نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
عکس| عمارتی بعد از قلعه آناتولی که رومن آبراموویچ در آن زندگی می‌کند/ زندگی جدید مرد جنجالی یک سال پس از فروش چلسی
منبع: Mirror
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

منچسترسیتی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد، در شهری که مالک سابق چلسی آن را خانه می‌نامد و آنها به وضوح از تغییر فوتبالی که این مرد شروع کرد سود برده‌اند.

در محله شاداب آنادولو حصاری در سمت آسیایی استانبول بعد از قلعه آناتولی و در امتداد یک خیابان مسکونی پر پیچ و خم، که همیشه ترافیک است، به مجموعه‌ای از املاک می‌رسیم که به تدریج بزرگ‌تر می‌شوند و محافظت از آنها شدیدتر است، با دیوارهای بزرگ و دوربین‌های امنیتی. در نهایت به عمارتی مدرن می‌رسیم که رومن آبراموویچ در آنجا زندگی می‌کند. به گفته رئیس باشگاه کارگزاران املاک استانبول، مالک سابق چلسی اواخر سال گذشته شروع به پرداخت ۵۰۰۰۰ دلار (۴۰۰۰۰ پوند) در ماه برای اجاره این خانه متعلق به بازیکن بازار سهام احمد اوکوموس کرد. اوکوموس این ملک را به قیمت تخمینی ۲۵ میلیون دلار (۲۰ میلیون پوند) بیش از یک دهه پیش خریداری کرد.

اما حدودا ۱۲ ساعت پس از اینکه منچسترسیتی اولین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا را در سمت مقابل این شهر پهناور به دست آورد، هیچ نشانه‌ای از زندگی در پشت دیوارهای خاکستری رنگ دیده نمی‌شود. در سمت تنگه، جایی که کشتی‌های مسافربری به این طرف و آن طرف می‌روند، نمی‌توان فهمید که آیا کسی در خانه است یا خیر، تنها نشانه حیات در محوطه از یک پنجره در طبقه دوم که کمی باز است می‌آید.

مانند همیشه آبراموویچ، که حتی در روزهای خوب قدیمی در غرب لندن، آن شخصیت خاص سرد که مختص میلیاردرها بود را داشت، مرموز به نظر می‌رسد. آیا او واقعاً اینجاست؟ آیا از اینجا رفته است؟ آیا او هرگز اینجا بود؟

عکس| عمارتی بعد از قلعه آناتولی که رومن آبراموویچ در آن زندگی می‌کند/ زندگی جدید مرد جنجالی یک سال پس از فروش چلسی

به دلیل عدم شفافیتی که همیشه آبراموویچ را احاطه کرده، شایعات نادرستی در موردش پخش می‌شود. شایعات بی‌اساس مبنی بر اینکه او به دنبال خرید یکی از باشگاه‌های فوتبال این شهر بود. هنگامی که این داستان‌ها در اواخر سال ۲۰۲۲ ظاهر شد، یک سخنگو گفت که این حرف‌ها کاملا نادرست هستند. داده‌های ردیابی دریایی نشان می‌دهد که دو تا از قایق‌های آبراموویچ در چند صد مایلی جنوب پهلو گرفته‌اند و چه کسی می‌داند علی‌رغم تحریم‌ها و توقیف دارایی‌ها، چند ملک در سراسر جهان دارد.

آنچه می‌توان با قطعیت گفت این است که ترکیه به یکی از معدود پناهگاه‌های الیگارشی تبدیل شده و رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین به توافق رسیده‌اند که روابط اقتصادی نزدیک‌تری داشته باشند که این امر باعث ناراحتی مقامات غربی شده است. موسسه آمار ترکیه اعلام کرد که روس‌ها در سال گذشته بیش از ۱۶,۳۰۰ معامله ملکی انجام دادند که این رقم در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵,۳۰۰ بوده است. تعداد مشاغل ثبت شده در این کشور توسط روس‌ها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۰۰ درصد رشد داشته و کل پول سرمایه‌گذاری شده توسط آنها در سال گذشته برابر با ده‌ها میلیارد گزارش شده است. هزینه اجاره آپارتمان‌های لوکس افزایش یافته، اما قیمت گاز طبیعی افزایش نیافته است. دولت اردوغان در مبارزه با تورم فزاینده، همزمان با عضویت در ناتو، از ورود پول روسیه استقبال می‌کند. اردوغان تاکید می‌کند که می‌تواند به عنوان یک میانجی عمل کند، در حالی که کارشناسان هشدار می‌دهند که این یک اقدام ناپسند و خطرناک است.

فراتر از پیامدهای ژئوپلتیکی، بازی در اینجا لطف دیگری هم دارد. قهرمانی سیتی از ۱۵ سال پیش با ورود ابوظبی به شهری که آبراموویچ و هموطنانش به آن جذب شده بودند، پایه‌ریزی شده بود. مخارج هنگفت آبراموویچ به محض ورودش به استمفوردبریج، فوتبال را متحول کرد و پایه‌های عصر کنونی صندوق‌های ثروت مستقل و تسلط سرمایه‌گذاران خطرپذیر را پایه‌گذاری کرد. اگر او نبود آیا خلیج‌فارس به سمت تبدیل باشگاه‌ها به دارایی‌هایش و وسیله‌ای برای ارتقای شهرت ایالت‌هایش کشیده می‌شد؟ آیا سرمایه‌گذاران خطرپذیر آمریکایی و صندوق‌های تامینی به همین سرعت درگیر فوتبال می‌شدند؟

عکس| عمارتی بعد از قلعه آناتولی که رومن آبراموویچ در آن زندگی می‌کند/ زندگی جدید مرد جنجالی یک سال پس از فروش چلسی

این ورزش در ۲۰ سالی که آبراموویچ تصمیم گرفت یک باشگاه فوتبال بخرد و آن را به قهرمان لیگ قهرمانان اروپا تبدیل کند، تغییر کرده است. این باشگاه می‌توانست منچستریونایتد باشد، آن‌ها در تلویزیون بازی می‌کردند که لحظه خرید یک باشگاه لیگ برتری رخ داد. و او فرصت خرید تاتنهام را رد کرد زیرا این منطقه شبیه اومسک بود. اما بعید بود که سیتی هرگز مورد توجه قرار گیرد زیرا ایده تبدیل شدن آنها به یک نیروی جهانی بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسید.

اکنون آن‌ها به قدرت برتر تبدیل شدند، با برخی از بهترین بازیکنان جهان در زمین و باهوش‌ترین ذهن‌ها در خارج از زمین، که همگی توسط پول نفت دولتی با یکی از بدترین رکوردهای حقوق بشر در جهان تامین می‌شوند.

اگر آبراموویچ چراغ راه ۲۰ سال گذشته را روشن کرده باشد، جایی که فوتبال در دو دهه آینده می‌رود ناراحت‌کننده و نامشخص است. جلب رضایت هواداران با جام‌ها و نقل و انتقالات تنها می‌تواند واقعیت‌های گسترده‌تر را پنهان کند؛ تا زمانی که باشگاه‌هایی با دهه‌ها سابقه به عنوان دارایی‌های جامعه به مهره‌های شطرنج سیاسی تبدیل می‌شوند.

شاخک‌های سرمایه‌گذاری اماراتی و سعودی، در فوتبال و فراتر از آن گسترش خواهد یافت. تصمیم‌گیرندگان با آغوش باز آن را پذیرفته‌اند، به همان شیوه‌ای که یک روسی زیرک که ثروت خود را در مناطق خاکستری به دست آورده بود، بدون هیچ فکری در سال ۲۰۰۳ به سمت آن سوق داده شد.

این مطالب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • محمد IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    بابا این بنده خدا را ول کنید بزارید زندگی کنه پیرمرد کاری ب کسی نداره.. خونه هم نمیزارن بگیره
  • محمد گرامی نژاد IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    تا شش ماه دیگه چنان رکود اقتصادی در اروپا و غرب خواهد آمد که باشگاتو با یک سوم قیمت می‌خری اونم با پیشنهاد خودشان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی