شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۶
۰ |
۰
کلوب| این شما و این جام جهانی فوتبال زنان!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

نهمین دوره جام جهانی فوتبال بانوان به میزبانی مشترک نیوزیلند و استرالیا، برگزار شد و با قهرمانی اسپانیا و نایب قهرمانی انگلیس پایان یافت.

با اینکه چند روزی از جشن قهرمانی تیم فوتبال بانوان اسپانیا در این تورنمنت نمی‌گذرد، نمی‌توان از تاثیرات فراوان و بازتاب و پوشش گسترده رسانه‌ ای آن به سادگی گذشت. انعکاس این دوره از جام جهانی بانوان، در اکثر مطبوعات و رسانه‌های معتبر جهان، تحسین برانگیز و باور نکردنی بود و معروف ترین و مشهور ترین ژورنالیست‌های ورزشی دنیا، درباره اتفاقات و حوادث آن، دست به قلم شدند و تمام و کمال، به حواشی و مسائل تاکتیکی پرداختند. در واقع، انقلاب بزرگی در فوتبال بانوان با همین رنسانس، به وقوع پیوست و پس از آن، تکامل فوتبال بانوان ادامه می‌یابد.

به طور میانگین، بیش از سی هزار نفر طرفدار برای هر دیدار در ورزشگاه حاضر بودند. تعداد بلیط‌های فروخته شده در مجموع یک ماه، بیشتر از حد تصورات بود و نزدیک به دو میلیون بلیط، به دست تماشاگران داده شد. حتی مسئولان فیفا هم فکر نمی‌کردند که چنین استقبال با شکوهی از مسابقات شود و از مشاهده آمار و ارقام، حیرت کردند.

آنتونی آلبانیزی، نخست وزیر کشور استرالیا، رقمی نزدیک به دویست میلیون دلار، برای امکانات و تجهیزات بهتر به تیم فوتبال کشورش پرداخت کرد. سام کِر و هم تیمی‌هایش هم نشان دادند که لیاقت و شایستگی «بهترین بودن» را دارند و با ارائه یک عملکرد خوب، برای اولین بار به جایگاه چهارم جام جهانی زنان رسیدند. این رویکرد باعث شده که دولت با توجه به استقبال بی نظیر مردم استرالیا از چنین فستیوال فوتبالی، در هر دو بخش بانوان و آقایان، بیشتر از قبل سرمایه گذاری کند و اکثر بودجه خود را به فوتبال اختصاص دهد.

در جریان مسابقات، استرالیایی‌ها اقدامات زیادی برای کاهش تبعیض نژادی و جنسی انجام دادند و توانستند اختلاف میان اقلیت‌های جنسی را به حداقل برسانند.

هرچند که پیش از شروع رقابت‌ها، بسیاری از فوتبالیست‌های خانم حاضر در این جام، نسبت به پاداش‌ها اعتراض داشتند. اسپانیا قهرمان تورنمنت، ۴ میلیون دلار نصیبش شد و انگلیس هم به عنوان تیم نایب قهرمان، ۲/۶ میلیون دلار پاداش گرفت. این در حالی است که تنها، حضور در مرحله گروهی جام جهانی مردان، ۹ میلیون دلار در بر دارد. تیم قهرمان یعنی آرژانتین ۴۲ میلیون دلار، پاداش و هدیه دریافت کرد که اختلاف فاحشی میان فوتبال مردان و زنان از لحاظ دستمزد و حقوق وجود دارد.

در این دوره تعداد تیم‌ها از ۲۴ به ۳۲ افزایش یافت و اضافه شدن هشت تیم دیگر، سبب شد که در ۶۴ دیدار، شاهد به ثمر رسیدن ۱۶۴ گل باشیم که در مقایسه با جام جهانی ۲۰۱۹ فرانسه، ۱۸ گل بیشتر زده شد. از طرفی خرید حق پخش این رقابت‌ها در اقصی نقاط جهان، موجب شد تا تماشاگران انبوهی، بازی‌ها را مستقیم و زنده از قاب تلویزیون مشاهده کنند.

از جذابیت و هیجان‌های این تورنمنت هم نباید به راحتی عبور کرد. اکثر تیم‌ها با تاکتیک‌های مشخصی پا به زمین می‌گذاشتند و حضور مربیان با تجربه و با کیفیت، سطح فنی جام جهانی بانوان را دوچندان کرده بود.

در آخر باید اذعان داشت که زاویه دید اهالی فوتبال نسبت به فوتبال بانوان، کاملاً دچار دگرگونی شده و نگاه‌های منفی در این زمینه، به کمترین حد خود رسیده است. با سپری شدن و در پیش گرفتن سیر صعودی، انتظار می‌رود که تعداد مخاطبان فوتبال بانوان، در قیاس با یک دهه پیشین، بیشتر شده باشد. قطعا با وجود چنین شواهد و قرائنی، به احوالات آینده فوتبال بانوان در سراسر دنیا، امیدوار می‌شویم و جوامع بشری سالم، پویا و با نشاطی از هر حیث خواهیم داشت.

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی