نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
رکوردداران ایرانی بازی‌های آسیایی به بهانه ناکامی محسن محمدسیفی در کسب طلای چهارم/ کاپیتان ووشو با اولین باخت افسانه نشد/ حدادی اول است نه نصیری!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

محسن محمد سیفی کاپیتان تیم ملی ووشو که از سال ۲۰۱۰ به هیچ کس نباخته بود امروز صبح فرصت تاریخ‌سازی را از دست داد.

محسن محمد سیفی که یکی از ورزشکاران پرافتخار کشور ماست، با ۵ مدال طلای جهانی و سه طلای متوالی در بازی‌های آسیایی صبح امروز در فینال منهای ۷۰ کیلو فرصت کسب مدال طلای چهارم را داشت که متاسفانه با اولین شکست بعد از ۱۲ سال به مدال نقره رسید.

ما از او انتظار طلا داشتیم اما این شکست برای خودش بسیار ناامید کننده‌تر از ماست. احتمالاً محمد سیفی می‌خواست با یک رکورد جاودانه از دنیای قهرمانی خداحافظی کند. او امروز صبح می‌توانست در صدر پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ ایران در بازی‌های آسیایی به احسان حدادی برسد.

وقتی به آستانه مسابقات المپیک، بازی‌های آسیایی، جام جهانی یا جام ملت‌ها  می‌رسیم معمولا رسانه‌ها پر می‌شود از جداولی که متاسفانه خیلی‌هم درست نیستند. در آستانه دوره نوزدهم بازی‌های آسیایی که قرار بود سال ۲۰۲۲ در هانگ ژو چین برگزار شود و این روزها با یک سال تاخیر در حال برگزاری است، خیلی رسانه‌ها اقدام به چاپ جدول پرافتخارترین ورزشکاران ایران در  تاریخ این بازی‌ها کردند. جدولی که درست نبود و متاسفانه بسیاری بدون تحقیق از روی آن کپی کردند...

جدول واقعی پرافتخارترین ورزشکاران ایرانی در بازیهای آسیایی از این قرار است:

۱- احسان حدادی: پرتابگر کشورمان که تنها مدال المپیک تاریخ را هم در اختیار دارد، بعد از کسب مدال طلای جوانان جهان در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه، ۲۰۱۰  گوانگجو، ۲۰۱۴ اینچه اون و ۲۰۱۸ جاکارتا، ۴ طلای متوالی در پرتاب دیسک گرفت و جاودانه شد.

 ۲- مسلم اسکندرفیلابی: این سنگین وزن کشتی کشورمان اگرچه هرگز مدال جهانی نگرفت اما در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک و ۱۹۷۰ بانکوک دو طلای سنگین وزن کشتی آزاد را گرفت. در بازی‌های ۱۹۷۴ تهران او دست به یک کار عجیب زد و در هر دو رشته آزاد و فرنگی طلا گرفت تا با چهار طلا اما در سه دوره پشت سر حدادی بایستد.

۳- رضا سوخته سرایی: قهرمان بزرگ کشتی ایران در بازی‌های ۱۹۷۴ تهران در وزن ۱۰۰ کیلو نقره گرفت. اگر ایران به بازی‌های ۱۹۷۸ بانکوک می‌رفت قطعاً طلا می‌گرفت چرا که همان سال در مسابقات جهانی مکزیکو به مدال نقره دنیا رسید که تا آن تاریخ در سنگین وزن نداشتیم. سوخته بعد از طلای ۱۹۸۲ دهلی، در ۱۹۸۶ سئول به خاطر کمک به تیم به رشته فرنگی رفت تا هر دو طلای آزاد و فرنگی به ایران برسد و در ۱۹۹۰ پکن آخرین طلا را در آزاد گرفت. ۴ مدال در ۴ دوره

۴-  محسن محمدسیفی: او که همسرش نیز از قهرمانان ملی ماست، با همین رکورد ۳ طلا و یک نقره در چهار دوره با سوخته سرایی مساوی کرده است.

اما داستان سه طلایی ها چیست؟

*«علیرضا حیدری» سه طلا در ۱۹۹۸بانکوک، ۲۰۰۲بوسان و ۲۰۰۶ دوحه دارد.

*«محمد نصیری» که خیلی‌ها به اشتباه او را پرافتخارترین نامیدند اما رکورددار تاریخ ورزش ایران با ۹ مدال جهان والمپیک - که حسن یزدانی هنوز به او نرسیده - دربازی‌های آسیایی ۳ طلا در ۱۹۶۶و۱۹۷۰ بانکوک و ۱۹۷۴ تهران دارد. در تهران ما میزبان بودیم و با سوء استفاده از امتیاز میزبانی مدال‌های تک حرکت وزنه‌برداری را هم در جدول حساب کردیم! نصیری در یک ضرب نقره گرفت و در دو ضرب و مجموع طلا و همه می‌دانیم اگرچه سه مدال توزیع می‌شود اما تنها مدال مجموع در جدول کشورها محاسبه می‌شود.

*«رضایزدانی» پهلوان کشورمان در سه دوره متوالی ۲۰۰۲بوسان، ۲۰۰۶ دوحه و ۲۰۱۰ گوانگ ژو به مدال طلا رسید و فت پای او در ۲۰۱۰ کماکان در تاریخ کشتی یگانه است.

*«بهداد سلیمی» فوق سنگین پرافتخار وزنه برداری کشورمان هم در سه دوره ۲۰۱۰گوانگ ژو، ۲۰۱۴اینچه اون و ۲۰۱۸ جاکارتا به راحتی طلای بازی‌ها را گرفت.

اگر تعداد مدال را در ادوار مختلف در نظر بگیریم، «جلال کشمیری» با ۶ مدال شامل ۲ طلا ۳نقره و یک برنز در صدر همه قرار خواهد گرفت. این پرتابگر پرافتخار همزمان در پرتاب دیسک و وزنه رقابت می‌کرد. در ۱۹۶۶ در پرتاب دیسک نقره گرفت و در پرتاب وزنه برنز. ۴ سال بعد دوباره در بانکوک در هر دو رشته نقره گرفت و در ۱۹۷۴ تهران در هر دو رشته طلا را به گردن آویخت. روحش شاد...

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • محمد IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    به رسانه های دیگه تاختید در صورتی که خودتون هم پر از اشتباهید. اولا حسن یزدانی با مدالی که امسال در بلگراد گرفت، ۹مداله شد و به رکورد نصیری رسید. ثانیا رضا یزدانی در ۲۰۰۲ عضو تیم ملی نبوده و در سال های ۲۰۰۶،۲۰۱۰و ۲۰۱۴ مدال طلا گرفته، اون فت پایی که اشاره کردید رو هم سال ۲۰۱۴ به موسی‌اف قرقیز توی فینال زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی