فاجعه جدید تیم امید، نسخه المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ پرسپولیسی‌ها در این ناکامی از استقلالی‌ها جلو هستند!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

فاجعه تیم ملی امید در ازبکستان تکمیل شد و این تیم از همین حالا حذف شده و جایی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس نخواهد داشت.

فوتبال ایران نیم قرن است که در حسرت رسیدن به المپیک می‌سوزد و در تمام این سال‌ها با مربیان سرشناس و متفاوت استقلالی و پرسپولیسی نتوانسته طلسم راهیابی به المپیک را بشکند. اگرچه ناکامی به پای سرمربی نوشته می‌شود و قطعاً رضا عنایتی باید پاسخگوی اتفاقات رخ داده در ازبکستان باشد ولی انصافاً بی‌انصافی است اگر در تمام این ادوار همه چیز را به پای سرمربیان و دستیارانشان بنویسیم چون به وضوح شاهد بوده‌ایم که همواره در رابطه با تشکیل، انتخاب سرمربی و نحوه آماده سازی امیدها چقدر وقت و انرژی بیهوده تلف شده  و به جرات می‌توان گفت اغلب اوقات برنامه‌ریزی نامناسب و مدیریت ضعیف نقشی به مراتب پررنگ‌تر از ضعف کادر فنی و بازیکنان در راه نرسیدن به المپیک ایفا کرده است.

آخرین صعودها با سرمربیان آبی

تیم ملی فوتبال کشورمان تاکنون ۴ مرتبه به رقابت‌های المپیک صعود کرده و سه بار در این عرصه حاضر شده است. اولین صعود ایران با هدایت مرحوم حسین فکری رقم خورد و ما به المپیک ۱۹۶۴ توکیو رفتیم. آقا فکری سابقه هدایت پرسپولیس را در کارنامه خودش دارد و در زمره مربیان قرمز طبقه‌بندی می‌شود.  پس از آن نوبت به محمود بیاتی رسید تا ما را برای دومین مرتبه مسافر المپیک کند بازیکن و سرمربی اسبق استقلال(تاج) علاوه بر اینکه برای نخستین بار در سال ۱۹۶۸ تیم ملی ایران را قهرمان جام ملت‌های آسیا کرد، توانست در قالب سرمربی ما را به المپیک ۱۹۷۲ مونیخ نیز برساند. چهار سال پس از این اتفاق با حشمت  مهاجرانی به المپیک مونترال رفتیم و با کسب نتایجی درخشان در آن دوره برای اولین و آخرین بار از گروهمان در مرحله مقدماتی پیکارهای فوتبال المپیک صعود کردیم. حشمت خان اگرچه هیچ وقت سرمربی آبی پوشان نبود اما در دوران فوتبال خود برای این تیم بازی کرد.

و بالاخره می‌رسیم به آخرین صعود ایران. صعودی البته نیمه کاره! مابا حسن آقا حبیبی  توانستیم جواز حضور در المپیک ۱۹۸۰ را به دست آوریم اما تحریم شدن این مسابقات توسط دولت وقت ایران موجب شد کار این استقلالی قدیمی و شاگردانش عملاً نیمه کاره بماند و تیم ملی به مسکو نرود.این نکته را هم فراموش نکنیم که تا سال ۱۹۹۲ و المپیک بارسلون، کشورها می‌توانستند با تیم ملی بزرگسالان خود در رقابت‌های فوتبال المپیک شرکت کنند اما از المپیک بارسلون قرار شد فقط بازیکنان زیر ۲۳ سال در مسابقات مذکور حاضر شوند.

اولین ناکامی بعد از غیبت

تا اینجای کار پیرامون کامیابی تیم ملی توضیح دادیم اما باید شرح حالی هم از ناکامی فوتبال ایران در راه رسیدن به المپیک طی سالیان اخیر ارائه کنیم. پس از وقوع انقلاب ما به المپیک ۱۹۸۰ مسکو نرفتیم و مجوز صعودمان عملاً باطل شد. در پیکارهای انتخابی المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس هم که اصلاً شرکت نکردیم ولی برای مسابقات انتخابی المپیک ۱۹۸۸ سئول حاضر شدیم و تیم با هدایت مرحوم پرویز دهداری نتوانست به این مسابقات راه پیدا کند. اگرچه شادروان دهداری سابقه بازی در تیم شاهین تهران را دارد اما معمولاً در طبقه‌بندی آبی و قرمز قرار نمی‌گیرد.

سبقت پرسپولیسی‌ها

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم ضعف در برنامه‌ریزی و مشکلات ساختاری به مراتب بیشتر از عملکرد مربیان و بازیکنان در نرسیدن ما به المپیک موثر بوده است و در این مطلب اصلاً نمی‌خواهیم چهره‌های استقلالی و پرسپولیسی را مقابل همدیگر قرار بدهیم  اما اگر صرفاً در مقام مقایسه مربیان تیم امید قرار بگیریم، این تیم با سرمربیان پرسپولیسی بیشتر از همتایان استقلالی در راه رسیدن به المپیک ناکامی را تجربه کرده است. با محمد مایلی کهن در راه رسیدن به المپیک ۲۰۰۴ آتن ناکام شدیم و وینگو بگوییچ سرمربی اسبق پرسپولیس نیز نتوانست ایران را به المپیک ۲۰۰۸ پکن برساند. محمد خاکپور و حمید استیلی هم به ترتیب در راه صعود ایران به المپیک‌های ۲۰۱۶ برزیل و ۲۰۲۰ توکیو ناکام شدند تا تعداد سرمربیان ناکام پرسپولیسی تیم امید به عدد ۴ برسد.

در طرف مقابل، سه مربی استقلالی نیز به چشم می‌خورند که نتوانسته‌اند تیم ایران را به المپیک‌ها برسانند. حسن حبیبی اگرچه در کارنامه خود یک صعود با تیم ملی به المپیک ۱۹۸۰ مسکو را دارد ولی تیم امید دو بار تحت هدایت او از رسیدن به المپیک ۱۹۹۲ بارسلون و ۱۹۹۶ آتلانتا باز ماند. علیرضا منصوریان نتوانست ما را به لندن ۲۰۱۲ برساند و حالا هم با رضا عنایتی در راه رسیدن به پاریس ۲۰۲۴ ناکام شدیم.

این مردان همگی در عدم موفقیت تیم امید نقش داشته‌اند اما نقش اصلی را مدیرانی ایفا کرده‌اند که در تمام این سال‌ها نتوانستند شرایط مناسبی را برای آماده سازی امیدها فراهم کنند و موجب ناامیدی شده‌اند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۳
  • خودم IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    چرا پیشرفت نمیکنیم؟!: یه نگاه به تیتر بندازید
    • محمد صادق🚩 IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      تا وقتی نگاه رنگی باشه همینه
  • 63636366666 IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    استیلی مهدوی کیا هم ناکام بودند
    • پرسپولیس IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      اصلا مهدوی کیا بهش فرصت دادن؟.نزاشتن کارش بکنه
  • محمد NL ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    اصلا مهم نیست پرسپولیسی بودن یا استقلالی ، آقای عنایتی و کسی که مربیان امید منصوب میکنن باید جوابگو باشن که نیستن. مشکل مدیریت که انتخاب میکنه مربی رو بدون رزومه موفق.
  • فانی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    مشکل فقط نداشتن مدیریت
  • سرباز SK ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    احسنت به شما ، با زیرکی بجای زیر سوال بردن مسئولان و سیستم فشل عامدانه با مطرح کردن بحث پرسپولیس و استقلال و بجان هم انداختن طرفداران دو تیم با کری های بچه گانه ، مقصران اصلی را به پستو بفرستیدتا قسر در بروند .
    • ارتش سرخ پایتخت DE ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      جا داره یه مقاله هم بنویسی در باب اینکه سرمربیان تیم امید با پلاک ماشین فرد موفق‌تر بودن یا زوج🙄
  • مجتبی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    این از سایت معروف ورزشی ما که به جایه نقد درست میاد چنین مطالبی کار میکنه!! اون وقت توقع پیشرفتم داریم
  • تاج کبیر IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    ایران ساختارش فسادزا هستش واسه اینه . ژاپن همه چی رو اصوله
  • جهان FR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    من یک تاجی هستم و در این مسئله آمار به نفع تاجی هاست،اما نمیدانم چرا خبر ورزشی به نوعی دائم در حال دامن زدن به کری های آبی و قرمز میباشد،؟یک کلام ما در این سالها برای فوتبال پایه و تیم امید چه کرده ایم که توقع بهروزی این تیم را داریم به واقع باشگاهها و فدراسیون ما ده درصد از هزینه ای که برای تیم بزرگسالان اختصاص میدهند را خرج تیم های پایه میکنند؟ سطح فنی مدارس فوتبال و دانش مربیان در رده پایه چقدر است؟برگزاری لیگ در رده فوتبال پایه در سطح استاندارد روز دنیا که هیچ در سطح شرق آسیا و یا حتی خاورمیانه قراردارد؟چه کاشته ایم که برای بار ندادن کاشته هایمان افسوس میخوریم؟لطفا شعار ندهیم که لیاقت فوتبال ما بیش ازین است، اتفاقا لیاقت فوتبال ما دقیقا همین دوری از المپیک و حسرت طولانی است. در حالیکه سطح فنی گل سرسبد لیگ حرفه ای ما بازی تاج و پرسپولیس را هر سال میبینیم بهتر است دهان خود را بسته و هنرنمایی دیگر کشورهای آسیایی را در المپیک ببینیم و حسرت بخوریم
    • محمدی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      شما سرخابی ها همیشه تیم ملی رو فنا میدین متاسفانه
  • بی طرف IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    آقا وجدانا" یه نگاه به سرتاپای عنایتی بندازین و خودتون قضاوت کنیداصلا کاری به اس تق لالی یا پرس پو لیسی نداریم از این موجود مربی درمیاد ؟ نه وا لا
  • فرامرز IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    اینجا بحث منافع ملی مقدم است بر قرمز و آبی بودن اگر صعود به المپیک را یک کار سیستماتیک که همه ارکان فدراسیون و کمیته ملی المپیک باید پای کار بایستند و تدارک لازم را برایش ببینند پس درجه اول باید یقه مسوول را گرفت که مثلاً چرا فلان مربی را که شایستگی اش را نداشته انتخاب کردی یا چرا سرپرست تیم المپیک 2012 را اصغر حاجیلو گذاشتید که سواد انگلیسی و کامپیوتر نداشت تا بفهمد مثلاً کامیابی نیا دو اخطاره است یا مثلاً درتیمی که برای المپیک بارسلون آماده می شد چرا پیش بینی نکردید که بازیکن سرباز نیاز به کسب مجوز خروج از کشور است و تیم نصفه نیمه به قطر رفت و باخت یا چرا با علم این که رضا عنایتی تجربه مربی گری چندانی ندارد با اعمال نفوذ قلعه‌نویی تن به انتخابش دادید سرمربی تیم ملی در روند انتخاب سرمربی امید چه نقش تعریف شده ای دارد ؟ همین داستان سر انتخاب خاکپور هم بود یا پس از ناکامی در صعود به المپیک 1992 چرا دوباره به حسن حبیبی برای المپیک بعد اعتماد کردی همین اشتباه بر سر انتخاب حاج مایلی هم پس از ناکامی در 2004 در 2016 هم هست پس لطفاً مشکل اصلی را در مدیریت ببینید نه قرمز و آبی بودن مربی،
  • ابراهیم از وصفنارد IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    خبرنگار چقدر باید رنگی باشه الان اینجوری بخواد موضوع ماسمالی کنه.انگاری چون گذشته درست نبوده الانم درست نباید باشه.
  • لله کا. US ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    راستش امیدی که زمان مهدوی کیا دیدم خیلی بهتر منسجم‌تر بوده خطوط دفاع وحمله را خوب می‌دانست من اولین بازی که با هنگ کنگ دیدم گلهای شانسی وبی برنامگی را دیدم فهمیدم ره بجایی نمی‌بریم جلوی ازبکستان خیلی ذلیل بودیم
  • بوسجین IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    ادم های گوچک برای کارهای بزرگ اخه یکی نیست از مسيولین خیلی با سواد و داننده همه فن حریف بپرسد که شما ها چگونه بر چه اساسی مدیران و مربیان را انتخاب می کنید بابا شما که هنوز نتوانسته اید یک چهر واقعا ملی را نربیت کنند برای چه این جوانان را می اثرید تا ضایع شوند شما نگاه کنید از زمانی که مجیدی یا نکونام یا هاشمی نسب و۰۰۰۰۰۰وارد چرخه مربیگری شدند التهاب در صندلی ها و نهایت در استادیوم ها بیشتر شدهاعتراض به داور اعتراض و غوغا سالاری برای همه چیز که اثرات فرهنگی خوپ را حتی در رفتار مدیران امروز هم شاهدیم المان برای ساختن چهر ملی حتی نحوه قاشق گرفتن را به انان اموزش می دهد مانند بیکن بایر شما چه اموزشی به ان مربیان و بازیکنان دادید که انتظارموفقیت و چهره ملی واقعی شدن را داشته باشند دلم برای تیم امید سوخت این ناامیدی را در همه عرصه شاهدیم حتی در فوتبال و نشان می دهد چوب خشک از وجودبرخی باور کنید مفید تر است ما بود نبود اینها تفاوتی در شرایط ندارند شاید نبودنشون حداقل هزینه تحمیل ملت نمی کند
  • حاج قدرت IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    اتفاقا اگر میرفتیم المپیک نهایت بی عدالتی بود! چون هیچ نکاشتیم که بخواهیم برداشت کنیم ! برخلاف سایر کشورهای قاره ! نتایج سینوسی ما در رقابت های بین الملی نشان از بی برنامه بودن بی تعهدی و تخصصی در تمام سطوح مدیریتی دارد!در تمام دنیا تیم های پایه و امید را بدست مربیان با تجربه و کارنامه دار می‌سپارند نگاه کنید مربیان سال‌های اخیر تیم امید! که البته این افراد هم مقصر نیستن مقصر کسانی هستند که با رابطه این افراد را انتخاب می‌کنند و به کسی و جایی پاسخگو نیستن!! مخلص کلم بنطر راقم اینسطور ورزش و بطور مشخص فوتبال وطنی بیشتر از بازیکن و مربی شاخص خارجی نیاز به مدیر مجرب و حرفه ی خارجی دارد!
  • محمد IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    مشکل از بالاست مربی هیچ وقت نمی تونه تو چند ماهتیم رو بفرسته المپیک
  • ع ق ق QA ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    عنايتي با باند بازي اومد سركار و تو انتخابها هم باند بازي كرد
  • عباس IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    آیا زمان مهدوی کیا فدراسیون و سرمربی تیم ملی پشت تیم امید بودند؟الان تمام قد همشون پشت تیم بودن هر بازیکنی که خواستند آوردند اما زمان کیا (فاقد از هرگونه تعصبی)کی پشت تیم بود؟ چندتا باشگاه بازیکن نداد؟ و فدراسیون هم هیچ کاری نکرد.بعد الان افتضاح سرمربی تیم ملی و امید رو میخوایم ماست مالی کنیم؟؟؟جالب
    • پرسپولیس IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      عذر بدتر از گناه.بدترین چیز همین توجیهات احمقانه هست.چون استیلی نتونسته پس عنایتی اشکال نداره.این حرفا چیه.عنایتی از همه بدتر بوده .حداقل از گروه خودش صعود نکرده.
  • مهدی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    از ابتدا مشخص، بوداقای عنایتی توان و کاریزمای مربیگری تیم ملی امید ایران را ندارد طبیعی است بااین سرمایه گذاری در امر پایه ها امکان حضور در بازی‌های المپیک امکان پذیر نمی باشد باید هدفمند و برنامه ریزی شده عمل نمود. یکماه قبل از بازی‌های مقدماتی یک مربی بی رزومه را انتخاب نماییم و بعد توقع صعود به المپیک را داشته باشیم خوش خیالی محض میباشد
  • بنگی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    😂😂😂
  • پرسپولیس IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    از قدیم گفتن روباه از حیله گریش همیشه دمبش تو تله هست.عاقبت مافیا و دلال بازی و رفیق بازی گروهبان گارسیا
  • مجتبی رجائی 'کاشان' IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    به عنوان یه هوادارِ قدیمیه تاج: با این شرحُ تفسیرای صنّار سه شاهی، از اینکه هوادارای فهیمُ هزاران آتیشه ی سرخابی رو وادار به قرارگیریه روو در روو و توهینُ جسارت به همدیگه میکنین، چه لذتی می برین!؟ اگه همین سرخابیا با اوونهمه هوادارِ پَرُپاقرصِ اصیلُ بافرهنگ نباشن، فوتبالمون که هیچ، ورزشمون رو باس تخته کرد! چرا واسه افزایشِ مخاطب دست به چنین رفتارای ناجونمردونه می زنین!؟ مگه این عزیزای طرفدارِ پرسپولیس تاج، دلگرمیُ لذت دیگه ای جز هواخواهی از تیم محبوبشون دارن!؟ توروخدا بزارین باهمدیگه کُری بخونن، نَه فحاشیُ پرخاشگری. امیدوارم شما هوادارای میلیونیُ مهربون: کنارِ عزیزترین عزیزای زندگیتون شادباشینُ سرافراز تنتون سلامت
  • مجتبی رجائی 'کاشان' IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    به عنوان یه هوادارِ قدیمیه تاج: با این شرحُ تفسیرای صنّار سه شاهی، از اینکه هوادارای فهیمُ هزاران آتیشه ی سرخابی رو وادار به قرارگیریه روو در روو و توهینُ جسارت به همدیگه میکنین، چه لذتی می برین!؟ اگه همین سرخابیا با اوونهمه هوادارِ پَرُپاقرصِ اصیلُ بافرهنگ نباشن، فوتبالمون که هیچ، ورزشمون رو باس تخته کرد! چرا واسه افزایشِ مخاطب دست به چنین رفتارای ناجونمردونه می زنین!؟ مگه این عزیزای طرفدارِ پرسپولیس تاج، دلگرمیُ لذت دیگه ای جز هواخواهی از تیم محبوبشون دارن!؟ توروخدا بزارین باهمدیگه کُری بخونن، نَه فحاشیُ پرخاشگری. امیدوارم شما هوادارای میلیونیُ مهربون: کنارِ عزیزترین عزیزای زندگیتون شادباشینُ سرافراز تنتون سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی