۵۴
زشت‌ترین بیانیه تاریخ؛ ماست‌مالیِ حذف از حذفی، مظلوم‌نمایی برای دربی/ همه دنیا مقصرند، شما خوبید!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بیانیه اخیر باشگاه استقلال به اندازه یک کتاب قطور جا برای نقد و بررسی دارد.

قرار بود جلوی عادت بدِ بیانیه‌نویسی باشگاه‌ها را بگیرند اما فدراسیون هنوز تنها فقط جریمه مالی را بلد است. به پولی که می‌گیرد قانع می‌شود تا این وسط با هر بیانیه اعتماد و لذت‌بردن از فوتبال از نسل‌های مختلف دریغ شود و کسی عین خیالش نیست که این بدعت زشت چه بر سر فرهنگ ایرانی می‌آورد...

حالا که انگار اراده‌ای برای مقابله با این پدیده زشت وجود ندارد ما هم باید کار حرفه‌ای خودمان را انجام و به بررسی و آنالیز این بیانیه‌ها بپردازیم. بیانیه اخیر باشگاه استقلال را همه خوانده‌اید و همه بازی استقلال و مس رفسنجان را هم دیده‌ایم، حال ببینید بیانیه‌نویس این باشگاه چطور از یک کره دیگر و از یک زاویه دیگر روایتی از یک دیدار دیگر(!) را ارائه می‌دهد..

شاگردان جواد نکونام در شرایطی با شکست ۲ بر صفر مقابل مس رفسنجان از دور رقابت‌های جام حذفی کنار رفتند که اشتباهات داور و کمک داور اول بازی منجر به حذف استقلال شد.

همین اول بسم‌الله تکلیف همه مشخص می‌شود و حق نداریم جور دیگر فکر کنیم! آن‌چه با چشم‌هایمان دیدیم خطا بوده و اشتباه، و استقلال در این مسابقه هیچ اشتباهی مرتکب نشد! این‌که مس کرمان هیچ آنالیز و برنامه‌ای نداشت و دفاع استقلال هم هیچ نقطه ضعفی نداشت! همه چیز این بازی تقصیر داور بود و تنها بخاطر اشتباه آن‌ها استقلال از دور مسابقات کنار رفت! جالب این‌که در تیم داوری کمک داور دوم استثنا شده و همه تقصیرها گردن داور وسط و کمک اول است! آن‌همه توپی هم که سیدحسین حسینی تک به تک گرفت، متعلق به یک بازی آرشیوی بود که تلویزیون برای ما پخش کرد!

صرف نظر از پنالتی استقلال که به دلیل ورود زودهنگام بازیکن مس رفسنجان به محوطه جریمه قبل از برخورد پای پنالتی‌زن استقلال به توپ، طبق قانون باید تکرار می‌شد، گل دوم مس رفسنجان در موقعیت صد درصد آفساید به ثمر رسید و گل سالم استقلال هم در دقایق پایانی به اشتباه مردود شد تا همین سه اتفاق، جای برنده و بازنده را عوض کند.

در این‌جا مدیران و بیانیه‌نویس استقلال آموزش داوری می‌دهند؛ در حالی که طبق بررسی‌ روی اسامی اعضای باشگاه استقلال هیچ داوری در این کادر نیست! آن‌ها که باید مدیریت بلد باشند، داوری بلدند! انگار نه انگار که برای مدیریت حکم گرفته‌اند و جواد نکونام از ابتدای فصل چقدر از مدیریت ایشان انتقاد می‌کند! طبق تشخیص این کارشناسان داوری هر دو گل مس اشکال داشته و بقیه اهالی فوتبال ایران بی‌دلیل دنبال پنالتی بودن یا نبودن حرکت حامد لک روی مرادمند بحث می‌کنند! یعنی داور وقتی پنالتی می‌گیرد، کارش را درست انجام داده اما وقتی حامد لک پنالتی را مهار کرد، تقصیر داور بود!

بعد به حوادث انتهای بازی می‌پردازند و یادشان می‌رود که مهرداد محمدی دروازه خالی را به آسمان زد! آن‌همه صحنه دیگر مسابقه که سیدحسین حسینی با درخشش مانع فروپاشی دروازه استقلال شد هم متعلق به یک بازی دیگر است، فقط همین سه اتفاق در طول حدود ۱۰۰ دقیقه مسابقه جای برنده و بازنده را عوض کرده و مربیان و بازیکنان استقلال هیچ اشتباه و تقصیری نداشته‌اند!

حذف استقلال از جام حذفی که محصول اشتباه داور و کمک داور بود، ما را پیرامون قضاوت دربی دچار تردید می‌کند.

اوج هنرنمایی بیانیه‌نویس اینجاست؛ این‌که گذشته را رها می‌کند و با یک صفر تا صد ۲ ثانیه‌ای، سریع به آینده می‌پرد؛ آن هم نه آینده نزدیک که همین مسابقه با استقلال خوزستان است، آینده هفته بعد و دربی بزرگ پایتخت! از همین نشانه‌گیری می‌توان به هدف این بیانیه‌نویسی پی برد؛ این‌که اساسا زحمت نوشتن این کلمات به‌خاطر چه بوده است. این‌که دوستان احتمال شکست در دربی را می‌دهند و از همین حالا به فکر راه فراری برای آن روز هستند و بازی با مس بهانه است! چرا که از زیر بار حذف از جام حذفی می‌توان فرار کرد اما شکست در دربی و از دست دادن صدرنشینی لیگ برتر ممکن است به قیمت از دست دادن صندلی آقایان تمام شود!

از فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و کمیته داوران تقاضا داریم با توجه به اهمیت دیدارهای آتی لیگ برتر به ویژه دربی سرخابی، دقت و نظارت‌ بیشتری روی داوری‌ها داشته باشند تا حق استقلال و هواداران فهیم مجموعه آبی بیش از این پایمال نشود.

متوجه می‌شوید که باشگاه استقلال در حال تعیین خط مشی و سیاست کاری برای همه ارکان خانواده فوتبال است و هیچ کاری به کار خود و انجام وظایف محوله ندارد؟ انگار نه انگار که جواد نکونام از ابتدای فصل چه خواسته‌هایی داشته و دوستان در انجام وظایف ذاتی محوله خود چه نمره‌ای گرفتند! ما به جای انجام کار خود برای دیگران دستورالعمل صادر می‌کنیم و باز تنها نگرانی ما فقط یک مسابقه است و در انتها هم که طبق معمول خواسته‌های خود را به نام هواداران اعلام می‌کنیم و بس! همان هوادارانی که مقابل باشگاه یا محل تمرین استقلال علیه ما شعار می‌دهند و متوجه کم‌کاری‌ها و کمبودهایمان هستند! پس فدراسیون کمک کند تا ما بمانیم و بیشتر به خدمت ادامه دهیم!

به خصوص این‌که در دربی سرخابی نیم‌فصل اول همگان به وضوح دیدند اگر تکنولوژی وی‌ای‌آر نبود، باز هم حق استقلال در روز روشن خورده می‌شد.

وقتی حقایق بازی دو روز قبل را که همه دیده و به یاد دارند به این راحتی تغییر می‌دهند و شعور و تشخیص بیننده را که خود مسابقه را دیده به این راحتی زیر سوال می‌برند، دیگر تکلیف تاریخ که مشخص است! اما خیلی‌ها حافظه خوبی دارند یا حداقل دسترسی به فیلم مسابقه دارند. در آن مسابقه از همان دقیقه پنجم استقلالی‌ها همه‌چیز بازی را رها و فقط به دنبال پنالتی بودند. در همان صحنه پنالتی هم اتفاقاتی افتاد که همه به یاد داریم و حرف‌ها و مصاحبه‌های بعد بازی هم که در آرشیو رسانه‌ها هست! انگار آن پنالتی و فرار از شکست آن‌قدر به مذاق دوستان خوش آمده که از همین حالا برای تکرار آن در بازی هفته بعد جا رزرو می‌کنند!

باشگاه استقلال همچنین با احترام به زحمتکشان جامعه داوری، یادآور می‌شود اشتباهات خواسته یا ناخواسته، یک جام را به راحتی از استقلال گرفته و این انتظار معقول است که نظارت بیشتری روی داوری‌ها صورت پذیرد تا هواداران استقلال احساس نکنند برای ناکامی تیم محبوب آن‌ها عمدی در کار است و موانعی عامدانه بر سر راه موفقیت استقلال قرار می‌گیرد.

معمولا در پایان چنین بیانیه‌هایی دوستان شروع به یارگیری می‌کنند تا بعدا در قبال گلایه نزدیکان بگویند «منظور ما شما نیستید» و این احترام به زحمت‌کشان جامعه داوری همان است! آن بخش خواسته و ناخواسته را هم یک تعارف در نظر بگیرید، چرا که در ادامه بذر توهم توطئه را در ذهن مخاطب می‌کارند. خط می‌دهند که ممکن است اشتباهات عمدی باشد! مهم این است که ما هر ضعف و کمبودی که در کار خود داریم را گردن این و آن بیاندازیم تا خطر برکناری از کنار گوشمان رد شود. این داستان «موانعی که بر سر راه موفقیت است» هم در دهه ۸۰ نامش دست‌های پشت پرده بود و در دهه ۹۰ «نمی‌خواهند ما جام بگیریم»!

باشگاه استقلال خلاف رویه باشگاه‌هایی که با هوچی‌گری و ایجاد هجمه روی داوران سعی در جمع‌آوری امتیاز دارند، همواره از ایجاد هرگونه فشار روی داوران پرهیز داشته و انصاف نیست این اخلاق‌مداری و رعایت اصول جوانمردانه منجر به ضرر این باشگاه شود و ناخواسته بقیه باشگاه‌ها هم برای احقاق حقوق خود به رویه اعمال فشار بر داوران روی بیاورند.

گل ماجرا هم که در نتیجه‌گیری است. فلاسفه می‌گویند اعتراف می‌تواند نشانه امتداد باشد. اعتراف به این‌که باشگاه‌هایی هستند که چنین و چنان می‌کنند و قصدشان فشار روی داوران است اما مبادا فکر کنید که ما هم جز همین باشگاه‌ها هستیم! و جالب این‌جاست که از یک کار انتقاد می‌شود اما در عمل همان کار را انجام می‌دهند! سر تا پای این بیانیه را ۱۰ بار بخوانید، آیا استنباط شما جز این است که استقلال از همین حالا می‌خواهد روی داوران دربی فشار بگذارد؟

اصلا مگر داوران یا خبرنگاران می‌آیند به شما بگویند با چه سیستمی بازی کنید؟ تعویض‌هایتان چه باشد یا آقای مدیر بهتر است فلان خرید را انجام بدهی یا به فلان‌کس حکم ندهی؟ چطور می‌شود که همه اهالی خانواده فوتبال برای صندلی و تخصص شما احترام قائل و در کارتان دخالت نمی‌کنند، اما شما به خود حق می‌دهید در کار همه دخالت کنید و برای همه تعیین تکلیف؟ یعنی اگر داور یا خبرنگار مطابق میل شما کار کنند همه چیز عالی است و «قشر زحمتکش» محسوب می‌شوند اما با کوچکترین انتقاد بیرون زمین یا اجرای عدالت درون زمین، همه می‌شوند «عوامل دست‌های پشت پرده»؟!

و درخواست نظارت و دقت بیشتر هم که درخواست مشترک همه ماست؛ کاش نظارت بیشتری در انتخاب مدیران باشگاه‌های بزرگ و کوچک بود و کاش این مدیران به هر کس که دلشان می‌خواست، بابت هر تخصص حکم ندهند.

در همین ارتباط: بیانیه کنایه‌آمیز استقلال؛ حذف از جام حذفی به این دلیل بود!/ برخی با هوچی‌گری سعی در جمع‌آوری امتیاز دارند

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲۸
  • کامران IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    آقا دیگه استقلالیا حق ندارن حتی به اشتاهات داوری که در حقشون هم میشه اعتراض کنن!؟ عجب همه تیم ها قبل و بعد بازی با استقلال نگران داوری میشن او موقع هیچ خبرگزاری هیچ حرفی نمیزنه لال میشه پس چرا؟؟؟
    • ساوالان IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      داور اول بازی هدیه داد.. و اخر بازی هم یک پنالتی مس گم شد... استقلال بدون داوری پوچ هست. برای همین گریه می کنند.. یامگا در دو سال 18 پنالتی زده..14تایش اصلا هدیه بوده.. از الان هم دنبال پنالتی در دربی هستند.. اوف بر این فوتبال...
    • شاهین IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      مجیدی نکونام دو فصل 30پنالتی الکی.... کمیته داوران هر بازی ماموریت را انجام داده...
    • کمیته سرخ داوری IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      جالبترین موضوع امروز فوتبال ما اینه که وقتی پرسپولیس گل آفساید میزنه کسی نباید به فوتبال ناجوانمردانه پرسپولیس و ناداوری کمیته داوران اعتراض کند و آنطرف اگر استقلال گل خطا یا آفساید بخورد استقلالیها حق اعتراض ندارن !!!! دیگه بهتر از این نمیشد مافیای ...... رو تعریف کرد ممنون که خودتون همه چیز رو ریختین روی داریه !!!!
  • رضا خانواده IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    جالب است که نویسنده، حساب نکونام را از بیانیه باشگاه جدا کرده در حالیکه ادبیات بیانیه، دقیقا ادبیات نکونام است، بی مایه و همیشه طلبکار.
  • فارس وفرهیختگان IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    نقدجامع وکنایه گونه ای که اگه مسئولان این تیم یک جو شخصیت براخودشون قائل باشندوبراشون مونده باشه باید دردشون بیادباخوندنش،چون واقعیت چندسال اخیروبخصوص این فصل باشگاه شون رابازگوکردیدکه حتی باوجود داشتن سهمیه پنالتی جیره بندی هفتگی ،حمایت سیاسیون بالادستی ،انجام وظایف محوله به ۲_۳تارسانه تطهیر کننده تخلفات وجعلهای سریالی این تیم ،دیدارهاوحمایتهای پیداوپنهان تاج بامسئولان این تیم و کمیته های ۳گانه که افشاریان بعد از پنالتی دربی پرش ارتفاع میزنه،جاودانی،ماجدی وحسن زاده از موفقیت در فرمالیته کردن تخلفات تیم محبوب خودشون وسیاسیون بالادستی ذوق زده میشند،،همگی علنی شده امااین فصل به توهم توطئه دشمن فرضی که داشتند،دست پیش گرفتن اضافه شده//امابارکج یکبار با۷۰۰میلیاردپول پاشی آجورلو برای معیشتی وپنالتی های جیره بندی هفتگی وسنگ اندازی در مسیر مدعیان قهرمانی به مقصد رسیدودیگه نمیرسه
    • حامد IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      و در آخر حمایت عادل فردوسی پور و باند رسانه ایش
    • حسین IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
      حالا بیانیه استقلال بدجور به شما فشار داده که با نوشتن یک سری خزعبلات به اصطلاح نقد کردن،مثل روز روشن که در تمام ادوار لیگ برتر کدام تیم از داوری سود برده و کدام تیم به خاطر اینکه سابقه اش چه بوده و مورد حمایت کجا،کمر به نابودیش گرفتن اما نتوانستن و به امید خدا نمیتوانند که حذفش کنند
    • غلام IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
      بله کاملا درست گفتی سیاسیون بالا دستی با حضور اقا محمدی
  • ali IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    احسنت امیرعباس جواب هوچی گرا رو دادی. خودشون میگن هوچی گری خوب نیست خودشون هوچی گری میکنن!
  • رضا US ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    همین ها چند روز قبل گفتن بیانیه ندین وو کلا مکتب کیسه اینه تو یک بازی دو تا به ضررش باشه اونو میبینه اما گه چهارتا توهمون بازی به ضررش باشه نمیبینه .. حرفی از پنالتی مس نمیزنه که گرفته نشد ..کلا سیستم دروغ وجعل سابقه ش کم نیست
  • مرتضی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    اینا مدیر نیستند ی عده هوادر که چه بگم ی مشت هوچین
  • عروس الع۶ین IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    صدای لرزش اندام نحیف عصطغلال را تمام مردم ایران دارند میشنوند .ان دربیهایی که قبلش کری میخواندند و وعده ی انتقام سخخخخت میدادند با خفت و خواری و باخت مفتضحانه طی میکردند .وای بحال این دربی که از چند بازی قبلترش کلا به خود ر.....اند !😂😂😂😂😂😂
  • لیگ و لنگ سوگلی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    این نوشتار سخیف و کثیفی که نوشتید را در مقابله با باشگاه مردمی استقلال و همسو با عده ای نان به نرخ روزخور که هنری غیراز دروغ پردازی ندارند میبینم. وگرنه کیست که نداند استقلال بیشترین زیان را در ادوار لیگ،از ناداوریها دیده و تیم سوگلیه لنگ بیشترین سود را از ناداوریها برده....جالب‌تر و عجیب‌تر اینکه نویسنده چطور و به پشتوانه کدام حمایت به خودش اجازه چنین تاخت و تازی برعلیه پرافتخارترین و قدیمی ترین تیم ایران در عرصه بین المللی را داده؟؟!!!!
    • کیسه پاره حکومتی بی اصالت حقیر IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      کیسه همه را به کیش خود پندارد
  • م IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    دربی رفت یا دتون هست که حق پرسپولیس چطور پایمال شد
  • پرسپولیس جونمه IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    با اینکه پرسپولیسی ام ولی استقلال تاج سر و سرورمونه❤️💙معتقدم استاد بیانه نویس تیم ما هست و استقلال خیلی به ندرت بیانیه میدهد این تیم بر خلاف تیم ما این فصل از داوری‌ها خیلی متضرر شده کلا به باشگاه استقلال حق میدم اعتراض کند ..
    • بهرام IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      شمااول تکلیفتو با خودت معلوم کن طرفدار کدوم تیمی بعد بیا نظر بده
  • پرسپولیس کبیر IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    پرسپولیسی ام و به باشگاه بزرگ استقلال حق میدم به بی عدالتی ها که در حق این تیم شده اعتراض کند، بیانیه این باشگاه کاملا به جا بود👌
    • م IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      هیچ پرسپولیسی همچین مزخرفاتی رو نمکیه الکی با اسم پرسپولیس اومدی کامنت گذاشتی و فکر کردی مردم عقل ندارند
  • آرین IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    درود بر امیر عباس واسعی زاده.... درود بر شرف و غیرتت شیر مرد.... واقعا لذت بردم عالی بود دمت گرم شیر مرد🙏🙏🙏
  • واتو واتو IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    آی کیسه ی سوراااخ خریداریم 📢📢
  • اردشیر IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    استقلال حق داره نگران باشه تا اینجا داورها ۸ امتیاز معیشتی تقدیم لنگ کردند چه دلیلی وجود داره که داوران شریف بازهم از این اشتباهات به اصطلاح سهوی مرتکب نشوند.
  • فرامرز IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    همه حرف های شما به لحاظ منطقی و عقلانی درست اما اینجا جنگ رسانه‌ای است که تیم ها نباید خودشان را از تک و تا بیندازند حتی به قیمت پرداخت جریمه‌های کلان .در واقع متن بیانیه استقلال به این بازی کاری ندارد می خواهد برای آینده گربه را دم حجله بکشد وجود را جوری مسموم کند که داور درباره‌ی هر سوتی که به زیان این تیم بخواهد بزند دو بار فکر کند البته این منحصر به استقلال نیست و دیگر تیم‌ها هم چنین می کنند و خواهند کرد
  • علی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    فینال جام حذفی ۳سال قبل،یادمون نرفت که چ بلایی سر گل گهر سیرجان آوردین،پنالتی مفت برای استقلال
  • مصطفی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    این بیانیه قسم حضرت عباس یا قسم جلاله رو نیاز داره که دقیقا با ماهنگی جواد چکش نوشته شده. حرف از ناداوری علیه استقلال زده شده. فصل قهرمانی دوچرخه با خاله جون رو کاری نداریم. ولی این فصل بجز بازی رفت با سپاهان کدوم بازی بود که نتیجیش بخاطر داوری باعث شد استقلال امتیاز کامل نگیره.‌‌ اما بیایید نگاهی بیندازیم ب داوری و بازیهایی که داور یک امتیاز دوچرخه رو ره سه امتیاز تبدیل کرد. باز دوچرخه با اس خوزتان گل افساید و عدم گرفتن پنالتی اس خوزستان و نتیجه برد بنفع دوچرخه عوض میشه در حالیکه رو همون پنالتی دو بازیکن استقلال زودتر وارد محوطه جریمه شدن. بازی دوچرخه با ملوان توپی که بازیکن دوچرخه زد و رفت ب اوت و خودش برگشت ب سمت زمین خودشون ولی داور نفهمید اشتباهی کرنر گرفت و گر زدن در حالیکه قبل از اون تک ب تک ملوان کمک داور اشتباهی افساید گرفت.‌ بازی دوچرخه با مس رفسنجان و پنالتی دقیقه هشتاد نه سید حسین حسینی رو مهاجم مس رفسنجان.. بازی با ذوب و دورار اخراج نشدن یامگا. بازی با شمس آذر و گرفتن پنالتی اشتباه رو یامگا و عدم گرفتن پنالتی شمس آذر. بقیه بازیها رو تو پست بعدی میگم چون نمیشه بیشتر نوشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی