نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
یاد تیتراژ برنامه‌های ورزشی دهه ۶۰ به خیر!/ هیچ‌کس قهرمان ناجوانمرد را دوست ندارد/ هالند به مسی تبریک می‌گوید؛ اینجا همه به هم اتهام می‌زنند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

تصویری ثابت در فوتبال تمام دنیا و معکوس آن در فوتبال ایران که باعث آزار همه فوتبال دوستان می‌شود. همه دنیا به رقیب احترام می‌گذارند اما اینجا رقبا به هم حمله می‌کنند و اتهام می‌زنند.

مو سفید کرده‌های ورزش برنامه‌های دهه ۶۰ و ۷۰ تلویزیون را به یاد دارند. برنامه‌هایی که یک تیتراژ ثابت داشت و برخی  تصاویر تا سال‌ها در آن تکرار می‌شد. اصلاً اصطلاحی در آن سال‌ها وجود داشت که وقتی می‌خواستند از حرکتی تعریف کنند می‌گفتند: «این تیتراژ فلان برنامه خواهد شد!» مثل گل برزیل به فرانسه در جام جهانی ۱۹۸۶ یا گل حمید استیلی با آمریکا در جام جهانی ۹۸ که تا سال‌ها در تیتراژ برنامه‌های مختلف جایگاهی ثابت داشت. اگر هنوز برنامه‌سازی به سبک آن سال‌ها ادامه داشت این تصویر جایی ثابت در تیتراژ تمام برنامه‌ها پیدا می‌کرد. تصویر نشستن مدیران دو باشگاه رئال مادرید و بارسلونا در ورزشگاه کنار یکدیگر، سنتی که در فوتبال خیلی از کشورها رعایت می‌شود و رقبا در جدال رودررو کنار هم می‌نشینند.

فلسفه ورزش دوستی ملت ها و این میدان راهی برای تبادل فرهنگ‌هاست. اصل ورزش یعنی رقابت اما رقابت جوانمردانه و سالم برای خوشحالی مردم کشور خود و بالا بردن پرچم خود. هیچ کس قهرمانی را که با روش‌های ناجوانمردانه روی سکو می‌رود را دوست ندارد و در تمام دنیا در تمام رشته‌ها بارها شاهد این صحنه بوده‌ایم که تماشاگران قهرمانی را هو کرده‌اند. آخرین مورد همین چند شب پیش در پاریس اتفاق افتاد. «امیلیانو مارتینز» برای گرفتن جایزه بهترین گلر سال در جشن توپ طلا روی صحنه آمد. فرانسوی‌ها او را هو کردند، به خاطر رفتاری که در جشن قهرمانی آرژانتین صورت داد و تعبیر به تحقیر حریف شد.

این مقدمه را گفتیم تا نه به قصد مقایسه، از حسرت‌هایمان بگوییم. کم نیستند کسانی که معتقدند توپ طلای امسال حق «ارلینگ هالند» بود و نباید به مسی داده می‌شد. حتی کریس رونالدو هم چنین نظری دارد اما ببینید خود هالند چه رفتاری می‌کند. رونالدو و مسی در تمام این دو دهه با احترام از یکدیگر حرف زدند. مدیران بارسا و رئال، مدیران سیتی و یونایتد، مدیران آرسنال و تاتنهام و خلاصه تمام رقبا در تمام دنیا با احترام از یکدیگر یاد می‌کنند. آن هم در فوتبالی که حرفه‌ای است  شعار اخلاق‌گرایی ندارد و هیچ کدام از باشگاه‌ها پیشوند فرهنگی - ورزشی ندارند!

آنجا در عمل اخلاق گرایی را درس می‌دهند و در عمل به تقدس محیط ورزش باور دارند. دیگر لازم نیست از شرایط داخلی مثال بیاوریم، همین حالا نگاه کنید به بیانیه‌هایی که استقلال و پرسپولیس علیه هم می‌نویسند. مصاحبه‌هایی که اعضای هیئت مدیره دو تیم علیه یکدیگر می‌کنند و پای مربی و مدیر تیم نیز به این دعواها باز شده و هیچ کس از این بی‌حرمتی در امان نیست...

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی