اولکساندر زینچنکو
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اولکساندر زینچنکو در صحبت با نشریه سان از خشم و عصبانیتی که از جنگ دارد و تلاشش برای کمک به مردم کشورش حرف می‌زند.

اولکساندر زینچنکو، بازیکن فوتبال آرسنال، با وحشتی که بر سرزمین مادری‌اش تحمیل می‌شود، دست و پنجه نرم می‌کند. کاپیتان ۲۶ ساله تیم ملی اوکراین به تازگی از بازدید از مدرسه‌ای که تقریباً به طور کامل توسط موشک‌های روسی تخریب شده بود، بازگشته است.

دانش‌آموزان به او گفتند که چگونه توسط نیروهای ولادیمیر پوتین با ورود به خانه‌هایشان مورد تجاوز و غارت قرار گرفته‌اند. اولکساندر، معروف به الکس، قبل از اولین بازی خود پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ اشک می‌ریخت.  اما امروز احساسات بسیار متفاوتی را ابراز می‌کند.

او به نشریه «سان» گفت: «من حتی الان هم عصبانی هستم، نه فقط از زمان تهاجم. من هر روز عصبانی هستم.»

سوالی که این قهرمان فوتبال مدام از خود می‌پرسد این است: چگونه می‌تواند به بهترین شکل به کشورش کمک کند؟ الکس به فکر ثبت‌نام برای خدمت در نیروهای مسلح اوکراین بود، اما متقاعد شد که می‌تواند از ملت شجاع خود به روش‌های دیگری حمایت کند. مشهورترین بازیکن فعلی این کشور اروپای شرقی هم در حال افزایش آگاهی در مورد هزینه واقعی جنگ و هم تامین بودجه برای تعمیر برخی از مدارس بمباران شده است. او در مسابقه خیریه «بازی برای اوکراین» که در ورزشگاه استمفوردبریج چلسی در غرب لندن در تاریخ ۵ آگوست برگزار می‌شود، کاپیتان خواهد بود. آرسن ونگر مربی تیم الکس است که در مقابل تیمی که آندری شوچنکو ۴۶ ساله کاپیتان اوست، قرار می‌گیرند.

ستاره اوکراینی از سهمی که در آبادی کشورش خواهد داشت حرف می‌زند؛ به بچه‌هایمان چه بگوییم؟/ زندگی در جنگ شکنجه روحی‌ست

بیش از ۸۰۰ مدرسه در اثر موشک‌های روسی به شدت آسیب دیده‌اند که ۲۲۰ مدرسه غیر قابل تعمیر هستند. الکس از طریق مسابقه «بازی برای اوکراین» قصد دارد پول کافی برای بازسازی مدرسه لیسیوم میخایلو-کوتسیوبینسکی در استان چرنیهیف که بیش از یک هفته پیش با آندری بازدید کرده بود، جمع‌آوری کند.

این پدر جوان توضیح می‌دهد: «من یک دختر نزدیک دو ساله دارم و امیدوارم به زودی بچه دیگری داشته باشم و فقط می‌خواهم یک کار خوب انجام دهم. چون وقتی بزرگ شوند از من می‌پرسند بابا وقتی این جنگ در کشور ما بود چه کار کردی؟ چقدر کمک کردی؟» می‌خواهم به چشمان بچه‌هایم نگاه کنم و بگویم: من و مادرت سعی می‌کردیم بهترین کار را انجام دهیم».

دختر الکس اوا نام دارد و همسرش ولادا سدان ۲۷ ساله، که روزنامه‌نگار فوتبالی است، دومین فرزندشان را باردار است. این بازیکن مطمئناً تلاش می‌کند تا آنها را سربلند کند.

ستاره اوکراینی از سهمی که در آبادی کشورش خواهد داشت حرف می‌زند؛ به بچه‌هایمان چه بگوییم؟/ زندگی در جنگ شکنجه روحی‌ست

او سفیر United۲۴، پلتفرم رسمی جمع‌آوری کمک‌های مالی برای اوکراین است، به سازماندهی کمک‌های بشردوستانه کمک می‌کند و موسسه خیریه فوتبال برای اوکراین را راه‌اندازی کرده تا پروژه‌های ورزشی برای جوانان آسیب‌دیده را تامین کند.

این مدافع همچنین برای آرسنال بازی کرد و به آنها کمک کرد تا این فصل به مقام دوم لیگ برتر برسند، بالاترین جایگاه تیم لندنی از سال ۲۰۱۶. تعهدات فوتبالی، که شامل کاپیتانی اوکراین در بازی‌های مقدماتی جام جهانی در سال گذشته بود، باعث شد که نتواند از آوریل گذشته به کشورش برگردد. اما این ماه از کشور دیدار کرد.

او گفت: «وقتی این همه ساختمان‌های ویران شده را از نزدیک می‌بینید، داستان متفاوت است. نمی‌توانم بگویم ترسناک نبود.»

لیسیوم میخایلو-کوتسیوبینسکی در منطقه‌ای در شمال قرار دارد که به مدت ۳۳ روز توسط نیروهای روسی اشغال شده بود. الکس ادامه می‌دهد: «آسیب‌های وارد شده به این مدرسه را دیدم. با بچه‌هایی که در این مدرسه درس می‌خوانند صحبت کردم و برخی از آنها ارتش روسیه را در خانه‌هایشان دیدند، زیرا به چرنیهیف بسیار نزدیک بودند. از آنها دزدی شد، برخی از آنها کارهای دیگری را انجام می‌دادند که من واقعاً نمی‌خواهم در موردش صحبت کنم. راستش من شوکه بودم چون بچه‌ها نمی‌توانند دروغ بگویند.»

او تأثیر بلندمدت جنگ بر سلامت روان جوانان اوکراینی را تشخیص می‌دهد. الکس می‌افزاید: «من درک می‌کنم که این یک آسیب روحی بزرگ برای آنها است، زندگی در زمان جنگ. تصور کنید پنج، شش، هفت ساله هستید و شخصی با اسلحه به خانه شما می‌آید، این شکنجه روحی است.»

ستاره اوکراینی از سهمی که در آبادی کشورش خواهد داشت حرف می‌زند؛ به بچه‌هایمان چه بگوییم؟/ زندگی در جنگ شکنجه روحی‌ست

اما او قدرت مثبت فوتبال زیبا را نیز می‌بیند. الکس و آندری که برای میلان و چلسی بازی می‌کرد، در حین دیدار با بچه‌ها بازی کردند. او به یاد می‌آورد: «آنها عاشق فوتبال هستند و وقتی با هم فوتبال بازی می‌کردیم، من و شوچنکو، آنها لبخند می‌زدند و می‌خندیدند. ما هیچ گزینه‌ای نداریم. باید رو به جلو حرکت کنیم.»

الکس متولد رادومیشل، ۶۰ مایلی غرب کیف، است و استعدادش در زمین او را به شاختار دونتسک برد و کاپیتان تیم جوانان شد. او در سال ۲۰۱۴ پس از اینکه نیروهای غارتگر با حمایت پوتین در دونتسک و اطراف آن جنگ به راه انداختند، مجبور به ترک وطن شد. منچسترسیتی او را در سال ۲۰۱۶ جذب کرد و در آنجا چهار عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. زمانی که پوتین در فوریه ۲۰۲۲ حمله خود را به کل اوکراین گسترش داد، الکس بخشی از تیم پپ گواردیولا بود. او تابستان گذشته با ۳۲ میلیون پوند به آرسنال رفت.

الکس با حمایت مردم بریتانیا روحیه به دست می‌آورد. او گفت: «بعد از یک هفته از حمله، بچه‌های منچستر نزد من آمدند و گفتند: الکس، ما همه با تو هستیم، با مردم تو. آنها ده ساله بودند، واقعاً فهمیده و عاقل بودند.»

مسابقه دوستانه «بازی برای اوکراین» به انتشار پیام وحدت کمک خواهد کرد. الکس در پایان می‌گوید: «سازمان دادن این بازی نه فقط برای جمع‌آوری سرمایه، بلکه برای این است که به دنیا نشان دهیم که ما همه با هم هستیم، متحد هستیم و همه ما در یک وضعیت هستیم. ما حمایت شما را احساس می‌کنیم، می‌دانیم که تنها نیستیم و این برای ما و همه اوکراینی‌ها بسیار مهم است.»

ستاره اوکراینی از سهمی که در آبادی کشورش خواهد داشت حرف می‌زند؛ به بچه‌هایمان چه بگوییم؟/ زندگی در جنگ شکنجه روحی‌ست

این مطالب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • محمد IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    خوب بلدید مظلوم نمایی اونها را منعکس کنید.آیا روسیه باید می نشست تا غرب کل منطقه اش را و بعد هم تا خود کرملین رو تسخیر کنه؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی