پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
۰ |
۰
کلوب| آیا قدوس، ققنوس می شود؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چند روز پیش و در گیر و دار شایعات پیرامون مهدی طارمی و پیوستن سردار آزمون به رم، خبر عجیبی منتشر شد؛ سامان قدوس دوباره به برنتفورد بازگشت!

اهالی فوتبال منتظر بودند تا قدوس تیم جدید خود را انتخاب کند؛ حتی زمزمه‌هایی مبنی بر جذب او توسط استقلال به گوش می‌رسید اما در نهایت، همه این حرف‌ها، رنگ و بوی واقعی به خود نگرفت. شاید اصلی ترین دلیل بازگشت قدوس به برنتفورد، مصدومیت و غیبت چند مهره در خط میانی و هجومی‌تیم بود.

در حال حاضر قدوس، بیست و نه ساله است و طبیعی است که باشگاه با سامان، یک ساله قرارداد ببندد. با مطرح کردن همه این موضوعات، قدوس چقدر می‌تواند در ترکیب تیم توماس فرانک، مؤثر واقع شود؟

برای پاسخ به این سؤال، باید کمی به عقب برگردیم تا علت برخی مباحث را متوجه شویم. سامان فوتبال خودش را از سوئد آغاز کرد و به تدریج توانست سطح فوتبال خود را در این کشور ارتقا دهد. نقطه عطف او در تیم اوستر شوندس سوئد رقم خورد؛ جایی که در عرض دو فصل، ۹۳ بازی انجام داد و ۴۲ گل به ثمر رساند و با تیمش به فینال جام حذفی صعود کرد. بازی چشمگیری داشت و انواع و اقسام مدل‌های مختلف گلزنی را به نمایش گذاشت و حتی قبل از رفتن به فرانسه و تیم آمیان، باشگاه‌هایی همانند آژاکس و هرتابرلین، به دنبال جذب او بودند. سامان، تیم آمیان فرانسه را برای ادامه فوتبال خود برگزید.

در تیم آمیان که به عنوان اولین بازیکن ایرانی شاغل در لیگ یک فرانسه محسوب می‌شد، عملکرد آنچنان بدی از خود نشان نداد و ۵ گل و ۴ پاس گل، آمار او در تیم ضعیف آمیان بود. با گذشت زمان، به طور نامحسوس، فوتبال سامان در مسیر سراشیبی قرار گرفت و با شکایت تیم اسپانیایی هوئسکا، چهار ماه از هرگونه فعالیت در فوتبال، محروم شد و کار برای برگشت به میادین، سخت و با گرفتار شدن در بند مصدومیت، شرایط دشوارتری برای سامان به وجود آمد.

بعد از سقوط تیم آمیان به لیگ دو فرانسه، با جدایی از این تیم به برنتفورد پیوست و یک فصل، قرضی برای زنبورها به میدان رفت و توانست نظر توماس فرانک را به خود جلب کند. اما آنچه که به نظر، حالا حائز اهمیت است، تغییرات تاکتیکی و ایده‌های تیم توماس فرانک با پا گذاشتن به لیگ برتر بود.

قدوس به مدت دو فصل در سی و دو بازی در پریمر لیگ، تنها چهار مرتبه از آغاز دیدارها، در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفت. فرانک به عنوان یار تعویضی بر روی قدوس حساب باز کرد و عملکرد متوسط قدوس در اکثر بازی‌ها، خود به خود دلیلی شد تا در بیشتر فصل، بر روی نیمکت ذخیره‌ها بنشیند. دقایق حضور او در زمین با وجود پانزده بازی در فصل گذشته، به صد و بیست و سه دقیقه رسید و این آمار، حاکی از آن است که قدوس در تفکرات توماس فرانک، جایی ندارد. من حیث المجموع، قدوس از اغلب کارشناسان و سایت‌های معتبر ورزشی، نمره متوسطی دریافت کرد.  

این فصل شاید اوضاع برای قدوس متفاوت، پیش برود؛ هرچند که کار او برای بازپس گیری جایگاه اش در ترکیب اصلی، بسیار مشکل و سخت است ولی امری محال و نشدنی نیست. اگر قدوس به دوران اوج خود برگردد و مصدومیت، رهایش کند، می‌تواند به شکل ققنوس به پرواز در بیاید.

همانطور که توماس فرانک، شخصیت قدوس را شایسته تمجید و تحسین دانسته، او پتانسیل این را دارد که بهتر از قبل، فوتبال بازی کند و بدرخشد. فرانک توانایی شگفت انگیزی در ریکاوری روحی و روانی بازیکنان دارد و یکی از اقدامات حیرت آور مربی دانمارکی در فصول اخیر، زنده کردن مهره‌های سوخته و تبدیل بازیکنان معمولی به ستاره است. این قضیه هم درباره قدوس صدق می‌کند.

سامان در دیدار با تیم‌های بزرگ لیگ برتر مثل بازی با منچستر سیتی، اثبات کرد که اگر در جای درست خود قرار بگیرد و آماده باشد، از هر مهاجمی‌زهردار تر و خطرناک تر است و خط دفاعی حریف را حسابی زجر می‌دهد و اذیت می‌کند.

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی