نظرسنجی

بازگشت ریکاردو ساپینتو به استقلال را در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می کنید؟
ایمانه خلیف
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ایمانه خلیف به المپیک پاریس رسید و حریفش را شکست داد اما اتهامات زیادی به او به خاطر فیزیک و قدرت بدنی و چهره‌اش وارد شده و این موضوع جنجال زیادی در جهان ورزش ایجاد کرده است.

به گزارش خبرورزشی، جنجال بزرگی بعد از پیروزی ایمانه خلیف بوکسور المپیکی به پا شد و جرقه نزاع جنسیتی در ورزش زده شد. بعد از این حواشی و اتفاقات بود که تصاویر کودکی و نوجوانی خلیف در صفحات مجازی منتشر شد تا ثابت شود که او زن است.

خلیف زن متولد شد و تمام زندگی‌اش را نیز به عنوان زن سپری کرد اما در المپیک ۲۰۲۴ پاریس پس از اینکه حریفش آنجلا کارینی مشت محکمی از او دریافت کرد و از ادامه مسابقه با او انصراف داد، بحث زیادی در مورد ترنس بودن او مطرح شد. بعد از این اتفاق، چندین چهره سرشناس خلیف را متهم به ترنس بودن و رقابت ناعادلانه با زنان کردند. خلیف که ۹ باخت را در سطح بین‌المللی متحمل شده، زنی است که نتوانست در آزمایشات پزشکی زن بودن خود را به طور صد در صد ثابت کند، درست مانند وضعیتی که کستر سمنیا ورزشکار آفریقای جنوبی در طول دوران حرفه‌ای خود با آن روبرو بود.

این ورزشکار ۲۵ ساله پیش از این در مورد نحوه رقابت کردن و تلاشش در جامعه‌ای که بوکس را مختص مردان می‌دانست صحبت کرد و توضیح داد که دوران کودکی سختی داشت اما یکی از معلم‌هایش متوجه شد که او ویژگی‌های فیزیکی مناسبی برای مهارت در بوکس دارد و همین موضوع راه او را روشن کرد.

دوران سخت کودکی ایمانه خلیف؛ زنی که به مرد بودن متهم شده است!/ او فوتبال دوست داشت اما...

خلیف به نقل از ایندیپندنت گفت: «من همیشه فوتبال دوست داشتم و در روستای کوچکمان فوتبال بازی می‌کردم. پدرم همیشه فوتبال را به بوکس ترجیح می‌داد. اما من در مدرسه در ورزش خیلی خوب بودم و معلمم من را تشویق کرد که بوکسور شوم، چون کیفیت بدنی خوبی داشتم و حق با او بود.»

خلیف در الجزایر به دنیا آمد و بزرگ شد و در منطقه آنها تغییر جنسیت و همجنس‌گرا بودن غیرقانونی است و همچنین اطرافیان او فکر می‌کردند که بوکس فقط برای مردان مناسب است. او گفت که حتی تمرین بوکس نیز چالش‌برانگیز بود و مجبور بود سخت کار کند تا هزینه تمرین را بپردازد.

«در خیابان نان می‌فروختم، ظروف و اشیاء دیگر را جمع‌آوری می‌کردم تا پولی به دست بیاورم و بتوانم تمرین کنم زیرا خانواده‌ام بسیار فقیر بودند.» اما پشتکار او نتیجه داد و در نهایت به پایتخت الجزایر نقل مکان کرد و سپس به خارج از کشور رفت و رویاهای ورزشی خود را دنبال کرد. با این حال، خلیف در طول سال گذشته به دلیل آنچه که «وضعیت پزشکی» توصیف می‌شود با چالش‌های جدیدی مواجه شد. همین وضعیت پزشکی باعث شد که او و لین یو تینگ از تایوان در دقیقه ۹۰ از مسابقات جهانی سال گذشته محروم شوند زیرا از لحاظ جنسیت معیارهای لازم را نداشتند.

خلیف در واکنش به محرومیت سال گذشته خود گفت: «سال ۲۰۲۳ برای من بسیار سخت بود. ضربه سختی به من وارد شد اما قوی‌تر برگشتم تا قدرت و اراده‌ام را ثابت کنم و به تمام دنیا نشان دهم که ایمانه خلیف چه زن شجاعی است.»

کارینی که به خاطر رویارویی با خلیف رویای المپیک خود را از دست داد، بعد از بازی به خبرنگاران گفت که از ترس جان خود بازی را رها کرد. او گفت: «نمی‌توانستم ادامه دهم. درد شدیدی در بینی‌ام داشتم و گفتم: بس کن. فکر کردم بهتر است از ادامه رقابت خودداری کنم. بارها در تیم ملی مسابقه دادم. با برادرم و سایر مردها مبارزه کردم اما امروز درد شدیدی را حس کردم.»

دوران سخت کودکی ایمانه خلیف؛ زنی که به مرد بودن متهم شده است!/ او فوتبال دوست داشت اما...

علیرغم اختلاف نظرها، کمیته بین‌المللی المپیک از تصمیم خود مبنی بر اجازه حضور زنان محروم از مسابقات جهانی، دفاع کرده است. مارک آدامز، سخنگوی این سازمان روز پنجشنبه گفت: «چیزی که می‌خواهم بگویم این است که این موضوع افراد عادی را شامل می‌شود و ما در اینجا درباره زندگی واقعی مردم صحبت می‌کنیم. آنها رقابت کرده‌اند و در مسابقات زنان به رقابت ادامه می‌دهند. آنها در طول این سال‌ها در برابر زنان دیگر هم شکست خورده‌اند و هم پیروز شده‌اند.»

در حالی که اطلاعات کمی در مورد تاریخچه پزشکی خلیف وجود دارد، یکی از آزمایش‌های انجمن بین‌المللی بوکس (IBA) تأیید کرد که او کروموزوم XY [مردانه] دارد و بنابراین با توجه به معیارهای آنها برای رقابت در گروه زنان واجد شرایط نیست. اما وجود این کروموزوم به این معنی نیست که خلیف ترنسجندر است، بلکه شرایطی نادری که در رشد او وجود دارد باعث می‌شود که با هم‌جنس‌های خود تفاوت‌هایی داشته باشد.

آنجلا کارینی بعد از جنجالی که پیش آمده قصد عذرخواهی از ایمانه خلیف را دارد، اما فدراسیون بوکس مجارستان و کمیته المپیک بلغارستان همچنان به حضور خلیف و لین یو تینگ در المپیک اعتراض می‌کنند.

خلیف روز پنج‌شنبه در رقابت‌های مرحله یک‌هشتم نهایی با کارینی در وزن ۶۶ کیلوگرم زنان، تنها در عرض ۴۶ ثانیه پیروز شد چرا که کارینی از رقابت کناره‌گیری کرد و اینطور عنوان کرد که «ترجیح دادم برای حفظ سلامتی‌ام رقابت را متوقف کنم».

کارینی کمی بعد از جنجال‌های پیش آمده عنوان کرد که برای خلیف ناراحت است و افزود که به تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک برای اجازه دادن به خلیف برای شرکت در مسابقات بوکس پاریس ۲۰۲۴ احترام می‌گذارد. او به گاتزتا گفت: «این جنجال‌ها من را ناراحت می‌کند، برای حریفم نیز متاسفم. اگر کمیته بین‌المللی المپیک گفت که او می‌تواند مبارزه کند، من به این تصمیم احترام می‌گذارم.» او همچنین عنوان کرد که از دست ندادن با خلیف بعد از مسابقه پشیمان است. «قصد چنین کاری نداشتم. می‌خواهم از او و همه عذرخواهی کنم. من عصبانی بودم زیرا رویای المپیک من دود شده بود.» او همچنین افزود که اگر خلیف را ببیند او را در آغوش می‌گیرد.

دوران سخت کودکی ایمانه خلیف؛ زنی که به مرد بودن متهم شده است!/ او فوتبال دوست داشت اما...

خلیف روز شنبه در مرحله یک‌چهارم نهایی وزن ۶۶ کیلوگرم به مصاف آنا لوکا هاموری از مجارستان خواهد رفت، اما فدراسیون بوکس مجارستان روز جمعه اعلام کرد که از کمیته المپیک این کشور (MOB) و IOC خواسته است تا با حضور خلیف مخالفت کنند.

لین یو تینگ، که اگر توسط IBA محروم نشده بود مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۲۳ را کسب می‌کرد، در اولین مبارزه خود در المپیک ۲۰۲۴ پاریس پیروز شد و سیتورا توردیبکوا از ازبکستان را شکست داد و به یک‌چهارم رسید و روز یکشنبه باید با سوتلانا استانوا از بلغارستان مبارزه کند. فدراسیون بوکس بلغارستان نیز به کمیته المپیک برای حضور این ورزشکار اعتراض کرده است.

به گزارش اسکای اسپورت، کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این دو ورزشکار قربانی تصمیم ناگهانی و خودسرانه فدراسیون بین‌المللی شدند و به‌طور ناگهانی و بدون هیچ گونه روند قانونی از مسابقات محروم شدند. اعتراضات فعلی به این دو ورزشکار کاملاً مبتنی بر این تصمیم خودسرانه است که بدون هیچ رویه مناسبی اتخاذ شده است، به ویژه با توجه به اینکه این ورزشکاران سال‌ها در مسابقات سطح بالا شرکت می‌کردند.»

بیشتر بخوانید: از کف خیابان‌های آمریکا تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ هرآنچه باید در مورد رقص بریک بدانید

دوران سخت کودکی ایمانه خلیف؛ زنی که به مرد بودن متهم شده است!/ او فوتبال دوست داشت اما...

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲۶
  • مژ دل IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
    نرماده که شاخ و دم نداره. اگر راست می گه بیاد با مردها مسابقه بذاره
  • علی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
    هیچی سر جای خودش نیست. عجیبه شهر عجیبیه
  • رضا IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
    ایمانه خلیف ،=یک مرد با موهای بلند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بازگشت ریکاردو ساپینتو به استقلال را در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می کنید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی