۱۶
شاهرخ بیانی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

بدون هیچ شک و تردیدی ۲۵ خرداد یکی از مهم‌ترین روزها در تاریخ رویارویی‌های استقلال و پرسپولیس تلقی می‌شود.

در ۲۵ خرداد سال ۱۳۶۵ و به فاصله نزدیک به ۳ سال پس از آخرین رویارویی استقلال و پرسپولیس، این دو تیم در نیمه نهایی جام باشگاه‌های تهران دوباره با یکدیگر روبه‌رو شدند. مسابقه‌ای که به واسطه اتفاقات عجیب و غریب رخ‌داده در آن به سرفصلی مهم در تاریخ دربی‌های پایتخت تبدیل شد.

استقلال در حالی به مصاف پرسپولیس رفت که شاهرخ بیانی ستاره خوش‌تکنیک این تیم در خط میانی به واسطه اختلاف با مدیران وقت باشگاه از جمع آبی‌پوشان جدا شده و در تصمیمی فوق‌العاده غیرمنتظره پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد! اتفاقی که به خودی خود برای هواداران استقلال غیر قابل هضم بود و حالا در ۲۵ خرداد سال ۶۵ باید او را با لباس قرمز مقابل استقلالی‌ها و از جمله شاهین بیانی، برادرش می‌دیدند!

شاهرخ آن زمان با ناصر محمدخانی شرایط بسیار خطرناکی را برای همه حریفان پرسپولیس ایجاد کرده بودند و دقیقا بیم آن می‌رفت که چنین وضعیتی را برای استقلال هم به وجود آورند. دقایقی قبل از این‌که ازیکنان استقلال و پرسپولیس به میدان بروند علی پروین سرمربی آن زمان پرسپولیسی‌ها حرف عجیبی را هنگام خروج شاگردانش از رختکن بر زبان آورد و با صدای بلند گفت: آقایون! اگه اخل این بازی پنالتی گرفتیم شاهرخ می‌زنه. اگه پنالتی شد هیچ‌کس غیر از شاهرخ به توپ دست نزنه!

بازی شروع شد و از همان ابتدای کار مشخص بود استقلالی‌ها تمرکز لازم را ندارند و نتوانسته‌اند به خوبی برای این بازی آمادگی ذهنی پیدا کنند. از طرف دیگر شاهرخ بیانی و ناصر محمدخانی هم یکی از بهترین بازی‌های عمر خودشان را ارائه کردند و پرسپولیس با نتیجه ۳ بر صفر استقلال را شکست داد. شاهرخ بیانی جدا از گلی که در جریان مسابقه به ثمر رساند، یک بار هم توپ را از روی نقطه پنالتی به تور دروازه ناصر حجازی فقید چسباند تا خواسته پروین اجابت شود و گل دیگر پرسپولیس توسط ناصر محمدخانی زده شد.

پرسپولیس بازی را برد و در نهایت قهرمان جام باشگاه‌های تهران شد از طرف دیگر، ناصرخان حجازی نیز پس از آن دربی دیگر در استقلال بازی نکرد و شرایطی به وجود آمد که ۵ سال خارج از ایران در بنگلادش مشغول به کار شد.

حجازی سال ۱۳۷۵ در قالب سرمربی به استقلال برگشت ولی شاهرخ بیانی تابستان سال ۶۸ بار دیگر پیراهن استقلال را بر تن کرد بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست، با این تیم قهرمان آسیا شد و البته در دربی زمستان سال ۶۹ به پرسپولیس هم گل زد!

شاهرخ بیانی و علی پروین

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۰
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۶
  • فرامرز IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    دوگلی که شاهرخ بیانی به استقلال زد و آن مشت گره کرده اش از قاب های ماندگار دربی هاست
  • شاهرخِ نفرین شده ! IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    فوتبال ایران طی چهل سال گذشته هافبکی مثل شاهرخ بیانی به خودش ندیده و فقط دو هافبک خارجی کمی مثل او بازی کرده و می کنند اولی بشار رسن بود که در پرسپولیس بازی میکرد و دومی همین ماشاریپوف است که امروز در استقلال بازی میکند اما هردو فقط کمی مثل شاهرخ هستند نه کاملا درحد او
  • سرخ کابوس آبی IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    عجب بازیی بود استقلال لوله شده بود ناصر محمدخانی بیچاره کرد استقلال را
  • حقیقت گو IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    به عنوان یک استقلالی حتی یک ثانیه این آدم رو به عنوان پیشکسوت استقلال قبول ندارم ،این آدم لیاقت دربانی باشگاه استقلال رو هم ندارد ،درست برعکس شاهین بیانی که به عنوان پیشکسوت کاملا مورد احترام همه استقلالی‌ها ست .
  • هوادار ۵۰ ساله تاج و استقلال IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    شاهرخ بیانی و نیکبخت واحدی از نظر ما آبیها خائن هستند ما اصلا اینا رو پیشکسوت استقلال حساب نمیکنیم به همون اندازه که قبل از رفتن از استقلال محبوب بودن ، بعد از رفتن منفورن پیشکسوت ما امثال حجازی و پورحیدری و مظلومی و شاهین بیانی و ....هستند نه شاهرخ و نیکبخت
  • حنیف IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    این هنرسلطان بی بدیل آسیا علی پروین وطوفان ناصرمحمدخانی بود که توانست استقلال و حجازی رو سه تایی کنه ، مربی فقط سلطان عشق ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
  • Mb IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    من‌ پرسپولیسی هستم و خداشاهده از صمیم قلب میگم قهرمانی اس در اسیا اونم با سرمربی گری زنده یاد اسطوره فقید ناصرخان حجازی به همه هوادارانش تبریک میگم،نباید حقیقت را کتمان کرد ،و مردانه قهرمانی اس در اسیا باعث افتخار و حفظ غرور ملت ایران است،لطفا همه هواداران فوتبال چ قرمز ابی زرد برا افتخار افرینی هرکدوم از تیمهای ایرانی در اسیا دعا کنیم
  • نگار RU ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    شاهین بیانی واقعا استقلال رو چزوند و با کمک علی پروین، دوباره به عنوان یه قلدر و قهرمان وارد باشگاه استقلال شد...
  • نمیدانم یک بازیکن استقلالی چجوری به تیم رقیب می‌ره IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    نمیدانم یک بازیکن استقلالی چطوری به تیم رقیب می‌ره وگل هم میزنه
  • قرمزته IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    روح مرحوم حجازی شاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی