نظرسنجی

بهترین بازیکن تیم های ایرانی در هفته اول لیگ نخبگان آسیا را شما انتخاب کنید...
باید مردم را با تیم ملی آشتی دهیم/ نگران پیدا کردن جایگزین برای ستاره‌ها نباشیم
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

علی توفیق دبیر سابق فدراسیون بسکتبال گفت: آنچه در حال حاضر اهمیت بیشتری دارد این است که ببینیم چرا بسکتبال ایران به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش خبرورزشی، بسکتبال ایران سال‌هاست که شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند. ناکامی‌های فصل گذشته این رشته پرطرفدار حسابی هواداران و پیشکسوتان این رشته را از بهبود اوضاع ناامید کرده است. نتایج بد تیم ملی در جام جهانی و بازی‌های آسیایی با هاکان دمیر سرمربی ترکیه‌ای باعث شد در نهایت فدراسیون تصمیم به تغییر سرمربی تیم ملی بگیرد. با تصمیم فدراسیون، سوتیریس مانولوپولوس یونانی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد تا بلکه روح تازه‌ای به پیکر این تیم بیمار دمیده شود. در روزهایی که تیم ملی بزرگسالان در حال آماده سازی برای حضور در مسابقات کاپ آسیایی بود، تیم ملی زیر ۱۸ سال با کسب نتایج دور از انتظار از رسیدن به جام جهانی بازماند تا دوباره نگرانی از تکرار ناکامی‌ها به سراغ طرفداران این رشته بیاید. برای بررسی وضعیت این روزهای بسکتبال با علی توفیق، دبیر پیشین فدراسیون و مربی و بازیکن سابق تیم ملی به گفتگو نشسته ایم که آن را در ادامه می‌خوانید.

ناکامی تیم ملی جوانان در رسیدن به جام جهانی؟

نتایج کسب شده توسط تیم ملی جوانان در مسابقات اردن نتایج جالبی برای جامعه بسکتبال نبود. متاسفانه ما با دو شکست دور از انتظار از جام جهانی بازماندیم اما باید از منظر دیگری هم به این مسابقات نگاه کنیم. درست است که کسب نتیجه و رسیدن به جام جهانی برای بسکتبال ما اهمیت زیادی داشت اما باید دید ماحصل این مسابقات برای بسکتبال ایران چه بوده است. تیم‌های پایه در ورزش ایران در ادوار مختلف از صعود به جام جهانی باز مانده‌اند اما توانسته‌اند بازیکنانی به تیم ملی بزرگسالان معرفی کنند که در آینده جزو نفرات اصلی تیم ملی باشند. تیمی هم که در حال حاضر از رسیدن به جام جهانی محروم شده از نسل خوبی برخوردار است. بازیکنان مستعدی را در این تیم دیدم که می‌توان روی آنها سرمایه‌گذاری مادی و معنوی داشت تا در آینده ای نه چندان دور از یک نسل خوب و بااستعداد در تیم ملی برخوردار باشیم. البته در کنار حمایت فدراسیون، همت و تلاش این جوانان هم برای پیشرفت شان ضروری است.

نداشتن جانشین برای حامد حدادی؟

حامد حدادی از جمله استثناهای دنیای بسکتبال است که با توجه به شرایط فیزیکیش بازیکنی شاخص و مهم برای تیم ملی بود اما مگر چند بازیکن ۲متر و ۲۰ سانتی در دنیای بسکتبال وجود دارد که ما انتظار داریم به این سرعت برای حدادی جانشین پیدا شود؟ ما در تیم ملی نفرات شاخصی مثل کامرانی و صمد نیکخواه را داشتیم اما بازیکنانی مثل یخچالی، جمشیدی و کاظمی و خیلی‌های دیگر آمدند و در تیم ملی رشد کردند جای خالی ستاره‌ها پر شد. همین حالا امیر امینی به عنوان یک لژیونر ملی‌پوش از چهره‌های شاخص بسکتبال کشورمان است که طی ۱۰ سال گذشته رشد کرده و شناخته شده است. بنابراین نباید نگران پیدا کردن جانشین برای ستاره‌های سابق باشیم. به اعتقاد من آنچه در حال حاضر اهمیت بیشتری دارد این است که ببینیم چرا بسکتبال ایران به نتیجه نمی‌رسد. قطعاً یکی از اهداف ورزش حرفه‌ای کسب نتایج مناسب و قهرمانی است تا رضایت مردم جلب شود. بنابراین کارشناسان و اهل فن باید ریشه یابی کنند تا دلایل واقعی ناکامی بسکتبال ایران در سال گذشته ریشه یابی شود.

باید مردم را با تیم ملی آشتی دهیم/ نگران پیدا کردن جایگزین برای ستاره‌ها نباشیم

و نظر شما درباره سرمربی جدید تیم ملی؟

قطعاً تفکرات سرمربی فعلی تیم ملی با سرمربی سابق یعنی هاکان دمیر متفاوت است. از نظر ملیت هم بخواهیم بررسی کنیم یونان از ‌های بزرگ بسکتبال در دنیاست و در المپیک هم جزو تیم‌های مطرح این رشته محسوب می‌شود. سوتیریس مانولوپولوس یونانی از نظر رزومه هم سوابق خوبی دارد، من دو بار در تمرینات تیم ملی بسکتبال حاضر شدم و از همکاران و بازیکنان درباره کیفیت فنی این مربی پرس و جو کردم همه روش کار او را تایید کردند و از عملکردش راضی بودند. امیدوارم سرمربی یونانی بتواند بسکتبال را به روزهای خوب و خود برگرداند و ما را سربلند کند.

نارضایتی هواداران از نتایج تیم ملی؟

ما در بسکتبال دو دسته هوادار داریم؛ هوادارانی که به طور حرفه‌ای و دقیق بسکتبال را دنبال می‌کنند و حتی دیدگاه‌های فنی دارند. نوع نگاه این هواداران به بسکتبال به گونه‌ای است که به صورت حرفه‌ای نتایج تیم ملی را دنبال می‌کنند اما اغلب طرفداران این رشته دوست دارند موفقیت و سربلندی تیم ملی کشورشان را ببینند و ما باید برای جلب رضایت ین دسته از هواداران برنامه‌های کوتاه مدت برای رسیدن به موفقیت داشته باشیم. ساختارسازی و اصلاح فرایند موجود در رشته بسکتبال اهمیت زیادی دارد اما باید مردم را هم دوباره با این رشته محبوب آشتی دهیم و آنها را راضی کنیم چون موفقیت و سربلندی تیم ملی برای مردم و هواداران اهمیت زیادی دارد اهمیت زیادی دارد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین بازیکن تیم های ایرانی در هفته اول لیگ نخبگان آسیا را شما انتخاب کنید...

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی