تنیس؛ رشته سلبریتی محور و لاکچری
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

حضور پررنگ سلبریتی ها در ورزش تنیس و پست گرفتن در فدراسیون این رشته باعث شده تصور اینکه تنیس رشته ای لاکچری و مختص پولدارها است در اذهان عمومی تقویت شود.

رشته تنیس در ایران قدمتی ۸۵ ساله دارد. شاید اینطور به نظر برسد که تنیس از ورزش های نه چندان قدیمی در ایران باشد اما واقعیت این است که این رشته از سال ۱۳۱۸ در ایران رواج داشته و اولین مسابقه رسمی تنیس هم در این سال در تهران برگزار شده است.

تنیس بعد از گسترش در بریتانیا به واسطه حضور این کشور در کشورهای مستعمره خود توانست به‌سرعت رواج پیدا کند. تنیس یکی از ورزش‌های المپیک است و در بسیاری از کشورها دارای لیگ‌ها و تورنمنت‌های معتبر و مطرح است. با توجه به گران‌قیمت بودن این ورزش، برگزارکنندگان تورنمنت‌های بین‌المللی تنیس برای افرادی که در آن‌ها رتبه‌ بیاورند و قهرمان شوند، جوایز بزرگی در نظر می‌گیرند. در ابتدا ورزشکاران، تنیس را بدون راکت و با دست بازی می‌کردند و به‌ مرور استفاده از دستکش در این بازی رایج شد. امروزه اما تنیس با استفاده از راکت‌های دسته کوتاه بازی می‌شود.

بین سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۸ بود که ورزش تنیس در باشگاه بوستان تهران رواج یافت. باشگاه بوستان روبروی ورزشگاه معروف امجدیه بنا شده و دارای چندین زمین تنیس بود. اولین مسابقات تنیس در ایران سال ۱۳۱۸ در ورزشگاه امجدیه برگزار شد که به تازگی در آن یک زمین تنیس ساخته شده بود. با توجه به گسترش تنیس از شهر آبادان و حضور بیشتر اتباع انگلیسی در این شهر، اولین مسابقات تنیس در ایران بین شهرهای آبادان و تهران برگزار شد.

بین سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۰ مسابقات تنیس بین شهرهای آبادان و تهران برگزار می‌شد. با فرارسیدن جنگ جهانی دوم و اشغال کشور از سوی نیروهای متفقین، مسابقات تنیس متوقف شد. بعد از جنگ جهانی دوم مسابقات تنیس در کشور از سر گرفته شد و  تا سال ۱۳۳۲ ادامه پیدا کرد. بین سال‌های ۱۳۲۲ تا سال ۱۳۳۲ قهرمانی تنیس ایران در اختیار ژرژ آفتاندلیان قرار داشت. ایران برای اولین بار سال ۱۹۵۹ در جام دیویس شرکت کرد و تا ۳۱ سال در این جام حضور داشت و ۶۴ بازی انجام داد.

پایتخت؛ مهد تنیس ایران

تنیس به عنوان رشته ای لوکس و حتی منتسب به قشر پولدار جامعه شناخته می شود و شاید به همین دلیل است که بیشتر ورزشگاه‌های تنیس در ایران در شهر تهران قرار دارند. البته در برخی شهرهای بزرگ کشور مانند اصفهان و مشهد نیز زمین‌های تنیس با امکانات خوب پیدا می‌شود. در شهر کرج نیز چندین زمین تنیس استاندارد وجود دارد.

بهترین و بزرگ‌ترین زمین‌های تنیس در تهران، زمین‌های تنیس انقلاب و آزادی هستند. استادیوم تنیس انقلاب یکی از بزرگ‌ترین استادیوم‌های ورزش تنیس در ایران است و همچنین این مجموع ورزشی دارای ۳۰ زمین روباز خاک قرمز می‌باشد. مجموعه تنیس انقلاب بزرگ‌ترین مجموعه تنیس خاورمیانه نیز به‌شمار می‌آید. مجموعه ورزشی آزادی نیز دارای زمین‌های تنیس بسیار مناسب در تهران است. لیگ تنیس ایران در کشور با مدیریت فدراسیون تنیس ایران برگزار می‌شود. مسابقات تنیس در کشور در دو لیگ آقایان و بانوان برگزار شده و از جذابیت و کیفیت خوبی برخوردار است. لیگ تنیس ایران در رشته آقایان دارای تنیس‌بازان مشهوری است و این مسابقات از کیفیت بالایی در سطح خاورمیانه برخوردار است. تنیس ساحلی و رشته تازه وارد پدل هم از زیر مجموعه های ورزش تنیس هستند

تنیس‌بازان زیادی در ایران مشغول به فعالیت حرفه‌ای هستند و مانند تمام کشورهای دنیا، در ایران نیز تنیس‌بازان براساس جدول امتیازات رنک‌بندی می‌شوند. برخی از تنیس‌بازان ایرانی توانسته‌اند در تورنمنت‌های بین‌المللی نیز شرکت داشته و رتبه‌های خوبی کسب کنند. 

حاشیه های تنیس و سلبریتی ها

در سال های اخیر تنیس ورزش چندان پرحاشیه ای نبوده اما علاقمندی حضور سلبریتی ها و بازیگران در این ورزش به واسطه لاکچری بودن آن یکی از حاشیه های ماه های اخیر این ورزش بوده است. انتخاب محمدرضا گلزار به عنوان عضو هیات‌رئیسه انجمن پدل ایران و سرپرست تیم ملی این ورزش نوپا باعث ایجاد حاشیه هایی شد. البته گلزار پیش از این هم سابقه مربیگری در تیم ارتعاشات والیبال را داشت اما حضور گلزار در والیبال طولانی نشد و بعد از مدتی هم رسانه‌ها علاقه‌شان را به اخبار فعالیت او در والیبال از دست دادند. حضور گلزار در هیات‌رئیسه انجمن پدل هنوز حاشیه های خود را به دنبال داشت تا اواخر سال گذشته رئیس فدراسیون تنیس در حکمی میلاد کی مرام را به عنوان مشاور این فدراسیون و عضو کمیته ساحلی منصوب کرد.

اتفاقی که انتقادات زیادی را در رسانه ها به دنبال داشت و با توجه به دعوت سفارشی و نمایشی امیر جدیدی در سال ۱۴۰۰ به تیم ملی تنیس، این شبهه را برای افکار عمومی ایجاد کرد که فدراسیون تنیس، فدراسیونی سلبریتی محور است که برای مطرح شدن در رسانه ها علاقه زیادی به استفاده از چهره های محبوب دارد.

گزارش: پریسا اسلام زاده

همچنین ببینید: در زمین VIP تنیس، تئاتر ببینید/ تئاتر بلی؛ تنیس عمرا!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی