نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
۳ |
۰
عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ممکن است برای سال جدید خود برنامه‌های بسیاری داشته باشید که بخشی از آن سفر به یک کشور دیگر به منظور کار، تحصیل، تفریح، زیارت یا هر هدف دیگری باشد. یکی از چیزهایی که نرخ آن با ورود به هر سال جدیدی با تغیر روبه‌رو است، عوارض خروج از کشور است.

 شاید مبلغ عوارضی به اندازه بلیط استانبول به تهران زیاد نباشد! ولی با این حال لازم است دید کاملی نسبت به هزینه‌های خود داشته باشید. اگر قصد سفر به کشور دیگری را در سال جدید دارید، لازم است اطلاعات لازم در مورد نرخ‌های جدید را بدانید.

عوارض خروج از کشور چیست؟

به صورت خلاصه عوارض خروج از کشور، مبلغی است که هر مسافری که گذرنامه ایرانی دارد، باید پیش از خروج از مرزهای زمینی، هوایی یا دریایی به دولت بپردازد. این قانون از سال ۱۳۶۴ در ایران اجرا می‌شود و از سال ۱۳۹۸ با عنوان «مالیات خروج از کشور» از مسافران دریافت و مستقیماً به حساب دولت واریز می‌شود. در سالهای متوالی، قوانین و مقررات مربوط به عوارض خروج از کشور با تغیرات مختلفی روبه‌رو بوده است. مطابق لوایح و قوانین مربوط به بودجه در سالهای اخیر، بخش کمی از این مبلغ به نهاد متولی گردشگری و بخشی دیگر هم به بازسازی و بهسازی روستاهای مرزی کشور اختصاص می‌یابد.

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

عوارض خروج از کشور برای کودکان به چه شکل است؟

همانطورکه گفته شد، عوارض خروج از کشور در طی سالها با تغیراتی مواجه بوده است. به‌طوری که امروزه پرداخت آن حتی برای کودکان و نوزادان هم اجبار است. نرخ آن نیز تفاوتی با نرخ عوارضی برای بزرگسالان ندارد. درواقع باید گفت به ازای هر نفر دارای کد ملی و بلیط پرواز، به همان شکل محاسبه خواهد شد.

مدت زمان اعتبار عوارض خروج از کشور چقدر است؟

لازم به ذکر است که مدت زمان اعتبار عوارض خروج از کشور به اندازه طول همان سال است. اگر در یک سال عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید و به هر دلیلی سفر شما کنسل شود، می‌توانید تا پایان همان سال از اعتبار آن بهره ببرید.

چه افرادی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

افرادی هستند که با شرایطی خاص و ویژه از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

بیمارانی که سفر درمانی در پیش دارند. (نیاز به ارائه مجوز خواهد بود.)

جانبازانی که جهت درمان به کشور ثالث سفر می‌کنند. (نیاز به ارائه مجوز خواهد بود.)

دانشجویان دارای مجوز تحصیل در کشور مقصد (باید بین هر دو سفر آن‌ها، حداقل ۳ ماه فاصله باشد.)

پرداخت عوارض خروج از کشور برای ایرانیان مقیم خارج از کشور که مشغول به کار باشند نیز، نیاز نیست. (نیاز به ارائه کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.)

خدمت پرواز و خدمه کشتی و افراد دارای پاسپورت سیاسی نیز از پرداخت عوارض معاف هستند.

عوارض خروج از کشور

مبالغ عوارض خروج از کشور برای سال ۱۴۰۲ به چه شکل است؟

توجه داشته باشید که مقدار پرداختی عوارض خروج از کشور با توجه به نوع سفر شما و اینکه برای بار چندم در آن سال سفر می‌کنید، متغیر است. اگر سفر شما عادی باشد، برای بار اول از تمام مرزها باید مبلغ ۴۰۰ هزار تومان بپردازید. همچنین برای سفرهای عادی از هر همه مرزها برای مراتب دوم و سوم باید به ترتیب ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت شود.

اگر سفر شما حج عمره و تمتع باشد، برای سفر از هر کدام از مرزهای هوایی، زمینی یا دریایی برای بار نخست ملزم به پرداخت ۱۳۲ هزار تومان عوارضی هستید. این مبلغ برای سفرهای دوم و سوم به ترتیب به ۱۹۸ هزار تومان و ۲۶۴ هزار تومان افزایش میابد.

برای عتبات عالیات نیز اگر سفر خود را از طریق مرزهای هوایی انجام دهید، برای هرکدام از مراتب اول، دوم و سوم فقط باید ۴۵ هزار تومان عوارض خروج از کشور بپردازید. اگر هم مرز زمینی یا دریایی انتخاب شما باشد، مبلغ عوارضی شما به ۱۵ هزار تومان کاهش میابد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • رضا IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    عوارض خروجی یعنی راه ..ی در روز روشن
  • کلنگلیس IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    دولت حق رشد برای ملت گرسنه میگیره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی