نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
۱۱
شماتیک تیم تاج در دیدار تاریخی/ پنجاه‌وچهارمین سالگرد قهرمانی استقلال در آسیا +عکس
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

امروز ۲۱ فروردین مصادف است با اولین سالگرد قهرمانی باشگاه تاج سابق یا همان استقلال در آسیا.

فروردین ۴۹ استقلال با دو پیروزی ۳ بر صفر در برابر نمایندگان لبنان و مالزی از گروه خود صعود کرد. تاج سابق در نیمه نهایی، مدان اندونزی را از پیش روی برداشت، در بازی فینال هاپوئل اسرائیل را با نتیجه ۲ بر یک شکست داد و به قهرمانی مسابقات رسید.

نخستین حضور آبی‌پوشان در آسیا در دوره سوم این مسابقات بود که در فروردین ماه ۱۳۴۹ به میزبانی ایران و در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد. استقلال در آن سال با سرمربی‌گری رایکوف پای به این مسابقات گذاشت و در دیدار فینال نماینده اسرائیل را شکست داد و قهرمان شد.

شماتیک تیم تاج در دیدار تاریخی/ پنجاه‌وچهارمین سالگرد قهرمانی استقلال در آسیا +عکس

در ترکیب استقلال در آن مسابقات مرحوم ناصر حجازی درون دروازه استقلال ایستاده بود، کارگرجم و لواسانی دو مدافع میانی استقلال و مرحوم منصور پورحیدری به عنوان دفاع راست و مسعود معینی به عنوان دفاع چپ ترکیب خط دفاع استقلال را تشکیل می‌دادند. رایکوف در خط هافبک از حق‌وردیان، فریدون معینی، قراب و جباری استفاده می‌کرد و خط حمله استقلال را وفاخواه و مظلومی تشکیل داده بودند.

در دیدار فینال این مسابقات که در ورزشگاه لبریز از تماشاگر امجدیه برگزار شد، نیمه اول بدون گل به پایان رسید اما در اوایل نیمه دوم نماینده اسرائیل بود که در دقیقه ۶۹ گل اول این تیم را به ثمر رساند، اما در ادامه بازی در دقیقه ۸۳ غلام وفاخواه مهاجم استقلال بازی را به تساوی کشاند و در دقایق پایانی مسابقه مسعود معینی در دقیقه ۹۲ گل برتری آبی‌پوشان را زد تا اولین قهرمانی استقلال در آسیا ثبت شود.

ناگفته نماند در آن دوره از مسابقات فریدون معینی و محمود خوردبین دو بازیکن تیم شاهین یا همان پرسپولیس به عنوان یار کمکی در استقلال حضور داشتند و غلامحسین مظلومی با ۵ گل، آقای گل مسابقات شد.

دومین قهرمانی استقلال در آسیا
دومین قهرمانی استقلال در آسیا در جام باشگاه‌های آسیا ۹۱–۱۹۹۰

استقلال سابقه ۲ قهرمانی آسیا، ۲ نایب‌قهرمانی آسیا و ۲ عنوان سومی در کارنامه خود دارد و جز پرافتخارترین تیم‌های قاره محسوب می‌شد اما طی یکی دو دهه اخیر با جام‌های پیاپی تیم‌های عربستانی و کره‌ای عنوان نخست را از دست داد. در ایران به غیر از استقلال، یک بار پاس تهران با سرمربی‌گری فیروز کریمی قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شده است و تیم پرسپولیس نیز در جام در جام آسیا که رقابت‌های حذفی قاره محسوب می‌شد، قهرمان شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • استقجعل IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    مضحک ترین ادعا ، قهرمانی کیسه در آسیا ، خوب بگین سه جانبه امجدیه با میانمار و لبنان
    • حسرت قهرماني آسیا خیلی سوزش داره IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      خو شما سال قبلش رفتید به قول خودت ۳ جانبه حذف شدید که.....به قول دکتر محمود تب رو بریز اونجا که میسوزه
    • لنگ حکومتی IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      حکومت پولیسی ها سکوت کنند
    • اسنپ كاپ IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      فشار تا چه حد!!!!!!!! اره اصلا هميني كه تو ميگي خخخخخ اون موقع لنگ كجا بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خخخخخ
    • موج آبی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      یه سوال رو مودبانه جواب بده، چرا تیم شما توی اون چهار جانبه ها هیچوقت اول نشد؟ سکوت نکن جواب بده پسرجان
    • دو ستاره جعلی: IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      خطاب به موج آبی: ما تو اون چهارجانبه‌ها شرکت نکردیم چون ما مثل شما همه کاره دربار نبودیم. چون علی عبده مثل خسروانی پسرخاله فلان بین فلان نبود. چون اون موقع اصلا آسیا لیگ نداشت که بخواد بازیهای آسیایی انجام بشه. چون ما علم غیب نداشتیم که پنجاه و چند سال بعد یه عده عقده‌ای جام ندیده اینو میکنن چماق و میکوبن تو سر ملتی که کلا اون جامو قبول ندارن که به قول افغانها بخوان بهش فکر کنن. ما اگه علم غیب داشتیم به جای نارمک میرفتیم تو بیابونای سعادت‌آباد یا کوچه پس کوچه‌های تجریشی که مثل دهات بود و پر سگ درنده زمین میخریدیم. ما اگه علم غیب داشتیم تو دربیها به جای شیش تا شصت تا بهتون میزدیم تا بازیکناتون از خجالت سکته کنن و نسلشون ور بیفته. خجالت بکشید و انقد این جام چهارجانبه رو نکوبید تو سر ملت. شما اگه عرضه دارید الان جام بگیرید. اگه عرضه دارید الان برید تو آسیا و جام بگیرید. از قدیم گفتن ملتی که تو گذشته خودش بمونه پیشرفت نمیکنه. شما پیشرفت نمیکنید چون تو باد گذشته خوابیدین. بخوابین که خوب خوابیدین. بخوابین تا ما همه جامها رو درو کنیم. بخوابین و خواب به خواب برین.
    • مهدی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      جواب شما که واسه موج آبی کامنت گذاشتی....اولا که گربه دستش به گوشت نمی‌رسه میگه پیف پیف بو میده....دوما قبل از اولین قهرماني استقلال تو آسیا پیروزی شرکت کرده بود واز همین تیم اسرائیل شکست خورده بود و حذف شده بود....بعدش هم برو یکم اطلاعات فوتباليت رو آپدیت کن....ببین طوفان سرخ آسیا چند بار تو همین به قول لنگیا چند جانبه ها شرکت کرده و دریغ از یه فینال.....ناراحتی لنگی جماعت از قهرمان نشدن تو آسیا رو با خودشان به گور میبرن
  • حسرت قهرماني آسیا خیلی سوزش داره IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    انشالله تا ظه انشالله که پیروزی هم قهرمان جام ولایت رو تبدیل کنه به جام آسیایی
  • سیدرضا RO ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    خوردبین هرگز بازیکن شاهین نبود و شاهین هم هرگز پرسپولییس نبود ، نمیشه بخاطر کوچ چند بازیکن از یک تیم منحل شده به تیم دیگه ، گفت این دو باشگاه یکی بودن ، کما اینکه چندسال بعد شاهین با نام شهباز دوباره در حضور پرسپولیس در رقابتها شرکت میکرد که بعداز انقلاب ازدوباره نام شاهین به این تیم بازگشت
  • ناشناس IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    هرچی بوده همه ی مدارک ازبین رفتن اموال باشگاه استقلالی که الان کاربرهای پرسپولیسی باتمسرکامنت میزارن وبی احترامی میکنن متاسفم برای جوانها وکسانی که هوادارتیم پرسپولیی هستن یادنگرفتن که به تیمهای دیگه وگذشته وافتخارات تیمهای دیگه احترام بذارن تواین زمانه شماها داریدباتقلب درروزروشن وخوردن حق بقیه تیمها قهرمان میشید امسال هم ازجدول کمی عقب افتادید داوراجبران کردن ولی زمان قدیم فوتبال ایران اینقدر تقلب نمیکرد
    • کیسه پاره حکومتی بی اصالت حقیر IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      کاملا دقیقا و متقابلا برعکس گفتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی