نظرسنجی

بهترین بازیکن تیم های ایرانی در هفته اول لیگ نخبگان آسیا را شما انتخاب کنید...
عملکرد ایران در پاریس؛ پیش‌بینی رئیس‌ها درست از آب درنیامد!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

هفدهمین دوره پارالمپیک در پاریس برگزار شد و کاروان ایران به رغم اینکه با رویکرد کیفی و هدف کسب مدال راهی این مسابقات شده بود، نتوانست انتظارات را برآورده کند و نسبت به دوره  قبل در جایگاه پایین‌تری قرار گرفت.

به گزارش خبرورزشی، کاروان  ایران با عنوان «فرزندان ایران» و با حضور «ایمان، ایثار و افتخار» با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته به پاریس رفت و به دنبال این  بود که رکوردهای مدالی و رتبه ‌ای خود در ۹ دوره قبلی را بدست بیاورد و حتی آن را ارتقا بدهد اما در رسیدن به این هدف ناکام ماند. این در حالی است که پارالمپیکی‌های ایران همواره نتایج قابل قبولی در این رویداد کسب می‌کردند و با مدال‌های زیادی به کشور برمی‌گشتند ولی نزول رتبه ایران در پاریس نشان می‌دهد هیچ کجای ورزش ایران حال خوبی ندارد. ایران در پارالمپیک پاریس با کسب ۲۵ مدال رد رده چهاردهم جای گرفت. ۸ طلا، ۱۰ نقره و ۷ برنز ماحصل تلاش ورزشکاران ایران در پاریس بود که نسبت به دوره قبل نزول یک رتبه ای داشتیم و ۴ طلا هم کمتر کسب کردیم. در ادامه به مقایسه عملکرد ایران در ادوار مختلف پارالمپیک می‌پردازیم. کاروان ایران از سال ۱۹۸۸ در پارالمپیک شرکت کرد و در نخستین حضور خود در این مسابقات توانست ۴ طلا، یک نقره و ۳ برنز به دست بیاورد و در رتبه ۲۷ام قرار بگیرد .عملکرد کاروان ایران در دوره‌های بعدی به شرح زیر بوده است:

پارالمپیک ۱۹۹۲: یک طلا، ۲ نقره، یک برنز - جمع مدال: ۴ - رتبه کاروان: ۳۷

پارالمپیک ۱۹۹۶: ۹ طلا، ۵ نقره، ۳ برنز - جمع مدال: ۱۷ - رتبه کاروان: ۲۰

 پارالمپیک ۲۰۰۰: ۱۲ طلا، ۴ نقره، ۷ برنز - جمع مدال: ۲۳ - رتبه کاروان: ۱۶

پارالمپیک ۲۰۰۴: ۶ طلا، ۳ نقره، ۱۳ برنز - جمع مدال: ۲۲ - رتبه کاروان: ۲۳

پارالمپیک ۲۰۰۸: ۵ طلا، ۶ نقره، ۳ برنز - جمع مدال: ۱۴ - رتبه کاروان: ۲۲

پارالمپیک ۲۰۱۲: ۱۰ طلا، ۷ نقره، ۷ برنز - جمع مدال: ۲۴- رتبه کاروان: ۱۱

پارالمپیک ۲۰۱۶: ۸ طلا، ۹ نقره، ۷ برنز - جمع مدال: ۲۴ - رتبه کاروان: ۱۵

پارالمپیک ۲۰۲۰: ۱۲ طلا، ۱۱ نقره و یک برنز - جمع مدال: ۲۴ - رتبه کاروان: ۱۳

در مجموع کاروان ایران در طول ۹ دوره حضور خود در پارالمپیک ۶۷ طلا، ۴۸ نقره و ۴۵ برنز به دست آورده و جمع مدال‌های کسب شده هم ۱۶۰ مدال است. بهترین عملکرد ایران در این رویداد هم در المپیک ۲۰۱۲ توکیو بود که با کسب ۱۰ طلا، ۷ نقره و ۷ برنز در رتبه یازدهم قرار گرفتیم.

دوومیدانی؛ پادشاه مدال‌ها در پارالمپیک

 دوومیدانی پرافتخارترین رشته برای ایران بوده است.در۹ دوره قبلی از بین ورزشکاران مختلفی که به پارالمپیک اعزام شده‌اند، پارادوومیدانی‌کاران بیشتر از سایرین روی سکوی مدال‌آوری ایستاده‌اند. فهرست رشته‌های مدال‌آور ایران در تاریخ پارالمپیک تا قبل از پارالمپیک پاریس به این شرح است:

دوومیدانی: ۳۶ طلا، ۳۰ نقره، ۲۸ برنز - جمع مدال: ۹۴

وزنه‌برداری: ۱۲ طلا، ۱۰ نقره، ۱۰ برنز - جمع مدال: ۳۲

والیبال نشسته: ۷ طلا، ۲ نقره، صفر برنز - جمع مدال: ۹

تیراندازی: ۵ طلا، ۲ برنز - جمع مدال: ۷

 تیراندازی با کمان: ۴ طلا، ۲ نقره، ۲ برنز - جمع مدال: ۸

فوتبال هفت‌نفره: یک نقره، ۲ برنز - جمع مدال: ۳

جودو: ۳ نقره، یک برنز - جمع مدال: ۴

فوتبال پنج‌نفره: یک نقره - جمع مدال: یک

پاراتکواندو: یک طلا، یک نقره - جمع مدال ۲

مجموع: ۶۷ طلا، ۴۸ نقره، ۴۵ برنز - جمع مدال: ۱۶۰

ادامه رویکرد کیفی گرایی در پاریس

کاروان ایران در المپیک پاریس با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی (والیبال نشسته، گلبال مردان، پارادوومیدانی، پاراشنا، پاراوزنه برداری، پاراتیراندازی، پاراتیروکمان،پاراتکواندو، پاراجودو و پاراکانو) شرکت کرد که از ۶۵ ورزشکار اعزامی، ۴۵ ورزشکار از فدراسیون جانبازان و توان یابان  بودند. نکته مهم در اعزام کاروان پارالمپیک ایران در پیش گرفتن همان سیاست دوره قبل بود. کمیته ملی المپیک همانند دوره قبل این دوره نیز اعزام ورزشکاران به بازی‌های پارالمپیک پاریس بر مبنای سیاست کیفی گرایی بوده و تنها کسانی در لیست ورزشکاران اعزامی‌به پارالمپیک پاریس قرار گرفتند که شانس مدال گرفتن داشتند اما نسبت به دوره گذشته بازی‌ها که در توکیو برگزار شد، یک رده در جدول مدالی نزول داشتیم با این حال رکورد کسب بیشترین مدال‌ در ادوار پارالمپیک به نام این کاروان ثبت شد.

پیش بینی متولیان ورزش درست از آب درنیامد

در بازی‌‍‌های پارالمپیک پاریس از ۱۰ رشته ورزشی اعزامی، ۷ رشته توانستند مدال کسب کنند. وزنه‌برداری، دوومیدانی، جودو، تیراندازی، تکواندو، والیبال نشسته و تیروکمان، رشته‌هایی بودند که ورزشکارانشان در پاریس توانستند برای ایران مدال کسب کنند.رشته دوومیدانی با کسب ۱۲ مدال( ۳ طلا، ۵ نقره و ۴ برنز) بیشترین مدال را برای کاروان ایران به دست آورد که نزدیک به نیمی‌از مدال‌های کسب شده کاروان ایران است.وزنه‌برداری هم با کسب ۴ مدال( ۳ طلا و یک برنز)، دومین رشته‌ای بود که بیشترین مدال را برای کاروان به دست آورد.

والیبال نشسته یک مدال( طلا)، تیراندازی یک مدال( طلا)، تیروکمان ۳ مدال( ۲ نقره و یک برنز)، تکواندو ۳ مدال (۲نقره و یک برنز) و جودو یک مدال( نقره)، رشته‌هایی که دیگری بودند که توانستند برای ایران مدال کسب کنند.

رشته‌های قایقرانی، گلبال و شنا هم سه رشته‌ای بودند که دست ورزشکاران کشورمان از رسیدن به مدال در پاریس ۲۰۲۴ کوتاه ماند.این در حالیست که پیش از آغاز رقابتها مسئولین کمیته پارالمپیک در پیش، بینی‌های خود برای این دوره از ۹ طلای قطعی صحبت می‌کردند و اعتقاد داشتند ۵ مدال نقره نزدیک به طلا خواهیم داشت که البته این پیش بینی محقق نشد و در نهایت از ۹ طلای قطعی یک طلا کمتر گرفتیم. انچه نشان می‌دهد که کاروان پارالمپیکی ایران حتی انتظارات حداقلی متولیان را برآورده نکرده است. در کل در برآیند نتیجه کاروان ایران در پارالمپیک پاریس نمره قبولی نمی‌گیرد و این نزول باید ریشه یابی شود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین بازیکن تیم های ایرانی در هفته اول لیگ نخبگان آسیا را شما انتخاب کنید...

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی