نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
سودآورترین آکادمی‌های فوتبال جهان
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

با در نظر گرفتن بیشترین درآمد حاصل از نقل و انتقالات آکادمی‌های باشگاه‌ها در دهه گذشته، سودآورترین آکادمی‌ها رتبه‌بندی شده‌اند.

یکی از شادترین لحظات هواداران فوتبال این است که ببینند بازیکنان جوان از آکادمی باشگاه‌شان می‌آیند و در تیمی که از آن طرفداری می‌کنند می‌درخشند. وقتی «یکی از خودشان» از موفقیت بزرگی برخوردار می‌شود، احساس غرور خاصی برای طرفداران ایجاد می‌شود. این ستاره‌ها همواره باعث افتخار هوادارانشان هستند و بسیاری از باشگاه‌ها اغلب از فرصت‌ها استفاده می‌کنند و آنها را برای سودهای کلان به تیم‌های برتر سراسر جهان می‌فروشند.

باشگاه‌های بزرگی مانند منچستریونایتد و بارسلونا از آکادمی‌های موفقی برخوردار هستند، اما این باشگاه‌ها اغلب بهترین استعدادهای خود را حفظ می‌کنند تا در عوض در طول زمان آنها را به تیم اصلی ارتقا دهند. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا ۱۰ آکادمی فوتبال سودآوری که در دهه گذشته درآمد خوبی از نقل و انتقالات بازیکنانی که حداقل سه فصل را بین ۱۵ تا ۲۱ سالگی در آنجا گذرانده‌اند، معرفی می‌کنیم.

۱- بنفیکا: ۵۱۶ میلیون یورو / ۴۴۴ میلیون پوند

آکادمی بنفیکا سال‌هاست که استعدادهای برتر را تولید می‌کند. این باشگاه کاملاً در موقعیت مناسبی قرار دارد زیرا لیگ برتر پرتغال لیگ سختی برای بازی است و اغلب برای انتقال از بنفیکا به یکی از تیم‌های برتر اروپایی نیازی به هزینه انتقال زیادی نیست.

بزرگترین مبلغ برای بازیکنی که معیارها را برآورده می‌کند، انتقال ۱۱۳ میلیون پوندی ژوائو فلیکس به اتلتیکو مادرید در سال ۲۰۱۹ بود. روبن دیاس (۶۱ میلیون پوند به منچسترسیتی) و گونسالو راموس (۶۸ میلیون پوند به پاری‌سن‌ژرمن) نیز انتقالات بزرگی هستند. در حالی که بسیاری از بازیکنان کمتر شناخته شده در دهه گذشته بنفیکا را با مبالغ کمتری ترک کردند.

آکادمی بنفیکا در منطقه سکسیکال لیسبون واقع شده و به عنوان یکی از پرثمرترین مناطق جهان برای استعدادهای فوتبال، چه بازیکن چه مربی، در نظر گرفته می‌شود.

رتبه‌بندی سودآورترین آکادمی‌های فوتبال جهان/ کدام باشگاه بیش از همه ستاره جوان صادر می‌کند؟

۲- آژاکس: ۳۷۶ میلیون یورو / ۳۲۳ میلیون پوند

کمتر باشگاهی مانند آژاکس هویت واضح و مشخصی دارد. بخشی از این فرهنگ معروف شامل تولید فوتبالیست‌های جوان فوق‌العاده است که بسیاری از آنها در خارج از هلند شروع به درخشیدن کردند. آنها ممکن است از نظر فروش بازیکنان با اختلاف حدود ۱۰۰ میلیون پوندی پایین‌تر از بنفیکا قرار گرفته باشند، اما در جایگاه آنها در نزدیکی صدر هرگز نمی‌توان شک کرد.

بزرگترین مبلغی که آژاکس در دهه گذشته برای فارغ‌التحصیلان آکادمی دریافت کرد، مبلغ ۶۵ میلیون پوندی بود که بارسلونا برای فرنکی دی‌یونگ در سال ۲۰۱۹ پرداخت کرد. آنها همچنین ماتایس دی‌لیخت را با هزینه مشابهی در آن تابستان پرسود فروختند، در حالی که بازیکنان دیگری مانند ژورین تیمبر و دانی فان‌دی‌بیک به درآمد کلی اضافه کردند.

ممکن است که غول‌های هلندی در این فصل برای رسیدن به فرم ایده‌آل تقلای زیادی کنند، اما مطمئناً برای سال‌های زیادی به فروش استعدادهای نخبه بومی ادامه خواهند داد.

رتبه‌بندی سودآورترین آکادمی‌های فوتبال جهان/ کدام باشگاه بیش از همه ستاره جوان صادر می‌کند؟

۳- لیون: ۳۷۰ میلیون یورو / ۳۱۸ میلیون پوند

با توجه به اینکه لیون در دهه گذشته دستاورد چشمگیری در فوتبال اروپا نداشته، به جز حضور در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۲۰، ممکن است حضورش در بین سه آکادمی برتر تعجب‌آور باشد. انتقال ۴۶.۵ میلیون پوندی الکساندر لاکازت به آرسنال بزرگترین مبلغ دریافتی برای محصولات آکادمی آنها بود، در حالی که اخیراً حدود ۳۹ میلیون پوند با انتقال بردلی بارکولا به پاری‌سن‌ژرمن و ۲۵.۸ میلیون پوند برای انتقال کاستلو لوکبا به لایپزیش به دست آوردند.

رتبه‌بندی سودآورترین آکادمی‌های فوتبال جهان/ کدام باشگاه بیش از همه ستاره جوان صادر می‌کند؟

۴- رئال مادرید: ۳۶۴ میلیون یورو / ۳۱۳ میلیون پوند

اینکه رئال مادرید چنین جایگاه بالایی در این فهرست داشته باشد کمی تعجب‌آور است چراکه هر بازیکنی که ارزش بالایی داشته باشد را رئال مادرید می‌خواهد. اشرف حکیمی گرانترین صادرات آکادمی آنها بود که در سال ۲۰۲۰ برای اینتر ۳۷ میلیون پوند هزینه داشت. انتقال ۲۸.۵ میلیون پوندی سرخیو رگیلون به تاتنهام هم بالا بود، در حالی که بازیکنانی مانند مارکوس یورنته، خسه رودریگس و آلوارو موراتا همگی دستمزدهای مناسبی را دریافت کردند.

رتبه‌بندی سودآورترین آکادمی‌های فوتبال جهان/ کدام باشگاه بیش از همه ستاره جوان صادر می‌کند؟

۵- چلسی: ۳۴۷ میلیون یورو / ۲۹۹ میلیون پوند

چلسی با اختلاف کمی از رئال مادرید در رتبه بعدی قرار دارد، با وجود اینکه هر دو باشگاه ۲۸ بازیکن فروخته‌اند. جالب اینجاست که آبی‌‎ها از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ فقط ۳۵ میلیون پوند به دست آوردند، اما پس از آن از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، ۲۶۴ میلیون پوند به جیب زدند. واضح است که چه زمانی شروع به فروش استعدادهای آکادمی برای جمع‌آوری سرمایه برای تیم اصلی کردند. بزرگترین مبلغی که آنها برای فارغ‌التحصیلان آکادمی دریافت کردند، مبلغ ۵۵ میلیون پوندی بود که منچستریونایتد برای میسون مانت در سال ۲۰۲۳ پرداخت کرد. فروش تامی آبراهام به رم به مبلغ ۳۴ میلیون پوند و همچنین فروش روملو لوکاکو به اورتون نیز کمک کرد.

تعداد زیادی نام شناخته شده دیگر نیز در سال‌های اخیر توسط چلسی فروخته شده‌اند. فیکایو توموری، مارک گوئهی، ناتان آکه و روبن لوفتوس چیک همگی با هزینه‌های هنگفتی به تیم‌های دیگر رفتند.

رتبه‌بندی سودآورترین آکادمی‌های فوتبال جهان/ کدام باشگاه بیش از همه ستاره جوان صادر می‌کند؟

۶- موناکو: ۳۲۵ میلیون یورو / ۲۸۰ میلیون پوند

موناکو در بین این ده تیم کمترین تعداد بازیکن را فروخت، و تنها از ۱۸ فارغ‌التحصیل آکادمی ۲۸۰ میلیون پوند به دست آورده است. مبلغ ۱۵۵ میلیون پوندی که پاری‌سن‌ژرمن برای کیلیان امباپه در سال ۲۰۱۸ پرداخت کرد، به بالا بردن ارقام آنها کمک زیادی کرد.

آنها حتی بدون در نظر گرفتن امباپه هم بازیکنان بزرگی در سال‌های اخیر فروخته‌اند، هرچند تعداد کمی از آنها از آکادمی موناکو می‌آمدند. هزینه‌های هنگفت برای بازیکنانی مانند آنتونی مارسیال، اورلین شوآمنی و توماس لمار در اینجا نقشی ندارد. بنوا بادیاشیل با ۳۲.۷ میلیون پوند به چلسی پیوست، در حالی که تیم لیگ ۱ برای لایوین کورزاوا در هنگام پیوستن به پاری‌سن‌ژرمن ۲۱.۵ میلیون پوند دریافت کرد. بسیاری از بزرگ‌ترین نام‌هایی که موناکو فروخته در واقع بازیکنانی بودند که در سنین جوانی از جاهای دیگر انتخاب کردند.

رتبه‌بندی سودآورترین آکادمی‌های فوتبال جهان/ کدام باشگاه بیش از همه ستاره جوان صادر می‌کند؟

۷- اسپورتینگ لیسبون: ۳۰۶ میلیون یورو / ۲۶۳ میلیون پوند

یکی دیگر از تیم‌های پرتغالی اسپورتینگ است که نمی‌تواند کاملاً با رقیبش بنفیکا برابری کند، اما کار بسیار خوبی برای کسب درآمد از آکادمی انجام داده است. ژوائو ماریو با انتقال ۳۸.۷ میلیون پوندی‌اش به اینتر در سال ۲۰۱۶ همچنان بزرگترین صادرات آکادمی آنهاست، در حالی که انتقال ۳۳ میلیون پوندی نونو مندش به پاری‌سن‌ژرمن در سال ۲۰۲۲ یکی دیگر از معاملات مهم آنها بود. بازیکنانی مانند ژلسون مارتینس، ژوائو پالینیا، آدرین سیلوا و رافائل لیائو همگی در جایگاه آکادمی در این لیست نقش داشته‌اند.

رتبه‌بندی سودآورترین آکادمی‌های فوتبال جهان/ کدام باشگاه بیش از همه ستاره جوان صادر می‌کند؟

۸- تاتنهام: ۲۵۶ میلیون یورو / ۲۲۰ میلیون پوند

تاتنهام پس از انتقال تابستانی هری کین به بایرن‌مونیخ به جمع ده آکادمی برتر راه یافت. ۸۶ میلیون پوند اولیه که آنها برای مهاجم دریافت کردند، مقدار زیادی از درآمد ۲۲۰ میلیون پوندی آنها را تشکیل می‌دهد. آندروس تاونزند نیز فارغ‌التحصیل اسپرز است و تقریباً ۱۳ میلیون پوند به آکادمی تزریق کرده، اما اکثر درآمدهای تاتنهام از آکادمی معاملات زیر ۱۰ میلیون پوندی بوده است.

رتبه‌بندی سودآورترین آکادمی‌های فوتبال جهان/ کدام باشگاه بیش از همه ستاره جوان صادر می‌کند؟

۹- منچسترسیتی: ۲۵۴ میلیون یورو / ۲۱۹ میلیون پوند

سالهاست که ایجاد یک آکادمی موفق پروژه بزرگی برای مالکیت من‌سیتی بوده است و پول نقد تقریباً بی‌پایانی را برای استعدادهای جوان هزینه می‌کند. ثمره کار آنها اکنون برای همه آشکارتر می‌شود. آنها علاوه بر بازیکنانی مانند فیل فودن، میکا همیلتون، اسکار باب و ریکو لوئیس در تیم اصلی، استعدادهای بومی زیادی دارند که می‌توانند پول خوبی در بازار به دست آورند. کول پالمر تابستان گذشته تصمیم گرفت دوران حضورش در سیتیزن‌ها را به پایان برساند و با ۴۰ میلیون پوند به چلسی فروخته شد. آنها همچنین ۲۵ میلیون پوند برای کلچی ایناچو در سال ۲۰۱۷ دریافت کردند.

سیتی ممکن است به زودی مورد تسخیر ستارگان جوان سابق خود قرار گیرد، و بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ از آکادمی ۱۷۶.۵ میلیون پوند درآمد داشته است.

رتبه‌بندی سودآورترین آکادمی‌های فوتبال جهان/ کدام باشگاه بیش از همه ستاره جوان صادر می‌کند؟

۱۰- آتالانتا: ۲۵۰ میلیون یورو / ۲۱۵ میلیون پوند

آتالانتا که تنها نماینده سری آ در بین ده آکادمی برتر است، از نظر مالی در مقایسه با رقبای داخلی خود بسیار بهتر عمل کرده است. اینتر با ۱۳۴ میلیون یورو / ۱۱۵ میلیون پوند، سودآورترین تیم بعدی ایتالیا است.

بزرگترین فروش آکادمی دیان کولوسوسکی بود که برای یوونتوس ۳۲ میلیون پوند هزینه داشت. آنها همچنین با فروش الساندرو باستونی به اینتر ۲۷ میلیون پوند به دست آوردند، و آندره‌آ کونتی را با ۲۱ میلیون پوند به میلان فروختند. آنها همچنین حداقل ۱۸ میلیون پوند از منچستریونایتد برای آماد دیالو دریافت کردند، اما این مبلغ ممکن است به دلیل افزودنی‌ها و پاداش‌های فراوان در آن معامله افزایش یابد. سری آ مملو از بازیکنان سابق آتالانتا است که بسیاری از آنها فارغ‌التحصیل آکادمی هستند و به تولید این ۲۱۵ میلیون پوند کمک کرده‌اند.

رتبه‌بندی سودآورترین آکادمی‌های فوتبال جهان/ کدام باشگاه بیش از همه ستاره جوان صادر می‌کند؟

سایر آکادمی‌ها

سودآورترین آکادمی خارج از اروپا فلامنگو است که در رده سیزدهم قرار دارد و با اختلاف کمی ریور پلاته، بالاترین تیم آرژانتین را شکست می‌دهد. آنها ۱۹۲ میلیون پوند جمع‌آوری کرده‌اند که تقریباً دو برابر چیزی است که بوکا جونیورز موفق به جمع‌آوری شده است.

از نظر تعداد، رم و اینتر بیشترین بازیکن را ارسال کرده‌اند و هر دو ۳۵ فارغ‌التحصیل آکادمی را فروختند. با توجه به اندازه باشگاه، یوونتوس بسیار پایین‌تر است و در دهه گذشته چیزی کمتر از ۸۱ میلیون پوند جمع‌آوری کرده است. این موضوع می‌تواند در آینده نزدیک تغییر کند زیرا پروژه نسل بعدی آنها شروع به تولید بازیکنان با استعدادی می‌کند که در صورت فروش مبلغ خوبی دریافت می‌کنند.

تیمی که به سرعت در حال صعود در لیست است برایتون است. آنها بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ درآمدی از آکادمی کسب نکردند، اما ۷۸.۳ میلیون پوند بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به دست آوردند. آکادمی فعلا نتایج خوبی در بر داشته و قطعا به پیشرفت در آینده ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

رتبه‌بندی سودآورترین آکادمی‌های فوتبال جهان/ کدام باشگاه بیش از همه ستاره جوان صادر می‌کند؟

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • سیا IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    عجیبه که تیم دورتموند استاد درآمدزایی از فوتبال تو لیست نیست
  • Footballers CA ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    دورتموند چی پس........هالند و لواندوفسکی و بلینگهام و دمبله و گوندوغان همشون از دورتموند بودن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی