نظرسنجی

به نظر شما، در هفته اول لیگ نخبگان آسیا و در دو بازی مقابل الغرافه قطر و الاهلی عربستان، کدام تیم ایرانی بهتر نتیجه می‌گیرد؟
سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
۴ |
۲
عکس| پای ناصرالدین شاه به ماجرای پرسپولیس باز شد
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

کشتی پرسپولیس، نخستین ناو جنگی ایران بود که توسط ناصرالدین شاه قاجار وارد ایران شد. شاه به منظور توسعه نیروی دریایی، موفق به خرید این کشتی ۶۵۰ تنی مجهز به ۴ توپ کروپ از آلمان شد!

کشتی پرسپولیس یا ناو پرسپولیس یا آن چنان‌که در دورهٔ قاجار مصطلح بود جهاز پرسپولیس، نخستین ناو جنگی مدرن بود که دولت ایران وارد خلیج فارس کرد.

این کشتی در دوره ناصرالدین شاه و در ربیع‌الاول ۱۳۰۲ ه. ق (ژانویهٔ ۱۸۸۵ م) از بندر برمر آلمان راهی بندر بوشهر شد. کانون پژوهشهای دریای خلیج فارس با استناد به روزنامه مظفری شماره نهم به سال ۱۳۲۰ ق می‌نویسد: «اولین رئیس ایرانی این کشتی جناب احمد خان دریابیگی بود که از رؤسای قشون و از شاگردان پیاده‌نظام مدرسه دارالفنون به‌شمار می‌رفت و به دلیل لیاقتی که از خود نشان داده بود، به ریاست کشتی پرسپولیس منصوب شد.»

احمد خان دریابیگی همچنین اولین لباس نیروی دریایی ایران را طراحی، ناخدایان و مهندسان ایرانی را به جای آلمانی‌ها مسئول امور کشتی کرد و برای ناخدایان و کارکنان کشتی حقوق منظمی تعیین نمود. کشتی پرسپولیس در دوره رضاشاه پهلوی در فاصله دو کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر پهلو گرفت که با گذشت زمان به زیر آب رفت. کشتی پرسپولیس نخستین ناو جنگی ایران و سرنوشت غم انگیز آن!

بیشتر بخوانید: باشگاه پرسپولیس با جانشین یحیی‌ به توافق رسید

عکس| پای ناصرالدین شاه به ماجرای پرسپولیس باز شد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • بژی پرسپولیس IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    نام پرسپولیس وباشگاه وتیم پرسپولیس بزرگترازهرنام ونشانی دیگست زندباداین نام تاریخی بزرگ..بژی پرسپولیس🦁 بژی کوردستان🦅🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩
  • فرهنگ جوانمردی پرسپولیس بزرگ IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    پرسپولیس نامی اصیل و ریشه دار یاد آور عشقی بزرگ و مقدس به ایران ❤️
  • علیرضاصفرپورشورباخورلو IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    فک کنم در جنگ جهانی دوم و تویط متفقین موقع اشغال ایران توسط هواپیماهای متفقین مورد اصابت قرار گرفت و غرق شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما، در هفته اول لیگ نخبگان آسیا و در دو بازی مقابل الغرافه قطر و الاهلی عربستان، کدام تیم ایرانی بهتر نتیجه می‌گیرد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی