نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
مجتبی جباری
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سرانه مطالعه روزانه در تهران که امکانات بیشتری در قیاس با سایر شهرها دارد، ١۶ دقیقه و ٣۶ ثانیه و هفته ای یک ساعت و ۵۴ دقیقه است.

امروز خبر رسید مجتبی جباری با افتتاح یک کتاب‌فروشی به نام «راوی» در خیابان زعفرانیه، فانتزی‌های خودش را تکمیل کرد.

جباری از علاقه‌مندان عرصه فرهنگ و هنر است و در اولین روز افتتاحیه این کتاب‌فروشی، سروش صحت و وریا غفوری را در کنارش داشت.  یک شغل برگزیده و قابل تامل توسط هافبک سابق استقلال و تیم ملی ایران که خیلی‌ها را غافلگیر کرد.

ماجرای کتاب و کتاب خوانی و سرانه مطالعه در ایران بسیار مفصل است و شرح آن در این مجال اندک نمی‌گنجد. طبق آمار مرکز آمار و  پویش تهران، سرانه مطالعه روزانه در پایتخت ١۶ دقیقه و ٣۶ ثانیه و هفته ای یک ساعت و ۵۴ دقیقه است.

برای اینکه یک مقایسه اجمالی با کشورهای دیگر در همین زمینه داشته باشیم، خوب است بدانیم سرانه مطالعه در تایلند ٩ ساعت و ٢٨ دقیقه است و کشورهایی مانند هند، ژاپن و چین هم آمار بهتری دارند. تیراژ اسفناک کتاب، مجله و روزنامه در ایران نشان می‌دهد در این راستا با کاستی‌های نابخشودنی زیادی مواجه هستیم که بخشی از آن مربوط به مشکلات خاص در جامعه و بخش مهم دیگرش هم فرار از مطالعه و بدعت‌های غلط تاریخی در این زمینه است.

استقبال از حرکت مجتبی جباری در فضای مجازی و تحسین او به عنوان یک بازیکن فوتبال که علاقه‌مند به مباحت فرهنگی و هنری است، نشان می‌دهد ایران زمین، عاشق نخبگان است و می‌تواند در فرهنگ مطالعه خود، تغییراتی بزرگ ایجاد کند. همان طور که جباری راه متفاوتی را در پیش گرفت و سراغ یک شغل ویژه رفت. مردم هم از این حرکت او به صورت ویژه استقبال کردند و امید به تغییر و دگرگونی در کتاب و کتاب خوانی را افزایش دادند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴
  • MD TR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    ایشون فوتبالیست خوبی بود و این قابل تقدیر است اما همین ایشون از مالک بازار موبایل ایران، که وضعیتش برای همه مشخص است، مالکیت یک واحد فروشگاه رو گرفت در حالیکه فروشگاه های اونجا همه اجاره هستند. این رانت جویی نیست؟ اینکه وضعیت کتابخوانی و سرانه مطالعه در ایران در نازل ترین سطح خود قراردارد دلایل بسیار دارد؛ گرانی کتاب، سانسور، و بسیاری مشکلات دیگر که حاصل ش شده است: کتاب نخوانی. اینکه ایشان در زعفرانیه کتابفروشی افتتاح نموده است هم جالب است! در کشوری که تقریبا همگان منتفع از پول نفت می شوند، چگونه می شود که یکی در زعفرانیه کاخ داشته باشد و دیگری در مرکز شهر تهران اجاره نشین باشد؟ حال آنکه آن زعفرانیه نشین دلال است و آن مستاجر مرکز شهر نشین جراح قلب ( بر اساس نمونه موردی میدانی موجود ). حالا کتاب که ابزار یا کالایی فرهنگی است در این فرهنگ نازا و ایستا و در دستان یک شبه رانت جو در زعفرانیه چه می کند؟؟!!
    • استقلالی IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      گرفته نوش جونش هميشه بازيش كيفيت داشته پس ارزشمند بوده براي هوادار و باشگاه الان هم همون پولها رو در راه فرهنگ مردم سرمايه گذاري ميكنه مشكل شما چيه الان
  • محمدطاها IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    بسیار عااالی؛دمشگرررم کارش خیلی قشنگ بود👌👏واقعا ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تو جامعه یه امر ضروریست،امیدوارم این فرهنگ بین اقشار مختلف مردم نهادینه شود.. بعدشم اینکه همیشه دوست دارم زیر پست آقای زهرابی کامنت بذارم خیلی عااالیه💙🥰😘
  • مسعود IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    به عنوان یک طرفدار پرسپولیس از بازیکنان استقلالی هستند که خیل قبولشون داشتم . از نظر کلاس بازی خیلی خوب بود و الان هم نشان داد که از نظر فرهنگی هم دغدغه مند هستند.
  • محمد حسینی US ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    ذات،تربیت،شخصیت،فرهنگ،ادب،شعور و اصالت که داشته باشی همینه،درود بر تو آقا مجتبی فرهنگ تاج همینه فرهنگ بعضیا هم تبدیل اتوبوس تیم ملی به مرکز فساد و فحشا
  • احسان IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    حسرت تیم پيروزى که همچین اسطوره ای داشته باشه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی