نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
مروری بر روابط نکونام و کیروش/ از ماموریت جواد برای پرداخت پاداش‌ها تا تغییر سرنوشت تیم ملی!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

سرمربی استقلال پس از پیروزی برابر ملوان در کنفرانس مطبوعاتی حرف ویژه‌ای زد.

وقتی استقلال توانست ملوان را در ورزشگاه آزادی شکست بدهد و به دومین پیروزی متوالی خود در فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر دست یابد، جواد نکونام مقابل خبرنگاران حرف ویژه‌ای زد و گفت: در مورد الگو گرفتن از سبک بازی کارلوس کیروش باید بگویم اگر روزی بتوانم شبیه کیروش شوم بزرگترین افتخار برای من خواهد بود.

اگرچه رابطه کارلوس کیروش با جواد نکونام در مقاطعی دچار فراز و نشیب شد اما همه می‌دانند که این دو نفر چقدر با یکدیگر خوب بودند و نکونام تا چه اندازه از سبک مربیگری استاد اسبق خود الگوبرداری می‌کند.

فرماندهی، فقط با جواد
وقتی کارلوس کیروش در بهار سال ۱۳۹۰ سرمربی تیم ملی ایران شد، اگرچه علی کریمی و فرهاد مجیدی را هم به اردو دعوت کرد اما از همان ابتدای کار روی جواد نکونام به عنوان مرد اصلی خود در درون زمین حساب باز کرده بود و تا زمانی که جواد از تیم ملی خداحافظی کرد، بازوبند کاپیتانی و اختیارات ویژه همچنان برای او محفوظ ماند. کیروش تاکید داشت که تمام کارهای ویژه در داخل زمین را با جواد هماهنگ می‌کند و نکونام نماینده خاص و فرمانده او در داخل مستطیل سبز است.

مامور پخش پاداش
کار جالب دیگری که در زمان سرمربیگری کارلوس کیروش انجام می‌شد و اختیار آن به جواد نکونام داده شد، شکل تقسیم پاداش پیروزی‌ها بود. سرمربی پرتغالی تیم ملی تاکید داشت برای این‌که جایگاه کاپیتان بالاتر برود و همه بازیکنان متوجه اعتبار جواد نکونام نزد او بشوند پاداش‌ها در اختیار کاپیتان قرار بگیرد و نکونام بر اساس لیستی که داشت، جوایز نقدی را میان ملی‌پوشان تقسیم می‌کرد. در واقع پاداش ملی‌پوشان پرسپولیسی هم توسط نکونام پرداخت می‌شد.

پیش‌بینی کیروش
کارلوس کیروش در پاییز سال گذشته پیش‌بینی جالبی پیرامون جواد نکونام کرد و قبل از این‌که تیم ملی راهی جام جهانی قطر بشود، گفت: من به نکونام اعتقاد دارم و فلسفه کاری او را کاملا می‌پسندم. شک نکنید روزی فرا خواهد رسید که جواد نکونام به یک مربی بزرگ تبدیل می‌شود. جواد تمام فاکتورهای لازم برای پیشرفت تحت عنوان مربی در فوتبال را دارد.

ماجرای رفتن از تیم ملی!
البته رابطه جواد نکونام و کارلوس با فراز و نشیب‌هایی هم همراه بود. در زمستان سال ۹۶ وقتی تیم ملی جهت برپایی اردوی تدارکاتی راهی دبی شد، برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت پرسپولیس تاکید کرد با توجه به این‌که در زمان فیفا قرار نداریم ملی‌پوشان این تیم باید برگردند. قضیه حسابی بالا گرفت و حتی بحث کنسل شدن اردو هم مطرح شد. در چنین شرایطی مدیران فدراسیون به گروهی از افراد حاضر در اردو فرمان بازگشت دادند که یکی از آن‌ها جواد نکونام بود. همین مسئله اتفاقاتی را در پی داشت که در نهایت موجب شد نکونام که تازه دستیاره کارلوس کیروش شده بود قید حضور در تیم ملی و در نهایت جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را بزند و مشغول مربی‌گری در عرصه باشگاهی شود.

پروژه ناموفق
وقتی مهدی تاج شهریور پارسال به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد، در اولین قدم دراگان اسکوچیچ را برکنار کرد و کارلوس کیروش را بازگرداند. مرد پرتغالی هم پس از بازگشت تاکید داشت علاوه بر مارکار آقاجانیان، جواد نکونام را هم از میان مربیان ایرانی می‌خواهد و دوست دارد او دستیار اولش در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باشد. حتی تاج در یک مصاحبه گفت طرحی را مدنظر قرار داده که پس از پایان جام جهانی جواد نکونام سرمربی تیم ملی شود و کیروش تحت عنوان مدیر فنی در فوتبال ایران باقی بماند اما در نهایت نکونام تمایلی به حضور در تیم ملی تحت عنوان دستیار نشان نداد و نتایجی در جام جهانی گرفتیم که پروژه ماندگاری کارلوس کیروش را نیز به طور کامل منتفی کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • Sajad IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    Javade laliiigaiiii
  • Sajad IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    سرورلنگیاااا
  • فرامرز IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    سبک مربیگری جواد نکونام طی این چند فصلی که او را روی نیمکت تیم‌های مختلف دیدیم دقیقاً بر گرفته از کارلوس کی‌روش است این که او کی روش بودن را نهایت خودش می داند را می شود فهمید تاکید بیشتر روی دفاع و طبق چیزی که خودش در مصاحبه پس از بازی گفت برنامه داشتن روی ضربه های ایستگاهی بجز چند استثنا هرگز در تیم های نکونام گل زیادی رد و بدل نشده و بیننده از هیجان فوتبال لذتی نبرده دقیقاً مانند تیم های کی روش به عبارت دیگر بازی هجومی هرگز اولویت این دو نفر نبوده نه کی روش و نه نکونام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی