چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
۰ |
۰
کلوب| آرسنال؛ تیم شگفتی‌ساز فصل!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آرسنال جزء معدود تیم‌هایی بود که سخت، منچستر سیتی را به چالش کشید. 

در فصلی که گذشت، شاید بسیاری از طرفداران فوتبال، فکر می‌کردند که آرسنال، با فاصله‌ای که در امتیازات، میان خود و منچستر سیتی انداخته، بدون شک قهرمان لیگ برتر خواهد شد. اما چنین نشد و مجدداً منچستر سیتی برای سومین فصل متوالی، قهرمان پریمیر لیگ انگلیس لقب گرفت.

در فصل کم نظیر منچستر سیتی که به سه گانه این تیم ختم شد، نباید از آرسنال میکل آرتتا به راحتی عبور کرد و حیف است که از تیم نایب قهرمان لیگ برتر، چیزی ننوشت؛چرا که در چند فصل اخیر، تعداد انگشت شماری از تیم‌ها، موفق شدند که جلوی پای سیتی سنگ اندازی کنند و حریف مشکل و دشواری برای سیتیزن‌ها باشند.

هیچ هواداری باورش نمی‌شد که آرسنال، بتواند ترمز این منچستر سیتی بی رحم را بکشد. میکل آرتتا تا حد امکان، توانایی اش را به رخ همگان کشید و دقیقا تا یک ماه بعد از جام جهانی، شاگرد بر استاد غلبه کرده و صدر با قاطعیت و با فاصله زیاد، در اختیار آرسنال قرار گرفته بود. ولی آنها قدر فرصت‌ها را ندانستند و از این موقعیت، بهره خوبی نبردند.

اگر آرسنال در سه بازی حساس نیم فصل دوم مقابل لیورپول، وستهم و ساوتهمپتون، به نتیجه تساوی نمی‌رسید و هر سه بازی را با برد پشت سر می‌گذاشت، با روحیه بهتری برای بازی برابر منچستر سیتی در اتحاد، به میدان می‌رفت.

بعد از منچستر سیتی که صاحب بهترین خط حمله در لیگ شد، دومین خط حمله برتر لیگ برتر انگلیس، تعلق به توپچی‌های لندن دارد. همچنین پس از منچستر یونایتد با هفده کلین شیت، آرسنال در کنار لیورپول به صورت مشترک با چهارده کلین شیت، دارنده دومین تیم برتر از حیث بسته نگه داشتن دروازه هستند. 

از دیگر نکات مثبت آرسنال آرتتا در این فصل، می‌توان به میانگین نرخ گلزنی آنها در هر بازی اشاره‌ای داشت. آرسنال در سی و هشت دیدار فصل، هشتاد و هشت گل وارد دروازه رقبا کرد. به طور متوسط، شاگردان آرتتا در هر بازی ۲/۳ گل زده اند؛ به عبارتی دیگر، آنها در هر دیدار  بیشتر از دو گل به ثمر رسانده اند.

بوکایو ساکا، گابریل ژسوس و گابریل مارتینلی، مثلث فوق‌العاده‌ای برای خط حمله تشکیل دادند و در بسیاری از بازی‌ها، ترسناک ظاهر می‌شدند. اضافه شدن جورجینیو، رهبری کاپیتان مارتین اودگارد و وجود هافبک مستحکمی‌به نام گرانیت ژاکا در خط میانی، کلید برد توپچی‌های لندن در اکثر بازی‌ها بودند. در خط دفاعی، زینچنکو، بن وایت، گابریل ماگالیاش و گلری همانند آرون رمزدیل، عملکرد قابل توجهی، در فاز دفاعی از خود برجا گذاشتند و دومین خط دفاعی برتر فصل را در کنار منچستریونایتد، از آن خود کردند.

آرسنالی‌هادر فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱، به رتبه پنجم لیگ برتر رضایت دادند اما در این فصل، شرایط تغییر پیدا کرد و جهش بی نظیر و پیشرفت بسیار چشمگیری داشتند. شاگردان آرتتا در بسیاری از لحظات فصل درخشان خود، دست به خلق شگفتی زدند و صحنه‌های ماندگاری را ثبت کردند.

با فرا رسیدن فصل نقل و انتقالات، آرتتا فرصت این را دارد که تیم را از لحاظ تاکتیکی و فنی، یک قدم رو به جلو حرکت دهد. آرسنال، برای خرید بعضی از بازیکنان مدنظر، حسابی دندان تیز کرده و آماده است با پیشنهادهای مناسب، بازیکنی مانند دکلان رایس، هافبک و کاپیتان وستهم که به تازگی لیگ کنفرانس اروپا را بالای سر خود برده ، به خدمت بگیرد. رایس به عنوان جایگزین ژاکا، در نظر گرفته می‌شود. آرتتا می‌تواند از دکلان رایس، در ترکیب ۳-۳-۴، به عنوان بازیکن شماره هشت استفاده کند.

هرچند که برخی از بازیکنان قرضی و فعلی، باید از تیم جدا شوند. از نیکولاس په په، با قیمت هفتاد و دو میلیون پوند، به عنوان گران ترین و البته ناموفق ترین خرید توپچی‌های لندن یاد می‌شود. این بازیکن ساحل عاجی که در این فصل، قرضی در رنس فرانسه توپ می‌زد، به دنبال جدایی از آرسنالی‌ها و نقل مکان کردن به لیگ عربستان می‌باشد. او اولین خروجی آرسنال در نقل و انتقالات تابستانی خواهد بود.

بعد از نیکولاس پپه، گرانیت ژاکا و سدریک سوآرش نفرات بعدی لیست خروجی‌های آرسنال را تشکیل می‌دهند.

آرسنالی‌ها نشان دادند که می‌توانند، با پنج تیم همیشه مدعی لیگ، به رقابت بپردازند. دو برد مقابل تاتنهام، دبل کردن چلسی در استمفوردبریج و امارات، کسب یک برد و یک تساوی در تقابل با لیورپول، ثبت یک برد و یک باخت برابر منچستریونایتد و دو باخت رو به روی قهرمان لیگ، اعلام می‌کند آرسنال، تیمی‌جدید با سبکی متفاوت است که برای ساختن مسیر قهرمانی در فشرده ترین، فیزیکی ترین و سخت ترین لیگ فوتبالی دنیا، قدم بر می‌دارد.

آرتتا از آغاز کارش در آرسنال، آرام آرام تیم را به سطح بالایی در تاکتیک و تکنیک رساند. هواداران باید به این تیم جوان با یک مربی با انگیزه برای فتح جاده پر پیچ و خم قهرمانی پس از گذشت دو دهه، امیدوار باشند.

باید دید که آیا آرسنال، پس از نایب قهرمانی در فصل جاری، شایستگی عنوان قهرمانی برای فصل آتی را دارد؟ آیا اسم آرتتا، بعد از آرسن ونگر، در تاریخ باشگاه جاودانه خواهد شد؟

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی