نظرسنجی

در شرایط فعلی، نسخه شفابخش برای نجات استقلال چیست؟
دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
۰ |
۰
کلوب| تئوری شیرین بازگشت جام به خانه
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

خبر جدایی ساوتگیت برای اکثر بازیکنان فعلی تیم ملی انگلیس و برخی کارشناسان فوتبال تلخ و ناخوشایند بود.

بالاخره روز وداع فرا رسید و هفته گذشته ساوتگیت به طور رسمی از هدایت تیم ملی انگلیس کناره‌گیری کرد. درحالی که تا چند روز پس از اتمام فینال یورو و باخت سه شیرها به اسپانیای جوان، خبرها حاکی از آن بود که قرار است ساوتگیت تا جام جهانی ۲۰۲۶ سکان هدایت تیم را در اختیار داشته باشد اما ساوتگیت تصمیم گرفت چمدان خود را ببندد و پس از هشت سال مربیگری در تیم ملی کشورش، بالاخره راه جدایی را در پیش بگیرد.

حال گمانه زنی‌های زیادی درباره جانشین ساوتگیت وجود دارد؛ بعضی از گزینه‌های مربیگری سه شیرها به قدری جذاب و البته هیجان انگیز هستند که نمی‌توان به همین راحتی از کنار آنها رد شد و عبور کرد.

در لیگ برتر انگلیس تنها سه مربی انگلیسی تبار مشغول به کار هستند و یکی از آنها که همگان به آینده و ایده آل‌هایش در حرفه مربیگری فوتبال بسیار امیدوارند، ادی‌هاو سرمربی فعلی نیوکاسل است.

او با تیم بورنموث در لیگ برتر انگلیس مطرح شد و در دو مقطع، نزدیک به یازده سال هدایت این تیم را داشت. ثمره یک دهه کار در گیلاس‌ها، صعود تیم از چمپیونشیپ به پریمر لیگ بود. آنها با ادی هاو پنج سال متوالی در لیگ برتر انگلیس ماندگار شدند.

پس از آن ادی‌هاو به نیوکاسل رفت و توانست این تیم را به روزهای خوب خود بازگرداند. کلاغ‌ها موفق شدند پس از دو دهه دوری از لیگ قهرمانان اروپا، با ادی‌هاو دوباره به تورنمنتی صعود کنند که سه شنبه و چهار شنبه شب‌های فوق‌العاده‌ای را برای اهالی فوتبال رقم زده و طرفداران نیوکاسل از این بابت در پوست خود نمی‌گنجیدند.

اما خود ادی‌هاو اعلام کرده تمایلی به جدایی از نیوکاسل ندارد و حالا کار اتحادیه فوتبال انگلیس سخت شده چرا که او انتخاب اول و اصلی آنها بود. گزینه‌های بعدی خارجی‌ها هستند؛ سرمربیانی بودند که برای هشت سالی لیگ برتر را به دو قطب تبدیل کرده و به نوعی اکثر تیم‌ها را مات و مبهوت خود ساخته بودند.

یورگن کلوپ و پپ گواردیولا، از هر نظر در تاریخ مربیان لیگ برتر انگلیس بی نظیر و خارق‌العاده بوده اند و چه مربیانی شایسته تر و بهتر از آنها برای هدایت سه شیرها در جام جهانی آتی!؟

اما آنطور که از شواهد پیداست کلوپ فعلاً علاقه‌ای به کار مربیگری چه در عرصه ملی و چه در عرصه باشگاهی ندارد و او پیشنهاد تیم ملی فوتبال آمریکا را همان طور که پیش بینی می‌شد، رد کرد و تصمیمش مبنی بر این است که به استراحت طولانی مدت نیاز دارد.

اما شاید محتمل‌ترین گزینه برای نشستن بر روی نیمکت سه شیرها پپ گواردیولا باشد. اتحادیه فوتبال انگلیس یک آگهی استخدام هم منتشر کرده و دست آنها از همیشه خالی تر است. شاید پپ بهترین گزینه باشد، قرارداد او تا تابستان سال ۲۰۲۵ است و فعلاً هم از تمدید خبری نیست اما راضی کردن پپ در این سن به کار در تیم ملی بزرگترین چالش است. گواردیولا به مربیگری در یک تیم ملی علاقه دارد و نیاز به تعریف و تمجید هم ندارد و کارنامه و عملکرد استثنایی او طی سالیان اخیر، گویای همه چیز است. اما مربیان معمولا تا سن بالا تمایلی به خروج از کار باشگاهی ندارند!

رسانه‌های انگلیسی این طور مدعی شده اند که قرار است یک مربی موقت مسئولیت هدایت سه شیرها را برعهده بگیرد و پس از پایان مهلت قرارداد پپ با سیتیزن‌ها، هدایت تیم ملی انگلیس را به مرد اسپانیایی بسپارند.

می‌توان به گراهام پاتر و مائوریتسیو پوچتینو هم اشاره‌ای داشت. آنها از دیگر مربیانی بودند که در این مدت به نیمکت تیم ملی انگلیس ربط داده شده‌اند.  به هر روی مهم ترین وظیفه سرمربی جدید انگلیس، ساختن تیمی‌بر خلاف عملکرد ساوتگیت است.

گرت ساوتگیت انگلیس را به دو فینال یورو و یک نیمه نهایی و یک یک چهارم نهایی دو جام جهانی اخیر رساند و از حیث نتیجه گیری دست به شگفتی زده است اما عملکرد تیمش همواره زیر ذره بین بوده و مسئولان اتحادیه فوتبال انگلیس به دنبال مربی‌ای هستند که توانایی و مهارت زیادی در اجرای تاکتیک‌های هجومی‌داشته باشد.

آنها معتقدند که برای فتح جام جهانی ۲۰۲۶ همه عوامل اعم از بازیکنان و مربیان باید به درستی مانند یک قطعات پازل کنار یکدیگر قرار بگیرند تا بالاخره جام به خانه خود برگردد. آیا تئوری بازگشت جام به خانه بالاخره به واقعیت می‌پیوندد یا در حد همان سرابی از حقیقت به قوت خود باقی می‌ماند؟ باید صبر کرد و به انتظار نشست.

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

در شرایط فعلی، نسخه شفابخش برای نجات استقلال چیست؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی