تیم ملی فوتبال ایران
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آخرین مصاف ایران و ازبکستان، به فینال رقابت‌های کافا برمی‌گردد که این دو تیم در جدالی نزدیک به مصاف هم رفتند و این دیدار با برتری یک بر صفر ایران همراه بود.

 ‌به‌نظر می‌رسد تیم ملی فوتبال ایران از شانس مناسبی برای صعود به جام جهانی ٢٠٢٦برخوردار باشد. تیم ایران در سه دوره گذشته جام جهانی (٢٠١٤، ٢٠١٨و ٢٠٢٢) با اقتدار به این تورنمنت صعود کرد و حالا با توجه به افزایش تعداد تیم‌ها به ٤٨تیم به‌نظر نمی‌رسد ملی‌پوشان فوتبال کار سختی برای رسیدن به این مسابقات داشته باشند. اگرچه ایران در دور اول مقدماتی جام جهانی در گروهی سخت قرار گرفته اما بعید است مشکلی برای صعود به دور بعد داشته باشد و در آن مرحله هم با توجه به ٨سهمیه صعود مستقیم این امید می‌رود یوزهای ایرانی برای هفتمین بار در طول تاریخ، طعم شیرین حضور در جام جهانی را بچشند و البته این‌بار به دور دوم مسابقات هم برسند.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته دور اول مقدماتی جام جهانی برای تیم ملی ایران از آبان ماه سال‌جاری شروع خواهد شد. شاگردان امیر قلعه‌نویی  ٢٥آبان با برنده مسابقه هنگ‌کنگ و بوتان روبه‌رو می‌شوند و ٣٠آبان سال‌جاری در تاشکند به مصاف ازبکستان می‌روند. بازی‌ها در فروردین ماه ادامه می‌یابد و تیم ملی در تاریخ‌های ٢و ٧فروردین ١٤٠٣مقابل ترکمنستان (یکبار در تهران و یک‌بار در کشور همسایه) قرار می‌گیرد و در نهایت ١٧و ٢٢خرداد ١٤٠٣به‌ترتیب با برنده هنگ‌کنگ – بوتان و ازبکستان روبه‌رو می‌شوند تا بتوانند یکی از دو تیم صعودکننده به مرحله بعدی باشند.

اولین حریفان تیم ملی ایران را بشناسید

 بدون تردید سرسخت‌ترین حریفان ایران در دور اول مقدماتی جام جهانی، ازبکستان است. در بین تیم‌های حاضر در سیددوم، قرعه‌کشی ازبک‌ها سخت‌ترین حریف محسوب می‌شدند که براساس قرعه به ایران برخورد کردند تا شاگردان امیر قلعه‌نویی کار چندان ساده‌ای برای صدرنشینی در این گروه نداشته باشند. حالا امیر قلعه‎نویی و سرچکو کاتانچ، باید شاگردان‌شان را برای رویارویی در مرحله مقدماتی جام جهانی آماده کنند.

آخرین مصاف ایران و ازبکستان، به فینال رقابت‌های کافا برمی‌گردد که این دو تیم در جدالی نزدیک به مصاف هم رفتند و این دیدار با برتری یک بر صفر ایران همراه بود. ازبکستان در حالی آماده مصاف با ایران می‌شود که در رده هفتادوچهارم رنکینگ فیفا قرار گرفته است، یعنی ٥٠پله پایین‌تر از تیم ملی ایران که در رده ٢٤دنیا قرار دارد. ازبک‌ها در انتخابی جام ‌جهانی قطر نتوانستند از مرحله اول انتخابی بالاتر بیایند و برخلاف دوره‌های گذشته یکی از غایبان بزرگ مرحله نهایی انتخابی جام جهانی بودند که جایی بین ۱۲ تیم برتر آسیا نداشتند و حالا می‌خواهند آن خاطره تلخ را جبران کنند.

پس از ناکامی در رسیدن به مرحله نهایی انتخابی جام‌ جهانی قطر بود که سرچکو کاتاناچ، سرمربی کروات و سابق تیم ملی اسلوونی، پس از یک دوره ناامیدکننده در عراق، هدایت ازبکستان را برعهده گرفت. دیگر حریف ایران در این مسابقات ترکمنستان است؛ ایران در طول تاریخ ٨مسابقه با سبزپوشان منطقه آسیای میانه انجام داده که البته آمار نزدیکی هم با ترکمنستان داشته است. سه برد برای تیم ملی کشورمان در مقابل سه مساوی و دو باخت، آماری است که در تقابل‌های رودرروی دو تیم به ثبت رسیده است. ایران و ترکمنستان تاکنون فقط یک‌بار در انتخابی جام جهانی در یک گروه قرار گرفتند که در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ٢٠١٨در عشق‌آباد به تساوی یک‌بریک رضایت دادند و دیدار دو تیم در تهران، سه بر یک به سود شاگردان کارلوس کی‌روش تمام شد.

از بین هنگ‌کنگ و بوتان نیز یکی سومین حریفان در مرحله اول است که البته هنگ‌کنگ برای رسیدن به مرحله دوم انتخابی جام جهانی کار سختی برابر بوتان، تیم ١٨٤رنکینگ فیفا نخواهد داشت‌ و پیش‌بینی می‌شود با عبور از این حریف، خود را به جمع تیم‌های حاضر در گروه E برساند. اژدها(لقب تیم ملی هنگ‌کنگ) که در جام ملت‌های ۲۰۲۳ نیز با ایران هم‌گروه است، در هر چهار دیدار قبلی‌اش که در مقدماتی‌های جام جهانی ۱۹۷۸ و ۲۰۲۲ مقابل ایران قرار گرفته، مغلوب شده است. در مجموع تیم ملی در هر ۶ دیدارش با هنگ‌کنگ پیروز شده و این بار نیز مانند مقدماتی جام جهانی قطر باید باز هم برابر این تیم به زمین برود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • سرخ کابوس آبی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    بوتان ایران گازو پرسی گاز فرقی نداره ما با قلعه نوئی فقط عقبگرد خواهیم داشت مربی خارجی خوب نیارید دورهای مقدماتی هم حذف میشیم مثل والیبال بزرگسالان
    • علی IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
      ژاپن سرمربی داخلی داره جلوی آلمان و اسپانیا می گیره
  • استقلال تاج سر لنگ IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    چه فایده اگر هم برید بازم سوراخ سوراخ و بی آبرو برمیگردید همون نرید خیلیبهتره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی