نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
کلوب| عملیات پاکسازی در چلسی/ تاد بولی؛ بلای جان آبی‌ها
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

باشگاه چلسی پس از ترک رومن آبراموویچ مالک و تاجر روسی خود، هرگز دوران خوبی را پشت سر نگذاشت.

وضعیت اسفناک شیرهای لندن، موجب شد که آبی‌ها در فصل جاری شکست‌های بزرگی را از هر لحاظ بچشند؛ به ویژه اشتباهات فاحش تاد بولی در بستن قرارداد با بازیکنان فراوان که این تیم را با چالش‌ها و ضررهای هنگفتی مواجه کرده است.

تاد بولی مالک آمریکایی چلسی، شرایط این تیم را در رأس کار مدیریت، حادتر از گذشته کرد. تعداد زیاد بازیکنان بزرگ، عوض شدن پی در پی مربیان و ناتوانی مربیان در اداره جو رختکن، باعث شد که چلسی نه تنها جزء ده تیم جدول قرار نگیرد؛ بلکه هیچ سهمیه اروپایی برای فصل بعد دریافت نکند و عدم حضور در تورنمنت‌های اروپایی، برای تیم‌هایی همانند چلسی، زیان عجیبی در شرایط مالی به وجود می‌آورد. چلسی در رده دوازدهم جدول ایستاد که این رتبه، از بدترین جایگاه‌های چلسی در طول تاریخ لیگ برتر، به حساب می‌آید.

با آمدن پوچتینو، قرار است رختکن چلسی، خلوت تر از قبل شود و یک خانه تکانی حسابی از سوی مربی آرژانتینی، انجام بگیرد. بیشتر از نه بازیکن به درب‌های خروجی باشگاه هدایت شدند. انگولو کانته،کالیدو کولیبالی، حکیم زیاش، ادوارد مندی، متئو کواچیچ و کاوی‌هاورتز، از تیم‌های جدید خود رونمایی کردند. چهار فروش چلسی به باشگاه‌های عربستان، صورت پذیرفت و به نظر می‌رسد که تیم‌های عربی، ناجی چلسی در این تابستان داغ و پرهیاهو شوند.

کولیبالی با مبلغ ۲۱/۵ میلیون پوند به الهلال پیوست و به دوران بد خود در استمفوردبریج پایان داد. حکیم زیاش هم تیمی رونالدو در تیم النصر لقب گرفت؛ کانته با هموطنش کریم بنزما در الاتحاد، قهرمان لیگ عربستان هم بازی شد و مندی هم از دروازه الاهلی مواظبت و محافظت خواهد کرد. با گمانه زنی بعضی مطبوعات، پیر امریک اوبامیانگ هم از تیم‌های عربی پیشنهاد قابل توجهی دارد. گلگر، کوکوریا، میسون مانت، روبن لوفتوس چیک، کریستین پولیشیچ و چند ستاره دیگر در حال خروج از تیم می‌باشند.

ولخرجی و سرمایه‌های بزرگی که از طرف چهار باشگاه مهم عربستان در حال انجام گرفتن است، به وسیله صندوق سرمایه گذاری عمومی(PIF) تأمین و حمایت می‌شود و هفتاد و پنج درصد سهام چهار تیم الهلال، النصر، الاتحاد و الاهلی متعلق به این صندوق است.

این تابستان، تیم‌های عربی بازار نقل و انتقالات جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و به طرز حیرت آوری، نبض این بازار را در اختیار گرفته اند. تاد بولی، در حال حاضر توانسته خود را تا حدی از ضررهای مالی به واسطه فروش بازیکنان تیم خود به لیگ عربستان، نجات دهد.

هرچند که روابط PIF و تاد بولی از قبل به صورت غیر مستقیم، خوب و مثبت بوده است. صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان، چندین سال پیش با شرکتی که سهام دار خصوصی در بخش‌های صنعتی و فناوری (Clearlake Capital) بوده وارد تجارت، معامله و سرمایه گذاری شده و میلیاردها پول را به این شرکت خصوصی واگذار کرده است. گفته می‌شود که نزدیک ۶۰ درصد سهام این شرکت، به مدیران و تیم مدیریتی تاد بولی تعلق می‌گیرد. همچنین به ادعای چند خبرنگار، PIF با یکی از شرکت‌های تاد بولی که در هتل‌های زنجیره ای فعال بوده، همکاری داشته و سرمایه‌گذاری کلانی ترتیب داده است.

به همین دلایل، شایعه اتفاقات پشت پرده و زد و بند میان تاد بولی و PIF در روابط مالی به وجود آمد که باشگاه چلسی، همه این پیش بینی‌ها و فرضیه‌ها را تکذیب و رد کرد. قوانین بازی جوانمردانه مالی(FFP) تمامی سرمایه گذاری و حساب‌های مالی چلسی را به صورت کاملا جدی و با جزئیات مورد بررسی خود قرار داد. به نقل یکی از باشگاه‌های اروپایی، PIF معامله‌های پر سودی در اقصی نقاط جهان دارد که در اکثر مواقع، مجبور است اثبات کند که هیچ تضاد منافعی(یکی از شاخصه‌های فساد سازمان یافته می‌باشد)بین این صندوق و تیم‌های دیگر و مدیران مختلف، وجود ندارد؛ به همین خاطر، این پول‌های بی پایان و بی نهایت را برای بازیکنان پا به سن گذاشته در تیم‌های درجه یک اروپایی، خرج می‌کنند. مقامات حقوقی لیگ برتر هم از مالکان چلسی بابت پیش آمدن این حادثه مالی، اطمینان کتبی درخواست کرده اند.

باید اعتراف کرد که مدیران صندوق سرمایه گذاری عمومی، با قیمت‌های مصنوعی، تعادل بازار نقل و انتقالات در اروپا را کاملا بر هم زده اند؛ بسیاری از پیشنهادات، واقعی و منطقی نیست و چنین ارقامی‌بعد از اتمام زمان نقل و انتقالات، مانند یک حباب خواهد ترکید و قیمت‌ها به همان حالت سابق بر خواهند گشت.

آنچه که برای آبی‌های لندن مهم و حائز اهمیت می‌باشد، این است که بسیاری از بازیکنان، از تیم رفتنی شدند و پوچ با آرامش و تمرکز بیشتری، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. یکی از علت‌های نتیجه نگرفتن چلسی در طی دو فصل اخیر، حضور بازیکنان بزرگ و ستاره در این تیم بود.

فرانک لمپارد که در اواخر نیم فصل دوم به عنوان جانشین گراهام پاتر به تیم اضافه شد، اذعان کرد که الویت باشگاه، باید کاستن سی و یک به بیست و پنج بازیکن باشد. همین قضیه، کار هر مربی را برای کنترل شرایط رختکن سخت می‌کرد.

تا به اینجای نقل و انتقالات، شیرهای لندن تنها کریستوفر انکونکو، فوروارد لایپزیش را جذب کردند. قطعا چلسی در فصل پیش رو با هدایت مائوریتسیو پوچتینو، تیم جذاب تر و هیجان انگیزی خواهد بود و از حالا می‌توان این تیم را در ردیف دیگر مدعیان فتح لیگ قرار داد. شاید پوچتینو، همان حلقه گمشده چلسی بر روی نیمکت باشد!

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی