نظرسنجی

با توجه به همگروهی ایران با قطر، ازبکستان، امارات، قرفیزستان و کره شمالی، مسیر تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
پیروزی تیم ملی در بازی قرن/ گل تاریخی ستاره پرسپولیس با سانتر کاپیتان استقلال
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

امروز سالگرد تاریخی‌ترین پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان تلقی می‌شود.

تیم ملی فوتبال ایران دقیقا ۲۶ سال قبل در چنین روزی تاریخی‌ترین پیروزی خود در تاریخ ادوار رقابت‌های جام جهانی را کسب کرد. بردی که برخی رسانه‌ها به آن لقب پیروزی قرن دادند.

۳۱ خرداد سال ۱۳۷۷ ایران و آمریکا در جدالی که با توجه به روابط دو کشور، سیاسی‌ترین بازی تاریخ پیکارهای جام جهانی محسوب می‌شد، در روز دوم مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به مصاف یکدیگر رفتند. ما در مسابقه اول به رغم نمایش بسیار خوب، با یک گل مغلوب یوگسلاوی شده بودیم و آمریکایی‌ها هم با دو گل قافیه را به آلمان باخته بودند اما داستان مسابقه قرن با همه بازی‌ها تفاوت داشت.

تیم ملی در حالی به میدان رفت که حتی آن‌هایی که سر و کاری با فوتبال نداشتند هم این بازی را دنبال می‌کردند. در اوایل مسابقه خداداد عزیزی درون محوطه جریمه آمریکا سرنگون شد اما اورس مِیِر داور سوئیسی این بازی از کنار پنالتی مسلم به سود ایران گذشت!

دقایقی بعد و پیش از پایان نیمه اول، جواد زرینچه کاپیتان وقت استقلال و تیم ملی با یک سانتر تاریخی حمید استیلی را درون محوطه جریمه آمریکا در موقعیت گل‌زنی قرار داد تا ستاره پرسپولیس با یک ضربه سر فراموش‌نشدنی اشک شوق را بر گونه ایرانی‌ها بنشاند. بازی با یک گل در نیمه اول به پایان رسید و در نیمه دوم نوبت به هنرنمایی مهدی مهدوی‌کیا شد تا به گل دوم برسیم و تک‌گل آمریکایی‌ها فقط از سنگینی شکست آن‌ها کم کرد.

مسابقه با پیروزی ۲ بر یک ایران تمام شد تا برای نخستین بار طعم پیروزی در جام جهانی را بچشیم. بردی که به جرات می‌توان گفت هنوز هم شیرین‌ترین کامیابی تاریخ فوتبال ایران پس از بازی ایران و استرالیا محسوب می‌شود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • پرسپولیس IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    دایی،مهدوی کیا،استیلی،مهدی طارمی،باقری،گل محمدی خار چشم کیسه کشان حسود هست.
  • رها IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    یادش بخیر اون. زمان وقتی تیم ملی بازی داشت یادمون میرفت که بازیکن تو کدوم باشگاه بازی میکنه. فقط به تیم ملی فکر میکردیم. من جواد زرینچه رو خیلی دوست داشتم با اونکه پرسپولیسی هستم. واقعا یاد اون بازیکنان بزرگ بخیر
  • یوسفی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    حاجی اون موقع استیلی تو تیم بهمن بود نه پیروزی. سواد فوتبالیت رو بیشتر کن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

با توجه به همگروهی ایران با قطر، ازبکستان، امارات، قرفیزستان و کره شمالی، مسیر تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی