نظرسنجی

به نظر شما، در هفته اول لیگ نخبگان آسیا و در دو بازی مقابل الغرافه قطر و الاهلی عربستان، کدام تیم ایرانی بهتر نتیجه می‌گیرد؟
رونالدو را ول کن، غضنفر را بگیر!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

خبر تلخ و کوتاه بود؛ نسرین شاهی پاراتیرانداز ایران در تست تپانچه مردود و از جدول مسابقات حذف شد؛ ورزشکار با استعداد و زحمتکشی که یکی از شانس های مدال ما بود اما متاسفانه به دلیل کمبود تجهیزات نتوانست به مسابقات ادامه دهد.

به گزارش خبرورزشی، متاسفانه ورزش ایران چه در رشته های تیمی چه در رشته های انفرادی سالهاست که فقط عنوان حرفه ای را به دوش می کشد. وضعیت امکانات در ورزش ایران حتی با کشورهای همسایه هم قابل قیاس نیست و در برخی رشته ها، ورزشکاران به شدت از کمبود تجهیزات لازم برای تمرین زجر می کشند و در این میان کاری هم از دست فدراسیون ها برنمی آید.

به سراغ هر فدراسیونی بروید از مشکلات مالی گله مند و معتقدند وزارت ورزش بودجه لازم را در اختیارشان قرار نمی دهد. یکی از رشته هایی که در سال های اخیر به شدت از کمبود تجهیزات ابتدایی شاکی و ناراضی بوده، فدراسیون تیراندازی است. وضعیت تجهیزات در این رشته به قدری ناامید کننده است که روز گذشته نسرین شاهی پاراتیرانداز ایران در ماده تپانچه ۱۰ متر در پارالمپیک پاریس به دلیل پایین بودن استاندارد اسلحه اش در تست تپانچه مردود شد تا دیسکالیفه شده و از جدول مسابقات حذف شود.

شانس مدالی که از دست رفت

براساس سیاست کیفی کمیته ملی المپیک، نفراتی راهی پارالمپیک شدند که شانس مسلم کسب مدال باشند. یکی از این نفرات نسرین شاهی پاراتیرانداز ایران در ماده تپانچه ۱۰ متر بود که در کنار ساره جوانمردی شانس اصلی کسب مدال طلا محسوب می شدند. اما اتفاق دردناک و تلخی که برای او رخ داد باعث شد دستش نه فقط از مدال کوتاه بماند بلکه حسرت مسابقه فینال هم به دلش ماند. شاهی قبل از شروع مسابقات حذف شد و اصلا کار به رقابت نکشید!

ماجرا از این قرار است که در مسابقات تیراندازی پارالمپیک، اسلحه های ورزشکاران توسط کمیته برگزاری مسابقات تست می شود. هر دو  ورزشکار ایران در مرحله مقدماتی موفق و با اقتدار فینالیست شدند و طبق رکوردها مدال طلا و نقره مال ما بود. طبق اعلام سرمربی تیم ملی، خود مربیان ایران هم اسلحه را چک کردند اما دیروز و در پایان مسابقه اول، در تست رندوم متاسفانه وزن ماشه اسلحه شاهی از استاندارد پایین تر بود و همین سبب شد تا پاراتیرانداز ایرانی توسط داور ریجکت شده و دیسکالیفه شود.

با این افتضاح تلخ، یکی از شانس های مسلم مدال کاروان ایران از دست رفت و بانوی ورزشکار ایرانی نتوانست به کار خود در پارالمپیک ادامه دهد. 4 سال زحمت و تمرین یک لحظه به باد رفت و یک عمر حسرت مدال المپیک ماند ...

رونالدو را ول کن، غضنفر را بگیر!

تا جایی که ذهن یاری می‌کند، تیم ملی تیراندازی ایران معمولا در مسابقات مدال آور بوده و می‌توانستیم روی مدال ستاره‌های این تیم حساب کنیم اما در چند وقت اخیر اوضاع آن‌طور که باید مثل همیشه نبود و گاهی نتایج ضعیفش همه را شگفت ‌زده کرد. نمونه آن افت شدید جواد فروغی، دارنده مدال طلای المپیک توکیو است. ورزشکاری که در فینال تپانچه بادی المپیک توکیو بر سکوی قهرمانی تکیه زد تا نخستین مدال المپیک و تاریخ تیراندازی ایران را به ارمغان بیاورد، در مسابقات انتخابی امسال برای المپیک پاریس ناکام ماند و حتی امکان دفاع از عنوانش و حضور در مسابقات را پیدا نکرد.

مسابقات قهرمانی کسب سهمیه برزیل آخرین رویداد کسب سهمیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ در رشته تفنگ و تپانچه بود که تیم اعزامی کشورمان نتوانست هیچ سهمیه جدیدی کسب کند تا با همان چهار سهمیه قبلی خود را برای پاریس آماده کند. فروغی البته بعد از المپیک توکیو در چندین رقابت بین‌المللی هم نتوانست نتایج خوبی کسب کند و همه را ناامید کرد. 

در سال‌ های اخیر تیم ملی تیراندازی همیشه با مشکلاتی نظیر کمبود فشنگ و حتی اسلحه دست‌ و پنجه نرم می ‌کرد و گاها سلاح ‌هایی که ملی‌پوشان با آن تمرین می‌ کردند یا حتی مدال‌ آور می‌شدند، قرضی بود. چندی پیش بود که نجمه خدمتی از ورزشکاران پرافتخار و مدال آور این رشته اعتراف تلخی کرد و گفت گاهی به دلیل کمبود فشنگ، مجبور بوده به صورت خیالی تمرین کرده و به هدف شلیک کند!  
متاسفانه سالهاست نبود و کمبود تجهیزات برای این رشته تبدیل به یک ضعف بزرگ و پاشنه آشیل برای تیراندازان با استعداد ایرانی شده است. فدراسیون حتی از عهده قیمت فشنگ و اسلحه بر نمی آید چه رسد به تامین امکانات اولیه یا اردو و مسابقات و  قطعا تهیه تجهیزات لازم برای ورزشکاران این رشته که درآمد چندانی هم از فعالیت در تیراندازی ندارند، گران از آب در می آید و آنها نمی توانند شخصا برای خرید تجهیزات اقدام کنند.

تاثیر مستقیم تحریم ها بر کمبود تجهیزات تیراندازی

در سال های اخیر مسئولان مختلف در رشته تیراندازی، کمبود تجهیزات در این رشته را به گردن تحریم ها انداخته و مدعی شده اند که تحریم ها هم باعث افزایش قیمت تجهیزات شده و هم باعث ایجاد دردسر برای فدراسیون در خرید اقلام و وسایل لازم برای ورزشکاران، مرتضی قربانی رییس فدراسیون با انتقاد تند از دولت آمریکا با اشاره به تاثیر تحریم ها بر افزایش مشکلات فدراسیون گفته است:«تحریم خصمانه آمریکا برای ما مشکل ایجاد می کُند در حالیکه سلاح ورزشی نباید مورد تحریم قرار بگیرد. ما برای تهیه تجهیزات با مشکلات زیادی جهت خرید، انتقال، ورود، گمرک و … مواجه می‌شویم.»

عباس محمدی، رئیس هیات تیراندازی استان اصفهان درباره مشکلات فدراسیون و هیات برای تامین امکانات لازم برای تیراندازان می گوید:«تیراندازی یک رشته تجهیزات‌محور و متکی به واردات از کشورهای اروپایی است و تحریم‌ها، امکان فراهم کردن امکانات را سخت کرده است. البته با فدراسیون در این رابطه رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا موانع و مشکلات در سطح کشور کم شود.»

بعید است که مشکلات فدراسیون تیراندازی به این راحتی ها قابل حل باشد، فقط امیدواریم دیگر شاهد حذف ورزشکاران زحمتکش و بااستعدادمان از مسابقات به دلیل کمبود تجهیزات و امکانات نباشیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما، در هفته اول لیگ نخبگان آسیا و در دو بازی مقابل الغرافه قطر و الاهلی عربستان، کدام تیم ایرانی بهتر نتیجه می‌گیرد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی