نظرسنجی

از نظر شما، کدام بازیکن شایستگی بیشتری برای تصاحب توپ طلا دارد؟
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
۰ |
۰
یادی از بهرام شفیع و جهانی بودن «کاپیتان دونگا»!
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

۳۰ سال از فینال جام جهانی ۱۹۹۴ می گذرد و اتفاق جالبی رخ داد تا یاد آن دیدار تاریخی را زنده کنیم.

به گزارش خبرورزشی، عثمان اندونگ مدافع بلند قامت گل گهر سیرجان چند روز قبل مهمان خبرورزشی بود که گفت‌وگوی تفصیلی و جالبی با این بازیکن سنگالی شاغل در فوتبال ایران داشتیم. در بخشی از مصاحبه، از اندونگ درباره انتخابش میان برترین مدافعان تاریخ فوتبال پرسیدیم و یکی از انتخاب‌های او در بخشی از کوییز ما، کارلوس دونگا کاپیتان برزیل افسانه‌ای دهه ۹۰ میلادی بود که دو فینال پیاپی جام جهانی را تجربه کرد. نکته جالب اینجاست اندونگ هر زمانی که می‌خواست دونگا را انتخاب و راجع به او صحبت کند، از پیشوند «کاپیتان» برای هافبک و سرمربی سابق سلسائو استفاده می‌کرد؛ دقیقا مشابه مرحوم بهرام شفیع زمانی که بازی‌های برزیل را گزارش می‌کرد.

کسانی که بیش از سه دهه از عمرشان گذشته، به خاطر دارند گزارشگر فقید صدا و سیما هر زمان که عهده دار گزارش دیدارهای تیم ملی برزیل بود، از شماره ۶ سابق زردها با عنوان «کاپیتان دونگا» یاد می‌کرد. از زمانی که کارلوس آلبرتو پریرا بازوبند برزیل را به این هافبک جنگنده سپرد، مرحوم شفیع هم با آن صدای جادویی لفظ کاپیتان را روی نام وی ماندگار کرد و امکان ندارد طنین به جای مانده از فینال جام جهانی ۱۹۹۴ میان ایتالیا و برزیل را بدون مرور کردن این ترکیب به خاطر سپرده باشید.

وقتی که اندونگ در استودیوی خبرورزشی بارها اسم کاپیتان دونگا را به زبان آورد، تازه متوجه شدیم این لقب تنها در ایران و گزارش‌های بهرام شفیع به بازیکن برزیلی الصاق نشده و انگار در تمام دنیا رایج و بین المللی بوده؛ وگرنه که اندونگ یک سال پس از نایب قهرمانی سلسائو در جام جهانی فرانسه به دنیا آمده اما احتمالا با تماشای گزارش‌های قدیمی و تعاریف ژورنالیست‌های بین المللی، عادت کرده دونگا را با عنوان کاپیتانی‌اش خطاب کند. روح بهرام شفیع شاد و یاد دورانی که برزیل و ستارگانش مردم کل دنیا را سرگرم می‌کردند؛ بخیر.  

بیشتر بخوانید: کوئیز بهترین دفاع با عثمان اندونگ؛ پیکه؟ شکیرا را هم به او ترجیح می‌دهم!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نظر شما، کدام بازیکن شایستگی بیشتری برای تصاحب توپ طلا دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

بازرگانی