یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
۱ |
۰
کلوب| زیزو؛ هنرمندی برای تمام فصول
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اگر در دنیای هنر نوابغی مثل ونگوگ، پیکاسو، بتهون و... خالق آثار ماندگاری شدند و سالیان سال عالم هنر به داشتن‌شان مفتخر است، جهان ورزش و خصوصا فوتبال هم هنرمندان خارق العادهای در دل خود دارد که تا همیشه به داشتن آن‌ها می‌نازد.

نوابغ هنرمندی که نه با دستان خویش بلکه اینبار با هنر فکر، سر و پاهای خود خالق شاهکارهای هنری (فوتبالی) خاص خود شدند. (البته بماند که مارادونا با هنر دستش هم یکبار خالق یک اثر خاص و جنجالی اما ماندگار شد؛ همان «دست خدا».

به بهانه اینکه اخیرا تولد زیدان دوست داشتنی فوتبال بوده، بر آن شدیم که از نابغه هنرمند دنیای فوتبال، داستانی متفاوت را ارئه کنیم تا احتمالا برای علاقه‌مندان به فوتبال و زیزوی فرانسوی جذاب باشد.

زیزو با نام کامل زین الدین یزید زیدان از والدین الجزایری است که در مارسی فرانسه متولد شده. جوانترین فرزند خانواده هفت نفری (دارای چهار خواهر و برادر بزرگتر) که اسماعیل نام پدرش و نام مادرش ملیکه است و اصالتش به روستایی در الجزایر بر می‌گردد.

آغازه ماجراجویی این مرد افسانه‌ای در سن ۱۶ سالگی و از باشگاه کن شروع شد. بعد از چند سال حضور در بوردوی فرانسه و سپس پیشرفت در این باشگاه فرانسوی به یوونتوس پیوست اما اوج بازی‌ها و افتخار آفرینی‌هایش با پیراهن کهکشانی‌های مادرید شکل گرفت.

کلوب| زیزو؛ هنرمندی برای تمام فصول

قهرمانی‌هایی در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا کلکسیون افتخاراتش را رنگین‌تر کرد و بعد از پنج سال حضور همراه با رقم زدن خاطرات ماندگار در رئال در اوج محبوبیت و آمادگی فنی با پیراهن رئال از فوتبال خداحافظی باشکوهی داشت. در دیداری که مقابل ویارئال در سال ۲۰۰۶ انجام شد و هواداران بیشمارش با اشکهایی که بند نمی آمد با وی وداع کردند تا برعکس وداع تلخش با پیراهن ملی در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ در برلین، اینبار رد رده باشگاهی وداعی شکوهمند و ماندگار در مادرید را رقم بزند.

هرچند این وداع در درون مستطیل سبز انجام شد اما بعد از سالها او برای ایستادن در کنار مستطیل سبز با هواداران رئال سلامی دوباره داشت و این آغاز راه پر افتخار وی در قامت مربیگری بود. این بار «زیدان مربی» با این تفاوت که دیگر هنر پاهایش در زمین به نمایش در نمی آمد اما با هنر فکر هوشمندانه اش رئالی‌ها را چنان رهبری کرد که به رکورد فتح سه جام پیاپی در یو سی ال با رئال دست یافت و البته قهرمانی لالیگا را هم تجربه کرد اما جدای از این آمارها و افتخارات که بسیاری از طرفدارانش از آن آگاهی دارند، به صورت ویژه نگاهی داریم متفاوت به آنچه از زین الدین زیدان (مردی برای تمام فصول) نمی دانستید و توجه تان را جلب میکند.

کلوب| زیزو؛ هنرمندی برای تمام فصول

زیزو در سال ۱۹۹۳ با «ورونیک» یک مدل اسپانیایی آشنا شده و پس از چند ملاقات با او ازدواج کرد. 

کلوب| زیزو؛ هنرمندی برای تمام فصول

ضربه سر تاریخی به سینه ماتراتزی

یکی از ماندگارترین خاطرات دوران بازی زیزو، ضربه سری است که در فینال جام جهانی ۲۰۰۶، به سینه ماتراتزی زد. بازیکن ایتالیایی درباره آن اتفاق می گوید: ما در جریان بازی با هم اصطکاک داشتیم. زیدان در وقت اول اضافه نزدیک بود به ما گل بزند و گتوزو از من خواست با او یارگیری نفر به نفر داشته باشم. بعد از اولین برخورد شدیدی که داشتیم از زیدان عذرخواهی کردم ولی او واکنش بدی نشان داد. بعد از برخورد سوم دیگر اعصابم خرد شد. زیدان برگشت و گفت بعدا پیراهنم را بهت می‌دهم. من هم درجواب گفتم خواهرت را ترجیح می‌دهم!

این لحظه و خشم غیرقابل کنترل زیدان باعث شد تا زیزو به همراه فرانسه، جام را تقدیم ایتالیا کند.

کلوب| زیزو؛ هنرمندی برای تمام فصول

- فیلم مستند زیدان هم در سال ۲۰۰۵ به نام زیدان، چهره ای از قرن ۲۱ ساخته شده است.

- الگوی زیدان در دوران نوجوانی انزو فرانچسکولی بود و به همین خاطر اسم یکی از فرزندانش را هم انزو گذاشته است. انزویی که خود اکنون یک دروازه بان فوتبال است‌.

- زیرو با شرکت‌هایی چون لگو، آدیداس، کریستین دیور، جنرال، آئودی و فورد همکاری تبلیغاتی داشته است که او را تبدیل به یکی از ثروتمندترین ورزشکاران جهان کرده است. 

کلوب| زیزو؛ هنرمندی برای تمام فصولگل ماندگار به لورکوزن

هر علاقه مند به فوتبالی عاشق یکی از شاهکارترین گل‌های تاریخ یو سی ال می‌باشد؛ گلی که در فینال گلاسکوی اسکاتلند و مقابل لورکوزن در فصل ۲۰۰۲ -۲۰۰۱ رقم خورد که منجر به قهرمانی رئال مادرید در آن سال شد و خالقش همین زیدان دوست داشتنی بود.

کلوب| زیزو؛ هنرمندی برای تمام فصول

 آخرین راز از این بزرگمرد فوتبال جهان که کمتر کسی باور می کرده؛ علاقه به کشیدن سیگار در دوران بازیگری‌اش است! در همان دوران عکس‌هایی از وی در حال کشیدن سیگار لو رفته و بعد از منتشر شدن آن همگان را غافلگیر کرده است.

کلوب| زیزو؛ هنرمندی برای تمام فصول

این چکیده‌ای بود از زندگی مرد خاص عالم فوتبال. اسطوره ای که با توپ جادوهایی می کرد که برای خیلی از بازیکنان جهان فوتبال یک آرزوست! به همین دلیل بود که پرز پس از از صید شاه ماهی آن دوران نقل و انتقالات برای رئال مادرید، جمله معروفی گفت؛  قیمتش ۷۳ میلیون یورو بود ولی این مقدار برایش ارزان بود!

مرد خاصی که هیچ کس نمی داند او فرشته است یا شیطان؟! به دلیل میمیک خاص صورت وی او لبخندی دلنشین و جذاب دارد و البته اخمی به مانند قاتلان زنجیره‌ای! 

بله! او انگار از سیاره دیگری آمده!

پس «زیزوی افسانه ای و سیاره‌ای» چه خوش آمدی به کره زمین.

و نهایتا اینکه: آقای رییس (لقب جدیدی که بازیکنانش به او دادند)؛ همچنان باش و با هوش و ذکاوتت به نواختن‌های جذابت ادامه بده؛ بتهوون دنیای فوتبال! 

وحیدرضا عبدی نژاد| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی