پیش‌بازی اسپانیا – انگلیس (فینال جام جهانی زنان ۲۰۲۳ استرالیا و نیوزیلند)
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تیم‌های ملی اسپانیا و انگلیس در سیدنی استرالیا در پی اولین قهرمانی‌شان در جام‌جهانی زنان هستند.

امروز از ساعت ۱۳:۳۰ ورزشگاه استرالیا در شهر سیدنی میزبان دیدار فینال جام‌جهانی زنان ۲۰۲۳ خواهد بود؛ دیداری که بین اسپانیا و انگلیس تیم‌هایی که برای نخستین مرتبه راهی این دیدار شده‌اند، برگزار خواهد شد.

اسپانیا؛ مدیون رئال و بارسا

پیشرفت فوتبال زنان در اسپانیا از وقتی آغاز شد که رئال‌مادرید تیم‌داری را شروع کرد و بارسلونا به فوتبال زنان اهمیت بیشتری داد. هردو تیم در رده باشگاهی شرایط خوبی پیدا کردند و ستاره‌ها سفید یا آبی‌اناری‌پوش شدند. خورخه ویلدا که خودش در رده باشگاهی در آکادمی‌های بارسلونا و رئال‌مادرید عضویت داشته هم از سال ۲۰۰۹ در فوتبال زنان فعالیت کرده و به‌خوبی با تیم‌های ملی زنان کشورش آشناست. او حالا تکنیسین فوتبال اسپانیا به شمار می‌رود و تیمش را هم بر پایه تیم‌های بارسا و رئال چید تا جایی که ۱۷ بازیکن‌شان از این دو تیم هستند. اسپانیا در مرحله گروهی شکستی شوکه‌کننده با ۴ گل مقابل ژاپن داشت، اما خیلی زود به رقابت‌ها برگشتند و با حذف سوئیس، هلند و سوئد که همگی می‌توانستند یک پای فینال باشند، راهی نبرد سیدنی شدند. حالا در اولین فینال امیدوارند همانطور که خورخه ویلدا می‌گوید، تیمش را همه باور کنند و جام قهرمانی را به خانه ببرند.

انگلیس؛ از ۱۹۶۶ بگو

شیرزن‌ها با فیل نویل به جایگاهی که مورد انتظار بود نرسیدند و سارینا ویگمن که در هلند خودش را مطرح کرده بود، از سال ۲۰۲۱ جایش را گرفت. انگلیس که در فوتبال زنان هم لیگ خوبی دارد و تیم‌هایی مثل منچسترسیتی، منچستریونایتد، چلسی و آرسنال هم چندین ستاره را به فوتبال ملی معرفی کرده‌اند، بعد از رسیدن به نیمه‌نهایی در ۲ دوره گذشته، حالا فینالیست هستند. انگلیس که مهد فوتبال است، از سال ۱۹۶۶ که مردان‌شان در خانه جام گرفت، نه در جام‌جهانی مردان قهرمان شدند و نه در جام‌جهانی زنان حرفی برای گفتن داشتند. حالا سارینا ویگمن می‌گوید که از اهمیت این فینال و عطش مردم برای کسب جام آگاه است. انگلیسی‌ها می‌خواهند این مرتبه جامی متفاوت را به افتخارات‌شان اضافه کنند. فراموش نکنید این تیم سال قبل هم قهرمان یورو شد و حالا می‌توان گفت بالاتر از تیم‌هایی مثل آمریکا و آلمان، در فوتبال زنان قدرتمندتر شده است.

آخرین جدال
بیستم جولای ۲۰۲۲ یعنی دقیقاً یک سال و یک ماه قبل، در مرحله یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۲ انگلیس موفق شد در وقت‌های اضافه اسپانیا را با نتیجه ۲-۱ شکست دهد. تون و استانوی برای انگلیس و گونسالس برای اسپانیا گلزنی کردند.

آمار بازی
۱) این اولین حضور اسپانیا و انگلیس در فینال جام‌جهانی زنان است و طبیعتاً هرکدام قهرمان شود اولین قهرمانی‌اش هم خواهد بود.
۴) تابه‌حال ۴ تیم تجربه قهرمانی در جام‌جهانی زنان را داشته‌اند که پرافتخارترین با ۴ قهرمانی تیم ملی آمریکاست. آلمان ۲ مرتبه قهرمان شده و نروژ و ژاپن هم هرکدام یک مرتبه جشن قهرمانی گرفته‌اند.
۱) پیشرفت اسپانیا در فوتبال زنان چشمگیر بوده و این تیم در حالی برای نخستین مرتبه به جمع ۴ تیم و سپس فینال رسید که در ۲ حضور قبلی در مرحله گروهی و در مرحله یک‌هشتم نهایی حذف شده بود.
۳) انگلیس برای سومین دوره متوالی به جمع ۴ تیم برتر جام‌جهانی زنان رسید که برای نخستین مرتبه در بازی نیمه‌نهایی موفق بود. شیرزن‌ها هیچ‌گاه در مرحله گروهی جام‌جهانی حذف نشده‌اند.
۱) سال گذشته شیرزن‌ها در اروپا هم برای نخستین مرتبه قهرمان شدند و حالا می‌توانند به فاصله یک سال قهرمان جهان هم بشوند.
۵۷) انگلیسی‌ها حتی در فوتبال زنان هم که به فینال رسیدند یاد قهرمانی سال ۱۹۶۶ در جام‌جهانی مردان را زنده کرده‌اند. در صورت قهرمانی تیم سارینا ویگمن، این تیم اولین قهرمان جهان بعد از ۵۷ سال خواهد بود.
۷) آمار رویارویی دو تیم نشان از برتری انگلیس دارد. اسپانیا تابه‌حال انگلیس را شکست نداده و در ۷ دیدار قبلی ۵ تساوی رقم خورده، در حالی که شیرزن‌ها ۲ بازی را برده‌اند.
۱۷) توجه ویژه دو باشگاه بارسلونا و رئال‌مادرید به فوتبال زنان در اسپانیا به شکلی بوده که حالا ۱۷ بازی از ۲۳ بازیکن ملی‌پوش از این دو تیم هستند.
۵) هیناتا میازاوا از ژاپن با ۵ گل زده صدرنشین جدول گلزنان است و از دو تیم فینالیست لورن همپ، لورن جیمز، السیا روسو از انگلیس و آیتانا بونماتی، جنیفر ارموسو و آلبا ردوندو همگی با ۳ گل زده می‌توانند به او برسند.
۳) لورن جیمز با ۳ پاس‌گل همراه کادیدیاتو دیانی از فرانسه و مینا تاناکا از ژاپن صدرنشین جدول برترین گل‌سازان هستند. آیتانا باونماتی، جنیفر ارموسو و اوا ناوارو از اسپانیا هم هرکدام ۲ گل ساخته‌اند.
۲) این دومین حضور سارینا ویگمن در فینال جام‌جهانی زنان است. او دوره قبلی همراه تیم ملی کشورش هلند به فینال رسید، اما مقابل آمریکا شکست خورد و جام نگرفت.

ترکیب احتمالی دو تیم
اسپانیا:
کول، باتیه، پاردس، کودینا، کارمونا، بونماتی، آبیرا، ارموسو، ردوندو، کالدنتی و گونسالس
انگلیس: ارپس، کارتر، بریجت، گرینوود، برونز، استانوی، والش، دالی، تون، روسو و همپ

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی