نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
عجیب اما واقعی؛ پیراهن کاپیتان قهرمان جام‌جهانی گم شد/ خانواده اسطوره شوکه شدند؛ این پیراهن در یک حراجی به فروش رفته است!
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پیراهنی که بابی مور در جام جهانی ۱۹۶۶ به تن داشت و با آن جام قهرمانی ژول ریمه را بالای سر برده بود گم شد و در حراجی فردی متوفی پیدا شد و به فروش رفت.

طبق گفته‌های همسر سابق بابی مور، پیراهن قهرمانی این اسطوره در جام جهانی ناپدید شد. بابی این پیراهن قرمز نمادین را هنگام برافراشتن جام ژول ریمه در ومبلی در سال ۱۹۶۶ به تن داشت و همسر اولش تینا تصور می‌کرد که این پیراهن در اتاق زیر شیروانی است. اما این پیراهن میلیون دلاری توسط فردی که از افشای نامش خودداری شده، به حراج گذاشته شد.

تینا به نشریه «میل» گفت: «من واقعاً دوست دارم آن پیراهن را به جایی که به آن تعلق دارد برگردانم، نزد من، نزد خانواده‌ام و نزد ملت، تا همه فرصتی داشته باشند که به آن نگاه کنند و از دستاورد بزرگ بابی شگفت‌زده شوند.»

تینا آخرین بار این پیراهن را در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ دید، و آن را در یک کیف چرمی در اتاق زیر شیروانی خانه‌ای که با بابی در آن زندگی می‌کرد، نگهداری می‌کرد. دخترشان روبرتا به یاد می‌آورد که وقتی برای آوردن تزئینات کریسمس به اتاق زیر شیروانی رفتند، آن پیراهن را دیده بود. وقتی مور در سال ۱۹۹۲ از سرطان رنج می‌برد و روزهای پایانی عمرش را سپری می‌کرد، دخترش جام‌ها و مدال‌های ارزشمند او را به خانه‌اش آورد تا بتواند برای آخرین بار آنها را در آغوش بگیرد. اما از آن زمان پیراهن قرمز معروف او به همراه پیراهن زرد پله که در جام جهانی ۱۹۷۰ با او عوض کرده بود، گم شده است.

بابی مور و پله

تینا سال‌ها پس از آن تلاش کرد تا پیراهن‌ها را پیدا کند اما تلاشش بی‌نتیجه ماند. تا اینکه دو سال پیش تماسی از اتحادیه فوتبال انگلیس مبنی بر کشف پیراهن ۱۹۶۶ دریافت کرد. اتحادیه با اعلام اینکه پیراهن در دستان یک خریدار خصوصی است، خانواده را متحیر کرد. خانواده می‌خواهند بدانند که پیراهن چطور به این شخص رسیده. دختر ۵۸ ساله تینا به نام روبرتا گفت: «این یک شوک بزرگ بود و همه گیج شده بودیم. پیراهن مال مادرم بود و سالها به دنبالش می‌گشت. حالا به ما در مورد یک خریدار خصوصی می‌گویند؟ همه چیز عجیب و مبهم بود. این پیراهن در حراجی یک فرد ناشناس متوفی پیدا شده و فروخته شده بود. درک آن سخت بود. چگونه پیراهن از کیفی در اتاق زیر شیروانی مادرم به حراجی یک فرد متوفی وارد می‌شود؟» دارنده پیراهن اصرار دارد که ناشناس بماند و گفته می‌شود که به دلیل تحقیقات و پرس و جوها وحشت‌زده شده است.

بازیکن بزرگ وستهام و انگلیس در سال ۱۹۸۶ از تینا طلاق گرفت و در سال ۱۹۹۱ با استفانی پارلین ازدواج کرد و در سال ۱۹۹۳ در اثر سرطان از دنیا رفت. تینای ۷۹ ساله با قاطعیت می‌گوید که این پیراهن متعلق به اوست. او گفت: «از کسی که پیراهن را در اختیار دارد می‌خواهم آن را پس بدهد و توضیح بدهد که چطور این پیراهن را به دست آورده است. من فقط دوست دارم بتوانم با آنها صحبت کنم و بفهمم. اما بیش از هر چیز، من فقط می‌خواهم پیراهنی را که بابی به من داده و به من سپرده است، پس بگیرم. من این را مدیون او و خانواده هستم.»

همسر بابی مور

سخنگوی اتحادیه فوتبال انگلیس گفت: «بابی مور یکی از قهرمانان انگلیس است. اگر راهی برای یافتن پیراهن قهرمان جام جهانی و نمایش آن برای ملت وجود داشته باشد، فوق‌العاده خواهد بود.»

پیراهنی که دیگو مارادونا هنگام به ثمر رساندن گل نمادین خود به نام «دست خدا» پوشیده بود، سال گذشته در حراجی به قیمت حیرت‌آور ۷ میلیون پوند فروخته شد. پیراهن افسانه‌ای شماره ۱۰ پس از یک ماه مناقصه توسط یک طرفدار ناشناس خریداری شد.

به همین ترتیب، یکی از عاشقان فوتبال فاش کرد که هزاران دلار را برای مجموعه‌ای حماسی از بیش از ۵۰۰ کیت کلاسیک خرج کرده است. متأسفانه، همه کیت‌ها به کلکسیون‌ها یا به دست بازیکنان سابق راه پیدا نمی‌کنند. به عنوان مثال، یک پیراهن کمیاب سلتیک در فوریه ۲۰۲۰ از موزه ملی فوتبال به سرقت رفت. اما خوشبختانه این پیراهن که یک بار توسط چارلی نیکولاس پوشیده شده بود، یک ماه بعد به صورت ناشناس از طریق پست بازگردانده شد.

بابی مور

این مطلب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی