۲۵
مهدی طارمی
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

در دوره‌ای که علی دایی، علی کریمی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا و ... به فوتبال اروپا ترانسفر شدند هر کدام در تیم‌های خود صاحب رتبه و جایگاهی خاص بودند.

در سال‌هایی که فوتبال ایران در صادرات بازیکن به لیگ‌های اروپایی، زیر خط فقر قرار گرفته، حضور چند بازیکن معدود در قاره سبز بسیار مغتنم است.

یکی از لژیونرهایی که هر هفته از او خبرهای خوبی به گوش می رسد، مهدی طارمی است. طارمی در واقع به تنهایی پرچمدار فوتبال کشورمان در اروپاست؛ تا جایی که تقریبا روز و هفته‌ای نیست رسانه‌های پرتغالی خبر، مطلب و یادداشتی درباره او کار نکنند.

در این قحطی لژیونرهای ایرانی در فوتبال اروپا و بی خبری محض از بازیکنان ما در رسانه‌های خارجی، حضور طارمی در این سطح، یک اتفاق مهم برای فوتبال ایران است. لژیونرهای دیگر ما، یا به طور کلی هم سطح طارمی نیستند یا اگر هم در فوتبال اروپا توپ می زنند، به نیمی از موفقیت‌های او دست نیافته اند.

درد بزرگ فوتبال ایران در ماجرای عبرت آموز لژیونرها؛ چرا فقط یکی مثل مهدی طارمی داریم؟/ وقتی به جز علی دایی، سیروس دین محمدی هم به اروپا می رفت...

مهمتر از همه اینکه طارمی از بازیکنان همیشه ثابت پورتو محسوب می شود؛ مهاجمی تاثیرگذار که اگر وارد ترکیب تیمش نشود، انگار پورتو گمشده‌ای بزرگ دارد. این مسئله را حتی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم می داند؛ تا جایی که مهدی طارمی یگانه بازیکن ایرانی است که در تیم منتخب آسیا قرار گرفته و هیچ خبری از سایر بازیکنان ما نیست.

فراموش نکنیم در دوره‌ای که علی دایی، علی کریمی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا و ... به فوتبال اروپا ترانسفر شدند هر کدام در تیم‌های خود صاحب رتبه و جایگاهی خاص بودند. در آن زمان حتی بازیکنانی مثل داریوش یزدانی و سیروس دین محمدی هم سر از فوتبال اروپا در می آوردند اما امروز چهره‌هایی که حضوری بی وقفه و ثابت در ترکیب تیم ملی دارند، تیم‌های عربی نیز به آنها روی خوش نشان نمی دهند.

فوتبال ایران نه فقط در بخش مدیریت و مربیگری، بلکه در زمینه بازیکن سازی دچار قحط الرجال شده است؛ وقتی یکی مثل طارمی این طور می درخشد و در لیگ پرتغال، کیفیت فنی او را تحسین می کنند از یک سو مایه خوشحالی و از سمت دیگر، غصه‌ای بزرگ بر انبوه گرفتاری‌های فوتبال ایران است. واقعا چرا فقط یکی مانند مهدی طارمی در فوتبال اروپا داریم؟

در همین ارتباط بخوانید: طارمی و پورتو رقیب را گلباران کردند/ آقای گلی و زیباترین گل فصل ستاره ایرانی پرپر شد!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۴
  • عادل IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    اينو به مربیان پر ادعای ايرانی باشگاه ها بفرمائيد که توقع قهرمانی در آسيا و جهان رابا تيم ملی دارند و سطح ليگ ايران را برابر با بهترين ليگ های دنيا می دانند ! ولی وقتی به خودشان می رسد دست از سر بازيکنان پا به سن گذاشته و قديمی برنمی دارند .........
  • m IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    الان مشکلات امکانات داریم ، ورزشگاه نداریم ، بعد لیگمون شانزده تیمی هست بعد لیگ کره با اونهمه امکانات و اونهمه دبدبه کبکبه دوازده تیمه برگزار میشه و این واقعا خنده داره که ورزشگاهی تو دنیا هست که تقریبا پنجاه سال از تاسیسش میگذره و هنوز بزرگترین مسابقات بین المللی والیبال فوتبال کشتی بسکتبال همونجا برگزار میشه
    • مهدی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      اگه به امکانات بود که الان یک آفریقایی نباید میرفت تو بهترین تیم ها.شما یه نگاهی به فوتبال دنیا کنی متوجه میشی که آرژانتین و برزیل با بیشترین استعداد و ترانسفر سطح لیگ و امکانات ورزشی شون از کشورهای اروپایی خیلی کمتر هست.و یا مثلا چرا چین با اون همه امکانات و ورزشگاه مدرن لژیونر نداره؟؟؟؟چرا کشور فقیر سنگال چندین بازیکن تاپ داره؟؟؟چرا قطر و امارات با اون همه امکانات لژیونر ندارن.پس اگر عادلانه نگاه کنیم متوجه میشیم که امکانات تاثیر گذار هست اما نه اصل کار.و اینکه واقعا ورزشگاه فولاد خوزستان و ورزشگاه مشهد و اصفهان و ...از آزادی بهتر هستن.مشکل ما واسه ساخت ورزشگاه مالی هست که اونم به دلیل تحریم ها و کاهش منابع مالیه.
  • فوتبالی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    فوتبال طارمی تموم بشه فوتبال ایران هم به طور کامل همراه باهاش تموم میشه، متاسفانه هیچ بازیکن قابل اعتمادی برای آینده نداریم و اگه به همین منوال پیش بریم در نسل بعدی رتبه ایران ششم یا هفتم آسیاست و شاید هم پایین تر
  • بب IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    سیاست هم دخیل است
  • علی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    وقتی بازیکن ما در لیگ خودمون میلیاردی قرارداد میبندنه،مگر دیوانه شده بره اروپا با اون شرایط سخت رقابتی و پول کم. همین مهدی عبدی مثلا، خیلی زودتر میتونست بره، یا جلال حسینی که حسرت میخوره چرا نرفت اروپا یا ده تای دیگه که الان حسرت میخورن چرا نرفتیم اروپا. بازیکنای الان نمیرن اروپا چون همینجا پول خوب گیرشون میاد، مثل بازیکنان عربستانی. قدیم پول توی فوتبال نبود بازیکن برای پول هم شد میرفت اروپا.
  • پدرام CA ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    وقتی شما 3 تا ج ج پشت سر هم میری اتوبوس پارک میکنی، با ضد فوتبال و فشار به داور و دخیل بستن به گل به خودی حریف میخوای نتیجه بگیری یا بعد از کیسه شدن با اولین برد مربی هوا می اندازی. وقتی به منتقدینت حمله میکنی و بعد بلافاصله با اعمالت درستی انتقادهای اونها رو اثبات میکنی؛ کسی سراغ بازیکنهات نمیاد. وقتی نماد همه جیزهایی منفی در فوتبال میشی، یا با باند بازی مربی کله میکنی و جانشین تعیین، کسی سراغت نمیاد. به همین خاطره که از کانادای صفر امتیازی 5 بازیکن تراتسفر میشن ولی ما 3 جام که منتظر اولین پیشنهاد هستیم ... ما بعضی وقتها یادمون میره که دیگران هم چشم و گوش دارند .....
    • عادل IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      يعنی به نظر شما زمان دائی و کريمی و هاشميان مامديران فدراسيون و ساختار بسيار حرفه ائی و لايقی داشتيم و بهترين مربیان دنيا روی نيمکت تيم ملی بودند و تيم ملی هم يک بازی سراسر تهاجمی را به نمايش می گذاشت ؟؟؟؟اصلا نتايج داخلی ليگ خودمان و آمار کم گل زنی را ملاحظه می کنيد ؟؟ کدام يک از باشگاه ها فوتبال زيبا و پر گل بازی می کنه ؟؟15 هفته از ليگ ايران گذشته و آقای گل ايران محمد عباس زاده 33 ساله و لوکاديا خارجی با 6 گل هستند . به نظر شما خروجی چنين ليگی می تونه بازيکنانی مثل دائی و مهدوی کيا و کريمی و باقری به فوتبال اروپا داشته باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ درسته که تيم ملی ويترين فوتبال يک کشور محسوب می شه ولی اين وظيفه باشگاه است که بازيکنان خوب و با کيفيت برای اين ويترين ارائه کنند .....! بايد قبول کنيم که فوتبال کشورهائی مثل کره و ژاپن و عربستان وقطر از نظر سخت افزاری و نرم افزاری به مراتب از ايران جلوتره و ديگه نمی شود به صرف اينکه ما استعداد های خوبی داريم ادعای بزرگی کنيم . ما حتی در حال حاضر يک مربی تحصيل کرده ودرست حسابی برای قبول مسئوليت مربی گری تيم ملی نداريم........
    • ل IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      زمان دایی و عزیزی پارتی بازی نبود با استعدادها فوتبالیست می شدند
    • پدرام CA ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      شما دارید حرف بنده رو تایید میکنید. در تاریخ فوتبال ما دو موج از حضور بازیکنان ما در لیگهای معتبر دنیا ثبت شده. موج اول بعد از ج ج 98 و موج دوم بعد از ج ج ناموفق 2006 که نکونام و اندو و بعد هم شجاعی به لیگهای یزرگ راه پیدا کردند. در خلال این 8 سال هم هر چند سال یکبار یک استعداد غیر عادی (کریمی یا رحمان یا هاشمیان) موفق شدند راه خودشون رو باز کنند. آیا در خلال اون سالها ما خیلی به فوتبال پایه توجه میکردیم؟ زیر ساختهامون عالی بود؟ .. جام جهانی ویترین عرضه بازیکنانیست که در شرایط عادی دیده نمیشوند. اما دو شرط دارد:1. تیم مورد توجه قرار بگیرد و مقبول بیفتد و بازیکن فرصت عرضه تواناییهایش را داشته باشد. اتفاقی که در این 3 دوره علی الخصوص دو دوره اخیر نبافتاده. و مسئله زیر ساخت هم فقط یک بخش از کار است. ایا کرواسی یا برزیل یا سنگال یا مکزیک (حتی در مقیاس قاره ای) بهترین زیرساختها رو دارند؟ فرهنگ فوتبالی مهمترین عنصر در موفقیت فوتبال یک کشوره و اگر قرار بود استعداد و امکانات به تنهایی تعیین کننده باشند امریکا با 300 میلیون جمعیت از 72 ملت همیشه مدعی قهرمانی جهان بود.
  • پرسپولیس IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    طارمی،مهدوی کیا،هاشمیان،علی دایی،امیر عابدزاده،باقری و غیره همیشه خبر پیشرفت این ها تیری سرکش بر قلب هواداران کیسه کش بوده.
  • جلیل IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    علتش اینه که یکی مثل علی دایی رو ازفوتبال دورکردن محرم کردن نذاشتن ادامه بده بازیکن سازی کنه برگردید به عقب علی دایی همیشه تیم های که بود بازیکن های جوون رو بازی می داد فوتبال ما خودش با دست خودش تیشه به ریشه خودش میزنن کشورهای دیگه میرن کلی هزینه میکنن مربی بیارن که بازیکن سازی کنن براشون ما داریم میزاریم کنار
  • Jimmy US ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    به قول مرحوم ناصر خان حجازی آیا جاهای دیگه کارهامون درسته که اینجا فقط غلطه؟
  • امیرعلی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    برانکو سال سوم که داشت پرسپولیس وقهرمان می‌کردفت سال بعد نمی‌خوان بزارن تیم ومهربان کنم ورفت وهمین هم شد واستقلال لو قهرمان لیگ کردن جدا ازتعصب.وبرانکو دوبار رفت فینال آسیا که اگه حمایت داخلی که پیشکش چوب لای چرخ گذاشتنای داخلی نبود قهرمان هم می‌کرد تیم واین استعدادو به راحتی ۱۵ سال از دست دادیم وجلوی دهن دلال موزامبیک رو نگرفتیم که هر حرفی رو نزنه واز حسادت داشت میترکیدکه برانکو داره موفق میشه وحتی سید جلا لو خط زد تا پرسپولیس وبه حاشیه ببره واینا همش زیر سر تاجه که همچنان داره توفوتبال ایران جولان میده مانع پیشرفت فوتبال ایران میشه.حرف زیاده همین تاج الان اینو بخونه بجای اینکه اصلاح بشه بدتر میکنه.تو تلویزیون خیابانی ازش میپرسه پرونده ویلموتس کجاس برگرده بگه باکمال پررویی توجیبم اینا به کجا بندن که اینقدر وقیحانه حرف میزنن اون سوال خیابانی سوال ۸۰ میلیون ایرانیه
    • نازنین IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      احسنت کاملا درسته
    • رضا پیرزاد IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      واقعا درد زیاده بهتره حرف نزنیم
  • امیرعلی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    نظر منم بزارجناب سردبیر
  • امیرعلی IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    نظرمن بزار
  • امیرعلی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    نظرمن بزار
  • شهروند IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    سلام خبر ورزشی عزیز، زمانی: تفکر آواز ، نه آوازخوان بر ما حاکم بود. یعنی شایسته سالاری. ولی الان: بیشتر قرارداد بازیکن واسه مربی و واسطه های پشت دست دیگه است.
    • فاتح جام IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      بله

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی