نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
چرا ورود دوربین پلیس آزاد است اما VAR تحریم؟/ مهدی تاج از راهنمایی و رانندگی مشورت بگیرد!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بروز اتفاقات مربوط به مشکلات داوری در حاشیه بازی‌های هفته سوم لیگ برتر، نبود کمک داور ویدیویی را بار دیگر به یاد اهالی فوتبال آورد به‌ویژه با دستورالعمل تازه AFC برای میزبانی تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا!

دیدار تیم‌های استقلال و سپاهان در شرایطی با اختلاف اندک یک گل به پایان رسید که پس از پایان این مسابقه جواد نکونام نسبت به مشکلات داوری به شدت معترض بود. سرمربی استقلالی‌ها با اشاره به اشتباهات داوری در دو بازی گذشته این تیم به موضوع اشتباه داور مسابقه در اعلام ضربه پنالتی برای استقلال، اشاره مستقیم کرد.

جواد نکونام در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به نظر کارشناسان و پرداختن به سابقه بزرگ فوتبالی خودش در عرصه ملی و باشگاهی گفت نظر هیچ کسی را قبول ندارد چون خودش در این عرصه در بالاترین سطح فوتبال بازی کرده است. اما تعجب او از نبودن امکانات لازم برای بررسی اشتباهات داوری بود.

همه‌جای ایران دوربین داریم اما VAR تحریم است!

نگاهی به اطراف و مشاهدات روزانه درمورد دوربین‌های راهنمایی و رانندگی یا امنیتی، به وضوح نشان می‌دهد که برای همه چهارراه‌ها، معابر یک‌طرفه و دوطرفه، اتوبان‌ها، نقاط کور جاده‌های کشور و به طور کلی اماکن عمومی حتی داخل استادیوم‌ها، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها و دیگر مراکز این‌چنینی انواع و اقسام دوربین‌های مداربسته برای کنترل اوضاع و احوال کیفیت مطلوب زندگی مردم به کشورمان وارد می‌شود.

با یک حساب سرانگشتی در ارتباط با تعداد تقاطع‌ها، اتوبان‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، ترمینال‌ها، سالن‌های ورزشی یا استادیوم‌ها و دیگر مراکزی که به‌ویژه طی سال‌های اخیر مجهز به دوربین‌های مداربسته شده‌اند، این پرسش را پیش روی چشم اهالی فوتبال قرار می‌دهد که اگر در این سال‌ها (از ۲۰۱۷ که پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برای نخستین بار از سیستم VAR استفاده شد) موضوع تحریم بودن و نیامدن دوربین‌های مربوط به کنترل داوری فوتبال عنوان می‌شد، پس چطور این همه دوربین که شاید تعداد آن‌ها بیش از صدها هزار عدد در سطح مملکت باشد وارد کشورمان می‌شود اما موضوع تحریم تنها شامل حال VAR شده است؟ آن هم دوربین‌هایی که طبق پروتکل‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی با توجه به این‌که تنها مربوط به برگزاری مسابقات ورزشی از جمله فوتبال است نباید منعی برای انتقال‌شان به ایران وجود داشته باشد.

چرا ورود دوربین پلیس آزاد است اما VAR تحریم؟/ مهدی تاج از راهنمایی و رانندگی مشورت بگیرد!

نمی‌توان پول VAR را با «روبل» و «یوآن» پرداخت؟

اگر بحث انتقال پول خرید این دوربین‌ها مطرح است آیا نمی‌توان از طریق این همه کشور دوست و برادر در آسیا یا حتی قاره‌های آفریقا، آمریکای جنوبی و... دوربین خرید و سپس پول آن را در قالب آن‌چه مسئولان کشور می‌دانند با ارزهای دیگر خارجی مانند روبل، یوآن، درهم، ریال، بولیوار، دینار و غیره پرداخت کرد؟ ولی همچنان مسئولان فدراسیون فوتبال اصرار دارند بگویند به دلیل تحریم‌ها قادر به آوردن دوربین VAR نیستند.

والیبال چطور تحریم را دور زد؟ تاج هم یاد بگیرد!

نگاهی به مسابقات والیبال و برگزاری این رشته در کشورمان ثابت می‌کند سال‌ها پیش، پس از این‌که فدراسیون بین‌المللی والیبال کشورهای عضو را وادار کرد تا از سیستم «ویدیو چک» (VARوالیبال) برای تعیین دقیق محل فرودآمدن توپ و یا برخورد دست بازیکنان به تور استفاده کنند چطور مدیران وقت فدراسیون والیبال بلافاصله اقدام به این کار کردند! کاش لااقل در این سال‌ها مهدی تاج و دیگر رؤسای وقت در این‌باره از والیبالی‌ها کمک می‌گرفتند!

این همه دوربین سر چهارراه‌ها چطور وارد می‌شوند؟

قطعا نمی‌توان وجود تحریم‌های غرب علیه کشورمان را نادیده گرفت کما این‌که این تحریم‌ها در بسیاری از موارد مشاهده و طعم تلخ آن در سطح اجتماع چشیده می‌شود اما با نگاهی به پایه‌های متعدد فلزی سر چهارراه‌ها و میادین که تقریبا از هر کدام از آن‌ها تعداد قابل توجهی دوربین‌های مداربسته کنترل کیفیت پلیسِ راهنمایی و رانندگی آویزان است این سوال برای هر هوادار فوتبال و یا اهل این رشته به وجود می‌آید که اگر تحریم وجود دارد چرا برای VAR اعمال می‌شود اما تحریمی برای دوربین‌های مداربسته پلیس وجود ندارد!

چرا ورود دوربین پلیس آزاد است اما VAR تحریم؟/ مهدی تاج از راهنمایی و رانندگی مشورت بگیرد!

دوربین روی لباس هم آمد، VAR نیامد!

مروری بر اخبار مربوط به اقدامات نیروی انتظامی برای جلوگیری از جرم و جنایت در جای جای کشور عزیزمان مشخص می‌کند از سال ۱۳۹۷ به مرور دوربین‌های نصب‌شونده روی لباس هم به کشور وارد شده و از این تجهیزات برای ثبت وقایع در حین دستگیری مجرمان استفاده می‌شود. دوربین‌هایی که اندازه پاکت سیگار هستند و تا ساعت‌ها فیلم را در خود جای می‌دهند اما عجیب است که مسیر ورود برای همه این تجهیزات به کشور باز است ولی VAR در همه این سال‌ها با مشکل تحریم دست و پنجه نرم می‌کرده!

فدراسیون با VAR اعاده حیثیت کند

در طول سال‌های اخیر به ویژه در یک سال گذشته شایعات زیادی پیرامون این موضوع که عده‌ای در فدراسیون فوتبال تعمدا حاضر به آوردن VAR نیستند ذهن اهالی فوتبال به‌ویژه طرفداران تیم‌های پرطرفدار را به خودش مشغول کرده بود. به ویژه این شایعه که مجهز شدن ورزشگاه‌های فوتبال کشورمان به سیستم کمک داور ویدیویی امکان مهندسی داوری مسابقات را از برگزارکنندگان آن سلب می‌کند! انتشار این شایعات همراه با اشتباهات عجیب و خنده‌دار داوری (مانند خطای دست کیروش استنلی در بازی سپاهان با استقلال که به اسپک زدن معروف شد و استراماچونی را تا آستانه سکته برد) قطعا باید مسئولان فدراسیون فوتبال را وادار کند تا هر طور شده برای اثبات غلط بودن چنین تصوری اقدام کنند تا لااقل از خودشان اعاده حیثیت شود.

چرا ورود دوربین پلیس آزاد است اما VAR تحریم؟/ مهدی تاج از راهنمایی و رانندگی مشورت بگیرد!

روش خرید تجهیزات فیلمبرداری را از پلیس بپرسید

انتظار می‌رود در شرایطی که رقابت‌های لیگ برتر هفته به هفته حساس‌تر می‌شوند، مسئولان فدراسیون فوتبال از همان مسیری که فرماندهان و رؤسای پلیس در کشورمان برای ایجاد نظم و انضباط اجتماعی در بحث راهنمایی و رانندگی و دیگر امور کشور اقدام به آوردن دوربین‌های مداربسته کرده‌اند اقدام کرده و تجهیزات دوربین VAR را هرچه سریع‌تر به ایران بیاورند تا بیش از این خود و تشکیلات فدراسیون شان را زیر سوال نبرند. کما این‌که به تازگی گفته شده قرار است اتفاقاتی از این طریق رخ بدهد!

جواب AFC را چه می‌دهید؟

در وانفسای نداشتن VAR در این سال‌ها و دردسرهایی که اهل فوتبال کشیدند و می‌کشند، حالا AFC هم مقررات تازه‌ای وضع کرده است؛ داتو، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در ابتدای مراسم قرعه‌کشی لیگ قهرمانان ۲۰۲۴ اعلام کرد در این دوره از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برای اولین بار از سیستم کمک داوری ویدیویی (VAR) از مرحله گروهی استفاده خواهد شد. در این مسابقات پرسپولیس، سپاهان و نساجی ۳ نماینده کشورمان نیز حضور دارند. این خبر دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا خبر بدی برای فوتبال‌دوستان ایرانی است چون ورزشگاه‌های ما مجهز به VAR نیستند و با این قانون احتمال میزبانی ما در این مسابقات هم ضعیف شد.

با توجه به توضیحات قبلی درباره آموزش داوران و طولانی بودن این پروسه بعید نیست که حتی اگر VAR را هم بیاوریم، باز هم نتوانیم در این دوره میزبان باشیم چون نحوه استفاده از آن را بلد نیستیم!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۳
  • نادر IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    مطلب عالی بود...ممنون از خبر ورزشی که پیگیر مسایل مهم ورزش هست. فقط موندم مهدی تاج چه جوابی به این سئوال ها داره بده!!!!
    • میلاد IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      فرض کنید var وارد و نصب بشه. اونوقت تکلیف سایتهای شرط بندی اقازاده ها چی میشه؟
    • تاج IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      آقا شما دنبال چی هستی، اصلاً صداتو نمیشنوم 🙉
    • ق ر IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      تا تیم سپاهان اصفهان قهرمان لیگ نشه از داور ویدیویی خبری نیست این مافیا چه کارهایی که نمیکنه
  • مرادی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    ایده جالبی از طرف خبر ورزشی داده شده. ولی حتما یه بهانه تازه میارن
  • آبی رنگ آرامش IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    اساساً علت نیاوردن وار ،مهندسی بازیهاست به نفع آقایان نیست که عدالت رعایت شود چون منافع وپولهای هنگفتی که بابت آن میگیرند به خطر میفتد
    • محمد صادق🚩 IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      متوهم کیسه کش 🚳
  • حمید IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    خوب اگه دوربین بذارن توی استادیومها 'چطوری میتونن قهرمان و نایب قهرمان و تیمهای سقوط کرده و سعود کرده از لیگ یک و پایینتر رو مهندسی کنن ؟
  • فرامرز IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    دوربین راهنمایی و رانندگی یا دوربین های این چنینی را می شود وارد کشور کرد و استفاده کرد چون برای نصب و استفاده اش به شرکت های خاصی که لایسنس بین المللی مورد تایید یک نهاد خاص مانند فیفا نیازی ندارند اما در موضوع VAR چنین الزامی وجود دارد و شناسنامه همه دوربین ها که حاوی مشخصات دوربین و کشور محل ساخت و.... است همگی ردیابی شده هستند حتی در صنعت هم .وقتی قرار است یک گواهینامه بین المللی در هر زمینه ای بگیریم و از مزیت هایش استفاده کنیم باید مراجع خاصی که دارای اهلیت بین المللی داشته باشند در این زمینه اقدام کنند.
  • حميد کلاش IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    جوابش خيلي ساده هست قهرمانيهاي مهندسي شده پشت سر هم تيم حکومتي پرسپوليس که مبادا وار گلهاي مردودشون قبول نکنه
  • مسيح IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    بخاطر که اگه بيارن بعد کدوم تيم پشت سر هم قهرمان بشه
  • مهندسان نتایج IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    آقا این حرفها چیه که امثال تاج و شرکا میگویند ، عزیزی خادم مگه کارهای خریدش رو انجام نداده بود که باند تاج جوری سرنگونش کردن و براش پرونده درست کردن که حالا حالاها اطراف فوتبال پیداش نشه ، اینا وی آی آر رو نمیارن چون دیگه نمیشه در نتایج فوتبال دست کاری کرد چون دیگه نمیشه فلان داور رو توجیه کرد !!
  • مسيح IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    اقايوني که ميگن قهرمانياي پرسپوليس پاک بود اگه امسال تونست ليگ قهرمانان از کروهش سعود کنه حق با شما ديگه اونجا حق خوري نيست فوتبال ناپاک نيست هر سال جام بدن بهتون گل مردود بهتون هديه کنن.
    • خلیل IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      قابل توجه شما پرسپولیس ۲بار به فينال آسیا صعود کرده
    • علی GB ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      انگار کودکستانه!! گلر شما رو ضربه ی آزاد از عالیشاه گل میخوره رو وار هم باشه گل میگیره دیگه برادر من، بیا بزرگونه فکر کن، این وار اگه بیاد من و شما یقه هم رو کمتر میگیریم اون بالایی دیگه نمیتونه بشکن بزنه به تفرقه ای که انداخته بین و منو تو بخنده
    • امید IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      در ۱۵ سال اخیر تنها تیم ایرانی که به فینال آسیا رفته اونم دو بار، پرسپولیسه
  • زیگزاگ IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    از ویلموتس بپرسید.
  • بهزاد IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    خوب خیلی واضح VAR باشه تیم لنگی دیگه کمتر می‌تونه تبانی و دسیسه کنه
  • 8 IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    پول نیست چون خیلی گران است وقتی تاج می ره بانک مرکزی گدایی می کنه یعنی مشکل پول داره
  • اکبری GB ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    خب معلوم اون var باید تحت لیسانس فیفا و فدراسیون هیچ کاری نمیتونه بکنه تا اجازه فیفا رو نگیره ولی دوربین پلیس نیازی به لیسانس شرکتی نداره، دیگران را کودن تصور نکنید، ههههه
  • اکبری GB ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    خب معلوم اون var باید تحت لیسانس فیفا و فدراسیون هیچ کاری نمیتونه بکنه تا اجازه فیفا رو نگیره ولی دوربین پلیس نیازی به لیسانس شرکتی نداره، دیگران را کودن تصور نکنید، ههههه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی