دربی یکی از رکوردداران پرسپولیس در تعداد بازی مقابل استقلال نیز محسوب می شود.

تیم منتخب تاریخ پرسپولیس در دربی‌ها/ کدام از بازیکنان فعلی در این تیم حضور دارند؟

دفاع راست؛ رامین رضاییان

تنها مدافع راست پرسپولیس که موفق به گلزنی در دربی شده رامین رضاییان نام دارد! برانکو در اولین فصل برای بستن تیمی قدرتمند با موانع مالی باشگاه مواجه شده بود و علی اکبر طاهری نتوانست ستاره‌های جذابی را وارد اردوگاه تیم کند. با این حال رضاییان در کنار کمال کامیابی نیا و البته فرشاد احمدزاده که دوران سربازی‌اش در تراکتور به پایان رسیده بود، به مهره‌های قابل اعتنا برای نقل و انتقالات تابستانی تیم تبدیل شدند. رضاییان که پیشنهاد استقلال را نیز در دست داشت، در نهایت پای برگه قرارداد با سرخ‌ها را امضا کرد تا خیلی زود با عملکردش به مهره‌ای محبوب بین هواداران تبدیل شود. دربی برگشت لیگ پانزدهم، حساس‌ترین دیدار آن فصل محسوب می‌شد. این مسابقه علاوه بر حساسیت سنتی، نقش تعیین‌کننده‌ای در قهرمان آن دوره داشت. پرسپولیس در نیمه اول بسیار طوفانی ظاهر شد و با ۲ گل مهدی طارمی از حریف پیش افتاد. استقلال در نیمه دوم برای جبران گل‌های خورده سراپا حمله شد ولی این رامین رضاییان بود که در دقیقه ۵۴ با ضربه سر دروازه حریف را باز کرد و آب سردی بر پیکر استقلال ریخت تا پیروزی پرسپولیس در این بازی حساس قطعی جلوه کند.

تیم منتخب تاریخ پرسپولیس در دربی‌ها/ کدام از بازیکنان فعلی در این تیم حضور دارند؟

دفاع چپ؛ مجتبی محرمی

ما کمتر درباره ابعاد فنی یاغی‌های مستطیل سبز حرف می زنیم. یعنی دیوانگی آن‌ها و حاشیه‌های داغ این دسته از بازیکنان، طوری برای نوشتن دل رباست که از یاد می بریم از کیفیت نمایش آن‌ها هم چیزی بگوییم. مثلا همین مجتبی محرمی شماره هشت پرسپولیس، جذاب ترین قانون شکنِ تاریخ پرسپولیس!

یکی از باکیفیت ترین فوتبالیست‌های ایران که در یکی از دربی‌ها وقتی کار به کُری خوانی کشید، به سبک رونالد کومان هلندی، مهاجم استقلال را در محوطه شش قدم پرسپولیس دریبل زد تا نفس در سینه بهروز رهبری فرد و ... حبس شود!

پرسپولیس منبع تولید مدافع چپ استثنایی بوده است؛ از رضا وطنخواه بگیرید تا رضا شاهرودی، جواد منافی، مرحوم مهرداد میناوند، مهرداد پولادی و ... اما هیچ کس مجتبی محرمی نشد. باور نمی کنید از همبازیان و مربیانش بپرسید!

تیم منتخب تاریخ پرسپولیس در دربی‌ها/ کدام از بازیکنان فعلی در این تیم حضور دارند؟

هافبک دفاعی؛ کریم باقری

پس از تساوی‌های پی در پی در دربی بزرگ پایتخت، دیگر همه از این بازی ناامید شده بودند و از تساوی‌ها ناراحت. اما در دربی شماره ۸۸ و شوت سرکش و تماشایی کریم باقری کاری کرد که نوار تساوی در دربی پاره شده و پرسپولیس علی دایی به پیروزی برسد.

خیلی‌ها از جمله خداداد عزیزی اعتقاد دارند کریم باقری کامل ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است. حرفی که چندان هم بیراه به نظر نمی رسد چرا که به عنوان‌هافبک دفاعی ۵۰ گل برای تیم ملی ایران زد! این درحالی بود که چند سال از بهترین سال‌های فوتبال او هم خودخواسته دور از تیم ملی سپری شد.

کریم باقری با همان چهره وارد فوتبال ملی شد و با همان چهره از فوتبال ملی خداحافظی کرد. ثروت و شهرت کوچکترین تغییری در چهره ی او به جا نگذاشت!

تیم منتخب تاریخ پرسپولیس در دربی‌ها/ کدام از بازیکنان فعلی در این تیم حضور دارند؟

هافبک راست؛ علی پروین

اسطوره باشگاه پرسپولیس نیز موفق شده است ۲ گل به استقلال بزند.‌هافبک راست تاریخ پرسپولیس دربست متعلق به علی پروین است. او یک مربی داخل زمین بود و دریبل زدن جای خود، یک مربی داخل زمین بود و کم می دوید و با مغزش بازی می کرد. خب بالاخره تصاویر را دیده ایم و شاید مثلا علی پروین از لحاظ وزنی هم با توجه به قد و قامتش مقداری سنگین تر از بقیه به چشم می آمد که اضافه وزن دارد ولی خب بازی ای که می کرد، مفید ترین بازیکن میدان بود. علی پروین در سمت راست خط میانی پرسپولیس مثل یک بالرین با توپ حرکت می کرد، بازیکنی بود که خودش هم از بازی اش لذت می برد. وقتی توپ را می انداخت جلو و حرکت می کرد اصلا تیم به حرکت در می آمد.

تیم منتخب تاریخ پرسپولیس در دربی‌ها/ کدام از بازیکنان فعلی در این تیم حضور دارند؟

هافبک چپ؛ وحید امیری

"دوست ندارم فوتبال وحید تمام شود" شاید کامل ترین تعریف از وحید امیری آچار فرانسه سال‌های اخیر پرسپولیس باشد که بر زبان یحیی گل محمدی جاری شد.

وحید امیری سابقه گلزنی در دربی را نیز در کارنامه دارد مضاف بر اینکه در همه این سال مهم نبود کادرفنی تیم ملی چه وظیفه ای برعهده وحید امیری بگذارند و در چه منطقه ای او را به میدان بفرستند. امیری هر کجا باشد، مفید بوده است.

برای وحید اما فرقی نمی‌کند دفاع چپ باشد یا وینگر چپ،‌هافبک راست باشد یا مهاجم سایه. برانکو و کی‌روش سایه هم را با تیر می‌زدند، اما وجه مشترک هر دوی آنها ایمان به وحید امیری بود؛ همان نقطه‌ای که کالدرون و اسکوچیچ و بقیه مربیان وحید هم روی آن ایستادند و خیرش را دیدند.

او یک مجتبی محرمی دیگر در پرسپولیس مدرن بود که هنوز هم در این تیم توپ می زند اما... حیف به انتهای دوران فوتبالش رسیده است!

تیم منتخب تاریخ پرسپولیس در دربی‌ها/ کدام از بازیکنان فعلی در این تیم حضور دارند؟

هافبک تهاجمی؛ حمید درخشان

شماره ۹ تاریخی پرسپولیس از جمله بازیکنانی بود که اگر امروز بازی می کرد می توانست در بهترین لیگ‌های دنیا حضور پیدا کند.

هافبک تکنیکی پرسپولیس در دهه ۶۰ فقط یک بار به عنوان بازیکن دربی را باخت و هرگز به عنوان سرمربی به استقلال نباخت.

حمید درخشان یکی از درخشان ترین بازیکنان تاریخ پرسپولیس است که جزو نسل سوخته ما محسوب شده و هرگز به حق خودش در فوتبال نرسید.

تیم منتخب تاریخ پرسپولیس در دربی‌ها/ کدام از بازیکنان فعلی در این تیم حضور دارند؟

فروارد سایه؛ ناصرمحمدخانی

فوق ستاره گریزپای پرسپولیس در دهه ۶۰ توانست فقط ۲ گل در جام باشگاه‌های تهران و جام حذفی به استقلال بزند اما ...

دربی سال ۱۳۶۵ ناصرمحمدخانی تعریف کاملی از لشگر تک نفره در فوتبال داشت و یک تنه اسباب شکست ۳ برصفر استقلال را رقم زد.

ناصر محمدخانی به باور علی پروین بهترین مهاجم پس از پیروزی انقلاب است. سلطان قرمزها همواره این موضوع را در محافل مختلف مطرح می‌کند.

محمدخانی یک مهاجم تکنیکی بود که مدافعان در برابر او نمی‌توانستند ایستادگی کنند و به تعبیر زاگالو سرمربی برزیلی نام‌آشنای تیم ملی کویت «مثل ماهی از دست مدافعان لیز می‌خورد». چپ‌پایی که در سمت راست بازی می‌کرد و مثل آب خوردن مدافعان تیم حریف را دریبل می‌زد.

کارهایی که لیونل مسی چپ پا در سمت راست بارسلونا و تیم ملی آرژانتین انجام داده، سال‌ها پیش ناصرمحمدخانی در سمت راست پرسپولیس و تیم ملی انجام می داد.

تیم منتخب تاریخ پرسپولیس در دربی‌ها/ کدام از بازیکنان فعلی در این تیم حضور دارند؟

مهاجم نوک؛ صفر ایرانپاک

هرچند حسین کلانی ۵ گل و شادروان همایون بهزادی ۴ گل در دربی‌ها به استقلال زده اند اما رکورد گلزنی در دربی‌ها (چه استقلالی و چه پرسپولیسی) کماکان با ۷ گل زده در دست مرحوم صفر ایرانپاک است.

جالب آن که او در ۱۲ بازی موفق به زدن هفت گل به استقلال شده است. ایرانپاک در سال ۱۳۵۰ با به ثمر رساندن دوازده گل در چهارده مسابقه آقای گل لیگ باشگاه‌های ایران شد. همچنین او در دربی هفتم (۲۸ خرداد ۱۳۵۰) یکی از حساس ترین گل‌ها در تاریخ این رویارویی را به ثمر رساند و با زدن گلی در دقیقه ۹۰ پرسپولیس را از شکست نجات داد (نتیجه بازی: ۱-۱).

صفر ایرانپاک در روز سیزدهم تیرماه سال ۱۳۵۹ و در دربی بیست و سوم (که با تساوی بدون گل به پایان رسید) از باشگاه پرسپولیس و فوتبال خداحافظی کرد. صفر ایرانپاک متولد ۲ دی ۱۳۲۵ در مسجد سلیمان، از بازیکنان سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس بود. او در ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ در سن ۶۲ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان ریه در استکهلم سوئد درگذشت و جسدش در قبرستان بهشت آباد در اهواز به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

تیم منتخب تاریخ پرسپولیس در دربی‌ها/ کدام از بازیکنان فعلی در این تیم حضور دارند؟

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • سیاوش موزیک IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    با نهایت احترام/نمیشه از کریمی/مهدوی کیا/علی انصاریان و تعداد دیگری که الان حضور ذهن ندارم چشم پوشی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی