نظرسنجی

بهترین بازیکن تیم های ایرانی در هفته اول لیگ نخبگان آسیا را شما انتخاب کنید...
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۱
۰ |
۰
کلوب| فابیو پکیا؛ لیپی جدید ایتالیا
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

پارما بعد از سه فصل دوری از سری آ، بالاخره فصل گذشته با فابیو پکیا موفق شد با ۷۶ امتیاز قهرمان سری بی و به سطح اول فوتبال ایتالیا برگردد.

فابیو پکیا از آگوست ۲۰۲۲ هدایت پارما را برعهده گرفت و پس از دو فصل همکاری توانست این تیم را دگرگون کند. او ابتدا تیمش را به سری آ برگرداند و حالا در این سطح با یک تساوی، یک برد و یک باخت به ترتیب مقابل فیورنتینا، آث میلان و ناپولی نشان داده پارما برای نتیجه آمده است.

در همین ابتدای راه با سه غول فوتبال ایتالیا رو به رو شده و با توجه به بضاعت و امکانات تیم پکیا از لحاظ مهره و تاکتیک، این نتایج را می توان تا حد زیادی «عالی» قلمداد کرد. البته که هنوز فقط سه هفته از سری آ گذشته اما در همین سه دیدار پکیا عیارش را به سایر مربیان نشان داده و با ایجاد یک سبک بازی ویژه در تیم خود، برای رقبا و فانوس به دستان خط و نشان کشیده است. هرچه تعداد بازی ها بیشتر شود، به همان اندازه توجه و نگاه اهالی فوتبال ایتالیا به مرد جذاب نیمکت پارما -که شباهت زیادی با مارچلو لیپی بزرگ دارد- بیشتر از قبل خواهد شد.

اما سوال اینجاست که فابیو پکیا چه کارنامه ای قبل از حضور در پارما داشته و از چه ویژگی های منحصر به فردی در حیطه مربیگری برخوردار است که شایسته این مقدار از توجه در فوتبال ایتالیا است؟ پکیا تجربه های بسیار ارزنده و استثنایی را در بهترین لیگ های اروپایی کسب کرد. مرد پنجاه و یک ساله ایتالیایی نیمکت پارما، روزگاری دستیار شماره یک رافا بنیتز در ناپولی و رئال مادرید بود و از قضا سابقه دستیاری در نیوکاسل هم در کارنامه مربیگری اش به چشم می خورد. ضمن اینکه او تجربه رساندن هلاس ورونا و کرمونزه به سری آ را دارد.  

بی شک حضور در این تیم ها و کار کردن با بازیکنان بزرگ و قرار گرفتن در جو و اتمسفر لیگ های ایتالیا، انگلیس و اسپانیا به او در هدایت و ادامه مسیر پارما کمک شایانی خواهد کرد. تراکم و فشردگی بسیار بالا در فاز دفاعی، برتری عددی هنگام حمله، انتقال های سریع و برق آسا، به قبضه درآوردن هر دو جناح و البته توانایی عجیب شاگردان او در شوت زنی از پشت محوطه و توانمندی در بازی مستقیم و حفظ ریتم و ضرباهنگ بالا حین تغییر فاز، از خصیصه‌های تاکتیکی ویژه ای است که پکیا به این تیم تزریق کرده است.

شاگردان پکیا در سه بازی اخیر، اصولا نرخ امید به گل کمتری نسبت به حریف خود ثبت کرده اند اما محور اساسی تاکتیکی بازی پارما بر پایه ایجاد موقعیت های گل کم و با کیفیت است. با این توضیح که آنها تعداد موقعیت های گل نسبتا کمی در طول نود دقیقه ایجاد می کنند اما درصد نرخ تبدیل به گل همان فرصت های ایده آل، برای پارمایی ها تا به اینجا بسیار خوب و قابل توجه بوده است.

پکیا که خود در دوران بازی شاگرد لیپی بوده، در عرصه مربیگری کم شباهت به مرد فاتح جام جهانی ۲۰۰۶ نیست و با گذشت زمان، شاید عنوان «لیپی جدید» کم و بیش بتواند او را به طرفداران فوتبال در اقصی نقاط دنیا معرفی کند.

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین بازیکن تیم های ایرانی در هفته اول لیگ نخبگان آسیا را شما انتخاب کنید...

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی