نظرسنجی

در شرایط فعلی، نسخه شفابخش برای نجات استقلال چیست؟
تارا باب‌الفتح
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دختر ایرانی-سوئدی موفق به کسب مدال برنز المپیک ۲۰۲۴ پاریس در رشته جودو شد، در حالی که کشورمان هنوز در المپیک مدالی کسب نکرده است!

به گزارش خبرورزشی، تارا باب‌الفتح، جودوکار جوان اهل سوئد، با عملکرد قابل توجه خود در وزن ۴۸ کیلوگرم توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. او که در ۳ ژانویه ۲۰۰۶ در استکهلم به دنیا آمد، پله‌های ترقی و پیشرفت را یک به یک طی کرد و به یکی از آینده‌دارترین استعدادهای این ورزش تبدیل شد. او دومین جودوکار جوان این دوره از بازی‌های المپیک است و با کسب مدال برنز این رقابت‌ها در بین ده زن جوان مدال‌آور المپیکی قرار گرفت.

سفر جودوی تارا در سن ۸ سالگی با پیوستن به باشگاه جودوی IK Södra آغاز شد. پدر و مادرش کشتی‌گیر بودند و او را تشویق می‌کردند که به ورزش دیگری روی آورد، تارا ورزش‌های زیادی را امتحان کرد مثل تنیس و اسکیت روی یخ ولی عشق او به جودو روز به روز شدت می‌گرفت. استعداد و فداکاری او در جودو به خوبی نتیجه داد و در سنین جوانی به دستاوردهای قابل توجهی رسیده است. او در حال حاضر در باشگاه جودوی استکهلم تحت هدایت مربی شخصی‌اش آن لوف، مربی باشگاه اولف لیندبلوم و مربی تیم ملی جین بریج تمرین می‌کند.

تارا اولین بازی بین‌المللی بزرگسالان را در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ دوحه انجام داد و علیرغم خروج زودهنگام، تجربیات ارزشمندی به دست آورد. اما سال ۲۰۲۴ سکوی پرش او بوده است. او در مسابقات جهانی ابوظبی مدال برنز گرفت و در گرند اسلم باکو طلا گرفت و جوان‌ترین برنده تاریخ این مسابقات شد. علاوه بر این، او برنز گرند اسلم تاشکند را به دست آورد و در گرند اسلم توکیو در سال ۲۰۲۳ به مقام پنجم رسید. این دستاوردها او را به یکی از جوان‌ترین و خطرناک‌ترین رقبای المپیک ۲۰۲۴ پاریس تبدیل کرده است.

تارا باب‌الفتح؛ اولین مدال‌آور ایرانی المپیک ۲۰۲۴ کیست؟/ از تنیس و اسکیت تا عشق به جودو ورزش سنتی خانواده +عکس

تارا خارج از تشک جودو از اسب‌سواری و اسنوبرد لذت می‌برد. او به زبان‌های انگلیسی، فارسی و سوئدی مسلط است و در دانشگاه استکهلم در رشته اقتصاد و حقوق تحصیل می‌کند. پدر ایرانی او محمد باب‌الفتح در المپیک ۲۰۰۴ آتن در رشته کشتی فرنگی شرکت کرد و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ به عنوان مربی تیم ملی سوئد خدمت کرد. مادرش آیدا هلستروم نیز ۴ قهرمانی جهانی در رشته کشتی کسب کرد. خواهرش هانا قهرمان سوئدی در رشته جودو است و ورزش، سنت خانوادگی آنهاست.

تارا قبل از رویارویی با ناتسومی تسونودا قهرمان سه دوره جهان از ژاپن در نیمه‌نهایی المپیک پاریس گفت: «رویای بزرگ داشته باشید، رویا آزاد است و شما می‌توانید هر کاری انجام دهید.» او در این مسابقه شکست خورد و یک ساعت بعد موفق شد ابیبا ابوژاکینوا از قزاقستان را شکست دهد و مدال برنز را از آن خود کند. برنز او اولین مدال سوئد در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و همچنین اولین مدال سوئد در رشته جودو است.

بیشتر بخوانید: دختر ۱۸ ساله ایرانی برنز المپیک را برای سوئد گرفت +عکس

تارا باب‌الفتح؛ اولین مدال‌آور ایرانی المپیک ۲۰۲۴ کیست؟/ از تنیس و اسکیت تا عشق به جودو ورزش سنتی خانواده +عکس

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲۰
  • شهروز IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    مدال آور ایرانی ؟ ! این اگه ایران بود الان ...
    • شهروز IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      دوستانی که دیسلایک زدید ، خب شما ادامه‌اش رو بنویسید . اگه ایران بود الان چی بود ؟
    • مانی IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
      اگه ایران بود و همینجور تلاشش رو میکرد و مربی خصوصی و رسیدگی های مداوم خانواده ش رو مثل اونجا داشت همینطور موفق بود شایدم بیشتر.
  • ریحانه IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    چرا فکر میکنید هر کی پدر یا مادرش ایرانیه ،اصالت ایرانی داره؟؟؟ ایرانی ،مردمی هستن که در سختی و مشکلات کشور رو رها نمیکنن ایشون یه دختر سوئدی هست و تمام
  • ع IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    مبارکش باشه انشالله که همه اونا بگیرن
  • ,,, hoseinaba33@jmail.com IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    مهم زحمت کشیدن وخون و عرق ریختن زیر پرچمه اون یه سوعدی اسم و رسم برای شما افتخار و عزت برای ایران
  • قربانعلی قیزقلعه کندی طرفدار پرسپولیس IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    مجرد هست یا متاهل؟؟؟؟؟؟؟؟
  • آرش IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    هنر مدیریت کلان... قبلاً فرار مغزها داشتیم الان فرار استعدادها داریم، اون هم از همه نوعش.
  • حسین IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    اگه تو ایران بود بجای مدال شپش میگرفت
  • جلال IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    خدا را شکر که از ایران رفت و آرزوهایش رسید الان اگر مانده بود باید ...... برو خوش باش
  • مینا IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    ایران دیگر برای ایرانیان محلی برای زمین خوردن شده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

در شرایط فعلی، نسخه شفابخش برای نجات استقلال چیست؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی