با همکاری ایران و عربستان، پروژه مهم در لیگ برتر اجرایی می‌شود
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

وزیر ورزش و جوانان وعده داده است که فصل جدید بازی‌های لیگ برتر با حضور کمک داور ویدئویی برگزار می‌شود!

حمید سجای در مورد استفاده از تکنولوژی VAR در فصل جدید بازی‌های لیگ برتر گفت: « بحث مربوط به کمک داور ویدئویی را به رییس فدراسیون محول کرده‌ام و در این مدت هم اقدامات خوبی انجام داده و به نتایج خوبی هم دست یافته‌اند به طوری که قول‌های خوبی به من از طرف این عزیزان داده شده است. ظاهرا در فصلی که پیش رو داریم قرار شده از VAR استفاده شود. اگر مجدد به مشکل بر نخوریم.»

اما سوال اساسی و مهم اینجاست آیا استفاده از این تکنولوژی در فصل جدید بازی‌های لیگ برتر امکان پذیر است؟

بر اساس جستجوی خبرنگار ما ظاهرا قرار است منابع مالی خرید دستگاه‌ها از محل مطالبات فدراسیون فوتبال نزد فیفا فراهم شود. در این صورت فدراسیون فوتبال به پول خود می‌رسد. پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شود و فدراسیون فوتبال از طریق باشگاه‌ها به منابع درآمدی خود دست پیدا می‌کند.

شرکت‌های پیاده کننده VAR زیر نظر فیفا هستند و براحتی قبول می‌کنند، هزینه فروش دستگاه‌ها به ایران را از فیفا دریافت کنند. اما پروسه اجرایی کردن این پروژه در ایران زمان بر است و بعید است به فصل آتی که از ۱۱ یا ۱۲ مرداد شروع می‌شود، برسد. فدراسیون فوتبال هنوز کمک داوران ویدیویی را آموزش نداده است. تنها چند داور بین المللی که در لیست الیت قرار دارند، آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده اند.

قرار است در ماه‌های پیش رو فدراسیون فوتبال داوران ایرانی را برای آموزش در این زمینه به عربستان اعزام کند. جانمایی این دستگاه‌ها در استادیوم ‌های ایران و ساختن اتاق فرمان برای VAR هم مستلزم زمان است. همه این‌ها به کنار. فدراسیون فوتبال بعد از طی کردن این مراحل در یک مرحله باید VAR را به صورت آفلاین آزمایش کند و در ادامه به مجوز بهره برداری آنلاین دست پیدا کند.

آنچه مسلم است VAR  به ابتدای فصل آینده نمی‌رسد اما باز هم خرید دستگاه‌ها از طریق فدراسیون فوتبال با استفاده از هر راهی غنمیت است و زمانی که دستگاه‌ها خریداری شود، به طور حتم عملیاتی کردن استفاده از آن با گذشت زمان اجرایی خواهد شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • زیگزاگ IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    دیگه با عربستان پسرخاله شدیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی