نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
اسکار پیستوریوس
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اسکار پیستوریوس از زندان آزاد شد اما به دلیل تهدیدهای زیادی که دریافت می‌کند احتمالا تا پایان عمر باید تحت حفاظت نیروهای پلیس و گارد امنیتی باشد.

اسکار پیستوریوس که معروف به سریعترین دونده بدون پا است، مدال طلای دو ۲۰۰ متر و مدال برنز دو ۱۰۰ متر پارالمپیک آتن را به دست آورد و بارها در دوهای ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ متر پارالمپیک رکورد شکست. او در فوریه ۲۰۱۳ به اتهام قتل نامزد ۲۹ ساله‌اش ریوا استین‌کمپ دستگیر و زندانی شد. اسکار که ۴ بار به نامزدش از پشت در حمام شلیک کرده بود در دادگاه گفت که فکر می‌کرد دزد به خانه‌اش آمده و وقتی در حمام را باز کرد متوجه شده که اشتباهی به نامزدش شلیک کرده و او را کشته است. پیستوریوس به ۱۳ سال و ۵ ماه زندان محکوم شد اما بعد از ۹ سال آزادی مشروط دریافت کرد و از زندان بیرون آمد.

آزادی مشروط او تا دسامبر ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت و برای اینکه خارج از زندان باشد مشمول شرایط خاصی خواهد بود. او همچنین باید در جلسات درمانی خشم و خشونت شرکت کند و خدمات اجتماعی انجام دهد. اما یکی از دوستان خانوادگی ریوا گفته که پیستوریوس نباید انتظار بخشش داشته باشد و در مورد امنیت او هشدار جدی داد. او گفت: «اسکار وقتی به دنیای واقعی بازگردد شوکه خواهد شد. نمی‌دانم آیا او می‌تواند با این که دیگر در مرکز توجه نیست کنار بیاید یا خیر.»

جون استین‌کمپ، مادر ریوا امروز در بیانیه‌ای گفت: «آیا عدالت برای ریوا اجرا شد؟ آیا اسکار به اندازه کافی در زندان ماند؟ اگر عزیز شما هرگز برنگردد هرگز عدالت وجود نخواهد داشت، و هیچ مقدار حبسی ریوا را برمی‌گرداند. ما که داغ دیده‌ایم، کسانی هستیم که حبس ابد را می‌گذرانیم.»

ریوا استین‌کمپ

پیستوریوس در سال ۲۰۲۲ با پدر و مادر ریوا ملاقات کرد. پدر او گفت که پیستوریوس «مثل یک کودک ناله می‌کرد» و سعی می‌کرد کار خود را توجیه کند و قبول نمی‌کرد که قاتل است. مادرش نیز پیش از آزادی پیستوریوس به نشریه «میل» گفت که امیدی ندارد که او هرگز حقیقت را درباره شب قتل دخترش بگوید. او همچنین این ورزشکار سابق را مقصر مرگ شوهرش در سپتامبر سال گذشته نیز می‌داند و معتقد است که پدر ریوا «بَری» تنها چند هفته قبل از جلسه آزادی مشروط پیستوریوس در ماه نوامبر با دل‌شکستی از دنیا رفت.

این قاتل دوران محکومیت خود را در دو زندان آفریقای جنوبی گذراند و به دلیل شهرت و دشمنان خطرناکش تحت نظارت و حفاظت شدیدتری بود. پلیس به او هشدار داده که پس از آزادی برای همیشه هدف اراذل و تبه‌کاران و دوستان خشمگین پدر مرحوم ریوا قرار خواهد گرفت. اکنون باید برای محافظت به عمویش آرنولد تکیه کند، که قرار است از او در عمارت ۲ میلیون پوندی سه طبقه‌اش در حومه منحصر به فرد واترکلوف پرتوریا نگهداری کند. آرنولد که میلیون‌ها دلار از املاک و گردشگری به دست آورده برای محافظت از او نگهبانان مسلح با سگهای مهاجم استخدام کرده است. او همچنین سیم خاردار و حصارهای برقی در اطراف عمارت خود قرار داده تا برادرزاده خود را ایمن نگه دارد. برای حومه‌های ثروتمند آفریقای جنوبی غیرمعمول نیست که از چنین امکاناتی برای محافظت شدید در برابر باندهای جنایتکار استفاده شود.

اسکار پیستوریوس و ریوا استین‌کمپ

مارک ویلیامز-توماس، روزنامه‌نگار و دوستی که در طول دوران حبس پیستوریوس با او در تماس بود، درباره امنیت او با «تایمز» صحبت کرد. او فکر می‌کند که پیستوریوس، که هدف باندهای زندانی تبه‌کار آفریقای جنوبی بوده، به چنین امنیتی نیاز خواهد داشت: «هنوز خشم زیادی وجود دارد و بدون شک کسانی هستند که اسکار پیستوریوس را دوست دارند. او همه چیز را از دست داده و آشکارا در این مورد صحبت می‌کند. خود را شایسته ترحم نمی‌داند اما واقع‌بین است. او به من گفت: مردم از من متنفر هستند و نمی‌خواهند در کنار من باشند، اما او هنوز فردی باهوش و ارزشمند است و کارهای زیادی از او ساخته است.»

پیستوریوس که گمان می‌رود در دوران زندان به اعتقادات مسیحی خود عمق بخشیده، ظاهراً زمانی که در حبس بود را صرف مطالعه بازار سهام و کار در مزارع سبزیجات کرده است. بر اساس گزارش‌ها، او حتی زندانیان دیگر را به مطالعه کتاب مقدس تشویق می‌کرد. یکی از دوستان پدر ریوا گفت که مرگ بَری باعث شد افراد بیشتری دشمن پیستوریوس شوند. «پدر ریوا بیش از ۶۰ سال مربی مسابقات اسب‌دوانی بود. در آن دوره دوستان زیادی پیدا کرد و قطعا همه آنها افراد خوبی نیستند. از زمانی که ریوا به قتل رسید، تمام چیزی که پدرش می‌خواست این بود که پیستوریوس به قتل اعتراف کند. تنها چیزی که او می‌خواست این بود که حقیقت را بشنود. اما اسکار حقیقت را نمی‌گفت. اما اکنون که در حال بازگشت به دنیای واقعی است می‌توان او را تحت فشار گذاشت تا حقیقت را بگوید.»

اسکار پیستوریوس؛ دونده‌ای که اشتباهی نامزدش را کُشت!/ محافظت در یک عمارت مجلل برای فرار از دست چند مرد خشمگین

پیستوریوس ابتدا مقصر شناخته شد و در سپتامبر ۲۰۱۴ به ۵ سال حبس محکوم شد. در دسامبر ۲۰۱۵ دادگاه عالی تجدیدنظر حکم قاضی قبلی را لغو کرد و او را مجرم شناخت و به ۶ سال حبس محکومش کرد. دادگاه عالی در نوامبر ۲۰۱۷ حکم قتل پیستوریوس را به ۱۳ سال و ۵ ماه تمدید کرد که در آن زمان او بخشی از دوران محکومیت خود را سپری کرده بود. در سال ۲۰۲۳ به او آزادی مشروط اعطا شد و در ژانویه ۲۰۲۴ آزاد شد، و در واقع تقریباً ۹ سال در زندان بود.

بیشتر بخوانید: اسکار پیستوریوس از زندان آزاد شد/ پلیس همچنان او را زیر نظر دارد

اسکار پیستوریوس؛ دونده‌ای که اشتباهی نامزدش را کُشت!/ محافظت در یک عمارت مجلل برای فرار از دست چند مرد خشمگین

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی