شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
۰ |
۰
کلوب| تافی‌ها و چیزهایی که باید تغییر کند!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آبی‌های مرسی ساید برای دومین فصل متوالی، تا آستانه سقوط پیش رفتند اما به هر نحو و تلاشی در لیگ ماندند تا چنین عملکردی، هشداری برای اورتونی‌ها باشد.

اگر اورتون بخواهد در لیگ برتر، فوتبال خوب و امیدوارکننده ای از خود نشان دهد، باید چیزهای زیادی را در باشگاه، نیمکت و زمین تغییر دهد.

در سال‌های نه چندان دور، اورتون با بودجه اندک، بازیکنان با استعداد از یک نسل طلایی و هدایت دیوید مویس، یقه تیم‌های بزرگ را می‌گرفت، سهمیه اروپایی به دست می‌آورد و در زمره شش تیم اول جدول محسوب می‌شد. عملکرد تافی‌ها در زمان دیوید مویس، آنقدری خیره کننده بود که سر الکس به مدیران منچستر دستور داد که پس از خداحافظی من، دیوید مویس سکاندار این تیم پرافتخار می‌شود.

بعد از گذشت چند فصل، اورتون در فصل ۲۰۱۸/۱۹ با سرمربیگری مارکو سیلوا، به رده هشتم در جدول رسید و این رتبه، برای تافی‌ها، بسیار خوب تلقی می‌شد. در دوران پاندمی کرونا فصل ۲۰۲۰/۲۱) تافی‌ها تا اواخر ماه مارس جزء چهار تیم اول لیگ برتر بودند.

با پایان کار مارکو سیلوا، نیمکت اورتون به دست آنجلوتی سپرده شد. کارلتو در اورتون بیشتر از یک فصل دوام نیاورد و رافائل بنیتز، جای او را در نیمکت پر کرد. بنیتز در اورتون بر خلاف لیورپول، نتوانست درخشان ظاهر شود و در حقیقت، آمار و ارقام او فاجعه و بسیار به دور از اذهان طرفداران فوتبال بود.

بنیتز از تیم کنار رفت و آمدن لمپارد هم دردی از تافی‌ها را دوا نکرد. سوپر فرانکی توانایی آن را نداشت که این تیم از هم گسیخته را نجات دهد و نوبت به شان دایچ در اواخر فصل رسید.

به هر روی تافی‌ها با شان دایچ، در لیگ و با برد در آخرین هفته، بار دیگر ابقا شدند. ولی آیا تافی‌ها که روزگاری در لیگ برتر، گربه سیاه تیم‌های بالای جدول بودند، مستحق اینچنین جایگاه نازلی در جدول هستند؟

سوء مدیریت مالی، استخدام و انتصاب مشکوک و ضعیف در سطح مدیریتی و تصمیمات غیر منطقی از سوی فرهاد مشیری، مدیر ایرانی تافی‌ها، باعث شد که مردان تافی، از لحاظ فنی و مدیریتی مورد انتقاد هواداران باشگاه قرار بگیرند. هر چند که تنها بانی نتایج نامناسب اورتون، تیم مدیریتی نیست؛ بلکه از حیث تاکتیکی، تافی‌ها در ردیف بدترین‌های پریمر لیگ، به شمار می‌روند.

یکی از چندین مشکل اساسی اورتون، مربوط به خط حمله آنهاست. تافی‌ها در سی و هشت دیدار لیگ برتر، فقط موفق به زدن سی و چهار گل شدند؛ در حالی که ساوتهمپتون با وجود سقوط به چمپیونشیپ، سی و شش گل وارد دروازه رقبا کرد. تنها ولورهمپتون، با سی و یک گل آمار بدتری نسبت به اورتون دارد. فروش ریچارلیسون به تاتنهام و نبود او، نتیجه ای جز سردرگمی و کم فروغ بودن برای خط حمله اورتون نداشت. به موجب همین قضیه، تافی‌ها دوباره به سراغ کالورت لوین رفتند که مصدومیت‌های او گریبان‌گیر اورتون شد. نیل موپای پس از مصدوم‌ شدن لوین، به این تیم اضافه شد. او هم خرید ناموفقی برای اورتون لقب گرفت و نتوانست درخشش و شم بالای گلزنی برایتون را این دفعه در اورتون تکرار کند.

اکثر هزینه‌های اورتون در فصل جاری، صرف به خدمت گرفتن‌هافبک و منسجم کردن خط میانی شد. جیمز گارنر از منچستر یونایتد و آمادو اونانا که خرید تازه و گران قیمتی برای اورتون با مبلغ سی و سه میلیون پوند از لیل حساب می‌شدند، نارضایتی مربی و هواداران را در پی بازی‌های خود به همراه داشتند. ازهافبک‌های کارآمد تافی‌ها می‌توان به ادریسا گِیِ، عبدالله دوکوره و الکس ایوبی اشاره کرد.

ادریسا گی که‌هافبک پا به سن گذاشته و با تجربه ای به شمار می‌رود، پس از یک رفت و آمد، مجدداً به اورتون بازگشت. او سه فصل در اورتون توپ زد و بعد از آن، مرسی ساید را به مقصد پاریس ترک کرد. گی از نظر توپ گیری، تکل‌های صحیح و مالکیت توپ از طریق تکل، بی نظیر کار کرد. او آمار قابل توجهی از خود در فاز دفاعی بر جای گذاشت. دو کوره هم با تک گل خود در هفته پایانی مقابل بورنموث، تأثیر بسزایی در برد اورتون داشت. الکس ایوبی یکی از خلاق ترین و باهوش ترین‌های این فصل اورتون محسوب می‌شود. او در جریان لیگ، با خلق پنجاه و هفت موقعیت، سی و دو موقعیت بیشتر از هر بازیکن دیگری، فرصت گل آفریده است.

ناگفته نماند که موقعیت‌های ایجاد شده توسط خط میانی اورتون، همیشه کیفیت‌های لازم را برای تبدیل به گل نداشت. حالا خط دفاعی آبی‌ها را زیر ذره بین قرار می‌دهیم.

تافی‌ها در شروع فصل، وضعیت خوبی در فاز دفاعی داشتند و در هشت هفته ابتدایی، هفت گل دریافت کردند. البته این خط دفاعی که از تارکوفسکی، مایکل کین، گادفری، کودی، هولگیت و یری مینا تشکیل شده بود، بارها در بازی‌های مختلف فصل، دستخوش تغییرات شد و از آن دفاع جنگنده در اول فصل، دیگر هیچ خبری نبود. کونور کودی در اکثر دیدارها، مرتکب اشتباه می‌شد و کار برای او، سخت تر از قبل شد.

شان دایک او را با اشتباهات مسلم و محض و رقم زدن باخت تیم برابر استون ویلا و لیورپول، تا حد زیادی از ترکیب اصلی کنار گذاشت و مایکل کین هم از عهده کار برنیامد و شاید حتی ضعیف تر از کودی به دفاع می‌پرداخت. یری مینا، مهره قابل اعتماد شان دایچ، به دفعات مکرر مصدوم شد و مصدومیت‌های گاه و بیگاه، اجازه نداد یری مینا که مدافع بلند قامتی است، همان بازی‌های همیشگی اش را برای تیم ارائه دهد. او فصل بعد در اورتون نخواهد بود و به عنوان بازیکن آزاد از تیم جدا می‌شود.

جردن پیکفورد هم به خودی خود، اثرات انکارناپذیری بر اورتون از هم پاشیده داشت و درون قاب فلزی، توانایی‌هایش را در محافظت از دروازه، به رخ همگان کشید.

تافی‌ها اگر می‌خواهند به منطقه سقوط نزدیک نشوند و کارشان  به هفته آخر و اما و اگر نکشد، باید در نقل و انتقالات حضور خوب و مفیدی داشته باشند ، حواشی خارج از زمین را کنترل کنند و  با ایده‌های جذاب و هیجان انگیز شان دایچ، به تیم ترسناکی برای بزرگان لیگ برتر انگلیس تبدیل شوند.

اورتون در این فصل، سی و شش امتیاز کسب کرد و در جایگاه هفدهم جدول ایستاد و دو امتیاز با منطقه سقوط فاصله داشت. اما تافی‌ها با اقبال و تأثیرات شوک شان دایچ بر بازیکنان، در لیگ ماندگار شدند. آبی‌های بندر مرسی ساید، باید در همه خطوط تغییرات مثبت و سازنده ای داشته باشند تا دوباره به روزهای خوب خود در لیگ بازگردند.

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی