نظرسنجی

در شرایط فعلی، نسخه شفابخش برای نجات استقلال چیست؟
۲۰
وقتی دومین ستاره روی پیراهن استقلال نشست/ یک خط تلفن و یک قواره پارچه، پاداش قهرمانی در آسیا!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

هفتم مرداد روزی فراموش‌نشدنی در تاریخ باشگاه استقلال محسوب می‌شود و اتفاقی بسیار شیرین در این روز برای آبی‌پوشان پایتخت به وقوع پیوست.

استقلالی‌ها بر روی پیراهن خود دو ستاره دارند که برایشان فوق‌العاده ارزشمند است. نمادهایی که نشان از قهرمانی‌های دوگانه آن‌ها در آسیا دارد.

تکلیف ستاره اول که مشخص است؛ نخستین قهرمانی استقلال در آسیا فروردین سال ۱۳۴۹ طی مسابقاتی که به میزبانی خود ایران برگزار شد به دست آمد اما تکلیف قهرمانی دوم چه شد؟ این تیم هفتم مرداد سال ۱۳۷۰ برای دومین مرتبه بر بلندای قاره کهن ایستاد و ستاره دوم را گرفت. اتفاقی که حالا ۳۳ سال از آن می‌گذرد ولی استقلال و طرفدارانش هر سال با شادی توصیف‌نشدنی در مورد آن صحبت می‌کنند و البته این حسرت هم برایشان به جا مانده که چرا طی سال‌های بعد از کسب ستاره دوم، نتوانستند این نماد را برای سومین مرتبه روی پیراهن خود بنشانند!

پیروزی تاریخی

بعضی از هواداران و پیشکسوتان استقلال همچنان معتقدند تیم سال ۱۳۷۰ بهترین مجموعه تاریخ استقلال به حساب می‌آید. تیمی که توانست با کاپ قهرمانی جام باشگاههای آسیا عکس یادگاری بگیرد.

استقلال که برای شرکت در مرحله نهایی پیکارهای مذکور راهی بنگلادش شده بود، در مرحله گروهی ۲۵ آوریل کره شمالی و بانکوک بانک تایلند را از پیش رو برداشت و برابر محمدان بنگلادش که ناصر حجازی فقید هدایت آن را بر عهده داشت، با تساوی یک بر یک میدان را ترک کرد تا تحت عنوان تیم اول صعود کند. شکست دادن پلیتاجایا اندونزی موجب شد استقلال به فینال جام باشگاه‌ها برسد و سرانجام هفتم مرداد سال ۱۳۷۰ در ورزشگاه ملی شهر داکا، استقلال در حالی به مصاف لیائونینگ چین رفت که هر کدام از این دو تیم ۷ ملی‌پوش در ترکیب خود داشتند و کاملا مشخص بود جدال سنگینی پیش روی نماینده ایران است. دیداری که در نهایت با پیروزی ۲ بر یک استقلال به پایان رسید. رضا حسن‌زاده و صمد مرفاوی زننده گل‌های این تیم مقابل مردان سرزمین اژدها بودند. وقتی استقلالی‌ها مشغول جشن و پایکوبی در بنگلادش بودند، حتی بدبین‌ترین هوادار این تیم هم تصور نمی‌کرد انتظار آن‌ها برای کسب قهرمانی سوم در آسیا تا به امروز که ۳۳ سال از آن تاریخ می‌گذرد، تداوم داشته باشد.

پاداش ویژه!

برای فوتبالی که حالا حتی تیم‌های متوسط لیگ برتری بابت پیروزی‌های خارج از خانه به بازیکنان خود پاداش‌های ۱۰ و ۱۵میلیونی می‌دهند، این‌که یک تیم به خاطر فتح جام باشگاه‌های آسیا فقط یک خط تلفن ثابت پاداش بگیرد، واقعا عجیب است اما این اتفاق در مورد استقلال رخ داد.

شاگردان منصور پورحیدری آسیا را فتح کردند اما سهمشان از غنیمت این فتح بزرگ فقط یک خط تلفن ثابت و البته یک قواره پارچه کت‌وشلواری بود! نکته جالب توجه اینجاست که همان خط تلفن هم در شرایط خاصی به آن‌ها اهدا شد. همزمان با برگزاری جدال فینال، محمد غرضی وزیر وقت پست و تلگراف برای یک سفر رسمی به بنگلادش رفته بود و وقتی در جریان قهرمانی نماینده ایران قرار گرفت، وعده داد که به هر کدام از اعضای کادر فنی و بازیکنان این تیم یک خط تلفن ثابت اهدا خواهد کرد. وعده‌ای که البته خیلی زود هم محقق شد و استقلالی‌ها قبل از پایان تابستان سال ۱۳۷۰ در مراسمی که به میزبانی باشگاه پیام در منطقه سیدخندان تهران برگزار شد، هدیه خود را دریافت کردند.

حسرت آرزوی سوم

در سال‌هایی که منصورخان پورحیدری زنده بود معمولا پیرامون این اتفاق مهم با او صحبت می‌کردیم اما حالا ۸ سال است که پدر معنوی استقلال دیگر در جمع ما نیست. منصورخان یک سال قبل از فوت خود در واکنش به این‌که «آیا استقلال دوباره می‌تواند قهرمان آسیا بشود یا نه» به خبرورزشی گفته بود: باور کنید اگر پول و امکانات باشد، ستاره سوم هم می‌آید چون استعدادش را در ایران داریم.

پس از مرگ پورحیدری، دکتر فریده شجاعی همسر منصورخان در گفت‌وگویی با خبرورزشی با اشاره به قهرمانی‌های استقلال در آسیا گفت: منصور تنها چهره باشگاه استقلال است که هم به عنوان بازیکن و هم در قالب سرمربی قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را جشن گرفته است. عمر او به ستاره سوم قد نداد اما امیدوارم فرزندان من بار دیگر قهرمانی استقلال در آسیا را ببینند.

درو کردن افتخارات 

استقلال علاوه بر قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا، افتخارات فردی آن مسابقات را هم درو کرد. مجید نامجومطلق به عنوان فنی‌ترین بازیکن جام انتخاب شد، عباس سرخاب بهترین بازیکن لقب گرفت، صمد مرفاوی همراه با مهاجم تیم لیائونینگ عنوان بهترین گلزن مسابقات را از آن خود کرد و البته احمدرضا عابدزاده نیز بهترین دروازه‌بان تورنمنت شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۹
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۱
  • اراختور IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    خوب تیم محلات هم می‌تونه جلوتیمهای تایلندی وبنگلادشی وچین قهرمان بشه این دیگه افتخارنداره امسال تولیگ تراختور بلایی سرتون میاره که همگیتون ازبزرگ وکوچیک گریه کنید
  • diako IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    استقلال دو مقام دومی و دو مقام سومی هم داره ،که اصلا به حسابشون نمیاره ، لنگیا یه بار شانسی دوم شدن ، گوش عالموآدمو کر کردن 😅😅😅
  • فرشاد IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    روح مرحوم پورحیدری درآرامش،بعداز ایشون کسی نیومد که واقعا دلسوز باشه و اسم و اعتلای باشگاه در اولویتش باشه، اولویت اول اکثرشون متاسفانه پر کردن جیب خودشون بوده
  • ارتش سرخ IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    چهار جانبه خوشحالی داره😂🤣😂🤣
    • علی IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
      نه نداره بخدا. ولی اینکه تو چهارجانبه هم هیچی نشدید خنده داره😂😂😂😂😂
  • Pm IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    تیمی که بامحمدان بنگلادش میبازه وحذف میشه هواداراش نبایدکری بخونن
  • تاج کبیر آسیا💙 IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    منصورخان پرافتخارترین مرد آسیاست. استقلال با دوقهرمانی و دونایب قهرمانی تا دهسال پرافتخارترین تیم آسیا بود . سقف آرزوی خیلیا کف خاطرات ماست. 💙💙⭐️⭐️💙💙👑💙💙💙💙
  • حافظ جهانگیری IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    باسلام تو چهارتا تیم اول شدن میخای آپارتمان بدن
  • ناشناس IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    عجب با 4 تا بازی قهرمان چهار جانبه شد راست میگن ک چهار جانبه بوده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

در شرایط فعلی، نسخه شفابخش برای نجات استقلال چیست؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی