جام‌جهانی ۲۰۲۶ کانادا مکزیک آمریکا
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

قرار است جام‌جهانی ۲۰۲۶ در آمریکا، مکزیک و کانادا برگزار شود که به خاطر ۴۸ تیمی شدن هنوز خیلی از جزئیات برگزاری برای همه مبهم است.

مجموعه‌ای از جام‌جهانی کوچک را در ۲۲ دوره‌ای که گذشته شاهد بوده‌ایم؛ حالا می‌تونیم خودمان را برای بزرگ‌ترین جام‌جهانی تاریخ آماده کنیم.

آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده دوحه، ورزشگاه‌های زیبا و ایستگاه‌های متروی درخشان حالا دیگر به گذشته فوتبال تبدیل شده‌اند.

با وجود این که فدراسیون جهانی فوتبال نشان می‌دهد که از برگزاری جام‌جهانی در کشورهای جدید و نزدیک کردن مردم به یکدیگر خوشحال است، ولی حقیقت این است که فیفا از خداحافظی با قطر همراه با جنجال‌هایش و انتقاداتی که شده، کاملاً خوشحال است.

حتی قبل از این که چمدان‌ها را به سوی مقصد بعدی جام‌جهانی ببندیم، تجسم رویدادی که در پیش‌رو داریم شور و شوق خاصی به ما می‌دهد. جام‌جهانی آینده در سه کشور پهناور نه در یک شهر، در ۴ منطقه زمانی و به فاصله هزاران کیلومتر تقسیم شده است؛ با حضور ۴۸ تیم در مقابل ۳۲ تیمی که از سال ۱۹۹۸ به بعد دیده‌ایم. نماینده‌هایی بیشتر از آفریقا، آسیا و آمریکا و حتی برای اولین مرتبه یک نماینده مستقیم از اقیانوسیه در مسابقات شرکت خواهند کرد.

ابهام در تعداد بازی

در جام‌جهانی ۲۰۲۶ هنوز مشخص نیست به طور دقیق که احتمالاً ۳۳ روز به طور خواهد انجامید. قرار بود ۱۲ گروه ۴ تیمی داشته باشیم، ولی سپس مشخص شد که تیم‌ها در ۱۶ گروه ۳ تیمی تقسیم خواهند شد که البته قطعی نیست، چرا که احتمال تبانی در بازی آخر وجود دارد. اگر ۱۶ گروه داشته باشیم از هر گروه هم ۲ تیم راهی مرحله بعد خواهند شد تا یک مرحله حذفی بیشتر داشته باشیم که مرحله یک‌شانزدهم نهایی است در هر گروه ۳ بازی انجام خواهد شد که در نتیجه دیدارهای مرحله گروهی ۴۸ بازی خواهد بود. از مرحله یک‌شانزدهم تا فینال هم شاهد ۳۲ بازی دیگر خواهیم بود که در نتیجه تعداد بازی‌های جام‌جهانی آینده به ۸۰ خواهد رسید. اما در صورتی که ۱۲ گروه ۴ تیمی داشته باشیم به رکورد ۱۰۴ بازی در تورنمنت خواهیم رسید. در هر صورت رکوردزنی خواهد شد؛ چه با ۱۲ گروه چه با ۱۶ گروه!

ابهام در نحوه صعود

نحوه صعود و همانطور که گفته شد جلوگیری از تبانی احتمالی دلیلی بر این ادعاست که ۱۲ گروه منطقی‌تر خواهد بود. در صورتی که ۱۲ گروه داشته باشیم ۸ تیم برتر نخست گروه‌ها به مرحله بعد خواهند رسید و ۴ تیم بعدی با ۸ تیم دوم و احتمالاً ۲ تیم برتر سوم در پلی‌آف برای رسیدن به یک‌شانزدهم نهایی بازی خواهند کرد. از طرفی شاید تیم‌هایی که همه بازی‌های‌شان در مرحله گروهی را می‌برند شاید در مرحله بعدی پاداش دریافت کنند، اما این مفهوم بازی برابر را زیر سؤال خواهد برد.

۲ جام‌جهانی ۲۴ تیمی!

گزینه دیگر این است که ۲۴ تیم رقیب را به دو نیمه تقسیم کنند و برنده در ۲ بخش در فینال به مصاف هم بروند. این بدان معناست که مسابقات به دو بخش «شرق» و «غرب» تقسیم شود که شاید منطقی‌تر هم باشد.

مرحله گروهی شلوغ

جام‌جهانی قطر به طور فشرده در ۲۹ روز برگزار شد که در هر روز مرحله گروهی شاهد برگزاری ۴ مسابقه بودیم. اما باشگاه‌های بزرگ اروپایی حتماً به فیفا فشار خواهند آورد که مسابقات بیش از ۳۳ روز طول نکشد. راه‌حل هم واضح است، در هر روز از همان روز ابتدایی دستکم شاهد ۶ بازی باشیم. اتفاقی که شاید باعث شود حتی در مرحله گروهی هم برخی بازی‌ها همزمان برگزار شود.

در هر صورت از طرفی هیجان تعداد تیم‌های بیشتر و متفاوت وجود دارد، از طرف دیگر هنوز به طور دقیق نحوه برگزاری بازی‌ها و حتی صعود تیم‌ها مشخص نشده که آینده همه این‌ها را مشخص خواهد کرد.

جام‌جهانی 2026 کانادا مکزیک آمریکا

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی