رشوه‌های عجیب در فوتبال ایران؛ از گوشی آیفون تا سکه بهار آزادی/ این تیم‌ها بنگاه پول‌سازی شده‌اند!
منبع: فرهیختگان
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

لیگ دو فوتبال ایران در حالی برگزار می شود که بعضی باشگاه‌ها برای نباختن و پیروزی در این بازی‌ها رشوه‌های عجیبی می‌دهند.

مسابقات لیگ دو کشور در دو گروه ۱۴ تیمی برگزار می‌شود. تیم‌های اول هر گروه مستقیما به لیگ دسته یک (آزادگان) راه یافته و دو تیم دوم هر گروه در یک بازی پلی‌آف مقابل هم قرار می‌گیرند و برنده به‌عنوان سومین تیم راهی لیگ آزادگان می‌شود.

در گروه اول تیم‌های نیروی‌زمینی و بهمن به ترتیب اول و دوم هستند و در گروه دوم کویر مقوا و شهرداری نوشهر برای لیگ یکی شدن تلاش می‌کنند. با این حال با توجه به اینکه تقریبا ۳ هفته دیگر به پایان این مسابقات باقی مانده همچنان امکان تغییر جایگاه تیم‌ها در جدول و رده‌بندی وجود دارد. رقابت نه‌تنها در بالای جدول برای صعود به لیگ آزادگان تنگاتنگ پیش می‌رود، در انتهای جدول گروه اول نیز شانس برای تیم‌های سقوط‌کننده همچنان روی کاغذ وجود دارد. از این رو حساسیت لیگ دو در هفته‌های پایانی شایعات فراوانی را پیرامون مسابقات به‌وجود آورده که نظارت بیشتر مسئولان امر را می‌طلبد.

همواره در کنار فوتبال به‌عنوان یکی از ورزش‌های پرطرفدار کشور حواشی زیادی مثل تبانی، شرط‌بندی و شایعات متعدد وجود داشته است. در هفته‌های پایانی لیگ دو نیز با توجه به حساسیت موجود حواشی بیشتر به‌نظر رسیده و پررنگ‌تر شده است. مسابقات تحت تاثیر نتایج به شدت حساس شده، تیم‌ها برای اینکه سقوط نکنند و یا به لیگ دسته یک صعود کنند تلاش مضاعفی خواهند کرد که اخیرا شایعات زیادی پیرامون مسابقات این لیگ شنیده می‌شود. عدد تیم‌های حاضر در این مسابقات امکان بروز چنین حواشی را می‌دهد تا جایی که برخی تیم‌ها با توجه به اتفاقات اخیر و نتایج برخی مسابقات مشکوک شده و خواهان نظارت بیشتر سازمان لیگ و کمیته داوران شدند.

هر چند به‌طور کامل مشخص نیست چه مبالغی در چنین مراوداتی رد و بدل می‌شود اما برخی نزدیکان شاغل در این لیگ مدعی هستند تیمی حتی حاضر شده به‌خاطر نتیجه یک بازی به داوران آن مسابقه آیفون هدیه دهد! به‌نظر می‌رسد مسئولان برخی تیم‌ها در لیگ دو شرایط مالی مناسبی دارند و می‌توانند با پرداخت مبالغی وسوسه‌کننده و هدایای لاکچری نتایج را به نفع خود تغییر دهند.

از طرفی تلاش برخی تیم‌ها برای پاکسازی چنین افرادی از مسابقات هفته‌های پایانی بی‌ثمر هم نبوده و سازمان لیگ نظارت ویژه خود را روی مسابقات پایانی لیگ دو کشور زیاد کرد. این‌طور که شنیدیم ناظران ویژه‌ای برای مسابقات حساس چه در بالا و چه در پایین دو گروه لیگ یک در نظر گرفته شده تا کمترین حساسیتی در مورد نتایج به وجود نیاید. بد نیست بدانید کمیته داوران نیز به توصیه سازمان لیگ در انتخاب داوران مسابقات حساس دقت بیشتری به خرج داده و انتخاب داورها را از رندوم خارج کرده و با دقت بیشتری قاضیان مسابقه را انتخاب می‌کند.

واقعیت این است که فراتر از صعود به لیگ برتر و جنبه فوتبالی موفقیت در لیگ دو، بحث مالی امتیاز تیم‌ها از اهمیت ویژه برخوردار بوده و در اولویت است. تیم‌هایی که این فصل در لیگ دو فعالیت می‌کنند حدود ۱۵ میلیارد ارزش‌گذاری شدند درحالی‌که همین تیم اگر صعود کرده و لیگ یکی شود درحال‌حاضر بیش از ۶۰ میلیارد قیمت دارد و ممکن است این مبلغ افزایش هم پیدا کند. درنتیجه هزینه هر باشگاه برای برد غیرمتعارف خارج از چهارچوب فوتبال می‌تواند به‌نوعی سرمایه‌گذاری محسوب شده و مبلغ هنگفتی را به جیب مالک و شرکایش واریز کند. چنین تورم بی‌حساب و کتابی قطعا موجب چنین اعمال خلاف قانونی نیز شده و برخی مالکان که هدفی جز فوتبال و تجارت ناسالم در این رشته پرطرفدار دارند به باشگاه‌ها نه به‌عنوان یک سرگرمی و دلخوشی اجتماعی که فقط به‌عنوان یک بنگاه پولساز نگاه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اقدام جدید نورافکن علیه پرسپولیس؟/ رمزگشایی از تصویر معنادار ستاره سپاهان +عکس

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی