نظرسنجی

بازگشت ریکاردو ساپینتو به استقلال را در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می کنید؟
بریک دنس
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بریکینگ یا بریک دنس به رویدادهای ورزشی المپیک ۲۰۲۴ پاریس اضافه شده و داوران برای امتیازدهی به سبک آزاد و خلاقانه ورزشکاران این رشته، کار سختی در پیش خواهند داشت.

به گزارش خبرورزشی، «بریکینگ» تنها ورزش جدیدی است که به المپیک ۲۰۲۴ پاریس اضافه شده است. اکثر ماها بریکینگ را با عنوان «بریک دنس» می‌شناسیم. اما شاید این سوال برایتان مطرح شده باشد که چرا این ورزش «بریکینگ» خوانده می‌شود و چطور ورزشی که تا این حد آزادی فیزیکی و ذهنی می‌طلبد و به اصطلاح فری‌استایل است باید همانند سایر ورزش‌ها در المپیک امتیازدهی شود؟ اصلا چطور باید به بریک‌دنسرها امتیاز داد؟

تاریخ بریکینگ

هنوز منشا واقعی بریکینگ شناخته نشده، اگرچه اکثریت بر این باورند که ریشه آن را می‌توان در مهمانی‌های دهه ۱۹۷۰ در منطقه برانکس نیویورک به میزبانی دی‌جی کول هرک، بنیانگذار هیپ‌ هاپ، جستجو کرد. هنگامی که آهنگ‌های تماما کوبه‌ای (بریک) پخش می‌شد بریکینگ در پیست رقص توسط دختران و پسران جوان اجرا می‌شد. کمی پیش‌تر نیز در دهه ۱۹۶۰ بریکرها که عموما آفریقایی-آمریکایی بودند، در خیابان‌های نیویورک به اجرا می‌پرداختند. در طول دهه ۱۹۸۰، این پدیده از طریق موزیک ویدیوها و فیلم‌هایی مانند فلش‌دنس (۱۹۸۳)، بریکین (۱۹۸۴) و بیت استریت (۱۹۸۴) در معرض تماشای عموم قرار گرفت. در همین زمان بود که رسانه‌ها شروع به استفاده از اصطلاح «بریک دنسینگ» کردند. البته جالب است بدانید که بریکرها هرگز کلمه «رقص» را به نام خود اضافه نمی‌کنند، زیرا همانطور که یکی از پیشگامان بریکینگ «کریزی لگز» اشاره کرده، این اصطلاح از سوی افراد خارج از جامعه هیپ هاپ عنوان می‌شد. دی‌جی کول هرک گفته است که بریکینگ اصطلاح عامیانه دهه ۱۹۷۰ است به معنی هیجان‌زده شدن و اجرای پر انرژی.

همواره دو فرمت اصلی برای بریکینگ وجود داشته است: مسابقات گروهی و نبردهای انفرادی. تا چند سال پیش در به رسمیت شناختن بریکینگ شک و تردیدهای زیادی وجود داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۸ بریکینگ به طور رسمی توسط فدراسیون جهانی ورزش-رقص شناخته شد. با این حال، رقابت‌های بزرگی خارج از بدنه رسمی (مانند ردبول بی‌سی وان و نبرد سال) هنوز وجود دارند که در جامعه بریکینگ اعتبار بسیار زیادی دارند.  

بریک دنس

چرا المپیک؟

کمیته بین‌المللی المپیک از المپیک ۲۰۲۰ نقشه جدیدی برای جذب گسترده‌تر مخاطبان جوان کشید، و دستور کاری برای مدرنیزه کردن المپیک در پیش گرفت که بر سه ستون خلاقیت، پایداری و جوانی استوار باشد. بدون شک گنجاندن بریکینگ در بین ورزش‌های المپیک با دستورالعمل کمیته بین‌المللی مطابقت داشت چرا که هیچ ورزشی به اندازه بریکینگ دارای خلاقیت نیست و از نظر اقتصادی نیز این ورزش بسیار مقرون به صرفه است، از این نظر که هیچ تجهیزات خاصی برای آن نیاز نیست. البته این نکته را نیز نباید از یاد برد که بریکینگ با اصرار میزبان یعنی فرانسه وارد المپیک ۲۰۲۴ پاریس شد.

جدا از برنامه اصلی معمول المپیک، کشور میزبان هر المپیک می‌تواند پنج جایگاه اضافی را با ورزش‌های مورد علاقه خود پر کند. مثلا در بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ می‌توانیم ببینیم که ژاپن در بخش مدال‌ها از ورزش‌های مورد علاقه بومی خود مانند کاراته، اسکیت‌برد، بیس‌بال و سافت‌بال بهره می‌برد. المپیک لس‌آنجلس ۲۰۲۸ فلگ فوتبال (نوعی از فوتبال آمریکایی)، لاکراس، کریکت و اسکواش را اضافه خواهد کرد. به طرز شگفت‌آوری پاریس ۲۰۲۴ ممکن است تنها زمانی باشد که شاهد بریکینگ در المپیک باشیم، اگرچه فدراسیون جهانی ورزش-رقص (WDSF) مصمم است که از بازگشت بریکینگ در المپیک بریزبن ۲۰۳۲ اطمینان حاصل کند.

بریک دنس

فرمت و قانون و امتیازدهی چطور خواهد بود؟

فرمت مسابقات المپیک بسیار ساده است: ۱۶ پسر و ۱۶ دختر در زیر نور میدان کنکورد رقابت خواهند کرد. رقصنده‌ها به چهار گروه چهارتایی تقسیم خواهند شد. هر رقصنده با سه نفر دیگر گروه خود رقابت می‌کند و دو نفر برتر هر گروه به مرحله یک‌چهارم نهایی راه پیدا می‌کنند و سپس مسابقات به صورت حذفی ادامه خواهد داشت. ۹ داور المپیک برنده هر نبرد را بر اساس شش معیار انتخاب می‌کنند: خلاقیت، شخصیت، تکنیک، تنوع، عملکرد و ریتم موسیقی؛ به معنای ارتباط برقرار کردن با آهنگی که از قبل نشنیده‌اند. تکنیک، عملکرد و خلاقیت ۶۰ درصد از کل امتیاز را شامل می‌شود، و ۴۰ درصد از امتیازات بر اساس تنوع، موسیقی و شخصیت تعیین می‌شود.

بریک دنس

جامعه بریکینگ همیشه بسیار صمیمی و غیررسمی بوده است، و برخی از بریکرها و داوران ممکن است تشریفات جدید را غیرعادی بدانند. با این حال، هنوز یک ویژگی منحصر به فرد در این ورزش وجود دارد: بریکینگ تنها ورزشی است که داوران باید برای ورزشکاران و تماشاگران اجرا کنند.

این اتفاق معمولا قبل از مسابقه می‌افتد و به آن «نمایش داوران» می‌گویند. این حرکت نمادین به نوعی بازتابی‌ست بر اتحاد و اشتیاق مشترک بین شرکت‌کنندگان و کسانی که آنها را داوری می‌کنند.

پس فراموش نکنید که در روز ۱۹ و ۲۰ مرداد ( ۹ و ۱۰ آگوست) این رقابت هیجان‌انگیز و جذاب را تماشا کنید تا شاهد اولین مدال‌آور بریک‌دنس یا بریکینگ در تاریخ المپیک باشید.

بیشتر بخوانید:

بریک دنس

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بازگشت ریکاردو ساپینتو به استقلال را در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می کنید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی